Filter controle vraag.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Borreltje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 13:01

Filter controle vraag.

Bericht door Borreltje »

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Bor en ik ben voorheen vooral actief geweest in de car-audio. (wedstrijden SQ bij Stichting EMMA)
Ik heb daar goede tot zeer goede resultaten weten te behalen, en dan blijft het altijd leuk om met audio en speakers bezig te zijn.

Na de car-audio blijf je dan wel zitten met een hele hoop speakers en zo, en aangezien we in de auto niks meer willen verbouwen, wil ik de speakers thuis inzetten in een zelfbouw kast.

Ik heb na enkele maanden van lezen op dit forum hele mooie en degelijke ontwerpen voorbij zien komen, RESPECT voor de bouwers van deze speakers, echt geweldig. En ik heb dus inspiratie opgedaan om een mooie kast te maken en hier mijn car-audio speakers in te verwerken.

Tot zover alles goed, de kasten staan in de lijmtangen en ondertussen ben ik aan het simuleren gegaan met boxsim om het filter op orde te krijgen.
Ik heb een set Micro Precision MP7 MK!!! midwoofers, Link naar pdf met specs. en een setje nieuw aangekochte Scan Speak Discovery tweeters. Link naar pdf met specs.
mede dankzijn alle topics hier ben ik al veel wijzer geworden en heb ik volgens mij een mooi filter in elkaar gezet.
Aangezien dit de eerste keer ik dat ik een eigen passief filter in elkaar ga zetten zou ik graag van een paar mensen hun mening krijgen over de opzet en juistheid van het filter.
Alle kritiek en tips worden ter harte genomen, ik wil graag dat het filter klopt en er zou zomaar een fout in kunnen zitten die ik niet heb gezien.

bij gevoegd een plaatje van het kastontwerp in sketchup, het filter zoals opgebouwd in boxsim en de frequentie curve die boxsim geeft aan de hand van het filter. De kast heeft een inhoud van 20 liter en een reflexpoort van 6,8 cm doorsnee en is 16 cm lang.
Naar mijn idee is de curve die ik nu heb helemaal niet zo verkeerd, alleen de manier waarop ik ben gekomen kan zomaar helemaal verkeerd zijn.

Ik ben benieuwd wat de filter-goeroes van dit forum ervan vinden, ondertussen lees ik nog even verder in het forum :D
Bijlagen
Speaker ontwerp gemaakt in sketchup.
Speaker ontwerp gemaakt in sketchup.
Filter zoals opgebouwd in boxsim.
Filter zoals opgebouwd in boxsim.
frequentie-curve in boxsim
frequentie-curve in boxsim
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Ronkel »

Waar heb je de metingen vandaan voor de Boxsim-simulatie als ik vragen mag?
Borreltje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 13:01

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Borreltje »

Ik heb geen metingen? ik heb de TS ingegeven in boxsim en dan komt er dit uit.
Ik kan wel meten, heb een Behringer mic en ik meet met fuzzmeasure (mac). maar ik moet daar eerst nog eens een keer iemand bij hebben
om zeker te weten dat ik dan ook goed meet. de kasten zijn nog niet klaar dus meet ik dan free-air?? lijkt me niet, toch?
Ik zal, zodra ik een kast afheb wel eens de mic tevoorschijn halen en meten, maar ik heb daar geen ervaring mee dus dat kan nog wel effe duren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Ronkel »

Oké, in dat geval kun je wat je gesimuleerd hebt negeren. Beste wat je kunt doen is de drivers meten (frequentieresponsie en impedantie) in de kasten, als die klaar zijn. Zonder metingen is een filter bouwen een pure gok.

Gelukkig heb je een microfoon, een impedantie-jig is met een paar weerstandjes ook zo gebouwd. :)
Borreltje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 13:01

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Borreltje »

Zelfs die heb ik al (jij) alleen nog nooit gebruikt, dus eerst kasten afmaken, dan meten en dan filter simuleren.
Gaan we dat doen, mocht ik nog meet-vragen hebben dan meld ik me weer.

bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Bertje »

Leuk project Bor, ga 'm volgen! :rock:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Filter controle vraag.

Bericht door MarcoSQ »

Eigenlijk heb ik niet zoveel toe te voegen, maar toch even een post om te kunnen doen alsof SyS weer springlevend is, leuk hoor :lol: !

Leuk project met leuke spullen, gaat nog best een uitdaging zijn voor de eerste keer, verkijk je er niet op !

Klein waarschuwinkje vooraf : die MP7 is een hele leuke driver in de auto, maar voor thuis is ie een beetje lastig af te stemmen in acceptabele kastgroottes. Je gaat zeer waarschijnlijk aardig wat laag missen zo; laten we zeggen : eigenlijk is dat misschien een beetje zonde van zo'n (verder prima) dure driver.

Als je er een subje bijzet is dat natuurlijk geen probleem, en zelfs wel een prettige bijkomstigheid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Henkjan »

als ik zo naar de parameters kijk, en ff snel wat reken met de rekenmodule op Bertje z'n site, dan denk ik dat je beter af bent als je die 20 liter kast gesloten maakt, en dan een 1000µF seriecondensator toepast, ik denk dattie dan best wel laag komt. kijk eens wat Boxsim daar van vindt? eventueel wat spelen met de waarde van de condensator. (ik heb m'n simu software nog niet op deze PC staan)
Borreltje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 13:01

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Borreltje »

Nou, ik heb 1 kast effe met spanbanden van een baffle voorzien en daar de mp7 en tweeter ingezet.
Macbookje erbij en meten maar, maar dat gaat niet goedkomen volgens mij, dus de windows laptop erbij en rata geïnstalleerd. Wat een K*T programma is dat zeg!
Maar ik geef niet op, vanavond nog een keer met arta vechten, net zolang tot ik het resultaat vertrouw en die zal ik dan hier nog wel posten.
Als ik de meetresulaten vanuit arta naar boxsim zet blijft er niks over van het frequentie verloop, ik krijg allemaal meldingen dat er teveel data in de frd files staat en dat boxsim er wel effe 12000 regels uit zal gooien, lekker is dat.
Bij de resultaten van fuzzmeasure (waar ik toch meer vertrouwen in heb) krijg ik diezelfde melding, dus ik heb de support maar effe gemaild wat ik daarmee moet doen.

@MarcoSQ: zullen we hier dan maar diy-sys van maken :rofl:
Ik weet dat de driver niet ideaal is om in een kast te zetten, maar verkopen is een optie en laten liggen en niks mee doen ook niet, proberen kan altijd.


Maar het gaat goedkomen, ik hou jullie op de hoogte.
Bijlagen
Kastje zoals het er nu bij staat, alleen even voor metingen een baffle erop gezet. meten doe ik buiten (nu effe niet want het regent)
Kastje zoals het er nu bij staat, alleen even voor metingen een baffle erop gezet. meten doe ik buiten (nu effe niet want het regent)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Bertje »

Arta is met een beetje gepuzzel wel aan de praat te krijgen, daarnaast gebruikte ik HolmImpulse nog wel eens, net even sneller in gebruik vind ik: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php
Borreltje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 13:01

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Borreltje »

Bertje schreef:
Arta is met een beetje gepuzzel wel aan de praat te krijgen, daarnaast gebruikte ik HolmImpulse nog wel eens, net even sneller in gebruik vind ik: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Ook weer zo'n windows programma, is er niet ziets maar dan voor OSX?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Henkjan »

Borreltje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 13:01

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Borreltje »

Henkjan schreef:
Ja, had ik gelezen, gaat meer over linux, ik draai mac OSX met een windows install in parallells. windows draait goed, geluidskaart werkt prima in de virtuele windows, metingen gaan ook goed, alleen dat arta programma vind ik niet erg gebruiksvriendelijk, en ik zou dus liever een programma hebben met vergelijkbare mogelijkheden maar dan onder OSX.
Ik kan perfect frequenties meten en exporteren naar frd-files met Fuzzmeasure, Ook impedantie metingen maak ik met Fuzzmeasure, alleen geeft boxsim dan allerlei meldingen over teveel data in de frd-files en dat snap ik nog niet helemaal. Ikheb een vraag daarover uitstaan bij de support van Fuzzmeasure.
Ik meet ook met REW en dat gaat ook goed, alleen ben ik daar gisteren pas mee begonnen dus ik ben nog in de verken-fase.

Ik heb al meerdere topics gelezen over meten met arta, maar blijkbaar doet iedereen het anders, en dan lijkt mij dat de resultaten niet altijd even betrouwbaar zijn, er staat in elk topic wel een andere manier van meten en verwerken van die metingen, dus ik experimenteer gewoon net zolang tot ik een manier van meten heb gevonden die voor mij makkelijk werkt en voor mij de gewenste resultaten geeft.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter controle vraag.

Bericht door markbakk »

Volgens mij gooit Boxsim er op best nette wijze 'teveel data' uit. Mijn meetresultaten komen ondanks diezelfde melding al best lang prima overeen met de simulaties. Begin eens met gewoon negeren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Filter controle vraag.

Bericht door Ronkel »

Boxsim gebruikt een dataset van max. 600 punten. De FRD van jouw meting heeft er veel meer, dus meldt Boxsim dat bij het importeren en brengt ie de hoeveelheid meetpunten terug tot 600. Niks aan de hand dus, gewoon accepteren :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”