Kleine draagbare speaker met goede geluidskwaliteit
Moderator: Beheerdersteam
Kleine draagbare speaker met goede geluidskwaliteit
Ik zou graag een kleine draagbare speaker willen bouwen. De inhoud zal tussen de 2 en de 3,5 liter zijn. In de speaker komt een versterker en een Lipo accu, zodat ik deze buiten kan gebruiken. De versterker zal waarschijnlijk een 15W TA2024 module worden.
Nu ben ik op zoek naar de beste driver(s) voor dit project. Ik heb dit topic al gevonden, waar een Visaton FRS-8 in een 2 liter behuizing wordt gebruikt met een hoorn reflex. De meetresultaten zien er niet slecht uit gezien de prijs en het volume van het kastje. Maar kan het niet beter? Meer laag kan zeker geen kwaad. Kan ik niet beter een 20cm woofer met een tweeter combineren?
Ofwel, hoe krijg ik het beste geluid uit een draagbare 3 liter kast? Budget voor de drivers is ongeveer €50.
Nu ben ik op zoek naar de beste driver(s) voor dit project. Ik heb dit topic al gevonden, waar een Visaton FRS-8 in een 2 liter behuizing wordt gebruikt met een hoorn reflex. De meetresultaten zien er niet slecht uit gezien de prijs en het volume van het kastje. Maar kan het niet beter? Meer laag kan zeker geen kwaad. Kan ik niet beter een 20cm woofer met een tweeter combineren?
Ofwel, hoe krijg ik het beste geluid uit een draagbare 3 liter kast? Budget voor de drivers is ongeveer €50.
Re: Kleine draagbare speaker met goede geluidskwaliteit
Misschien is dit wel intressant voor je. Zit ook een sub uitgang op.
http://dx.com/p/tpa3123-mini-100w-digit ... 24v-229519
http://dx.com/p/tpa3123-mini-100w-digit ... 24v-229519
Ik zou mij niet te veel op het laag concentreren. Buiten blijft daar niets van over en verwaait het snel. Heb je best flinke speakers voor nodig dan. Je kunt je beter richten dan op iets vanaf 100Hz. Maakt het een stuk makkelijker.Douchekop schreef:Ik zou graag een kleine draagbare speaker willen bouwen. De inhoud zal tussen de 2 en de 3,5 liter zijn. In de speaker komt een versterker en een Lipo accu, zodat ik deze buiten kan gebruiken. De versterker zal waarschijnlijk een 15W TA2024 module worden.
Ik denk dat deze Fountek FR88 net iets beter presteert dan de FRS8.
Voor nog minder geld heb je de Fountek FE85, daar kun je misschien zelfs wel 2 per kant voor nemen. En dan 1.5-weg filteren om de bafflestep te compenseren. 70% meer conusoppervlak dan een enkele FRS8 en veel hogere gevoeligheid. Én het ziet er beter uit.
Voor nog minder geld heb je de Fountek FE85, daar kun je misschien zelfs wel 2 per kant voor nemen. En dan 1.5-weg filteren om de bafflestep te compenseren. 70% meer conusoppervlak dan een enkele FRS8 en veel hogere gevoeligheid. Én het ziet er beter uit.
Bedankt voor de tips allemaal 
Die Fountek speakertjes zien er interessant uit.
Eerst maar eens afstuderen en dan ga ik hier mee verder.
Die Fountek speakertjes zien er interessant uit.
Eerst maar eens afstuderen en dan ga ik hier mee verder.
Wat voor een behuizing ga je maken? een gesloten, bass reflex?
Als je toch bij prijzen van 20 Euro gaat kijken, bedenk dan dat de genoemde Fountek een lage Xmax heeft van 1mm, net als heel veel breedbanders in deze prijsklasse. Dat betekent dat de speaker erg weinig kan hebben in het laag en snel flink gaat vervormen. Dayton bv. heeft ook mooi kleine units (tot 2,5") die het op dat vlak aanmerkelijk beter doen. Of Peerless, maar daarvan is de leverbaarheid soms een issue.