Electronica n00b wil actief filter PCB maken

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Jag

Electronica n00b wil actief filter PCB maken

Bericht door Jag »

Momenteel ben ik met een vriend bezig met een cheap en simpel projectje: een bierkrat radio met daarin een DVC woofer, twee full range speakers en vier kanalen 15W versterkers. Om het toch wat hoogstaander te maken en ook om ervaring op te doen voor meer serieuze projecten, wil ik dit actief gaan filteren en hiervoor zelf de electronica fabriceren ipv een kant en klare oplossing te kopen.

Wat ik wil:

Een gebufferde ingang met 10dB gain
12 dB low en high pass filters, fixed @ 90Hz
3 notch filters en 1 HF shelving filter

Het laatste is een extra'tje, voor als er tijd over is :). Ik wil als alles in elkaar zit, een DSP (2 in, 6 uit) voor de amps zetten en zo filters, gains en EQ filters op gehoor (of evt ff meten) instellen om zo de waarden te bepalen. Die wil ik dan met analoge electronica namaken. In feite wil ik dit schema namaken: klik. Met dan nog eventueel toevoeging van EQ filters.

Zijn hier niet al PCBs voor ontworpen? Of moet ik echt door de zure appel heenbijten en EAGLE leren te gebruiken en zelf gaan ontwerpen :) ?
daniel

Bericht door daniel »

op diyaudio.com heeft een draadje gelopen over een dergelijk board. Daar is destijds een group-buy van geweest. Ook was er veel documentatie bij. Het project heette 'active filter four'. Als je daarop zoekt moet je wel e.e.a. vinden denk ik.
ray5150

Bericht door ray5150 »

dit soort standaard schakelingen kun je toch heel simpel op een stukje gaatjesprint namaken?
je print het schema van ESP en de datasheet van het IC uit, die leg je ernaast als je gaat solderen. en iedere keer als je een verbinding hebt gemaakt streep je hem af op het schema.
In de tijd die het je kost om met EAGLE te leren werken (wat op zich wel aan te raden is, want zeer leerzaam) kun je dit filtertje al kant en klaar hebben.

ook is het een mogelijkheid om eerst zo'n filtertje te bouwen op een stukje breadboard.
Zo kun je al experimenterend leren.

Het groene logotje links bovenaan de ESP pagina geeft aan dat er een print leverbaar is, die moet dan wel uit Australie komen....
Jag

Bericht door Jag »

Dank voor de reacties. Ik had ondertussen idd het pcb ontwerp voor het actieve filter op diyaudio gevonden. Ik heb nu een mail de deur uit gedaan aan technojunk voor een prijsopgaaf voor het maken van de pcb's :).
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jag schreef:
...heb nu een mail de deur uit gedaan aan technojunk...
En die vind je dus hier.
(voor wie zich afvraagt wie dat is.... :wink: )
indoubt

Bericht door indoubt »

Jag,

waar heb je alle info gevonden? Ik heb vrijwel het gehele topic doorgeworsteld maar mis de calculatie sheets onder andere. De eagle file heb ik wel kunnen vinden.

Ik ben reuze benieuwd naar eventuele vorderingen
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”