na veel lezen op diverse fora's ben ik van plan om een Dayton SD215A-88 te gaan combineren met 2 speakers voor in mijn werkruimte (of tuinfeestjes). Omdat ik het graag compact te houden wil ik de woofer in een Bandpass bekisting plaatsen dat wordt afgestemd op 35 tot 100hz. Om aan deze sub wat mid/hoog toe te voegen wil ik graag twee speakers toevoegen. Sub en speakers worden aangesloten op twee TA2024's.
M'n speaker keuze ligt momenteel bij twee Visaton FR 10 elk in een één liter behuizing gevuld met wol, echter is mij geadviseerd om dit wel te doen i.c.m. het volgende filter schema (klik). Maar ik schrok alleen een beetje van de prijs van de componenten voor dit schema. +- 50euro ten opzichte van speakers van €20 euro is wellicht overdreven?
Mijn vraag is of er andere mogelijkheden/speakers zijn die met een Dayton van 35tot100hz te combineren is? Wellicht iets groter dan de Fr10, of is dat niet aan te raden? Zou ook fijn zijn als het filterwerk grotendeels overbodig gemaakt kan worden want hier ben ik niet heel bekend mee. Niet dat ik het wil ontwijken, maar als er opties zijn die een filter overbodig maken zou dat goed uitkomen.
Welke speakers combineren met Dayton SD215A-88?
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Welke speakers combineren met Dayton SD215A-88?
Dag,
Er is al eens wat ontworpen met een simpeler filter voor diie FR10 door mij en B-force, weet alleen niet meer waar (ff zoeken)
Die Dayton is ook al eens gebruikt in een bandpass behuizing, voor een portable systeem op een zeilboot. Ging goed, maar wellicht wel met zwaardere versterker.
Er is al eens wat ontworpen met een simpeler filter voor diie FR10 door mij en B-force, weet alleen niet meer waar (ff zoeken)
Die Dayton is ook al eens gebruikt in een bandpass behuizing, voor een portable systeem op een zeilboot. Ging goed, maar wellicht wel met zwaardere versterker.
Thanks voor de informatie, kon het vrij gauw vinden. Wel ben ik vergeten aan te geven dat de FR10 die ik wil gebruiken op 4 ohm werkt. Gaat de filter in het volgende topic ook op voor de 4 ohm versie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=fr10 ? Wel is de spl veel lager dan die ik in de eerste post heb gezet. In hoeverre zal je dit merken?wouter schreef:Dag,
-
wouter
- Ook commercieel actief
Mijn eerste simulatie is met een 4ohm unit.
Over de gevoeligheid, ik zou het filter voor de 4 Ohm unit maken en dan toch op basis van klank beoordelen of het nodig is.
Het lijkt me dat je in eerste instantie denkt - ik hoor alleen wat minder, minder levendigheid - en dat bij meerdere nummers blijkt dat het gewoon beter in balans is.
Je kunt ook eerst zonder filter werken, gaat het niet van kapot. Maar ik zou altijd een filter toepassen om de karakteristiek wat minder grillig te maken = meer klankbalans tussen laag, midden en hoog.
Over de gevoeligheid, ik zou het filter voor de 4 Ohm unit maken en dan toch op basis van klank beoordelen of het nodig is.
Het lijkt me dat je in eerste instantie denkt - ik hoor alleen wat minder, minder levendigheid - en dat bij meerdere nummers blijkt dat het gewoon beter in balans is.
Je kunt ook eerst zonder filter werken, gaat het niet van kapot. Maar ik zou altijd een filter toepassen om de karakteristiek wat minder grillig te maken = meer klankbalans tussen laag, midden en hoog.