Zelfbouwers en hun etsbak.

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ray5150 »

mtb schreef:
Ja hoor, jullie weten het allemaal beter! !
Waar slaat dat op ?
Er zijn nu eenmaal meer wegen die naar Rome leiden...
mtb schreef:

Die bruin-gele troep moet je toch verwarmen? anders duurt het uren.
Ik heb het in mijn pre-HTS tijd (>40 jaar geleden) ook wel gedaan in een vuurvaste schaal in de oven, maar dat vond mijn moeder niet zo leuk.
Met zoutzuur/peroxide is het zo gebeurd in een voedselbakje, er zat eerst kibbeling in, maar ik gebruik ook andere formaten waar de sticker vanaf is.
Bovendien kan je zien wat er gebeurt en dat heb je met die drap niet!
Waarom zo negatief ? ik haal al jaren uitstekende resultaten met ferri chloride, zie zo'n beetje alle bouwtopic's die ik de afgelopen 4 jaar heb aangemaakt...
en wat is er mis met om de twee minuten even de print uit de bak tillen om te kijken hoe ver hij is ?

Ook Natriumpersulfaat moet je verwarmen, de meeste hierboven geven aan dat met een aquarium element te doen.
Ik doe dat ook. gewoon een uurtje van te voren inschakelen, dat de boel lekker opgewarmd is.
Heb zelf toen zo'n ets bak set van Velleman gekocht waar alles bij zat. luchtpomp, verwarmings element (300 Watt), slangetjes en de bak zelf.
Die ik trouwens niet zo best van kwaliteit kunststof vind. komt op mij nogal breekbaar en bros over.
Binnenkort maar eens een nieuwe bouwen. heb nog een vierkante meter plexiglas staan. platen en stroken zagen, kokertje siliconenkit, paar draadeinden. word een heel mooi bakje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Binnenkort maar eens een nieuwe bouwen. heb nog een vierkante meter plexiglas staan. platen en stroken zagen, kokertje siliconenkit, paar draadeinden. word een heel mooi bakje.
Dat kun maar beter niet van plexiglas gaan maken Ray. Dat wordt dan misschien wel een mooi bakje maar blijft dat in de kortste keren niet meer. Plexiglas is enigszins hygroscopisch en dan gaat het naar binnen toe (naar de natte kant toe) bol staan.

Kun je beter van hard PVC gaan maken. Is een stuk goedkoper en ook veel makkelijker te zagen en te lijmen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ray5150 »

Is dat dan ook als plaat materiaal verkrijgbaar ?
Goedkoper dan nu, kan niet, die plaat komt uit een puinbak... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door Pjotr »

Yup, in allerlei dikten bij het bij jou wel bekende adres in den Haag Zuid :D Standaard is het grijs, dat kost weinig. Maar als je wat rond Googelt kom je ook transparant tegen, is wel behoorlijk duurder.

Zou voor jouw bakkie de voor en achterkant 4-5 mm dik maken en de zijkanten 10mm dik. Kun je het ook makkelijk verlijmen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door sander1238 »

is het niet een idee om een rechthoekige vaas van glas op de kop te tikken, zwaar zodat het beter blijft staan, goed schoon te maken en zal waarschijnlijk niet verkleuren

weet niet wat er met van die speciale aquarium lijm gebeurt als je wat glas plaatjes zou gebruiken? anders zou dat ook nog kunnen
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door mtb »

Ja, waarom zou je het makkelijk doen, als het ook moeilijk kan?
Maar als je zo graag klust met etsbakken, zou je eigenlijk een doormetaliseerservice moeten beginnen, zie http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... etaliseren.
Ik zou het wel handiger doen:
-Uitgaan van kaal dubbelzijdig koper, dus zonder fotolaag, of die wegpoetsen met spiritus of aceton.
-Alle gaatjes boren, bijv. met een op papier uitgeprinte lay-out die je op de print plakt, daarna weer weghalen.
-Elektrisch/chemisch koper/tin laten aangroeien.
-Print met Kontakt 20 fotolak inspuiten, ook de gaatjes.
-Beide zijden belichten, ontwikkelen, etsen en fotolak verwijderen.
Je zou je kunnen beperken tot het doormetaliseren en de prints geboord laten aanleveren, de rest kan iedere hobbyist zelf wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door Pjotr »

Dat doormetalliseren is nog niet zo eenvoudig als je denkt. Heeft best wel een tijdje geduurd voordat de industrie dat goed voor elkaar had.

In de praktijk gaat het als volgt: Men gaat uit van epoxy met 10 - 15 um koper er op. Eerst gaatjes boren en daarna een fotolaag in negatief, dus waar sporen moeten komen zit géén fotoresist meer. Dan elektrolytisch koper opbrengen ter dikte van de gewenste sporen. Daarna fotoresist verwijderen en het laagje van 15 um koper wegetsen. De dikkere sporen die de bedoeling zijn blijven dan staan. Deze methode is ook efficiënter dan de volle dikte aan 35 um koper weg te moeten etsen.


@Ray,
Pjotr schreef:
Yup, in allerlei dikten bij het bij jou wel bekende adres in den Haag Zuid :D
Zie het i.d.d. niet bij RU58 op de website staan. Maar als je wat Googelt kom je leveranciers te kust en te keur tegen. Ik haal het bij een kunststof verwerkend bedrijfje in Katwijk die meestal voor weinig reststukken heeft staan.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door mtb »

Pjotr schreef:
Dat doormetalliseren is nog niet zo eenvoudig als je denkt. Heeft best wel een tijdje geduurd voordat de industrie dat goed voor elkaar had.
In de praktijk gaat het als volgt: Men gaat uit van epoxy met 10 - 15 um koper er op. Eerst gaatjes boren en daarna een fotolaag in negatief, dus waar sporen moeten komen zit géén fotoresist meer. Dan elektrolytisch koper opbrengen ter dikte van de gewenste sporen. Daarna fotoresist verwijderen en het laagje van 15 um koper wegetsen. De dikkere sporen die de bedoeling zijn blijven dan staan. Deze methode is ook efficiënter dan de volle dikte aan 35 um koper weg te moeten etsen.
Ik liet in de jaren 80/90 doorgemetaliseerde prints maken in Numansdorp door een bedrijfje in een boerenschuur en die deed het ongeveer zoals ik beschreef.
Alleen bij grotere series van ongeveer 10 stuks of meer gebruikte hij een (zelfgebouwde) numerieke boormachine en zeefdrukte de layouts.
Jouw methode bespaart veel koper bij hele grote series en is niet zo boeiend voor een paar printjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door Pjotr »

mtb schreef:
Jouw methode bespaart veel koper bij hele grote series en is niet zo boeiend voor een paar printjes.
Hoe had jij dan gedacht dat doormetalliseren te gaan doen? Met speciaal daarvoor bedoelde inslagbusjes? Dat kun je nu ook al.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door mtb »

Sorry hoor, maar lees je wel wat ik schrijf?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door Pjotr »

mtb schreef:
Sorry hoor, maar lees je wel wat ik schrijf?
De standaard methode die ik aangeef noem jij niet boeiend. Mag ik toch wel vragen hoe jij het doormetalliseren gedacht had? Dat lees ik nergens.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door mtb »

Zie de link naar circuitsonline een paar posts terug, het kan eenvoudiger voor een paar printjes, zoals ik daar ook al schrijf.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door AatV »

Moppersmurf.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ds23man »

Zitten de heren weer te kibbelen in de zandbak??????? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ray5150 »

Jij lijkt me er ook wel een die zelf printjes heeft gemaakt ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door knuisje »

Volgens mij sluit ie alleen maar kant en klare hypex modules aan. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Jij lijkt me er ook wel een die zelf printjes heeft gemaakt ?
Als je goed zoekt op dit forum, kun je iets terug vinden over mijn experimenten met de toner transfer methode......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Volgens mij sluit ie alleen maar kant en klare hypex modules aan. :lol:
Gemak dient de mens...... Sambal bij????


:mrgreen:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door SuperR »

ds23man schreef:
Gemak dient de mens...... Sambal bij????
Ik kan etsen wat ik wil, maar zo'n glimmend setje groene PCB's uit China heeft toch wel zijn charme/klasse. Silkscreen, soldeermasker, dubbelzijdig en doorgemetaliseerd. Als ik meer dan 5 identieke printjes wil maken zonder dat de warme adem van deadlines in mijn nek hijgt, weet ik het wel hoor :)
Ik 'moest' laatst wat PCB's maken voor een speurtocht met te fabrieken metaaldetectors. Dan haal je prima 4 printjes uit 1 europrint. Met een stuk of drie jumpers kom je al een eind. Dan is de moeite van etsen niet zo groot.
Ik had het mezelf (boortechnisch gezien) makkelijk gemaakt door praktisch alles SMD te doen. Sneu voor de jongens welke ervaring beperkt was tot het herkennen van het handvat en het hete deel van de bout. :-$
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door ds23man »

SuperR schreef:
ds23man schreef:
Gemak dient de mens...... Sambal bij????
Ik kan etsen wat ik wil, maar zo'n glimmend setje groene PCB's uit China heeft toch wel zijn charme/klasse.
Je kunt ze ook in een ander kleurtje bestellen!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door SuperR »

ds23man schreef:
SuperR schreef:
ds23man schreef:
Gemak dient de mens...... Sambal bij????
Ik kan etsen wat ik wil, maar zo'n glimmend setje groene PCB's uit China heeft toch wel zijn charme/klasse.
Je kunt ze ook in een ander kleurtje bestellen!
Maar om daar nou een tientje meer voor te betalen...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb in een ver verleden (1999 of 2000) nog wel eens een print voor onder andere een IC in TQFP-100-behuizing zelf geëtst. Printlayout met een zwarte 0,5 mm fineliner-stift getekend op een A3'tje blauw millimeterpapier, daarna met een kopieermachine twee keer verkleind op een transparant afgedrukt, print belicht met een gewone TL-buis in de slaapkamer, daarna in de keuken ontwikkeld met een Seno ontwikkeldinges met een sponsje aan de voorkant en geëtst in een plastic aquarium met ijzerchlorideoplossing. OK, ik had drie printen nodig voor er één lukte, maar dat het überhaupt lukte viel me al erg mee. Het solderen ging met een gewone soldeerbout met een fijne punt en dun tin-loodsoldeer, met tinzuiglitze voor het van elkaar halen van de pootjes die per ongeluk kortgesloten raakten. Na het solderen heb ik elk van de 100 pootjes nagemeten met een universeelmeter en twee fijne naalden (handwerknaalden bedoel ik, de meetpennen van de meter waren veel te grof voor pootjes van ongeveer 0,25 mm breed met 0,5 mm hartafstand).

Destijds was ik vrijgezel en woonde ik in een flatje dat op de nominatie stond gesloopt te worden. Tegenwoordig woon ik in een fraai huis en heb ik een vrouw en twee katten en durf ik niet meer in de keuken met etsmiddelen te gaan staan rotzooien.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Advies printen etsen

Bericht door dirklammers »

Hallo allemaal.

Vanmorgen voor het eerste sinds 25 jaar weer zelf een print belicht en geëtst. 25 jaar geleden heb ik die print nog "getekend" met afwrijfsymbolen en crepetape, nu uiteraard via een programmetje. Daarna met de laserprinter geprint op speciaal folie. Eerst wat proefstrookjes gemaakt om de juiste belichtingstijd vast te stellen. Na ontwikkelen en etsen was bijgaand proefprintje het resultaat.

Mij vallen twee zaken op.
De fijne structuren zijn best wel goed behouden gebleven. Het geel omcirkelde spoortje is 1 mm en de + 0 - (eveneens geel omcirkeld) zijn nog fijner en toch goed in tact gebleven.
Wel zie ik in de blauwe cirkels wel wat aantasting van de koperlaag. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met onvoldoende zwarting vanuit de laserprinter. De streeppatronen zijn namelijk wel herkenbaar op het geprinte folie. Kan ik het kontrast verbeteren door twee geprinte vellen folie op elkaar te leggen ?
Bijlagen
Print.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Advies printen etsen

Bericht door ray5150 »

Maar er was toch al een topic over printen etsen ? :?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=18772
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”