3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers
Hallo Jeroen,
Ik ben zéér benieuwd of het aan het glaasje wijn lag, of dat je het vandaag ook nog beter vind klinken.
Ik zal zelf (hopelijk deze week nog) een 2e set filters gaan bouwen eerste orde elektrisch zodat ik makkelijk kan terug schakelen naar de 2e orde variant.
Moet ik trouwens de LCR correctie voor de C-Quenze erin zetten? Ik kan me voorstellen dat deze correctie eigenlijk ook moet veranderen als de seriespoel van 1.2mH naar 0.82mH gaat...
Groetjes Walter
Ik ben zéér benieuwd of het aan het glaasje wijn lag, of dat je het vandaag ook nog beter vind klinken.
Ik zal zelf (hopelijk deze week nog) een 2e set filters gaan bouwen eerste orde elektrisch zodat ik makkelijk kan terug schakelen naar de 2e orde variant.
Moet ik trouwens de LCR correctie voor de C-Quenze erin zetten? Ik kan me voorstellen dat deze correctie eigenlijk ook moet veranderen als de seriespoel van 1.2mH naar 0.82mH gaat...
Groetjes Walter
Die LCR correctie moet je handhaven, die verandert niet als je de 10uF weghaalt en de spoel verkleint. Ik heb het gecontroleerd voor MOB3W. Toen ik vanochtend de radio aanzette realiseerde ik me na een paar minuten pas, o ja, het filter is gewijzigd. Dat betekent dat het een subtiel verschil is, oppervlakkig gezien blijft de klank hetzelfde.
Hallo Jeroen,
Waarom geef jij de voorkeur aan 0.82mH i.p.v. 1.0mH?
Achterliggende gedacht: ik heb nog een set Jantzen Waxcoils 1.0mH liggen, in 0.82mH heb ik alleen in gewone luchtspoelen.
In mijn simulatie zijn de verschillen tussen 0.82mH en 1.00mH erg klein, maar wellicht weet ik niet goed waar op te letten...
Groetjes Walter
Waarom geef jij de voorkeur aan 0.82mH i.p.v. 1.0mH?
Achterliggende gedacht: ik heb nog een set Jantzen Waxcoils 1.0mH liggen, in 0.82mH heb ik alleen in gewone luchtspoelen.
In mijn simulatie zijn de verschillen tussen 0.82mH en 1.00mH erg klein, maar wellicht weet ik niet goed waar op te letten...
Groetjes Walter
Het verschil is dat je in het overgangsgebied wat meer energie kwijt raakt. Met de 0,82mH handhaaf je zoveel mogelijk de klankbalans. Maar wat let je, probeer het gewoon. Mijn 0,82mH is trouwens ook een gewone 1,4mm draadgewonden Intertechnik.
jeroen_d schreef:Mijn 0,82mH is trouwens ook een gewone 1,4mm draadgewonden Intertechnik.
Zojuist beide filters aangepast in plaats van nieuwe filters te maken. Zoals Jeroen aangaf kwestie van wat zaken eruit halen, dus dat was toch veel minder werk dan overnieuw beginnen.
Ik heb de 1.00mH waxcoil op de C-Quenze staan. Condensator voor het hoog is nog steeds de 6.9uF Mundorf combi.
Eerste indruk is niet direct spectaculair, klinkt ongeveer als het oude filter. Anderzijds is dit nu met minder componenten dus dat is al een voordeel op zich.
Nu eens meer gaan luisteren en de set even warm laten spelen...
Groetjes Walter
Ik heb de 1.00mH waxcoil op de C-Quenze staan. Condensator voor het hoog is nog steeds de 6.9uF Mundorf combi.
Eerste indruk is niet direct spectaculair, klinkt ongeveer als het oude filter. Anderzijds is dit nu met minder componenten dus dat is al een voordeel op zich.
Nu eens meer gaan luisteren en de set even warm laten spelen...
Groetjes Walter
Het is zeker een voordeel op zich. Ik heb al veel invloed gemerkt van de kwaliteit van de parallelcondensator aan de mid, dus dat scheelt weer een dure component.
Nog een keer wat de 0,82mH betreft: door de spoel bij de tweeter weg te halen krijg je in het hoog een karakteristiek die 2de orde Linkwitz-Riley benadert, maar op een hogere kantelfrequentie dan voorheen. Met de 1mH maak je een 2de orde Linkwitz-Riley op de oude frequentie, door de 0,82mH pas je het wat aan. Dit hoeft niet, maar dan moet je de condensator voor de tweeter eigenlijk wat vergroten.
Nog een keer wat de 0,82mH betreft: door de spoel bij de tweeter weg te halen krijg je in het hoog een karakteristiek die 2de orde Linkwitz-Riley benadert, maar op een hogere kantelfrequentie dan voorheen. Met de 1mH maak je een 2de orde Linkwitz-Riley op de oude frequentie, door de 0,82mH pas je het wat aan. Dit hoeft niet, maar dan moet je de condensator voor de tweeter eigenlijk wat vergroten.
Hallo Jeroen,
Een 0.82mH of een 1.00mH scheelt ook nog iets in de kosten t.o.v. een 1.20mH.
Ik zit nu lekker te luisteren, het lijkt erop dat bijv. piano nu echter klinkt dus verbeterd is, echter bij stemmen heb ik een beetje het omgekeerde.
Tevens heb ik het laag ietsje zachter gezet, het lijkt net of het mid/hoog nu een wat lager rendement heeft gekregen...?
Groetjes Walter
Een 0.82mH of een 1.00mH scheelt ook nog iets in de kosten t.o.v. een 1.20mH.
Ik zit nu lekker te luisteren, het lijkt erop dat bijv. piano nu echter klinkt dus verbeterd is, echter bij stemmen heb ik een beetje het omgekeerde.
Tevens heb ik het laag ietsje zachter gezet, het lijkt net of het mid/hoog nu een wat lager rendement heeft gekregen...?
Groetjes Walter
Dat klinkt helemaal alsof er een 0,82mH in moet. 
Ik had geen andere reactie verwacht, maar OK dus nu 2 stuks 0.82mH Intertechnik 1.4mm draad erin gezet.
Als Tony Gee toevallig meeleest: die 0.82mH wil ik straks vast als 12AWG Waxcoil hebben...
Groetjes Walter
Als Tony Gee toevallig meeleest: die 0.82mH wil ik straks vast als 12AWG Waxcoil hebben...
Groetjes Walter
YESSS...!!!
De stemmen zijn weer zoals ik gewend was. Wat een verschil dan toch weer die 0.82mH en 1.00mH, in de simulatie scheelt het namelijk bijna niks... Klankmatig is het verschil enorm. Met de 1.00mH klinkt het als een opname, met de 0.82mH klinkt het als een echte stem.
Groetjes Walter
De stemmen zijn weer zoals ik gewend was. Wat een verschil dan toch weer die 0.82mH en 1.00mH, in de simulatie scheelt het namelijk bijna niks... Klankmatig is het verschil enorm. Met de 1.00mH klinkt het als een opname, met de 0.82mH klinkt het als een echte stem.
Groetjes Walter
Ik heb vanavond heel veel nummers geluisterd. Je krijgt het niet over de jank met deze filtering, alles blijft doortekend en aangenaam. Enige twijfel is of het nu nog puntig genoeg is. Liefhebbers van een direct in your face geluid komen minder aan hun trekken. Misschien is het verschil het beste als volgt te omschrijven:
- elektrische 2de orde: je haalt de muzikanten je kamer binnen
- elektrisch 1ste orde: met de ogen dicht zit je in de zaal waar de muzikanten staan te spelen. Elke scherpte ontbreekt
N.B. niet veralgemeniseren, dit is het effect dat het heeft op MOB3W met de C-Quenze mid en AMT hoog.
- elektrische 2de orde: je haalt de muzikanten je kamer binnen
- elektrisch 1ste orde: met de ogen dicht zit je in de zaal waar de muzikanten staan te spelen. Elke scherpte ontbreekt
N.B. niet veralgemeniseren, dit is het effect dat het heeft op MOB3W met de C-Quenze mid en AMT hoog.
Hallo Jeroen,
Wat is jouw persoonlijke voorkeur, de 2e orde of deze 1e orde elektrisch variant?
Wellicht valt er nog wat te optimaliseren aan de 1e orde variant? Of denk je dat je nu al zo 'optimaal' zit als mogelijk?
Groetjes Walter
Wat is jouw persoonlijke voorkeur, de 2e orde of deze 1e orde elektrisch variant?
Wellicht valt er nog wat te optimaliseren aan de 1e orde variant? Of denk je dat je nu al zo 'optimaal' zit als mogelijk?
Groetjes Walter
Wellicht het hoog wat extra. Maar de eerste orde heeft mijn voorkeur.
Ik ga vanavond het hoog 1,7dB harder zetten door de serieweerstand voor de tweeter te verlagen van 3,3ohm naar 2,2ohm. Mijn tweeter is 2,9ohm van zichzelf.
Hallo Jeroen,
Zou je een simulatie curve onder 30 graden kunnen plaatsen? Dan kan ik een beetje zien welke verhoudingen je na wilt streven.
Groetjes Walter
Zou je een simulatie curve onder 30 graden kunnen plaatsen? Dan kan ik een beetje zien welke verhoudingen je na wilt streven.
Groetjes Walter
Heb je niks aan, want jouw tweeter ziet er anders uit. Het hoog zit op deze manier ongeveer 1dB onder ref. Met nog 1 dB erbij komt het op hetzelfde niveau als de mid.
Hallo Jeroen,
Hieronder de simulatie van mijn filter onder 30 graden zoals het nu speelt, lijkt mij op zich voldoende hoog toch?
Groetjes Walter
Hieronder de simulatie van mijn filter onder 30 graden zoals het nu speelt, lijkt mij op zich voldoende hoog toch?
Groetjes Walter
Hallo Jeroen,
Zou het ook nog een voordeel kunnen zijn om alle units, inclusief het laag om te polen zodat de tweeter juist staat, dat is wel hoe ik het tot nu toe gewend ben, maar met deze 1e orde opzet staat de tweeter nu omgekeerd aangesloten...
Groetjes Walter
Zou het ook nog een voordeel kunnen zijn om alle units, inclusief het laag om te polen zodat de tweeter juist staat, dat is wel hoe ik het tot nu toe gewend ben, maar met deze 1e orde opzet staat de tweeter nu omgekeerd aangesloten...
Groetjes Walter
Nee, uit alle onderzoek dat is gedaan is gebleken dat absolute fase juist niet in het hoog waarneembaar is en dat de middentoner juist in fase moet staan. Maar zelfs dit onderzoek geeft geen hoorbaar verschil in luisteren in een reflecterende ruimte zoals een woonkamer.
Dat ziet er goed uit, moet uitstekend klinken. Vanwaar die onzekerheid? Klinkt het niet goed?Walt schreef:Hallo Jeroen,
Groetjes Walter
Hallo Jeroen,
Het vreemde is dat het als het wat harder staat (-30dB op de Daudio DAC) het wel goed klinkt maar als het zacht speelt ben ik nog niet overtuigd.
Groetjes Walter
Het vreemde is dat het als het wat harder staat (-30dB op de Daudio DAC) het wel goed klinkt maar als het zacht speelt ben ik nog niet overtuigd.
Groetjes Walter
Wat mis je dan, even terug naar het oude filter misschien terwijl je het niveau laag houdt?
en anders toch eens niet teveel naar de meting kijken, gewoon het hoog wat harder zetten.
-edit- ik heb bij mijn eigen simulatie nog eens goed vergeleken, door uitsluitend naar de tweeter respons te kijken. Het blijkt dat met het harder zetten van het hoog ik nu het volgende heb bereikt in vergelijking met het oude filter: gelijk niveau rond 6kHz, daarboven 1dB lift en rond 4kHz 1dB minder. Het resultaat van gelijk niveau bij 6kHz is dat de klankbalans van 1ste en 2de orde veel dichter bij elkaar zit. Dat geeft mogelijkheid tot een eerlijker vergelijk. Ik ga dus nog een tijdje hiernaar luisteren en na een paar dagen weer terug naar het 2de orde filter.
-edit- ik heb bij mijn eigen simulatie nog eens goed vergeleken, door uitsluitend naar de tweeter respons te kijken. Het blijkt dat met het harder zetten van het hoog ik nu het volgende heb bereikt in vergelijking met het oude filter: gelijk niveau rond 6kHz, daarboven 1dB lift en rond 4kHz 1dB minder. Het resultaat van gelijk niveau bij 6kHz is dat de klankbalans van 1ste en 2de orde veel dichter bij elkaar zit. Dat geeft mogelijkheid tot een eerlijker vergelijk. Ik ga dus nog een tijdje hiernaar luisteren en na een paar dagen weer terug naar het 2de orde filter.
- bas focal m180
- Contacteer:
Af en toe lijkt het wel EQUALIZER effect zoals ik het zelf dan noem , daarmee bedoel ik dat je bij elk nummer maar blijft veranderen van instelling hoe subtiel ook , in dit geval van componenten , waardes en filter stijlheid , bij elk nummer kan je door een kleine verandering het optimale eruit halen , maar bij het volgende nummer klinkt het net niet optimaal en dan ga je weer .
Het is geen kritiek maar houd het in het achterhoofd dat het een fenomeen is en je het soms even moet loslaten al die marginale veranderingen voor je weer verandert .
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel .
Het is geen kritiek maar houd het in het achterhoofd dat het een fenomeen is en je het soms even moet loslaten al die marginale veranderingen voor je weer verandert .
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel .