wat maakt een prijs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
garring

wat maakt een prijs

Bericht door garring »

Is het de merknaam, de gebruikte componenten het uiterlijk of het geluid.
Ik heb zojuist bewezen dat je met zeer goedkope units een fantastisch resultaat kunt neerzetten.
Er zijn vast speakers die gezien hun prestaties veel te duur zijn, zo wat is een giede koop
SARK

Re: wat maakt een prijs

Bericht door SARK »

garring schreef:
Is het de merknaam, de gebruikte componenten het uiterlijk of het geluid.
Ik heb zojuist bewezen dat je met zeer goedkope units een fantastisch resultaat kunt neerzetten.
Er zijn vast speakers die gezien hun prestaties veel te duur zijn
Er gaat erg veel tijd/geld zitten in de research voor een ontwerp, zowel het ontwerp van units als complete systemen.
En ja, er zijn fabrikanten die een zeer hoge prijs vragen voor hun product en dan is het maar wat de gek er voor geeft :-#

Ik ben overigens wel benieuwd naar jouw "heilige graal" :?: Maak het ons eens makkelijk en plaats eens een linkje :idea:
garring schreef:
zo wat is een giede koop
Een goeie investering is in ieder geval een goed toetsenbord :wink:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik heb hier twee dingen over te melden:

1. Veel high end speakers zijn duur, maar zoals Sark al aangeeft kost het ontwikkelen, produceren, marketing en overhead stiekem erg veel geld. Een dealer neemt daarnaast ook zo een factor 2,5 over de inkoopprijs (die zit immers ook met een winkel vol dure apparatuur, wat ook flinke kosten met zich meebrengt). Verkoopaantallen zijn in het topsegment klein waardoor productiekosten hoog zijn en er een hogere marge nodig is per speaker om alle kosten te dekken. Als je dat allemaal meenement zijn die prijzen echt niet altijd onredelijk, al dacht ik vroeger van wel.
Neemt niet weg dat je het als zelfbouwer veel goedkoper kunt, omdat je geen gereedschap, uren, design-for-manufacturing, marketing etc etc hoeft te rekenen.

2. Looks, image en vooral verwachtingen spelen vaak een grote rol bij beoordeling van een speaker. Maar ook eerdere luisterervaringen en gewenning. Feit is wel dat speakers heel anders worden beoordeeld als ze blind getest worden dan wanneer ze zichtbaar zijn bij een test. Ook is bekend dat de kwaliteitsperceptie van een product vaak mede afhankelijk is van de prijs.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oud zegswijs: "Het kost je of tijd, of het kost je geld"

Zelfbouw is leuk en ontspannend maar als ik mijn knutseluren tegenover mijn regulier salaris zou zetten dan ben ik met zelfbouw vele malen duurder uit dan met kant en klaar top spul kopen.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Als ik kijk dat ik met een eigenbouw setje (zo budget mogelijk) aan materiaal (hout, afwering en componenten) al snel de magische €100,- voorbij ga dan vind ik het niet vreemd dat met research en marketing een speaker fors duurder wordt.
garring

Bericht door garring »

Een reden om zelfbouw te plegen is dat het goedkoper zou zijn, maar is dat ook zo?
Er zijn immers redelijk goede speakers te koop voor lage prijzen!
John P

Bericht door John P »

De goedkoopste redelijke fabrieksboxen zijn goedkoper dan de losse onderdelen die je ervoor nodig hebt, omdat de handel van losse onderdelen duurder en moeilijker is. Ga je een stapje hoger en maak je kwaliteitsboxen (1000 euro p.paar fabriek) dan is zelfbouw wel degelijk goedkoper met 300-500 euro. Het belangrijkste voordeel is echter dat je je eigen boxen kunt afstemmen op je eigen smaak en op je kamer. Dit kan zowel qua vormgeving als qua geluid. Ook ik heb zelfbouw gepleegd en ik leef nog steeds lang en gelukkig in een ver ver land.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een prijs... In sommige gevallen is iets pas serieus als het een absurd prijskaartje heeft, soms is het voor de fabrikant voldoende om uit de kosten te blijven bij voldoende massaproductie. Wanneer luidsprekerfabrikanten met voor zelfbouw beschikbare units gaan werken beginnen de meeste te rekenen. Leuk, maar je weet niet voor hoe weinig die dingen worden ingekocht en ook niet hoeveel andere kosten je vergeet mee te rekenen. Ik denk dat fabrikanten dus bedenken wat ze een realistische positie in de markt vinden. En meestal is het anderom, dan staat de positie in de markt al vast en moet er strak gebudgetteerd worden tijdens het ontwikkelproces. Er zijn dan volgens mij altijd luidsprekers die meer geld opleveren en luidsprekers die er voor de volledigheid, of image, bij geproduceerd worden.

In mijn beleving is er een ondergrens, onder de ca. 200,- euro per set kun je niet bouwen wat beter is dan een goede fabrieksluidspreker. Wel misschien iets dat anders niet te verenigen is, qua wensen. 2e hands kun je al helemaal niet snel tegenop.

Speakers die ca 2500,- kosten kun je in kwaliteit vaak wel voor ca. de helft zelfbouwen, of soms voor een kwart - net waarmee je vergelijkt. Zo had XTZ bij introductie luidspreker die voor de zelfbouwer in onderdelen meer kostten dan de totale verkoopprijs.

Asterduc heeft laatst een prijsberekening getoond hoe hij tot de stelling kwam dat 28.000 euro te veel was voor een high end type sony speaker. Hij kwam rond 20.000 uit als optelsom van componenten, verwerking, marges en handel. Was een leuke nieuwe invalshoek voor mij.

Sommige luidsprekers zijn niet na te bouwen maar dat wil niet zeggen dat niet op een andere manier ook een bevredigende klank kan worden verkregen.

Ik heb in Munchen afgelopen jaar op de high end beurs rondgelopen. Sommige luidsprekers liep je direct bij weg, fel hoog was vaak de boosdoener. Andere sets, zoals van Magico, TAD (pioneer) en nog wat ander spul speelde fantastisch. Toch kun je ook genieten van een goed setje dat weinig verkeerd doet, dat kan ook voor 200,- euro.

Veel goedkoop spul wordt goedkoop geproduceerd. Hier zou je als zelfbouwer vaak net 1 stapje verder gaan, qua kastopbouw of filtering. Daar zit absoluut winst in kwaliteit.

Omdat ik ook regelmatig iets 'verkoop' kwam ik erachter dat er onder de 600,- euro per paar eigenlijk niet iets te bouwen is wil je nog een beetje een uurloon overhouden (ca. 10,-). Soms kun je mensen beter een mooie fabrieksluidspreker adviseren.
garring

Bericht door garring »

O zo waar allemaal, "goedkoop is duurkoop" en er zal best kwaliteitsverschil zitten in geluid en anders in duurzaamheid van gebruikte units.
Maar waar ligt de grens, kun je boven de 1500 of 1000 euro zelfbouw echt een verschil waarnemen, wat dan ook de prijs waard iis.
Simpel voorbeeld is weer de vivace94 en daar tegenover de piu musica toch zeker 4x zo duur
Laatst gewijzigd door garring op za 13 jul 2013, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat maakt een prijs?

Kan maar 1 ding bedenken: Wat een gek er voor geeft! :mrgreen: :mrgreen:
Berre

Bericht door Berre »

Eerste les in het vak "economie": "Vraag en aanbod bepaalt de prijs."

Dat geldt ook voor de tweedehandsmarkt. Daar kan je, als je geluk hebt en snel bent, vaak zéér mooie koopjes doen: stel B&W DM640 voor 200 €, bijvoorbeeld. Wie dat zelf kan bouwen voor die prijs verdient een standbeeld.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ds23man schreef:
Wat maakt een prijs?

Kan maar 1 ding bedenken: Wat een gek er voor geeft! :mrgreen: :mrgreen:
Dat is wel ongeveer de strekking.

Zeker in de hifi-wereld worden soms astronomische bedragen voor een speakertje gevraagd.
Natuurlijk heb je overhead, research etc etc, maar dat heeft elk bedrijf. (daar praat je IMO niet tienduizenden euro's mee goed)
Een zeer bepalende factor is trouwens aantallen.

Maar vergeet vooral het belangrijkste niet.
Je kunt een bepaalde product misschien wel veel goedkoper op de markt krijgen, maar dat kan ook argwaan scheppen bij de koper.
Een product dan immers de helft kost van een ander product kan namelijk "vast niet zo goed zijn".
Je moet dus erg letten op hoe je iets aanprijst, anders graaf je een eigen graf.

Overigens is de inkoopsprijs van veel onderdelen (luidspreker units bv) vaak maar 1/4 (of lager)van wat je betaald als consument.
Dat hangt ook weer enorm van de aantallen af.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik mis in alle reacties een belangrijke kostenpost, marketing.
Niet zelden is marketing de grootste kostenpost van een fabrikant.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

FR_Aad schreef:

Als ik op deze pagina zoek op 'marketing' vind ik 5 resultaten, en 2 van die 5 staan in jouw reactie ;)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

EppeRRR schreef:
FR_Aad schreef:

Als ik op deze pagina zoek op 'marketing' vind ik 5 resultaten, en 2 van die 5 staan in jouw reactie ;)
Oeps, iets te snel op mijn telefoon gescrold. :(
SARK

Bericht door SARK »

garring schreef:
SARK schreef:
Ik ben overigens wel benieuwd naar jouw "heilige graal" :?: Maak het ons eens makkelijk en plaats eens een linkje :idea:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

garring schreef:
O zo waar allemaal, "goedkoop is duurkoop" en er zal best kwaliteitsverschil zitten in geluid en anders in duurzaamheid van gebruikte units.
Maar waar ligt de grens, kun je boven de 1500 of 1000 euro zelfbouw echt een verschil waarnemen, wat dan ook de prijs waard iis.
Simpel voorbeeld is weer de vivace94 en daar tegenover de piu musica toch zeker 4x zo duur
Ja, het verschil is heel duidelijk mits je het goed doet. De OB luidspreker bij mij thuis, zie mijn avatar, kost alleen al aan drivers 1600,- voor de stereoset. De Vivace is het niveau waarmee je begint als zelfbouwer. Veel waar voor het geld, maar het kan zeker nog wel beter. Natuurlijk is de verbeteringsfactor steeds minder naarmate de prijs stijgt.

Ga eens bij speaker&co langs, die hebben eenvoudige speakers van het niveau van de Vivace staan, maar ook speakers met veel duurdere componenten. Kun je zelf ervaren dat er een duidelijk verschil is. Of het de prijs waard is, is weer een ander verhaal, maar alle waar is naar zijn geld. Met uitzondering dan van sommige sets van vele tienduizenden euro's waar je vooral de marketing betaalt.
garring

Bericht door garring »

Jeroen, ik vind 800 ong. Per box voor alleen het filter en de drivers al een aardig bedrag, en daarom in mijn ogen geen beginners speaker.

Sark, sorry maar wat wil je van mij weten?

Het blijft een kwestie van smaak, budget, en zeker ook prestige
SARK

Bericht door SARK »

garring schreef:
Jij zegt "Ik heb zojuist bewezen dat je met zeer goedkope units een fantastisch resultaat kunt neerzetten." dan ben ik wel nieuwsgierig naar wat je hebt gedaan.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tja, het is me nogal een statement... :roll:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
garring schreef:
Jij zegt "Ik heb zojuist bewezen dat je met zeer goedkope units een fantastisch resultaat kunt neerzetten." dan ben ik wel nieuwsgierig naar wat je hebt gedaan.
ik gok dat hij dit bedoelt:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=18606
garring

Bericht door garring »

Ach zo, ik dacht dat hij/jij het gevolgd had.
Ja ik had nog wharefdale speakers (gratis) monacor dt 300 tweeters gekocht (54) en woofers (46)
Filtermateriaal wat ik te kort kwam (61) hout mdf 20
Triplex 20 front plus doek 20.

Daarmee in 6 weken iets moois gecreëerd.
Als ik alles nieuw moest halen kwam er denk ik 200 bij.
Ik ben nu 240 euro kwijt aan 2 speakers die echt super zijn, drivers zijn belangrijk maar alles valt of staat met het filter.
Bijlagen
20130710_202611.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

garring schreef:
Ik ben nu 240 euro kwijt aan 2 speakers die echt super zijn, drivers zijn belangrijk maar alles valt of staat met het filter.
Dat staat als een paal boven water! Met een doordachte energieverdeling en een evenwichtig afstralingspatroon kom je verder dan met de duurste luidsprekers en een minder optimaal filter. Daarom is het ook leuk dat je jezelf nu in spoelen aan het verdiepen bent. Gaandeweg zal je ontdekken dat er nog meer uit je luidsprekers te halen valt dan je al dacht. Dat is dan ook een van de leuke kanten van deze hobbie.

Als je de mogelijkheid hebt, is het bijzonder de moeite waard om eens een van de luisterdagen te bezoeken. Het is altijd verrassend om te zien en vooral te horen wat forumleden telkens weer voor elkaar krijgen. Soms met peperdure systemen, maar vaak ook met heel betaalbare of soms zelfs zeer oude luidsprekerunits. Dit zijn typisch van die dagen waarop iedereen enthiousiast met extra inspiratie en/of nieuwe ideeën naar huis gaat, en waar degenen die hun luidsprekers meebrengen ideeën opdoen om er nog meer uit te halen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”