VFD display vanuit PC aansturen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

VFD display vanuit PC aansturen

Bericht door Henkjan »

ik had ooit eens een PC overgenomen van een forumlid, en daar zat in de zak met onderdelen ook een VFD display (samsung 16t202da1). nou dacht ik, mss leuk om daar wat mee te doen op de PC, bv status van de pc laten zien (temperaturen ofzo) of wat er speelt op de mediaspeler? iemand een idee of dat werkend te krijgen is?
Pjotr

Re: VFD display vanuit PC aansturen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
...... iemand een idee of dat werkend te krijgen is?
Als ie niet stuk is altijd :lol:

Als het een VFD is met UART interface zou je hem op de seriële poort kunnen zetten. Maar dan moet je sowieso wel de nodige programmeervaardigheid hebben. En natuurlijk kunnen solderen :hide:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die displays werken toch met een gloeispanning en een inverter, Peter ?
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik had dat ding destijds met een Arduino aangestuurd. Naja, een andere, maar wel hetzelfde model. Het is gewoon een HD44780 type communicatie. Als je dus iets vind om via je pc een HD44780 display aan te sturen kun je dat misschien toepassen.

Ik heb 0 data meer van dat project dus daar kan ik je niet mee helpen. Alles was volgens mij aan te steuren met die 2*7 of 2*8 header aan de zijkant.
ray5150

Bericht door ray5150 »

:foto:

Ik had eens een linkje naar een inmiddels niet meer bestaande NL webshop die alleen maar display's verkocht.
Die hadden op de site ook duidelijke schema's en manuals staan over hoe die dingen aan een serieeele poort te knopen TBV Winamp bijvoorbeeld.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik had eens een linkje naar een inmiddels niet meer bestaande NL webshop die alleen maar display's verkocht.
Die hadden op de site ook duidelijke schema's en manuals staan over hoe die dingen aan een serieeele poort te knopen TBV Winamp bijvoorbeeld.
Als hadden komt is hebben te laat :P :D

Meestal zijn deze dsplays wel in te stellen op diverse interface modes middels soldeerjumpers. Maar dan moet je wel de volledige datasheet en applicatie manual hebben
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zie idd 2 soldeerjumpers op de print..

met http://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_HD ... controller kom je ook al neit veel verder

ik had toch gehoopt dat er een eenvoudige PC interface zou zijn voor dit soort veel gebruikte displays.. wel jammer
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ik had toch gehoopt dat er een eenvoudige PC interface zou zijn voor dit soort veel gebruikte displays.. wel jammer
Die snap ik niet. Zie die dingen nooit op PC's zitten. Paar jaar geleden af en toe wel eens op een HT box maar dat waren displays met een seriële aansluiting.

Maar dan nog, heb je er dan software voor die er mee overweg kan? Leuk bedacht, maar m.i. alleen een leuk idee om niet uit te voeren.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
....alleen een leuk idee om niet uit te voeren.
:rofl: daar hebben we er gelukkig wel meer van
daniel

Bericht door daniel »

software moet wel te vinden zijn. Volgens mij zijn er voor XBMC plugins te vinden. Daarnaast staat me een opensource progje voor met de naam 'lcd smartie' oid.

Standaard HD44780 naar prallel (als je pc dat nog heeft) is zo gevonden. Vergt een klein beetje gegoogle

Al eens naar info gezocht in kringen van pc-tuners/casemodders etc? Eventueel via ebay zoeken op aanlsuitkitjes voor lcd's?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad, LCD Smartie is nog steeds alive. Waarschijnlijk LCD2USB en LCDProc ook nog wel. De PC met alle verzamelde links is niet meer in gebruik, maar ik weet nog wel dat er altijd veel te vinden was op dat gebied. Zowel software als eenvoudige aansluitschema's voor LPT, COM-port en USB met een extra chipje of een standaard convertertje.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”