Blanda rears
Moderator: Beheerdersteam
Re: Blanda rears
Vandaag maar eens de zolder opgedoken en mijn oude Linn Intek te voorschijn gehaald en afgestoft.
Eerst de luidsprekers maar eens geprobeerd zonder demping en met de "natte vinger" poort lengte.
Verbazing wekkend wat een paar van die kleine luidsprekertjes aan geluid kunnen produceren
Maar helemaal lekker klonk het toch niet. Niet echt blikkerig maar het ging wel wat die kant op. Er was wel laag maar ontbrak een stukje.
Nou heb ik nog nooit iets gemeten aan luidsprekers dus dat moet er dan ook maar eens van komen. Ik heb bij RumoH deze microfoon mee besteld. http://www.rumoh.eu/nl/meten/4046-meetm ... mm-10.html. Misschien niet het neusje van de zalm maar het leek mij wel wat om mee te beginnen. Bij het paas projectje van HenkJan eens gekeken hoe hij de poort afstemming heeft bepaald. Zulke mooie plaatjes als HenkJan krijg ik er niet uit. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn setup maar daar gaan we nog wel aan schaven. Met wat moeite was wel te zien dat de afstemming van de poort wel wat laag was. In twee stappen de poort ingekort.... De afstemming meet nu rond de 56Hz. Wauw wat een verschil.
De "missing link" in het laag is, voor het gehoor in ieder geval, terecht en daar mee ook de neiging naar het blikkerige geluid verdwenen.
Ik heb als demping nu alleen wat sonofil achter in de kast zitten. Ik had even niets anders.
Het klinkt al echt behoorlijk goed maar ik denk dat er met de juiste demping nog veel meer uit te halen is.
Hoe klinkt het toe nu toe? Ik vind het altijd erg moeilijk te omschrijven maar ik waag een poging.
Het laag klink echt heel goed, het geeft natuurlijk geen buikloop bassen maar het laag is op een hele prettige manier aanwezig.
De luidsprekers klinken "groter" dan het werkelijke formaat doet vermoeden. Er is wel de neiging naar scherpte maar zeker niet hinderlijk.
Zo nu maar eens lekker laten inspelen en gaan knutselen aan de standaards.
Zodra die klaar zijn gaan ik mij serieuzer op het meten werpen.
sorry voor de brakke foto kwaliteit
Eerst de luidsprekers maar eens geprobeerd zonder demping en met de "natte vinger" poort lengte.
Verbazing wekkend wat een paar van die kleine luidsprekertjes aan geluid kunnen produceren
Maar helemaal lekker klonk het toch niet. Niet echt blikkerig maar het ging wel wat die kant op. Er was wel laag maar ontbrak een stukje.
Nou heb ik nog nooit iets gemeten aan luidsprekers dus dat moet er dan ook maar eens van komen. Ik heb bij RumoH deze microfoon mee besteld. http://www.rumoh.eu/nl/meten/4046-meetm ... mm-10.html. Misschien niet het neusje van de zalm maar het leek mij wel wat om mee te beginnen. Bij het paas projectje van HenkJan eens gekeken hoe hij de poort afstemming heeft bepaald. Zulke mooie plaatjes als HenkJan krijg ik er niet uit. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn setup maar daar gaan we nog wel aan schaven. Met wat moeite was wel te zien dat de afstemming van de poort wel wat laag was. In twee stappen de poort ingekort.... De afstemming meet nu rond de 56Hz. Wauw wat een verschil.
De "missing link" in het laag is, voor het gehoor in ieder geval, terecht en daar mee ook de neiging naar het blikkerige geluid verdwenen.
Ik heb als demping nu alleen wat sonofil achter in de kast zitten. Ik had even niets anders.
Het klinkt al echt behoorlijk goed maar ik denk dat er met de juiste demping nog veel meer uit te halen is.
Hoe klinkt het toe nu toe? Ik vind het altijd erg moeilijk te omschrijven maar ik waag een poging.
Het laag klink echt heel goed, het geeft natuurlijk geen buikloop bassen maar het laag is op een hele prettige manier aanwezig.
De luidsprekers klinken "groter" dan het werkelijke formaat doet vermoeden. Er is wel de neiging naar scherpte maar zeker niet hinderlijk.
Zo nu maar eens lekker laten inspelen en gaan knutselen aan de standaards.
Zodra die klaar zijn gaan ik mij serieuzer op het meten werpen.
sorry voor de brakke foto kwaliteit
Re: Blanda rears
Hey Erik .
ziet er te gek uit zo ,ben benieuwd naar je meet resultaten en je verdere tuning
Na een tijdje lusteren ga je wel wat tweaken vermoed ik ,ben heel nieuwschierig welke kant dat dan opgaat.
Enne ga je er nog een mooi steuntje voor maken ?
Dat verdienen zulke kunststukjes wel
ziet er te gek uit zo ,ben benieuwd naar je meet resultaten en je verdere tuning
Na een tijdje lusteren ga je wel wat tweaken vermoed ik ,ben heel nieuwschierig welke kant dat dan opgaat.
Enne ga je er nog een mooi steuntje voor maken ?
Dat verdienen zulke kunststukjes wel
Re: Blanda rears
Ja er gaat zeker nog getweaked worden
Voor het steuntje heb ik een ruwe vorm gedachte, de exacte uitwerking daarvan komt nog maar het moet zoiets worden.
De boog wordt dan gemaakt van 3 of vier lagen multiplex waarbij vanaf de voorkant gezien de kopse kant van het multiplexzichtbaar is. Het moet ook wel lukken om in één laag een uitsparing te maken voor de bekabeling zodat de aansluitterminals onderaan de voet komen te zitten. De voet wordt waarschijnlijk van twee lagen beuken (stukje Ikea aanrechtblad
)
Voor het steuntje heb ik een ruwe vorm gedachte, de exacte uitwerking daarvan komt nog maar het moet zoiets worden.
De boog wordt dan gemaakt van 3 of vier lagen multiplex waarbij vanaf de voorkant gezien de kopse kant van het multiplexzichtbaar is. Het moet ook wel lukken om in één laag een uitsparing te maken voor de bekabeling zodat de aansluitterminals onderaan de voet komen te zitten. De voet wordt waarschijnlijk van twee lagen beuken (stukje Ikea aanrechtblad
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Blanda rears
Dank u, dank u.
Zelfs in de staat (qua demping en fine tuning) waarin de Blanda's nu zijn doen ze eigenlijk niet eens onder voor de Dali's 2.8.
Vergeleken bij de Blanda's klink het mid van de Dali's eigenlijk wat weggemoffeld.
De vraag is, of dat nou wat zegt over de kwaliteit Blanda's of va de Dali's
Oh, weet iemand een goede houthandel (die ook aan particulieren levert) in de regio van Alphen aan den Rijn / Leiden?
De standaards wil ik van (berken)multiplex maken waarbij de kopse kant prominent zichtbaar moet worden.
Daarvoor is een wat betere kwaliteit multiplex nodig.
Bouwmarkten zat in Alphen aan den Rijn maar het multiplex van de reguliere bouwmarkt is nou niet echt dat je zegt "geweldig" voor dit doeleind.
Zelfs in de staat (qua demping en fine tuning) waarin de Blanda's nu zijn doen ze eigenlijk niet eens onder voor de Dali's 2.8.
Vergeleken bij de Blanda's klink het mid van de Dali's eigenlijk wat weggemoffeld.
De vraag is, of dat nou wat zegt over de kwaliteit Blanda's of va de Dali's
Oh, weet iemand een goede houthandel (die ook aan particulieren levert) in de regio van Alphen aan den Rijn / Leiden?
De standaards wil ik van (berken)multiplex maken waarbij de kopse kant prominent zichtbaar moet worden.
Daarvoor is een wat betere kwaliteit multiplex nodig.
Bouwmarkten zat in Alphen aan den Rijn maar het multiplex van de reguliere bouwmarkt is nou niet echt dat je zegt "geweldig" voor dit doeleind.
Re: Blanda rears
De Amsterdamsche Fijnhouthandel?
Als die een beetje in de buurt komt van de Arnhemse variant, dan vind je daar zeker wat je zoekt.
Als die een beetje in de buurt komt van de Arnhemse variant, dan vind je daar zeker wat je zoekt.
Re: Blanda rears
Geinig ! Weet niet of je het spelletje " Portal " ooit gespeeld heb maar ik moest gelijk denken aan de eindbaas hier van.
[img]http://www.wallpapermay.com/thumbnails/ ... .com_1.jpg[/img]
Ben ook erg benieuwd naar de meting.
[i
Ben ook erg benieuwd naar de meting.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Blanda rears
aan het begin van dit onderwerp, Henkjan schreef:.... ook moet je oppassen dat je rears niet beter worden dan je fronts, anders staan die schalen straks voor en probeer je de Dali's aan de muur te hangen
ErikW schreef:Zelfs in de staat (qua demping en fine tuning) waarin de Blanda's nu zijn doen ze eigenlijk niet eens onder voor de Dali's 2.8.
Vergeleken bij de Blanda's klink het mid van de Dali's eigenlijk wat weggemoffeld.
Re: Blanda rears
Oeh, die Amsterdamse Fijnhouthandel is wel gaaf, jammer dat het niet bepaald naast de deur is maar de verleiding is groot om daar toch een keer te gaan neuzen.
Wij hebben wel iets met hout
Ik ken het spelletje "portal" niet maar iedere overeenkomst van de karakters in dit verhaal met de werkelijk berust op puur toeval 
Ik denk dat ik een leverancier van fatsoenlijk plaatsmateriaal heb gevonden. Als het even uitkomt ga ik morgen in de middag pauze even langs Alblas houthandel in Moordrecht. Zijn hebben 18mm berkenmultiplex B/BB kwaliteit en ze zitten op het zelfde bedrijven terrein als waar ik werk.
Wij hebben wel iets met hout
Ik geloof dat ik inderdaad grotere schroeven nodig hebaan het begin van dit onderwerp, Henkjan schreef:
.... ook moet je oppassen dat je rears niet beter worden dan je fronts, anders staan die schalen straks voor en probeer je de Dali's aan de muur te hangen
Ik denk dat ik een leverancier van fatsoenlijk plaatsmateriaal heb gevonden. Als het even uitkomt ga ik morgen in de middag pauze even langs Alblas houthandel in Moordrecht. Zijn hebben 18mm berkenmultiplex B/BB kwaliteit en ze zitten op het zelfde bedrijven terrein als waar ik werk.
Re: Blanda rears
Ohw, zie nu pas dat je uit Koudekerk a/d Rijn komt, ik kom uit Alphen a/d Rijn
.
Mooi project hoor! Ik volgde het al even
.
Ik ben al een tijdje erg benieuwd naar de prestatie van de Alpair breedbanders! Als je graag een schouderklopje in real life wilt voor je bouw kunsten kom ik gerust bij je op de koffie om die te geven hoor
Alexander
Mooi project hoor! Ik volgde het al even
Ik ben al een tijdje erg benieuwd naar de prestatie van de Alpair breedbanders! Als je graag een schouderklopje in real life wilt voor je bouw kunsten kom ik gerust bij je op de koffie om die te geven hoor
Alexander
Re: Blanda rears
Hoi Alexander,
Tuurlijk ben je welkom maar wij schenken uitsluitend koffie van bonen uit de Espresso automaat
(als het om koffie gaat dan) Stuur maar eens een PB zodat we een keer wat kunnen afspreken.
Alphen a/d Rijn is natuurlijk naast de deur. Nog FF en dan wonen we zelfs in de zelfde gemeente.
Tijdens de lunch pauze even naar Alblas geweest om een plaat berken multiplex te kopen. Das wel even wat anders dan de standaard bouwmarkt kwaliteit. Kost wat maar dan heb je ook wat. De echtgenote heeft bij de Kwantum een schoonloopmat met rubber rug meegenomen. Daar wil ik de binnenkant van de schalen mee bekleden daaroverheen dan nog een laagje vilten ondertapijt. Dat hadden ze ook bij de Kwantum voor weinig maar dat was te groot voor de fietstas en de winkel bediende mocht het niet doormidden snijden. Het argument was "ik ben er verantwoordelijk voor"
. Nou ja, die pik ik nog wel eens op wanneer in de buurt ben. Eerst maar weer eens tijd zien te vinden om verder te knutselen.
Tuurlijk ben je welkom maar wij schenken uitsluitend koffie van bonen uit de Espresso automaat
(als het om koffie gaat dan) Stuur maar eens een PB zodat we een keer wat kunnen afspreken.
Alphen a/d Rijn is natuurlijk naast de deur. Nog FF en dan wonen we zelfs in de zelfde gemeente.
Tijdens de lunch pauze even naar Alblas geweest om een plaat berken multiplex te kopen. Das wel even wat anders dan de standaard bouwmarkt kwaliteit. Kost wat maar dan heb je ook wat. De echtgenote heeft bij de Kwantum een schoonloopmat met rubber rug meegenomen. Daar wil ik de binnenkant van de schalen mee bekleden daaroverheen dan nog een laagje vilten ondertapijt. Dat hadden ze ook bij de Kwantum voor weinig maar dat was te groot voor de fietstas en de winkel bediende mocht het niet doormidden snijden. Het argument was "ik ben er verantwoordelijk voor"
Re: Blanda rears
Nou, zo dusZiet er erg goed uit, ben ik benieuwd hoe de standaards worden.
Nou ja, niet helemaal. Dit is de ruwe vorm die ik uit een stuk multiplex heb gezaagd dat ik nog over had.
De onderkant ziet er nu nog uit als een klomp maar dat gedeelte zal grotendeels in de voetplaat verdwijnen.
Dit stuk ga ik nu eerst helemaal op maat schuren, daarna gaat het dienen als mal voor de kopieerfrees.
Dit is maar één stuk, het middelste stuk, de standaard wordt uiteindelijk uit meerdere plakken opgebouwd.
Helaas kan ik niet goed genoeg met SketchUp overweg om een beter idee te geven. Vandaag heeft Select vracht dit pakketje bezorgt.
Die ingebouwde geluidskaart van mijn laptop is te brak om echt iets mee te kunnen meten, het maakt geluid maar is dan ook alles mee gezegd.
Helaas heb ik de verkeer de XLR->RCA verlooppluggen mee besteld, kan ik van het weekend nog niet prutsen met Arta.
Re: Blanda rears
Dat is prima spul en makkelijk in gebruik ,tascam heeft ook goede support om de drivers te downloaden E.D.
Ik ben benieuwd naar je eerste metingen .
Ik heb nog ergens een eenvoudig start up voor Arta staan in de pc .
Ik zit nu op de laptop maar ik zal vanavond even kijken dan zet ik het wel even op het forum.
Sierlijk zo met die steun overigens
Ik ben benieuwd naar je eerste metingen .
Ik heb nog ergens een eenvoudig start up voor Arta staan in de pc .
Ik zit nu op de laptop maar ik zal vanavond even kijken dan zet ik het wel even op het forum.
Sierlijk zo met die steun overigens
Re: Blanda rears
Oh, top! Dat zou enorm helpen.Ik heb nog ergens een eenvoudig start up voor Arta staan in de pc .
Ik zit nu op de laptop maar ik zal vanavond even kijken dan zet ik het wel even op het forum.
Re: Blanda rears
http://mike.seddon.ca/index.php/audio/t ... easurement
Nou ik heb me suf gezocht maar kan hem niet vinden ,ik heb wel een andere stap voor stap methode gevonden .
Ziet er duidelijk uit ,mocht ik die andere nog vinden dan stuur ik hem
Nou ik heb me suf gezocht maar kan hem niet vinden ,ik heb wel een andere stap voor stap methode gevonden .
Ziet er duidelijk uit ,mocht ik die andere nog vinden dan stuur ik hem
Re: Blanda rears
Alvast bedankt voor deze link, hiermee kom ik zeker al een heel eind op weg.
Geregistreerd: vr 17 dec 2010, 16:04
Berichten: 390
Woonplaats: Heinenoord
http://mike.seddon.ca/index.php/audio/t ... easurement
Nou ik heb me suf gezocht maar kan hem niet vinden ,ik heb wel een andere stap voor stap methode gevonden .
Ziet er duidelijk uit ,mocht ik die andere nog vinden dan stuur ik hem
Vanmorgen weer het ea besteld om een Arta jig bouwen en de juiste XLR-> RCA pluggen.
Ondertussen wordt de binnenkant van de bol bekleed met deze mat...
Hierover komt dan weer een laag vilt.
Ik doe eerst één luidspreker, eens kijken of ik kan horen en/of meten wat het verschil is tussen met en zonder demping.
kan wel even duren want nog niet alle meet benodigdheden zijn binnen.
Tnx!Mooi gedaan,ook erg gave stands!
Re: Blanda rears
Eén speaker voorzien van een deurmat bedekt met vilt.
Nog niet op mijn gemak kunnen luisteren naar het resultaat.
Nog niet op mijn gemak kunnen luisteren naar het resultaat.
Re: Blanda rears
Deze week niet zo heel veel aan de speakers kunnen doen. De kantenfrees die ik heb was niet lang genoeg om 18mm multiplex te frezen dus opzoek gegaan naar een 25mm versie. Dat valt niet mee dus uiteindelijk maar online besteld. Deze kwam vandaag binnen nu maar hopen dat het van het weekend een beetje droog weer blijft.
Verder de juiste pluggen XLR verlooppluggen besteld en dan ook maar meteen een goedkope microfoon standaard. Ook die spulletjes zijn binnen. In afwachting daarvan een een ARTA Limp meetkastje in elkaar geknutseld. Dit is het resultaat van de impedantie meting. De impedantie meten met de Externe TASCAM usb interface werkt prima. Maar toen de MM10 microfoon aangesloten...
Helaas, dat werkt dus niet. Die MM10 microfoon doet het op de internegeluidskaart van mijn laptop wel maar het lijkt er op dat de versterkingsfactor van de microfoon input van de TASCAM onvoldoende is voor deze microfoon. Het zou ook heel goed kunnen dat ik nog iets verkeerd doe. Aanwijzingen zijn welkom
In het ergste geval zal ik toch een andere microfoon moeten aanschaffen om de TASCAM kaart te kunnen gebruiken met microfoon.
Ik heb wel een poging gewaagt om via de interne geluidskaart een meting te doen. Ik had niet veel tijd meer dus dit is even snel gedaan, de opstellingen was verre van optimaal dus ik betwijfel over er iets zinnigs uit op te maken is maar hierbij toch het plaatje. Nu maar duimen voor droog weer zodat ik verder kan met de standaard, anders eerst maar de binnenkant van de tweede speaker bekleden met een deurmat en vilt.
Verder de juiste pluggen XLR verlooppluggen besteld en dan ook maar meteen een goedkope microfoon standaard. Ook die spulletjes zijn binnen. In afwachting daarvan een een ARTA Limp meetkastje in elkaar geknutseld. Dit is het resultaat van de impedantie meting. De impedantie meten met de Externe TASCAM usb interface werkt prima. Maar toen de MM10 microfoon aangesloten...
Helaas, dat werkt dus niet. Die MM10 microfoon doet het op de internegeluidskaart van mijn laptop wel maar het lijkt er op dat de versterkingsfactor van de microfoon input van de TASCAM onvoldoende is voor deze microfoon. Het zou ook heel goed kunnen dat ik nog iets verkeerd doe. Aanwijzingen zijn welkom
Ik heb wel een poging gewaagt om via de interne geluidskaart een meting te doen. Ik had niet veel tijd meer dus dit is even snel gedaan, de opstellingen was verre van optimaal dus ik betwijfel over er iets zinnigs uit op te maken is maar hierbij toch het plaatje. Nu maar duimen voor droog weer zodat ik verder kan met de standaard, anders eerst maar de binnenkant van de tweede speaker bekleden met een deurmat en vilt.
Re: Blanda rears
Droog weer vandaag dus het werk aan de standaards is begonnen.
De ruwe vormen zijn uitgezaagd. De binnenste twee lagen zijn op maat gevreesd en buitenste bogen nog niet, die komen morgen aan de beurt. Voor de foto zijn ze even op elkaar geklemd.
De ruwe vormen zijn uitgezaagd. De binnenste twee lagen zijn op maat gevreesd en buitenste bogen nog niet, die komen morgen aan de beurt. Voor de foto zijn ze even op elkaar geklemd.
Re: Blanda rears
Dat ziet er goed uit!Eigen stands maken lijkt mij een leuke en creatieve uitdaging.
Wie weet als ik meer ruimte heb ooit ook eens aan wagen
Al een idee hoe je de speakes gaat monteren aan/op de stands?
Wie weet als ik meer ruimte heb ooit ook eens aan wagen
Al een idee hoe je de speakes gaat monteren aan/op de stands?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
