Concaeve Solide
Moderator: Beheerdersteam
Re: Concaeve Solide
Jeeej dat is bizar om te zien zeg ! Wel appart dat het maar één richting opgaat.
Ed heeft een P.O.B. (polaire open baffle) gemaakt?TubeHead schreef:Jeeej dat is bizar om te zien zeg ! Wel appart dat het maar één richting opgaat.
Dat vroeg ik me ook al af en ik denk dat dit komt omdat:TubeHead schreef:Wel appart dat het maar één richting opgaat.
A) De baffle aan de voorzijde van de voetsteun vast zit
B) De baffle ook schuin achterover helt
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Als die combinatie een rol speelt, wat beslist mogelijk is, dan zal hij de andere kant op schuifelen als Ed de luidsprekers 180 graden omdraait. Gaat hij dan nog steeds dezelde kant op, dan is de vloer niet waterpas.SARK schreef:Dat vroeg ik me ook al af en ik denk dat dit komt omdat:TubeHead schreef:Wel appart dat het maar één richting opgaat.
A) De baffle aan de voorzijde van de voetsteun vast zit
B) De baffle ook schuin achterover helt
Mogelijk gaat het in samenhang met een baffle die in een dusdanige frequentie naar zijn rustpositie terugkeert dat dit bij de conusbeweging optelt. Een uit paneeltrillingen voortkomende resonantie dus. Een onder de magneet geklemd blik o.i.d. kan uitwijzen of het nodig is om daar een steunpunt aan te brengen, danwel om de baffle tot aan de woofer wat stijver te maken.
Verder is de druk per cm² vloeroppervlak drastisch te verhogen door het geheel op 2 in de breedte geplaatste latjes te zetten, of door bijv. een stukje hardboard van 2x2cm onder elke hoek te plakken met de ruwe kant naar onderen. Een lijst/raamwerk eronder plakken, waardoor het lijkt alsof de voetplaat uit 4 layers bestaat, is iets minder effectief maar geeft ook heel wat meer druk per oppervlak.
Ik zie het al. Volgens mij gaat dit wel helpen om de oorzaak te vinden:
http://www.gpsshop.nl/product/135470/ca ... anger.html
Weerstand ?asterduc schreef:snelheid zit er in dit project niet in, maar ook geen stilstand.![]()
Het grootste probleem was eigenlijk mijn eigen weerstand tegen dipole systemen, je kent dat wel, als je ergens niet achter staat vraagt dat toch wel heel veel moeite om aan je vooroordelen toe te geven. ...
Volgens mij komt deze "lopende Dipole" door de enorme aantrekkingskracht die een Open Baffle Speaker stiekum heeft op Asterduc
In dat geval zou Ed zich langzaam naar de speakers toe moeten verplaatsen. En dat was niet het geval.JD schreef:mt deze "lopende Dipole" door de enorme aantrekkingskracht die een Open Baffle Speaker stiekum heeft op Asterduc
De oorzaak ligt mogelijk elders?................
Definition of: teletransport
To transport a material object (people, animals, anything, actually) to a new location by decomposing its molecular structure into atomic elements, transmitting those elements through the cosmos and rebuilding them in the new venue... without loss, one would hope. Not exactly a future goal of the airlines, surely the hotel and resort industry would benefit greatly. If the scientific explanation of this term is not precise enough, feel free to substitute your own words!
Definition of: teletransport
To transport a material object (people, animals, anything, actually) to a new location by decomposing its molecular structure into atomic elements, transmitting those elements through the cosmos and rebuilding them in the new venue... without loss, one would hope. Not exactly a future goal of the airlines, surely the hotel and resort industry would benefit greatly. If the scientific explanation of this term is not precise enough, feel free to substitute your own words!
Vooral die toevoeging is erg belangrijk!and rebuilding them in the new venue... without loss, one would hope.
Vlakke onderplaat op vloerbedekking...
Zet er een stel spikes onder en het schuiven zal over zijn lijkt me. De baffle is nu wel erg dun trouwens, die moet je zeker sterker uitvoeren.
Groetjes Walter
Zet er een stel spikes onder en het schuiven zal over zijn lijkt me. De baffle is nu wel erg dun trouwens, die moet je zeker sterker uitvoeren.
Groetjes Walter
- asterduc
- Contacteer:
noch het ompolen van de speaker als het vertikaal zetten van de baffle heeft rust gebracht in het (naar voren) wegwandelen.
Het gehele ding weegt 24 kg en de onderzijde van de sokkel heeft een 2cm brede rand rondom.
De speaker met de hand verplaatsen gaat zeker niet vanzelf, er is dus aanzienlijk wat kracht nodig om hem te verschuiven.
De baffle zelf staat wel erg (verschillende millimeters) mee te trillen, ondanks dat ik er 2 forse kepers heb tegengeschroefd.
Conclusie: er is aanzienlijk meer nodig dan een frontplaatje om een goede stabiele open baffle te maken.
Ik ga het nu eens proberen met een 70mm dikke frontplaat gemonteerd op een ontzettend zware voet.
Het gehele ding weegt 24 kg en de onderzijde van de sokkel heeft een 2cm brede rand rondom.
De speaker met de hand verplaatsen gaat zeker niet vanzelf, er is dus aanzienlijk wat kracht nodig om hem te verschuiven.
De baffle zelf staat wel erg (verschillende millimeters) mee te trillen, ondanks dat ik er 2 forse kepers heb tegengeschroefd.
Conclusie: er is aanzienlijk meer nodig dan een frontplaatje om een goede stabiele open baffle te maken.
Ik ga het nu eens proberen met een 70mm dikke frontplaat gemonteerd op een ontzettend zware voet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zou een sleuf in de vloer frezen en de baffle daarin volstorten met beton!asterduc schreef:noch het ompolen van de speaker als het vertikaal zetten van de baffle heeft rust gebracht in het (naar voren) wegwandelen.
Het lijkt mij ook wel zinvol om dan de laagunit te ontkoppelen van het mid/hoog, zoals ook de LX521 van Siegfried Linkwitz.
En dan uiteraard een oplossing voor de laagunit, die dan mogelijk in een zwaardere kast/basis opgezet zou moeten worden.
De KKK, oftewel de Kleine Konstante Krachten ( Ooit een uitspraak van mijn tandarts), die hier aan het werk zijn moeten wel in bedwang worden gehouden, maar hoe?
En zo klein en constant zijn ze nu ook weer niet, maar de herhaling en de schuine stand is natuurlijk een "huppelend" effect.
De Tandarts had het dan over een beugel, misschien hier ook van toepassing?
En dan uiteraard een oplossing voor de laagunit, die dan mogelijk in een zwaardere kast/basis opgezet zou moeten worden.
De KKK, oftewel de Kleine Konstante Krachten ( Ooit een uitspraak van mijn tandarts), die hier aan het werk zijn moeten wel in bedwang worden gehouden, maar hoe?
En zo klein en constant zijn ze nu ook weer niet, maar de herhaling en de schuine stand is natuurlijk een "huppelend" effect.
De Tandarts had het dan over een beugel, misschien hier ook van toepassing?
Hallo Ed,
Ik zit ook nog steeds te twijfelen om per kant 2x 10" Scan Speak laag te nemen voor mijn open baffles in plaats van de huidige Peerless XLS-10's.
Kun je de kwaliteit van het laag van jouw open baffle omschrijven?
Tevens zijn de door mij aangegeven Scan Speak 26W8867T00 inderdaad dan de beste keus denk je of zou ik een ander type moeten overwegen?
Groetjes Walter
Ik zit ook nog steeds te twijfelen om per kant 2x 10" Scan Speak laag te nemen voor mijn open baffles in plaats van de huidige Peerless XLS-10's.
Kun je de kwaliteit van het laag van jouw open baffle omschrijven?
Tevens zijn de door mij aangegeven Scan Speak 26W8867T00 inderdaad dan de beste keus denk je of zou ik een ander type moeten overwegen?
Groetjes Walter
- asterduc
- Contacteer:
dat was ook mijn bedoeling ja. De frontplaat zou een oversized gat krijgen voor de woofer, waarbij deze zijn eigen frontplaat krijgt die door het oversized gat past met een offset van zo'n 3 tot 6mm, opgevuld door vilt of rubber.hannesie schreef:Het lijkt mij ook wel zinvol om dan de laagunit te ontkoppelen van het mid/hoog, zoals ook de LX521 van Siegfried Linkwitz.
De wooferfront zou dan zeer massief als een driehoek worden gemonteerd op een aparte vloerplaat.
Bij de tweeter zou ik een gelijkaardig idee doorvoeren met dan toevoeging van massa achter de tweeter.
Een tekening ter verduidelijking komt er nog aan.
diepgang zat, vrij goede controle en nuancering, maar ik mis nog punch.Walt schreef:Kun je de kwaliteit van het laag van jouw open baffle omschrijven?
Of dit nu het gevolg is van 1. de instabilitiet van de baffle, 2. het dipool princiepe of 3. de TS parameters van de woofer, dat weet ik niet.
1. dat het met die stabiliteit nog niet goed zit mag duidelijk zijn.
2. ik heb weinig ervaring met andere dipool systemen, maar diegene die ik gehoord heb blonken ook niet uit in punch en dynamiek.
3. Rob heeft mij laatst verteld dat de TS parameters van zijn woofers specifiek zijn voor een open baffle. Dat kan dus ook nog een groot verschil maken.
Of die 26W rev een betere keuze is, kan ik niet zeggen.