@Knuisje: als je nooit zelf een Duelund weerstand geprobeerd hebt, kun je eigenlijk niet zo oordelen... of heb jij wel degelijk ervaring hiermee?
Groetjes Walter
Je geeft toch zelf aan dat het misschien inbeelding is? Het brein is krachtig hoor, en kan je aardig foppen. Ik heb wel eens een Brein training gedaan, waarbij je wat meer inzicht krijgt in de manier waarop op onze hersenen werken.
Laatst vroeg je in een topic ook al of daar de beruchte kanaal stokjes werden toegepast, dus ik dacht, dat bevestig ik hier al even.
En of het nou inbeelding is of niet, het hoog klinkt ineens erg mooi en schoon nu er een Duelund parallel staat aan de M-Resist.
Groetjes Walter
Misschien een beetje apart dat zo'n parallel geplaatste Duelund 'ineens'erg mooi en schoon hoog oplevert. Ik heb mezelf te vaak betrapt op dit soort 'ik wil horen wat ik heb veranderd, ik doe net of ik het niet weet'. Volgens mij klonk het ook mooi en schoon daarvoor, en ook met een andere weerstand die in dezelfde somwaarde resulteert....
Maar goed, wel gaaf hoe dit van een Dayton kastje tot zo'n eindproduct geleid heeft!!
Het is inderdaad inmiddels een aardig lang traject geweest.
Die Dayton kasten zijn hun geld dubbel en dwars waard trouwens. Het verdient echter wel aanbeveling meer bracing toe te voegen er ervoor te zorgen dat je het front echt goed vastlijmt. De pianolak afwerking is echt zeer fraai, dit had ik zelf nooit zo mooi kunnen krijgen.
Het belangrijkste aan dit project vind ik wel dat ik het idee heb dat ik beter heb leren luisteren. Tevens valt mij op dat filters aardig vergevingsgezind zijn, of je nou een 4.7uF condensator voor de tweeter erin zet of een 8.2uF, het is echt niet ineens helemaal fout. Juist daarom moet je steeds weer luisteren.
@Wouter 2:
Op het audiofreaks forum is een zogenaamde 'gehakt' stroming te vinden. Deze theorie zegt dat er naast het muziek signaal nog een zogenaamd 'structuur' signaal aanwezig is. Sommige componenten bijv. koolstof/carbon weerstanden schijnen die structuur informatie beter door te geven waardoor het beter gaat klinken. Wie weet is het onzin, maar ik denk dat er wel eens een kern van waarheid in kan zitten.
Zojuist trouwens bij Tony Gee een setje 0.82mH Jantzen Waxcoils 12AWG besteld, eens kijken of dat nog beter gaat klinken dan met de toch al erg fraaie Tritec spoelen.
Op het audiofreaks forum is een zogenaamde 'gehakt' stroming te vinden.
Die posten zeker alleen op woensdag?
Er is op audiofreaks ook ene Andre te vinden, met als avatar een AMT tweeter, daaronder een heel lijstje kostbare apparatuur als Perraux, Parasound, en Audio Research. als laatste staat er heel lullig 3 weg luidsprekers....alsof hij zich ervoor schaamt dat het zelfbouwers zijn.
Foei ! daar moet je juist apetrots op zijn !
Ik kwam laatst een artikel tegen over ZIlplex resonatorren ,dat gaat nog wel even verder dan cryogene behandelde kabels enz.
Leuk voor als je opgenomen sitcoms op zijn
Nu al 3 dagen op een rij 'tevreden' met dit 1e orde filter... Ik merk wel dat het niet met alle cd's lekker klinkt, maar de 'slecht klinkende' cd's draai ik ook eigenlijk nooit dus dat komt goed uit...