Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Ja. :mrgreen:

Veel meer als de silver/oil, maar dan nog een stuk beter. Dat beetje olie doet blijkbaar heel veel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

dus de silver/gold /oil heeft ook de dynamiek/resolutie die de reference wel geeft?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Jeroen,

Hoeveel liter zou ik voor zo'n tweeterkastje nodig hebben als ik de 2109c zou nemen?

Groet,

Leo
Niet veel, een liter is al meer dan genoeg. Iets in de bovenkant van de midkast maken, taps toelopend. Met een dun plaatje trespa kost het nauwelijks volume.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
dus de silver/gold /oil heeft ook de dynamiek/resolutie die de reference wel geeft?
Het was heel grappig, toen we bij Marius met de Orion waren. We lieten hem de andere condensator horen. Marius durfde niet duidelijk aan te geven hoeveel minder hij het vond klinken nadat we geswitched waren. Hij dacht namelijk dat hij nu naar de in zijn ogen vreselijk dure van 155,- aan het luisteren was. Hij was enorm opgelucht toen Hans verklapte dat hij eerst juist al die tijd naar de silver/gold/oil had geluisterd.
Ik vond zelf het verschil ook verbijsterend. Bij de oil versie is het punt van dynamiek/resolutie helemaal niet relevant, het hoog klinkt gewoon zoveel mooier.

Ik hoop dat Martijn M dit niet leest, die gaat over zijn nek en denkt dat ik nu helemaal van het padje ben.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

nou bedankt weer! :roll:

ik geloof dat er iets van 11uF voor de tweeter zit..... :mrgreen:

ook maar naar 1e orde dan? :lol:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door audioot »

toch even off topic
zou die silver/gold/oil het zelfde effect hebben als koppel c in een buizenversterker?
ik zit namelijk te denken aan de waardes 0,22-0,47 microfarad
mvg
audioot
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

da`s een volle ja!

wat heb je er nu in zitten?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door audioot »

op dit moment zit er scs oid in dré
mvg
audioot
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

dan kan het nog wel eens een stuk mooier worden.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door audioot »

thanks dré
mvg
audioot
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hans_b »

Leo,

Je kan ook aan een dipool AMT denken net als in deze speaker http://www.audio-creative.nl/hifi/heil- ... bookshelf/

Gr. Hans
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

hier zie je de kamer die ik achter de amt heb gemaakt.
termino104.jpg
losjes gevuld met twaron.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door ray5150 »

Uhm, laten maken, toch dré ? :mrgreen:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

dre schreef:
hier zie je de kamer die ik achter de amt heb gemaakt.
termino104.jpg
losjes gevuld met twaron.
Dank je Dré,

Dat lijkt mij nog een flink hok waar die AMT in woont. Veel meer dan de 1 liter die Jeroen voorstelde. Als ik het ga veranderen wordt het toch eerder die liter van Jeroen. Meer plaats is er gewoon niet. Wel Twaron natuurlijk. :wink:

@Hans

Die open baffle tweeter vraagt wel erg veel aanpassing aan de kast. Kan ik net zo goed nieuwe speakers gaan bouwen.
Voorlopig eerst maar even naar de filteraanpassing luisteren.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

bloed kruipt waar het niet gaan kan, net als ik nu zit te dubben of ik 4 AT 10" laag moet aanschaffen, weet ik nu toch al bijna zeker dat die er wel een keer gaan komen. In jouw geval betekent dit dat je net zo goed nu tot aanschaf van die AMT kan overgaan! :mrgreen:

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Ja, misschien heb je wel gelijk.
Maar dan zeker meteen ook SGO condensatoren aanschaffen?
Volgens Jeroen moet ik dan ook de grote papier in olie die vóór het hoog en het midden zit, omzeilen. Dat betekent ook nog een setje aansluitterminals extra als ik dat netjes wil doen. Gaat toch wel in de papieren lopen. Eerst maar mijn speakerkabels zien te verkopen.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Die condensators kun je natuurlijk ook als een stap 2 doen, wellicht dan eerst even met losse kabels door de reflex gaten zodat je eventueel meerdere merken/types condensators kan testen (bijv. lenen via forum)

Weet je trouwens zeker dat de inbouw maten van de AMT en de Scanspeak gelijk zijn? Niks is zo vervelend als bijv. blijkt dat de diameter van de AMT 0.2mm te groot is om netjes in de bestaande infresing te passen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

ray5150 schreef:
Uhm, laten maken, toch dré ? :mrgreen:
nope,de binnenzijde heb ik zelf gemaakt.
30mm mdf trouwens. :mrgreen:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Walt schreef:
Hallo Leo,

Die condensators kun je natuurlijk ook als een stap 2 doen, wellicht dan eerst even met losse kabels door de reflex gaten zodat je eventueel meerdere merken/types condensators kan testen (bijv. lenen via forum)

Weet je trouwens zeker dat de inbouw maten van de AMT en de Scanspeak gelijk zijn? Niks is zo vervelend als bijv. blijkt dat de diameter van de AMT 0.2mm te groot is om netjes in de bestaande infresing te passen.

Groetjes Walter
Hallo Walter,

De Scanspeak revelator is 104,2 mm
In de brochure van AMT staat dat type 2109c een diameter heeft van 104 mm. Cijfers achter de komma worden niet gegeven. Als dat bewust is gedaan, kan het tussen 103,5 en 104,5 variëren. Dat vind ik wel veel.
In geval van nood kan ik de infrezing van de aluminium ring evt. iets uit laten draaien.
Draadjes buitenom leggen kan voor proef natuurlijk altijd wel. Of de juiste waarde SGO te leen is lijkt mij sterk. Ik weet de juiste waarde niet eens omdat ik niet weet of ik met de AMT het crossoverpunt aan moet passen. Zoals ik het nu heb, is dat al gebeurd en waarschijnlijk al in de goede richting. Voor de oude situatie had Jeroen al een tip gegeven als ik de dikke 80 mu wilde omzeilen, maar voor de nieuwe situatie weet ik het (nog) niet.

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Ik denk dat als je voor de AMT tweeters gaat er zeker een nieuwe meetsessie nodig is om tot een goed filter te komen. Wellicht dat Jeroen zijn huidige 'eerste orde inzichten' ook kunnen worden toegepast in jouw speaker...

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Gisteren heb ik eindelijk weer eens een poosje goed naar de set kunnen luisteren. In de optimale opstelling dus. Ik heb nog steeds de aanpassing van het filter er in zitten die Jeroen had voorgesteld. Dat leek in eerste instantie al aardig uit te pakken. Ik kon toen zelfs de spanningsdeler op het hoog nog wat aanpassen zodat de tweeter iets harder speelde.
Gisteren heb ik ook nog wat gespeeld met de diverse voedingskabels die ik heb. Die van de DAC naar de voorversterker en andersom. Ook nog op gehoor de polariteit gewisseld. Aan het eind van de experimenten speelde het allemaal toch wel erg lekker hoor. Ik laat in ieder geval het filter zoals het nu is. En niets meer van hardheid of scherpte in het hoog of midhoog.
Of de AMT's nu nog nodig zijn lijkt twijfelachtig. Maar ja, ......dat bloed kruipt nu eenmaal.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

Er is een gezegde, "Bij twijfel, niet inhalen". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Helaas Hans, dat gezegde gaat niet op voor de hifi hobby, daar is het juist het omgekeerde :mrgreen:

AMT tweeters zijn wel mooi natuurlijk, maar of het de 'heilige graal' is weet ik niet. De Scan Speak 9900 revelator die ik heb gehad vond ik bijv. ook erg mooi klinken, anders dan de AMT maar niet perse slechter. Dit zal ook enorm smaakgebonden zijn..

Voor een dipool systeem is de AMT wel enorm in het voordeel natuurlijk, dat lukt nooit zo goed met dome tweeters.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door hannesie »

En daar zit nu juist het punt, bij dipool wel een zekere keuze, maar ik heb deze bij Leo thuis gehoord, en dan is het twijfelachtig of daar dan nog een verbetering in het klankbeeld is te krijgen.
Dat het anders kan gaan klinken, wil nog niet zeggen dat het ook beter is, na de gedane inspanningen. :?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Niets is zo veranderlijk als een mens.
Gisteren samen met een vriend die mijn set goed kent, nog een paar uur geluisterd. "Geen scherpte meer hè", vroeg ik aan hem. "Nee", was het antwoord "en de beleving is ook weg". "Hoor jij die bekkens nog wel?" Ehhh, inderdaad, dat was wel een flauw aftreksel van bekkens geworden. Veel werk was het niet om weer terug te gaan naar het oorspronkelijke filter. Ja hoor, daar waren de bekkens (en de beleving) weer terug. Toch maar zo laten, of misschien over een poosje AMT's. Wie weet? Met een andere voedingkabel op de DAC is er nu nog maar een klein zweempje scherpte. :?

Groet,

Leobus
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”