Ooit van Fletcher-Munson gehoord?Walt schreef:Het vreemde is dat het als het wat harder staat (-30dB op de Daudio DAC) het wel goed klinkt maar als het zacht speelt ben ik nog niet overtuigd.
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
We zijn toch tegen die Loudness War? 
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Als je maar op z'n tijd jezelf de schuld geeft...
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Ik heb nog een Nakamichi 630, en die heeft een variabele Loudness knop.
Maar inderdaad, het goed blijven luisteren met dezelfde muziek als norm, is wel aan te bevelen.
Maar inderdaad, het goed blijven luisteren met dezelfde muziek als norm, is wel aan te bevelen.
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Net een 8.2 ohm parallel gezet aan de 5.6 ohm van het hoog, dit maakt er circa 3.3 ohm van dus daarmee staat de AMT wat harder, nu weer eens luisteren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Walt schreef:Net een 8.2 ohm parallel gezet aan de 5.6 ohm van het hoog, dit maakt er circa 3.3 ohm van dus daarmee staat de AMT wat harder, nu weer eens luisteren.
Groetjes Walter
Nou Walt,
Het is natuurlijk ook wel de hobby maar........word het niet gewoon eens tijd om naar de muziek te gaan luisteren .
Ik heb het idee dat de verschillen nu zo marginaal zijn dat het enkel met een één om één vergelijk mogelijk is om verschil te herkennen.
Ik zou met tussen door solderen en dan weer luisteren zulke kleine verschillen er niet uit halen.
Mijn geluk misschien
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Zulke verschillen haal je er met gemak uit. Je moet wel hierbij bedenken dat het systeem vrijwel volledig in balans is. Juist doordat je dichtbij het optimum zit, geen last hebt van grove fouten, kun je zo lekker fine tunen tot op de laatste millimeter. Natuurlijk moet je een keer stoppen en lekker luisteren. Dat komt echter vanzelf. Iedereen komt op het moment dat hij niet de muziek meer gebruikt om zijn systeem te testen maar zijn systeem om uitsluitend nog naar muziek te luisteren. Toch kan het dan bij vlagen weer gaan kriebelen, zodat je weer eens iets anders gaat doen.
Wat van deze filter configuratie erg aantrekkelijk is, ook al zijn de verschillen klein, is dat eerste orde veel minder componenten vraagt. Ook blijft het altijd zo dat elke driver zijn eigen karakter heeft. De AMT en C-Quenze matchen bijzonder goed. Maar hebben toch hun eigen karakter. Een eerste orde filter laat deze karakters beter met elkaar vermengen. Daardoor gaat het systeem steeds meer klinken als de perfecte breedbander en dat is toch een beetje de heilige graal.
Wat van deze filter configuratie erg aantrekkelijk is, ook al zijn de verschillen klein, is dat eerste orde veel minder componenten vraagt. Ook blijft het altijd zo dat elke driver zijn eigen karakter heeft. De AMT en C-Quenze matchen bijzonder goed. Maar hebben toch hun eigen karakter. Een eerste orde filter laat deze karakters beter met elkaar vermengen. Daardoor gaat het systeem steeds meer klinken als de perfecte breedbander en dat is toch een beetje de heilige graal.
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Ik dacht net nog toen ik mijn berichtje plaatste ,dat ik mij er ook helemaal niet mee moet bemoeien
Maar ja ik had gewoon het idee dat er aan de essentie van het geheel voorbij gegaan word ,maar als de verschillen hoorbaar zijn is het natuurlijk de moeite waard.
Lekker blijven solderen ,ik blijf het lekker volgen .
Ik vind het wel leuk
Maar ja ik had gewoon het idee dat er aan de essentie van het geheel voorbij gegaan word ,maar als de verschillen hoorbaar zijn is het natuurlijk de moeite waard.
Lekker blijven solderen ,ik blijf het lekker volgen .
Ik vind het wel leuk
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Dat is toch helemaal niet erg? Wat jij erin leest zullen veel anderen ook doen. Dan leg ik graag uit dat het in dit geval toch zeker de moeite waard is. En het is gewoon ook leuk.
Het blijft nog steeds gaan om globale correcties die we doen. Filterhellingen veranderen terwijl er in totaal niet veel gebeurt aan de respons. Spelen met spoel voor de middentoner, zeer hoorbaar terwijl de simulatie je niet echt richting meer geeft. Niveau van de tweeter aanpassen om de juiste helderheid te krijgen zonder dat het teveel wordt.
Voor mij totaal niet vergelijkbaar met EQ-effect. Ik kan er ook mijn DSP voorzetten en daarmee gaan pielen, maar dan is het einde echt zoek. Dan heb je ineens oneindig veel variabelen in handen en weet je echt niet waar je het zoeken moet. Op het gevaar af dat het echt nergens meer over gaat. Laat EQ maar lekker aan de producer van de muziek over, met zijn mengpaneel met duizend knopjes.
Het blijft nog steeds gaan om globale correcties die we doen. Filterhellingen veranderen terwijl er in totaal niet veel gebeurt aan de respons. Spelen met spoel voor de middentoner, zeer hoorbaar terwijl de simulatie je niet echt richting meer geeft. Niveau van de tweeter aanpassen om de juiste helderheid te krijgen zonder dat het teveel wordt.
Voor mij totaal niet vergelijkbaar met EQ-effect. Ik kan er ook mijn DSP voorzetten en daarmee gaan pielen, maar dan is het einde echt zoek. Dan heb je ineens oneindig veel variabelen in handen en weet je echt niet waar je het zoeken moet. Op het gevaar af dat het echt nergens meer over gaat. Laat EQ maar lekker aan de producer van de muziek over, met zijn mengpaneel met duizend knopjes.
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
jeroen_d schreef:Dat is toch helemaal niet erg? Wat jij erin leest zullen veel anderen ook doen. Dan leg ik graag uit dat het in dit geval toch zeker de moeite waard is. En het is gewoon ook leuk.
Het blijft nog steeds gaan om globale correcties die we doen. Filterhellingen veranderen terwijl er in totaal niet veel gebeurt aan de respons. Spelen met spoel voor de middentoner, zeer hoorbaar terwijl de simulatie je niet echt richting meer geeft. Niveau van de tweeter aanpassen om de juiste helderheid te krijgen zonder dat het teveel wordt.
Voor mij totaal niet vergelijkbaar met EQ-effect. Ik kan er ook mijn DSP voorzetten en daarmee gaan pielen, maar dan is het einde echt zoek. Dan heb je ineens oneindig veel variabelen in handen en weet je echt niet waar je het zoeken moet. Op het gevaar af dat het echt nergens meer over gaat. Laat EQ maar lekker aan de producer van de muziek over, met zijn mengpaneel met duizend knopjes.
Dat is ook mijn angst voor als mijn systeem ooit af is
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
een systeem is nooit af. 
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
De 8.2 ohm inmiddels vervangen door een 12 ohm dat is net wat beter.
Het lijkt trouwens wel of het hele beeld nu lager bij de grond staat dan met het 2e orde filter. Zeker met stemmen valt dit op.
Ik wil het eerste orde filter zeker nog niet afschrijven maar dit moet toch nog beter gaan klinken anders zal ik toch weer terug gaan naar de 2e orde. Weet alleen niet in welke hoek aan te gaan passen.
Groetjes Walter
Het lijkt trouwens wel of het hele beeld nu lager bij de grond staat dan met het 2e orde filter. Zeker met stemmen valt dit op.
Ik wil het eerste orde filter zeker nog niet afschrijven maar dit moet toch nog beter gaan klinken anders zal ik toch weer terug gaan naar de 2e orde. Weet alleen niet in welke hoek aan te gaan passen.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Op het overgangsgebied wijst nu de hoofdlob schuin omlaag door het faseverschil. Met de Daudio speaker zal dit net andersom zijn, want daar zit de tweeter beneden de middentoner.Walt schreef:Het lijkt trouwens wel of het hele beeld nu lager bij de grond staat dan met het 2e orde filter. Zeker met stemmen valt dit op.
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Hallo Jeroen,
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Liefst heb ik de stemmen wat hoger staan...
Groetjes Walter
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Liefst heb ik de stemmen wat hoger staan...
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
mid boven de tweeter zetten 
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Met DSP actief filteren zodat je het faseverschil 0 maakt.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Liefst heb ik de stemmen wat hoger staan...
Groetjes Walter
Of gewoon weer terug naar je 2de orde filter waar niks mee mis was en ophouden te zoeken naar verbeteringen in een systeem dat de perfectie benadert.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegt wat ik bedoel , niet de werking van een EQ maar de oneidigheid aan mogenlijkheden die je hebt waardoor het net even beter klinkt , dat is bij elk nummer net even anders instellen , of muziek genre .jeroen_d schreef:
Voor mij totaal niet vergelijkbaar met EQ-effect.
In Walt's geval de oneindigheid aan mogenlijkheden van filter componenten of waardes , en dan 1e of 2e order filter .
Bij het ene nummer wil je meer kracht in de stemmen bij het ander wat meer ruimtelijkheid , door net een ander component waarde kan je dat berijken en zo blijf je in de eeuwigheid bezig met uitwisselen van componenten .
Als kind deed ik dit met een equalizer , mensen met equalizer in de auto blijfen ook steeds maar aanpassen .
Meestal is dat in het begin , je moet het op een gegeven moment loslaten om bij elk nummer het maximale te willen berijken , want bij een ander nummer kan dat ook en moet je weer veranderen .
Vandaar ik het equalizer effect noem , het steeds maar blijfen aanpssen bij elk nummer .
Net als het woord tunnelvisie , is ook geen visie op een tunnel we bedoelen wat anders .
Equalizer effect , dus geen equalizer/gebruik , het maar blijfen optimaal aanpassen voor elk nummer .
Ik hoop dat men het nu een beetje begrijpt .
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Of je het nu wel of niet per nummer wilt aanpassen, dat is niet wat Walter doet trouwens, ik denk dat het belangrijkste uit je boodschap is dat je op een gegeven moment alleen nog maar aan het veranderen bent en niet meer aan het verbeteren. Vandaar ook mijn laatste antwoord hierboven richting Walter, waarmee ik volgens mij op jouw lijn zit.
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Hallo Jeroen,
Ik ga zeker nog even door met de 1e orde opzet, ik hoor ook verbeteringen namelijk t.o.v. het 2e orde filter.
Bestaat er geen 1.5e orde filter trouwens...
Groetjes Walter
Ik ga zeker nog even door met de 1e orde opzet, ik hoor ook verbeteringen namelijk t.o.v. het 2e orde filter.
Bestaat er geen 1.5e orde filter trouwens...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Ach, t is pas pagina 61...
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Zojuist 2 stuks dikke 1.0mH Tritec spoelen afgewikkeld naar 0.82mH. Niet het meest fijne klusje want het vertinnen van de einden van Tritec draad gaat lastig en de lijm tussen de lagen draad in komt lekker los, maar het is toch goed gelukt:
EDIT: de Rdc van deze 0.82mH spoelen zal ongeveer op 0.12 ohm liggen, lekker laag dus.
En voor de mensen die het vreemd vinden dat ik maar bezig blijf met het filter: juist dit stukje vind ik eigenlijk het leukste deel van de luidspreker zelfbouw
Groetjes Walter
EDIT: de Rdc van deze 0.82mH spoelen zal ongeveer op 0.12 ohm liggen, lekker laag dus.
En voor de mensen die het vreemd vinden dat ik maar bezig blijf met het filter: juist dit stukje vind ik eigenlijk het leukste deel van de luidspreker zelfbouw
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
"En voor de mensen die het vreemd vinden dat ik maar bezig blijf met het filter: juist dit stukje vind ik eigenlijk het leukste deel van de luidspreker zelfbouw"
Daar zijn speciale praatgroepen voor! Dre heeft zich al aangemeld....
Daar zijn speciale praatgroepen voor! Dre heeft zich al aangemeld....
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
ik meld helemaal niets!
maar volgens mij was er ook iemand in een slooppand......
maar volgens mij was er ook iemand in een slooppand......
