3D printer project
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
De extruder werkt nu ook en de eerste print is een feit!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qUMsCorZOZ8[/youtube]
Het was al donker dus de foto's zijn niet zo goed. Het is niet de allerbeste eerste print ooit maar ik heb er heel veel gezien die slechter waren! Print is ongeveer 4cm lang.
Nu is het tweaken zodat het steeds beter word.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qUMsCorZOZ8[/youtube]
Het was al donker dus de foto's zijn niet zo goed. Het is niet de allerbeste eerste print ooit maar ik heb er heel veel gezien die slechter waren! Print is ongeveer 4cm lang.
Nu is het tweaken zodat het steeds beter word.
Re: 3D printer project
Dat zal een prijzige wasknijper zijn...
(maar toch een mooi stukje werk...
)
(maar toch een mooi stukje werk...
Re: 3D printer project
Knap hoor.....ziet er verdomde goed uit voor een eerste print!!!!!!
Gefeliciteerd hoor!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
De slang heeft door zijn opbouw een bijzondere eigenschap:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4Ixul2_dz7A[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4Ixul2_dz7A[/youtube]
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Ik zie net pas dat ik vergeten ben om de foto's van de slang te posten. Bij deze dus.
Re: 3D printer project
Is het oppervlak nog glad te maken met een dremeltje en een polijstschijfje?
Ennuh, zijn de kosten vergelijkbaar met dit nieuwe speeltje van Velleman?
http://www.k8200.eu/
Ennuh, zijn de kosten vergelijkbaar met dit nieuwe speeltje van Velleman?
http://www.k8200.eu/
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: 3D printer project
geinig, en nu nug een machien maken om deze testwerkjes (en in de toekomst, mislukte of nutteloze objecten) weer om te zetten in filament.. (kun je ook je oude abs versterkerkasten in frommelen)
Er zijn voorbeelden van op het net.. een zoeken..
Kees
Er zijn voorbeelden van op het net.. een zoeken..
Kees
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Qua kosten zit ik ongeveer op de helft. De velleman is aardig maar er zijn mooiere te koop hoor.SuperR schreef:Is het oppervlak nog glad te maken met een dremeltje en een polijstschijfje?
Ennuh, zijn de kosten vergelijkbaar met dit nieuwe speeltje van Velleman?
http://www.k8200.eu/
Er zijn wel technieken om het glad te krijgen. Bij ABS gebruik je de "aceton vapor" techniek en voor PLA is er nu ook iets vergelijkbaars. Wel vervelende chemicaliën.
Het is gewoon plastic dus schuren kan zeker. Maar let wel. Plastic smelt bij warmte dus niet te hard schuren...
Re: 3D printer project
Ik heb ooit, heel lang geleden, een Citroen Mehari gehad.
Na een aanrijding moest het kleur verschil van het oude en nieuwe kunststof worden bijgewerkt.
De verzekering vergoede dat niet.
Dat toen gedaan op advies van Citroen met Petroleum-Ether en Methyl ethyl ketone en nog wat.
Is dus absoluut geen spul wat je in een afgesloten ruimte moet gebruiken, maar het plastic loste als het ware op.
Ik kon het wat ruwe oppervlak wel weer glad krijgen, en dus ook de oude kleur terug, het was domweg oplossen van de gecorrodeerde/beschadigde bovenlaag.
Na een aanrijding moest het kleur verschil van het oude en nieuwe kunststof worden bijgewerkt.
De verzekering vergoede dat niet.
Dat toen gedaan op advies van Citroen met Petroleum-Ether en Methyl ethyl ketone en nog wat.
Is dus absoluut geen spul wat je in een afgesloten ruimte moet gebruiken, maar het plastic loste als het ware op.
Ik kon het wat ruwe oppervlak wel weer glad krijgen, en dus ook de oude kleur terug, het was domweg oplossen van de gecorrodeerde/beschadigde bovenlaag.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Precies! Dat is net die aceton versie dus ook. Je stopt je print in een afgesloten container met aceton die je verwamt tot deze verdampt. De damp smelt de buitenste laag waardoor het geheel vloeiend in elkaar overloopt en je een gladde oppervlakte krijgt. PLA kan ook met een ander goedje. Beide zijn idd beter voor buiten gebruik of zeer goed geventileerde ruimten. Nasty stuff.
Voor mij hoeft dat niet zo. De riggeltjes horen bij het productieproces. Wil je dit niet dan kun je schuren, eerder genoemde chemische oplossing gebruiken of kiezen voor een ander productieproces zoals SLS. Voor 90% van de geprinte objecten zijn die riggeltjes niet erg. Bedenk ook wel dat we het hier over een hele kleine schaal hebben. Die octopus is maar 2 cm hoog en de lagen zijn 0,2mm dik!
Voor mij hoeft dat niet zo. De riggeltjes horen bij het productieproces. Wil je dit niet dan kun je schuren, eerder genoemde chemische oplossing gebruiken of kiezen voor een ander productieproces zoals SLS. Voor 90% van de geprinte objecten zijn die riggeltjes niet erg. Bedenk ook wel dat we het hier over een hele kleine schaal hebben. Die octopus is maar 2 cm hoog en de lagen zijn 0,2mm dik!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Deze wilde ik jullie niet onthouden. Een quicky! Deze is geprint in 14 minuten en heeft de grootte van een stuiver! Echt piepklein!
Nog een paar kleine resthaartjes wegsnijden maar verder best aardig gelukt. Die haartjes heten "stringing" en komt doordat de kop dan een beweging maakt naar een ander deel. Daardoor trekt hij een flinterdun haartje plastic mee. Dat is ook 1 van de moeilijkste dingen om goed te krijgen. Iedere keer experimenteren met nieuwe instellingen om dit goed te krijgen.
Nog een paar kleine resthaartjes wegsnijden maar verder best aardig gelukt. Die haartjes heten "stringing" en komt doordat de kop dan een beweging maakt naar een ander deel. Daardoor trekt hij een flinterdun haartje plastic mee. Dat is ook 1 van de moeilijkste dingen om goed te krijgen. Iedere keer experimenteren met nieuwe instellingen om dit goed te krijgen.
Re: 3D printer project
Vlampolijsten al geprobeerd? Dus met een brander voorzichtig heen en weer gaan over het oppervlak zodat dat smelt en gladvloeit....hitte, afstand en snelheid zelf bepalen!
GR rODy
GR rODy
Re: 3D printer project
Ik zou dat "oplossen" met een damp wel eens willen proberen. Al is het maar om te kijken hoe groot de invloed is.
Je begrijpt natuurlijk ook wel dat de orders nu binnen vliegen. Iedereen is op zoek naar wat leuke/handige onderdelen. Ik kan nog wel beugeltjes gebruiken om wat bekerelco's horizontaal te bevestigen. Ik zal eens wat Autocad tutorials doornemen.
Je begrijpt natuurlijk ook wel dat de orders nu binnen vliegen. Iedereen is op zoek naar wat leuke/handige onderdelen. Ik kan nog wel beugeltjes gebruiken om wat bekerelco's horizontaal te bevestigen. Ik zal eens wat Autocad tutorials doornemen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Haha is goed hoor. Maar let op! Ik moet het in STL formaat krijgen. Of sketchup dan zet ik het zelf wel om. Let ook op dat je geen overhangende delen hebt. Ik natuurlijk niet midden in de lucht printen (iets met zwaartekracht ofzo).
Re: 3D printer project
Daarvoor kun je paaltjes inbouwen die de overhangende delen ondersteunen en die je later wegsnijdt (temporary supports).Vinculum schreef:Haha is goed hoor. Maar let op! Ik moet het in STL formaat krijgen. Of sketchup dan zet ik het zelf wel om. Let ook op dat je geen overhangende delen hebt. Ik natuurlijk niet midden in de lucht printen (iets met zwaartekracht ofzo).
Gr rOdy
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Weet ik maar ik heb geen zin om al die paaltjes weg te gaan snijden... 
Mijn grootste print tot nu toe! Wat gaat dit worden?
Mijn grootste print tot nu toe! Wat gaat dit worden?
Re: 3D printer project
Autocad crasht momenteel nog, dus even het concept in Sketchup. Ik heb twee beker elco's met een diameter van 44.2 mm. Daar wil ik beugeltjes voor maken. Het idee is dat er een gaatje in de bodem komt, dan de bout door de beugels en boven op de beugel een (veer)ringetje en moertje.
Voor twee elco's heb je dan 8 van deze beugeltjes nodig. Volgens mij is dat zo'n 100 gram aan kunststof...
Voor twee elco's heb je dan 8 van deze beugeltjes nodig. Volgens mij is dat zo'n 100 gram aan kunststof...
- Bijlagen
-
- elco_beugel.skp
- (155.6 KiB) 71 keer gedownload
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
8 stuks??? Ik heb even vlug gekeken maar dit kost me minstens 16 uur aan continu printen!
Persoonlijk zou ik dit lekker laten laseren door freeskees in acryl. Kost je minder vermoed ik.
Persoonlijk zou ik dit lekker laten laseren door freeskees in acryl. Kost je minder vermoed ik.
