Zou een scope willen aanschaffen
Moderator: Beheerdersteam
Zou een scope willen aanschaffen
Ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands scoop, 2-kanaals, 20 MHz, inclusief probes; tafelmodel, dus geen draagbaar. Heb geen idee wat ik daar redelijkerwijs aan zou mogen besteden.
Zijn er "voetangels, wolfijzers of schietgeweren" waar ik moet op letten? Of laat ik tweedehands maar beter voor wat het is? Enkele interessante merknamen?
Zijn er "voetangels, wolfijzers of schietgeweren" waar ik moet op letten? Of laat ik tweedehands maar beter voor wat het is? Enkele interessante merknamen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
ik haak ff aan...
en hoe zit t met die "PC scope" dingen? Is dat wat?
en hoe zit t met die "PC scope" dingen? Is dat wat?
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Heb zelf een oude Hitachi, doet t nog prima. HP en Philips hadden ze uiteraard ook, voor meer geld. Ik zou wel een geheugenskoop kiezen.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Heb ik ook overwogen, maar het lijkt me speelgoed. Misschien vergis ik me? En als het niet op Linux bolt hoeft het sowieso voor mij niet.Henkjan schreef:ik haak ff aan... en hoe zit t met die "PC scope" dingen? Is dat wat?
Re: Zou een scope willen aanschaffen
2e hands vind je op Ebay heel wat voor tussen de $100 en $250. Nieuw ben je al gauw €600 kwijt voor een eenvoudige Chinees.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Een pc is vooral een ding waar veel rotzooi uit komt op allerlei frequenties. Heb geen ervaring met pc scopes moet ik zeggen, maar de combinatie pc en scope.. Digitaal/analoog omschakelbaar kan ook handig zijn.
En probes, zorg voor zowel een 10:1 als een 1:1 probe, of eentje die omschakelbaar is.
En probes, zorg voor zowel een 10:1 als een 1:1 probe, of eentje die omschakelbaar is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Als je zo iets pakt, heb je gelijk een goede multimeter:
http://www.eleshop.nl/troniq-dso25-2kan ... p-494.html
Heb zelf zo'n ding en dat bevalt me zeer goed!
http://www.eleshop.nl/owon-sds7102v-100-mhz-p-480.html
http://www.eleshop.nl/troniq-dso25-2kan ... p-494.html
Heb zelf zo'n ding en dat bevalt me zeer goed!
http://www.eleshop.nl/owon-sds7102v-100-mhz-p-480.html
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Dat is het probleem niet hoor. Die schoenendoos scoopjes zijn ook eigenlijk PC's die Linux of Win CE/XP draaien. Het is meer een onhandige/lastige user interface en de noodzaak van een laptop er bij wat niet zo lekker werkt.Barry2001 schreef:Een pc is vooral een ding waar veel rotzooi uit komt op allerlei frequenties. Heb geen ervaring met pc scopes moet ik zeggen, maar de combinatie pc en scope.. Digitaal/analoog omschakelbaar kan ook handig zijn.
Zie dat de schoenendozen alweer goedkoper zijn gewordends23man schreef:Als je zo iets pakt, heb je gelijk een goede multimeter:
http://www.eleshop.nl/troniq-dso25-2kan ... p-494.html
Heb zelf zo'n ding en dat bevalt me zeer goed!
http://www.eleshop.nl/owon-sds7102v-100-mhz-p-480.html
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Daar kun je bijna geen tweedehandsje meer voor aanschaffen!Pjotr schreef:Zie dat de schoenendozen alweer goedkoper zijn geworden
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Die laatste Owon is best prettig om mee te werken.ds23man schreef:Als je zo iets pakt, heb je gelijk een goede multimeter:
http://www.eleshop.nl/troniq-dso25-2kan ... p-494.html
Heb zelf zo'n ding en dat bevalt me zeer goed!
http://www.eleshop.nl/owon-sds7102v-100-mhz-p-480.html
Ook behoorlijk uitgebreid!
En vooral heel erg klein, compact en een zalig scherm om naar te kijken
Re: Zou een scope willen aanschaffen
ik heb enkele jaren geleden ook een chinees gekocht ter aanvulling van mijn analoge.
Dat is een Rigol DS1042CD geworden, met ingebouwde logic analyzer.
Werkt erg prettig en biedt voor de diy'er veel mogelijkheden tegen een schappelijke prijs.
Ik zie dat die Owon's alweer een stuk goedkoper zijn, ik heb voor die Rigol nog 700,- neergeteld.
Meeste van die scoops draaien inderdaad een eigen OS, vaak op een FPGA of blackfin processor.
Ik merk echter wel, zeker als ik analoog moet meten, dat ik nog steeds grijp naar m'n Hameg HM303-4.
Die heb ik destijds nog overgekocht van de hogeschool voor 175€, klein beetje opgekuist, en dat is echt een superscoop !
Als je zo nog een op de kop kan tikken zou ik dat niet laten..
Is wel iets minder draagbaar dan zo'n digitaal ding, maar ZEKER het overwegen waard als je een tafelmodel zoekt en je metingen zich voornamelijk beperken tot het analoge domein.
-edit-
Overigens, wat ik één van de grote voordelen vind van zo'n degelijke 'oudere' scoop is het feit dat, mocht iets defect gaan, je makkelijk zelf kan repareren, aangezien service manuals op het www te vinden zijn
Dat is een Rigol DS1042CD geworden, met ingebouwde logic analyzer.
Werkt erg prettig en biedt voor de diy'er veel mogelijkheden tegen een schappelijke prijs.
Ik zie dat die Owon's alweer een stuk goedkoper zijn, ik heb voor die Rigol nog 700,- neergeteld.
Meeste van die scoops draaien inderdaad een eigen OS, vaak op een FPGA of blackfin processor.
Ik merk echter wel, zeker als ik analoog moet meten, dat ik nog steeds grijp naar m'n Hameg HM303-4.
Die heb ik destijds nog overgekocht van de hogeschool voor 175€, klein beetje opgekuist, en dat is echt een superscoop !
Als je zo nog een op de kop kan tikken zou ik dat niet laten..
Is wel iets minder draagbaar dan zo'n digitaal ding, maar ZEKER het overwegen waard als je een tafelmodel zoekt en je metingen zich voornamelijk beperken tot het analoge domein.
-edit-
Overigens, wat ik één van de grote voordelen vind van zo'n degelijke 'oudere' scoop is het feit dat, mocht iets defect gaan, je makkelijk zelf kan repareren, aangezien service manuals op het www te vinden zijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
wat is nou het verschil tussen een analoge scoop en een digitale? en dan bedoel ik qua meet mogelijkheden, de onderliggende techniek interesseert me minder
Re: Zou een scope willen aanschaffen
in een notedop:
Een analoge scoop geeft enkel de golfvorm weer, niets meer, niets minder.
Een mixed (analoog/digitaal) zijn eigenlijk de voorlopers van de pure digitale. De mixed scoop is vaak nog steeds uitgerust met een beeldbuis, maar geeft naast de golfvorm ook enkele metingen weer, en is vaak wat makkelijker te bedienen doordat er intern al met microcontrollers gewerkt wordt voor bv menukeuze.
Een digitale scoop sampeled zijn signaal, verwerkt dit in een CPU (meestal een FPGA omwille van de rekenkracht), en geeft dit dan terug op een LCD scherm.
Heel in het begin, toen LCD schermen nog niet zo veel gebruikt waren, zat er vaak nog een DAC in zodat alles weer netjes weergegeven werd op een beeldbuis.
Het sampelen is uiteraard ook een beperking van de digitale scoop wat een analoge dan weer niet heeft (denk maar aan aliasing
Je kan er vaak ook een pak meer functies mee, zoals Fast Fourrier Transform en logic analysers enz..
Een analoge scoop geeft enkel de golfvorm weer, niets meer, niets minder.
Een mixed (analoog/digitaal) zijn eigenlijk de voorlopers van de pure digitale. De mixed scoop is vaak nog steeds uitgerust met een beeldbuis, maar geeft naast de golfvorm ook enkele metingen weer, en is vaak wat makkelijker te bedienen doordat er intern al met microcontrollers gewerkt wordt voor bv menukeuze.
Een digitale scoop sampeled zijn signaal, verwerkt dit in een CPU (meestal een FPGA omwille van de rekenkracht), en geeft dit dan terug op een LCD scherm.
Heel in het begin, toen LCD schermen nog niet zo veel gebruikt waren, zat er vaak nog een DAC in zodat alles weer netjes weergegeven werd op een beeldbuis.
Het sampelen is uiteraard ook een beperking van de digitale scoop wat een analoge dan weer niet heeft (denk maar aan aliasing
Je kan er vaak ook een pak meer functies mee, zoals Fast Fourrier Transform en logic analysers enz..
Laatst gewijzigd door BertDB op wo 31 jul 2013, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Ja die Rigols zijn lekkere en betrouwbare dingen. Wist je trouwens dat Rigol ook de DSO's ontwikkelt voor Agilent?BertDB schreef:ik heb enkele jaren geleden ook een chinees gekocht ter aanvulling van mijn analoge.
Dat is een Rigol DS1042CD geworden, met ingebouwde logic analyzer.
En analoge scoops? Ach de moderne jeugd weet niet eens meer dat het bestaat, laat staan hoe ze er mee om moeten gaan
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Dat zou ik niet durven stellenPjotr schreef:En analoge scoops? Ach de moderne jeugd weet niet eens meer dat het bestaat, laat staan hoe ze er mee om moeten gaan
Ik heb in mijn opleiding nog steeds leren meten met analoge scoops en gebruik er zelf nog steeds één.
Met mijn 28 jaar beschouw ik mezelf nog steeds tot de jeugd .. of is dat dan weer een verkeerde aanname ?
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Dan bof je. De net afgestudeerde TU'ers die ik over de vloer krijg, toch echt al een paar jaar niet meer hoor. Maar er zijn er sowieso nog weinig die iets van analoge technieken snappen.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Dan ben je bijna zo oud als de versterkers waar ik gewoonlijk aan werk en die zijn oud man! Maar als het een troost kan zijn: ikzelf heb nog vele jaren naar zwart-wit TV gekeken, dat zegt waarschijnlijk genoeg. (Verklaring voor de jeugd: met een beeldbuis (van glas), zonder gedrukte schakelingen en zonder transistoren!) De middeleeuwen waren net voorbij.BertDB schreef:Met mijn 28 jaar beschouw ik mezelf nog steeds tot de jeugd .. of is dat dan weer een verkeerde aanname ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Of uberhaubt nog iets snappen en wetenPjotr schreef:Dan bof je. De net afgestudeerde TU'ers die ik over de vloer krijg, toch echt al een paar jaar niet meer hoor. Maar er zijn er sowieso nog weinig die iets van analoge technieken snappen.
Niveau vind ik erbarmelijk, laatst een afstudeerder gehad en begeleid.
Hij heeft een zes gekregen, maar eigenlijk vond ik dat nog veel.......
Voordeel van die digitale scoopjes vind ik vooral het formaat en gewicht.
Om die reden heb ik mijn Philips PM3302 weggedaan (achteraf een beetje spijt van).
Op mijn werk gebruiken we nu en dan zo'n Owon scoopje.
Vooral (wiskundige) functies erop zijn heel erg makkelijk en handig om te gebruiken.
Zo kun je direct frequentie en RMS signaal aflezen, zit er een (simpele) FFT analyser op enzo.
Daarnaast flikkert je beeld niet zo <50Hz
Hij werkt daarnaast ook op accu's.
Ik soms ook wel prettig
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Voor gewoon meetwerk in versterkers is een analoge voldoende. digitaal heeft pas (volgens mij) zin als je met DAC's aan de slag gaat.
De kunst is om er een te vinden die geen versleten CRT heeft. als je er bijvoorbeeld een hebt die jarenlang in reparatie centrum iedere dag heeft staan draaien, zal je niet veel licht meer op het scherm zien.
Ik had de mazzel dat de mijne van een student kwam en dat die maar enkele uren had gedraait.
Ik denk dat 50 tot 100 euro meer dan genoeg is.
(betaalbare, losse probes : http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5859 )
De kunst is om er een te vinden die geen versleten CRT heeft. als je er bijvoorbeeld een hebt die jarenlang in reparatie centrum iedere dag heeft staan draaien, zal je niet veel licht meer op het scherm zien.
Ik had de mazzel dat de mijne van een student kwam en dat die maar enkele uren had gedraait.
Ik denk dat 50 tot 100 euro meer dan genoeg is.
(betaalbare, losse probes : http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5859 )
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Geen oude digitale kopen. Nieuw is tegenwoordig goedkoop met betere specs (Rigol, Owon, Siglent etc).Berre schreef:Zijn er "voetangels, wolfijzers of schietgeweren" waar ik moet op letten? Of laat ik tweedehands maar beter voor wat het is? Enkele interessante merknamen?
Een oude digitale kan nog wel eens liegen. Je ziet dan zaken die er niet zijn door de te lage sample rate.
Interessante merknamen voor analoge scopes:
tektronix
tektronix
tektronix
had ik tek al genoemd?
hameg, philips, hitachi, iwatsu etc.
Tek is erg mooi spul, maar wel ingewikkeld en wellicht wat lastig te repareren. Maar bijna alles is nog te krijgen (US).
Philips kan vol zitten met custom ic's, type unobtanium. Maar hoeft niet. Voor de koop service manual zoeken en bekijken. Bij wat oudere scopes moet je rekening houden met reparaties (elco's, hoogspannings multiplier etc). Dan is een gangbaar merk handig, omdat er voldoende info te vinden is (service manual, fora etc).
Op de foto een hele goede analoge (met volledig digitale bediening, cursors etc). En kan zichzelf kalibreren. Zou op nederlandse marktplaats kijken. België (kapaza) vind ik erg duur. 50 tot 100 euro idd moet genoeg zijn.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Kleine kantekening: Ook Tek zit vanaf de jaren '70-'80 vol met custom hybrides en dat is wereldwijd nergens meer te krijgen, of je moet heel veel geluk hebben. Bij Philips/Fluke is het soms de hoogspanning die het begeeft maar die is gelukkig discreet opgebouwd en meestal nog wel reparabel als een hoogspannings-C doorgeslagen is. Maar is de HS trafo stuk dan kan hij naast de oude buizen KTVguido schreef:Tek is erg mooi spul, maar wel ingewikkeld en wellicht wat lastig te repareren. Maar bijna alles is nog te krijgen (US).
Philips kan vol zitten met custom ic's, type unobtanium. Maar hoeft niet. Voor de koop service manual zoeken en bekijken. Bij wat oudere scopes moet je rekening houden met reparaties (elco's, hoogspannings multiplier etc). Dan is een gangbaar merk handig, omdat er voldoende info te vinden is (service manual, fora etc).
Meer dan €100 er i.d.d. niet aan uitgeven voor een goed werkend exemplaar. Daar kun je veel plezier aan hebben en ze kunnen nog best lang mee gaan. Mijn 40 jaar oude Philips doet het ook nog steeds prima, al zijn sommige schakelaars en potmeters wel een beetje gaar aan het worden.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Bedankt voor de talrijke reacties. 100 € had ik zelf al in gedachten. Heb geboden op een Tektronix die er nog heel netjes uitzag. Stond al lang te koop, zonder aandacht te trekken. Na mijn bod vloog een rivaal er op af, zo gaat dat. Heb hem bij 110 € maar "laten varen". Mocht ik meer te besteden hebben koop ik liever een nieuwe We zien wel.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Yup, voor onder de 300 heb je al een nette 50 MHz Rigol met flink geheugen:
http://www.arbenelux.com/merken/rigol-technologies/
http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... 3godp2YAXQ
B.t.w. Zelf vind ik Rigol degelijker en overzichtelijker dan Owon
http://www.arbenelux.com/merken/rigol-technologies/
http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... 3godp2YAXQ
B.t.w. Zelf vind ik Rigol degelijker en overzichtelijker dan Owon
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Hier staat ook wel eens iets te koop, meestal voor reële prijzen.
http://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten
Momenteel zelfs een uit Vlaanderen.
http://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten
Momenteel zelfs een uit Vlaanderen.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
De merknaam "Hung Chang" (met rijst of friet?) was me niet bekend en schept niet onmiddellijk veel vertrouwen. Schijnt nochtans niet slecht te zijn, volgens diverse reviews. De Koreaanse naam heeft men veranderd in "Protek".
Dit ding is blijkbaar 30 jaar oud en nooit gebruikt ?! Altijd in een kast gestaan, dus quasi nieuwstaat. (Wat mag je daarvan geloven?) Prijs OTK. Zelfde model staat op Fleabay, defect, zonder probes, noch manual voor 75$.
Toch beter uitkijken naar een Tektronix.
Dit ding is blijkbaar 30 jaar oud en nooit gebruikt ?! Altijd in een kast gestaan, dus quasi nieuwstaat. (Wat mag je daarvan geloven?) Prijs OTK. Zelfde model staat op Fleabay, defect, zonder probes, noch manual voor 75$.
Toch beter uitkijken naar een Tektronix.
