3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door dre »

ik ben benieuwd hoe het nu bij je meet,vooral omdat je nogal van en wat rustige klank houdt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Ik heb het idee dat de C-Quenze met de kleinere spoel nog beter tot zijn recht komt dan met de 1.2mH, dus dat wilde ik eigenlijk even zo houden. Ik denk dat ik morgen eerst ga proberen de condensator te vergroten naar 5.4uF door er 1.0uF S/O parallel bij te zetten.

Verder vroeg ik mij nog af wat het aktieve filter nog doet rond het overname punt tussen 2-3kHz? De correcties van het aktieve filter zitten toch lager in het bereik van de C-Quenze?

En natuurlijk de hamvraag, ben jij inmiddels al weer terug gegaan naar de 2e orde om te vergelijken?

Groetjes Walter
ok, gewoon doorgaan dus met de 0,8smH. condensator vergroten totdat je tevreden bent is een goed idee.

Het actieve filter doet daar niks. Maar het trekt het gebied van 300-1000Hz recht, zodat je beter de balans kunt beoordelen. Het is moeilijk visueel tunen met een aflopend middengebied.

Ik ben niet naar 2de orde teruggegaan. Het klinkt erg mooi. Piano wat minder helder maar niet minder realistisch. De lagere regionen hebben aan schoonheid in klank gewonnen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Weet je nog dat je een tijdje terug ook aardig tevreden was met je AL130-Neo3 speaker/filter? Pas na vergelijken met MOB3W kwam je erachter hoeveel beter het toch nog kon. Misschien moet je daarom alsnog weer terug naar je 2e orde om nog eens te dubbel checken of 1e orde wel minimaal net zo goed is.

Dit geldt eigenlijk ook voor mij natuurlijk, echter mijn filters weer terug verbouwen is zoveel werk dat ik dat liever niet doe :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Zojuist gemeten (direct op de klemmen van het passieve filter, dus zonder invloed aktief filter), hieronder de curves onder circa 30 graden met de 4.4uF en 5.4uF condensator:

zowel in de simulatie als in de meting lijkt het vergroten van de condensator met name het gebied 2.5-3.5kHz te versterken, is dat het gebied dat bijdraagt aan een heldere klank? Ik dacht zelf dat dit meer het gebied 1kHz-2kHz was...

Uiteraard dient bij de onderstaande curves opgemerkt te worden dat door het aktieve filter het niveau bij 1000Hz circa 2dB meer zal zijn dan hier is weergegeven. Zonder dat in het achterhoofd zou het kunnen lijken of de tweeter te hard staat.

Groetjes Walter
Bijlagen
meting_1e_orde_4.4uf.jpg
meting_1e_orde_5.4uf.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
... mijn filters weer terug verbouwen is zoveel werk dat ik dat liever niet doe :mrgreen:
daar geloven we niets van, opperfiltertweaker :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Haha, toch is het wel zo...

Tevens heb ik het gevoel dat 'less is more' op zou moeten kunnen gaan voor de C-Quenze/AMT combi.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Na dus 4.4uF en 5.4uF geprobeerd te hebben zit ik nu op 6.2uF, bestaande uit 2x2.2uF S/G/O en 1.8uF Tri-Reference, dus zeg maar een 'Dre combi deluxe' :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1190[1].JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door dre »

dré de luxe is mooi! :mrgreen:

ik had net even een dré de prutser...... :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Walt ik heb nog eens naar jouw hoog curve gekeken. Volgens mij loopt die te schuin. Leg er in speakerworkshop eens een 2de orde linkwitz-riley curve doelcurve langs op 2600 hz en op referentieniveau 81 dB. En dan de componenten daarop aanpassen. En doe alsjeblieft eens een meting met het actieve filter aan. Dat heeft ook nog een beetje invloed op de onderkant van de hoog curve.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb de doelresponsie linkwitz Riley 2e orde / 2600Hz / 81dB toegevoegd en Speaker Workshop de waarde laten aanpassen (de notch heb ik wel hetzelfde gehouden)

Het opvallende resultaat is dat de condensator op 4.7uF uitkomt echter de weerstand wordt 7.5 ohm in plaat van 3.3 ohm.

Zie hieronder dan het resultaat (lichtblauw is doelcurve):

Zou ik de tweeter echt te hard hebben staan? Zo klinkt het niet, anderzijds klinkt de AMT zo prettig dat dit niet storend zou zijn.

Groetjes Walter
Bijlagen
optimize_1.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Ik vermoedde dit al. Om te weten hoe hard de tweeter werkelijk staat, moet je het actieve filter meenemen in je data. Maar je zult zien, als je bv op 83 dB referentieniveau speelt wordt de weerstand kleiner en de condensator groter. De 4,7uF is te klein in combinatie met een kleine weerstand. En dan ga je teveel midden kwijtraken terwijl het tophoog wel op niveau is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Lastig, ik was gisteren dus uitgekomen op 6.2uF samen met 3.3 ohm.

Heb wel het idee dat de s-klanken een beetje aanwezig zijn, dit zit rond de 7Khz, wellicht de weerstand vergroten naar 4.7 ohm (in de tweede orde was dit 5.6 ohm)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

6,2uF en 3,3ohm klopt precies met de 4,7uF en 7,5ohm, maar wel met een stuk harder hoog. 3dB harder welteverstaan, dus op referentieniveau 84dB. Het is helemaal niet lastig, gewoon meten, dat kost je veel minder tijd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Speaker Workshop rekent het overname punt toch terug vanaf het referentie niveau, dus als ik de tweeter harder zet t.o.v. de mid dan verschuift het overname punt toch?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ik heb er nu 4.7 ohm ingezet samen met 5.4uF dus ongeveer 83dB referentie niveau.

EDIT: dit klinkt goed!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Nu een meting onder circa 30 graden waarin de invloed van het aktieve filter (ASP) is meegenomen

(van de line out van de ATB meetbox naar de C1 van de Daudio voorversterker)

Groetjes Walter
Bijlagen
met_aktief_filter.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Je zou nog een 5,6ohm kunnen proberen. Dan blijft het gebied rond 2kHz op hetzelfde niveau maar zakt het rond 7kHz nog iets. Dit komt ook beter overeen met de 4,7uF en 7,5ohm. Je zit dan iets boven 82dB referentieniveau.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik wil bovenin liever niet teveel weghalen om te voorkomen dat de 'luchtigheid' uit het geluid weg gaat.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Weer flink wat uren geluisterd, ik zit nu op een combi van 7.2uF en 4.7 ohm. Dit geeft stemmen meer body en slagwerk klinkt meer open.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

De afgelopen dagen heb ik nog wat meer getuned met de AMT condensator, ik heb 4.4, 5.4, 6.2, 6.4, 7.2 en zelfs 9.1 uF geprobeerd. Voorlopig ben ik op de waarde 6.4uF uitgekomen (2x 2.2uF S/G/O met 2x 1.0 S/O).

Nu ga ik eens spelen met de weerstandswaarde, er zit nu 4.7 ohm in maar wellicht kan die nog iets kleiner of groter.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

De Lindemann eindversterker en de BK subwoofer amps zijn inmiddels vervangen door Daudio versterkers.

Dit is wel een voorlopige opstelling, waarschijnlijk kies ik uiteindelijk voor slechts één Daudio versterker met daarin 4 versterker modules, dus de meest compacte oplossing 4x250=1000W uit een mini kastje! :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1193[1].JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Rackje word wel errug leeg, zo...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Mijn vriendin vind dit rack echt gruwelijk lelijk, dus als we straks een ander rack zouden kunnen nemen gaan we dat wel doen denk ik.

Zelf vind ik dit rack juist wel mooi maar de WAF gaat het hier zeker winnen denk ik, tevens zijn de Daudio amps wel IETS lichter dan de Pass Aleph die hier ooit op moest staan dus die 40mm dikke platen zijn ook wel wat overkill inmiddels... :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Mijn vriendin vind dit rack echt gruwelijk lelijk, dus als we straks een ander rack zouden kunnen nemen gaan we dat wel doen denk ik.

Zelf vind ik dit rack juist wel mooi maar de WAF gaat het hier zeker winnen denk ik, tevens zijn de Daudio amps wel IETS lichter dan de Pass Aleph die hier ooit op moest staan dus die 40mm dikke platen zijn ook wel wat overkill inmiddels... :D

Groetjes Walter
Iets van glas met geschuurd rvs zou wel mooi staan bij die kastjes ,subtiel strak modern 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ik ben altijd een beetje huivering voor glas i.v.m. meetrillen van de glazen platen, maar inderdaad zal het wel zoiets worden denk ik... :lol:

GroetjesWalter
Gesloten