Het betreft de Philips 00 11401 T4 welke in de jaren 90 in een aantal philips speakers werd verbouwd. Op de tweeter staat squaker maar het is toch echt een tweeter. Na hem open te hebben gehaald zag ik dat de spreekspoel een papieren drager heeft en dat er geen ferrofluid in zit, allemaal pluspunten. Wel was er geen demping op de poolkern aanwezig, een viltknopje bied hier uitkomst.
In mijn verzameling had ik nog Monacor waveguides liggen, met een mdf adapter-ring heb ik de waveguide aan de tweeter gekoppeld. De waveguide heeft nu wel een wat langere/diepere hals gekregen. het zaakje moet natuurlijk nog worden afgewerkt maar dat komt nog wel.
Gemeten heb ik ze nog niet maar wel even getest met wat sinus-tonen, de waveguide heeft tussen de 1.2 en 3.5khz een beduidend hoger rendement dan de tweeter zonder waveguide. M.a.w. hij is nu ideaal als tweeweg driver. Gezien ik nog 4 stuks Visaton NAC170 heb liggen zie ik hier een mooi projectje mee ontstaan. Die Visaton NAC's waren destijds de highend drivers van dat merk, ze hebben een zeer stabiel polypropyleen membraan welke prima zal aansluiten bij deze philips+waveguide combi
Metingen volgen.