nieuw op het forum

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Frederik de Roo

nieuw op het forum

Bericht door Frederik de Roo »

Heey allemaal

Ik ben Frederik de Roo (17) Ik heb verschillende hobby's, waaronder gitaar spelen. ik speel met een klein vox versterkertje en dat wor dik soms een beetje zat. heeft geen fijne lineout en is soms wat klein voor in de band. nu hebben we laatst 5 speakers uit een kast van een orgel gehaald en ik had zin om eer iets leuks van te maken in combinatie met mijn vox.

ik heb dus nog erg weinig verstand van alles. heb wel al het een en ander opgezocht. maar kwam er niet echt uit dus vandaar dat ik me aangemeld heb op dit forum omdat het er goed en overzichtelijk uit ziet

ik heb nu dus een kast in elkaar geschroefd van 120cm bij 60cm hoog en 30cm breed. en me speakers er in geschroefd.
heb super vette ideeën voor de look maar vond het zinnig om eerst te weten wat ik er voor versterker in ga hangen. en hoe het met de aansluiting zit dus ik heb een paar vragen.

ik weet niet of het geoorloofd is om al die vragen bij het voorstel rondje te stellen :sure: ik wil voornamelijk dingen weten over aansluiten van speakers hoe het zit met ohm en watt dus onder welke topic kan ik dat het best open gooien?

Groeten Frederik
CoenvanDongen
Contacteer:

Re: nieuw op het forum

Bericht door CoenvanDongen »

Hoi welkom hier!

Ik neem aan dat de kast met de 5 speakers een cabinet word zonder versterker en dat je je voxje daar aan wilt lussen?
handig is om te weten hoeveel ohm er op de speaker staat vermeld en hoeveel achterop je vox.
met die info kunnen wij wel een aansluit schemaatje in elkaar klussen ;)

ennuh

:foto:
Frederik de Roo

hallo.

ik zat eerst inderdaad aan een kabinet te denken. maar later leek het mij mooier als ik er bijvoorbeeld zoiets tussen zet

http://www.elektronicatekoop.nl/media/c ... s025_1.jpg

als versterker zodat ik in akoestische set ook microfoon er in kan dumpen en me gitaar bijvoorbeeld. en dan los me vox voor de effecten van me prs. zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? wand op die manier kan ik bijv. 4 dingen in pluggen en daar me spelen en op het podium kan ik dan switchen tussen gitaren en dat zelf regelen op 1 versterker.

ik heb 5 speakers van 8 ohm.
ik heb ze vanmiddag allemaal 1 voor 1 aan onze radio getest en ze deden het allemaal nog gelukkig. maar ik heb dus geen idee hoe ik die aan elkaar moet lussen en ze dus aan een versterker moet gooien. en is het dus zo dat als je 5 speakers van 8 ohm aan elkaar hebt dat je 40 ohm hebt bijv. dat zijn dingen die ik nog egt niet snap.

Frederik
Frederik de Roo

foto van wat het nu is
Bijlagen
Versterker
Versterker
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een gitaar kast ziet er normaal gesproken toch zo uit ? 8-[
Marshall-1960AX-V1-ZOOM.jpg
en de echte doethetzelvert ken niet zonder de bouwtekening natuurlijk...
1960A-Slant-Cab.pdf
(58.82 KiB) 101 keer gedownload
Ik denk dat je ze het beste zo kunt aansluiten, dit word ook het meeste gedaan zo bij mono kasten.
4x8Tot8ohm.jpg
Of je moet voor een stereo systeem willen gaan, dan zijn er weer andere schema's voor.
Frederik de Roo schreef:
van me prs.
Paul Reed Smith ?

:kwijl: :kwijl:
John P

Bericht door John P »

ray5150 schreef:
Een gitaar kast ziet er normaal gesproken toch zo uit ?....
Je moet een beetje groot leren denken Ray, sommige mensen hebben nog dromen over Glastonburry.
Maar denk er ook even aan dat je de luidspreker ook nog mee moet kunnen nemen in een busje naar de HMH of de lokale braderie? Mischien is het een idee om twee boxen te maken met twee drivers die je tijdens het vervoer met de kwetsbare kanten tegen elkaar kan zetten.
Frederik de Roo

Tanks voor die tekening dat ziet er al iets overzichtelijker uit. dan weet ik een beetje hoe dat inelkaar steekt

( de vorm van mijn versterker is voornamelijk zo omdat dat het makkelijkste bouwen was uit de spaanplaten van de gamma:)
maar wees niet beng voor de look ik denk dat die egt wel vet gaat worden. maar dat komt allemaal nog wel!

ik heb ook na gedacht om er 2 boxen van te maken. maar ik weet niet precies meer waarom ik dat niet heb gedaan. ik denk omdat ik dan het idee had dat er ook 2 versterkers moeste komen. maar geen idee.

verder is het de bedoeling dat die in de studio komt te staan en er af en toe uit komt als er egt wat te beleven valt (Glastonburry) :sure:

en idd een paul reed smith. tis wel een SE dus niet de duurste en hij was toen in een aanbieding dus vandaar. maar hij bevalt me enorm!

Maar ik heb dus 5 speakers weet niet pressies hoe veel watt. maar wat moet de versterker dan leveren? want kan je elke versterker die je tegen komt er aan hangen? lijkt me stug tog.
Bijlagen
PRS SE santana
PRS SE santana
ray5150

Bericht door ray5150 »

John P schreef:
Je moet een beetje groot leren denken Ray, sommige mensen hebben nog dromen over Glastonburry.
Zo groot genoeg, John ? :mrgreen:
004.jpg
025.jpg
Bron : http://www.evhgear.com/media/photo/?utm ... W3-UMWT-v1

(Frederick, let aub een beetje op je spelling...)
Frederik de Roo schreef:
Maar ik heb dus 5 speakers weet niet pressies hoe veel watt. maar wat moet de versterker dan leveren? want kan je elke versterker die je tegen komt er aan hangen? lijkt me stug tog.
Is niet zo makkelijk te zeggen. wat is het merk en type van die speakers ?

Je moet jezelf ook afvragen wat je bereiken wilt, wil je een mono of stereo systeem, wil je in de toekomst meer of andere versterkers,
wil je met effecten werken, moet het compact blijven of mag het groot groeien, past het ook bij je stijl van muziek. ?
dat soort dingen dus.

Kun je ook wat meer vertellen over die Vox versterker, pathfinder, of AC series ? of een transistor model ?
Frederik de Roo

sorry voor mijn spelling.
ik heb wat moeite met dingen op papier zetten door dyslectie (geen idee hoe ik dat moet schrijven) maar als ik met minder fouten wil schrijven moet ik altijd met een goede spelling controle werken dus dus moet ik mijn verhaal ergens anders typen. en dan is het weer lastig om gericht op de vragen te antwoorden omdat ik dan van pagina moet wisselen en weer mijn verhaal kwijt ben. als ik in me verhaal zit en lekker op gang ben met typen dan kan ik het sneller formuleren alleen dan zit het vol fouten. dus vandaar. maar ik zal er meer op gaan letten wand het hoort niet natuurlijk.

Mijn vox is een: vox da15
http://www.voxamps.com/us/archive/da15/

de speakers komen dus uit een best orgel uit de kerk bij ons. het waren er 6 waarvan 1 gesneuveld. Nu zij me vader net dat er in ons orgel ook 3 van zulke speakers zouden moeten zitten dus dat ik mis in dat boekje. meer info kon halen over wat ik er ongeveer aan vermogen in kan zetten. want er staat geen merk of type op de speakers.

verder is het mijn bedoeling dat deze versterker als een grootte monitor gaat functioneren in de studio bij ons. en was het dus mijn idee om er meer ingangen in te bouwen dat ik dus met meer gitaren kan spelen die je daar over hoort en dat die met een line out naar de mengtafel kan om over de boxen van een zaal te spelen . op mijn vox zit alleen een headphone line out dus moet ik als ik met de effekten van de vox wil spelen hem altijd door lussen naar een andere monitor. en dat hoop ik optelbossen met wat ik aan het bouwen ben.
Plaats reactie