Sinds een week of wat ben ik hier aan het rondneuzen en het kriebelt toch wel. Ben een gevorderde klusser, dus een kast in elkaar lijmen mag geen probleem zijn. Heb verder geen elektronicakennis en een ongeoefend oor.
Als een voorproever voor het bouwen van een beproefd model (zat te denken aan de budget vloerstaanders van Edo of wie weet zelfs een needle als instappertje) zou ik graag eens proberen om mijn huidige speakers te herbouwen. Het zijn oude Sony SS5177's van 35 watt en 8Ohm. Het enige wat ik kon terug vinden over deze speakers:
Seas alnico drivers: 1" cone tweeter, 3" midrange en 8" woofer.
Volgens het merkplaatje: 50 Hz - 22 kHz (dat hoogte zou ook 20 of 25 kHz kunnen zijn, daar ben ik niet meer zo zeker van)
Hebben jullie ideeën om hier een nieuw kastje rond te bouwen - voorkeur gaat uit naar een zo slank mogelijeke vloerstaander ? of zal ik ze eerst moeten slopen om exacte modelnummers en zo te vinden?
Ik stuur ze aan met een NAD 906 waarvan ik slechts 1 paar van de 3 gebruik.
alvast bedankt
Herbouw oudere speakers
Moderator: Beheerdersteam
Bij nieuwbouw, waaraan hadden jullie dan gedacht. Iets wat natuurlijk goed matcht met mijn versterker. Als handige luidspreker leek heb ik hier geen flauw idee van.
Dus mocht ik de exacte modelnummers van de drivers vinden en eventueel de specs ervan, kunnen er toch nog wat tips uit de bus rollen om daar wat zinnigs mee te doen?
Kent iemand die Sony SS5177 speakers eigenlijk. Sinds ik die 2de hands NAD heb ontdek ik plots zaken in mijn muziek die me voorheen nooit opgevallen zijn. Dus zooo slecht zijn ze waarschijnlijk ook niet? Ik kwam dan ook van een oude Nordmende Spectra Futura (eind de jaren 60) met van die hippe acryl klepjes.
Dus mocht ik de exacte modelnummers van de drivers vinden en eventueel de specs ervan, kunnen er toch nog wat tips uit de bus rollen om daar wat zinnigs mee te doen?
Kent iemand die Sony SS5177 speakers eigenlijk. Sinds ik die 2de hands NAD heb ontdek ik plots zaken in mijn muziek die me voorheen nooit opgevallen zijn. Dus zooo slecht zijn ze waarschijnlijk ook niet? Ik kwam dan ook van een oude Nordmende Spectra Futura (eind de jaren 60) met van die hippe acryl klepjes.
- RobertD
- Contacteer:
Wanneer je de kasten in dezelfde maten herbouwt, maar van beter materiaal en met een mooie afwerking, dan heb je een leuke klus te doen en kun je qua geluidskwaliteit ook nog wel verbetering verwachten.
Plaats eens een foto van die Sony speakers. Wellicht levert dat ook ideeën op.
Leuk retro setje, maar ik kan me voorstellen dat je nu veel meer details hoort in de muziek.
Plaats eens een foto van die Sony speakers. Wellicht levert dat ook ideeën op.
Leuk retro setje, maar ik kan me voorstellen dat je nu veel meer details hoort in de muziek.
- Jered vd O
Heb jij die nog???pdjonghe schreef:... Ik kwam dan ook van een oude Nordmende Spectra Futura (eind de jaren 60) met van die hippe acryl klepjes.
die nordmende heb ik inderdaad nog. Ik heb wel de versie met de losse speakers. Heb die gevonden op het containerpark, helaas met slechts één van de twee speakers. Ondertussen is de tweede wel gebouwd en zitten in beide speakers nieuwe breedbandjes. En zo speelt hij weer zo voortreffelijk als hij maar kan.
Ondertussen ook een beeldje gevonden van de speakers.
Ondertussen ook een beeldje gevonden van de speakers.