Low budget state variable filter.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

mtb schreef:
ray5150 schreef:
Maar bij jullie moet het dan gelijk de vergelijking met een Mercedes 500 SEL kunnen doorstaan, het liefst nog overtreffen..
Met een 380SE moet het ook kunnen, zie http://www.facebook.com/home.php#!/phot ... =3&theater
Weer zo'n Taxi ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Marp »

Waarschijnlijk heeft niet iedereen een idee waarover jullie het hebben.
facebook_private.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

jeroen_d schreef:
Maakt helemaal niet uit hoor. Als ik maar een idee heb hoe je het wil aanpakken.

Het antwoord is kort: verander de 4,7nF in 10nF voor de overgang van mid naar hoog (430 - 2850 Hz) en handhaaf de 47nF voor de overgang van laag naar mid (91 - 606 Hz). Ik denk dat jij dan alles naar wens hebt. :)

Dan gaan we het zo doen, hartelijk dank. =D> :goedzo:
ds23man schreef:
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Beuken zonder Xlr's, dat kan niet........ :lol:
Wat een onthutsend zwak weerwoord, ik ben van jou wel wat beter gewend ! :lol:
Zonder Speakon's dan! :lol:
En hoe werden PA kasten aangesloten voordat de Speakon was uitgevonden ? juist ja. :mrgreen:
mtb schreef:
ray5150 schreef:
Maar bij jullie moet het dan gelijk de vergelijking met een Mercedes 500 SEL kunnen doorstaan, het liefst nog overtreffen..
Met een 380SE moet het ook kunnen, zie http://www.facebook.com/home.php#!/phot ... =3&theater
Ik wist niet dat jij in je vrije tijd pooier was ? :mrgreen: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Wat een onthutsend zwak weerwoord, ik ben van jou wel wat beter gewend ! :lol:
Zonder Speakon's dan! :lol:
En hoe werden PA kasten aangesloten voordat de Speakon was uitgevonden ? juist ja. :mrgreen:
Nou bij ons in iedergeval niet met Jack's, meest onbetrouwbare verbinding die er bestaat. En bij het in en uitpluggen heb je een kortsluiting............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Moet je ook niet doen als de boel onder prik staat... :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Moet je ook niet doen als de boel onder prik staat... :roll:
Wel eens een live ( festival) situatie meegemaakt???



Klok en klepel...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Nu ben ik 20 jaar geleden een tijdje roadie geweest, ja..
Whatever, voor mij zijn, in deze situatie, jack stekkers en chassidelen een goede en goedkope keuze.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 10 jul 2013, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Waarschijnlijk heeft niet iedereen een idee waarover jullie het hebben.
facebook_private.png
ik krijg die Benz gewoon te zien hoor, en ben zeker niet aangemeld bij vleesboek
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Beetje thaise ebay meuk binnengekomen... :lol:
Alle onderdelen in huis, nu nog tijd hebben om te bouwen... :(
Ik hoop in het weekend de printen te kunnen etsen.
IMG_0173.JPG
en een paar foto's gemaakt van het vorige filter... :hide:
IMG_0128.JPG
IMG_0134.JPG
IMG_0135.JPG
IMG_0137.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

Voor Ray is het waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik ben bezig met de LM13700, zie http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 007981.PDF en in figuur 14 staat een spanningsgestuurd variable state filter.
Je hebt door de spanningssturing maar een enkele potmeter nodig (ook voor stereo!) en je signaal loopt niet door de potmeter!
SVF1.PNG
De bandbreedte is instelbaar van maar liefst 80 tot 1600Hz en met een paar OpAmps erbij kan je een drie-bandsfilter maken.
Als er geïnteresseerde zijn wil ik het verder uitwerken, want ik heb het niet echt nodig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

mtb schreef:
Voor Ray is het waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik ben bezig met de LM13700, zie http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 007981.PDF en in figuur 14 staat een spanningsgestuurd variable state filter.
Je hebt door de spanningssturing maar een enkele potmeter nodig (ook voor stereo!) en je signaal loopt niet door de potmeter!
SVF1.PNG
De bandbreedte is instelbaar van maar liefst 80 tot 1600Hz en met een paar OpAmps erbij kan je een drie-bandsfilter maken.
Als er geïnteresseerde zijn wil ik het verder uitwerken, want ik heb het niet echt nodig.
Vervorming? Ruis? Als dit schakelingen nou het ei van Columbus waren, hadden alle actieve xovers er mee vol gehangen!
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Martin V »

De bandbreedte is instelbaar van maar liefst 80 tot 1600Hz en met een paar OpAmps erbij kan je een drie-bandsfilter maken.
Als er geïnteresseerde zijn wil ik het verder uitwerken, want ik heb het niet echt nodig.
Heel intresant @mtb, ik hou me aanbevolen.

vriendelijke groet van Martin
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Martin V schreef:
De bandbreedte is instelbaar van maar liefst 80 tot 1600Hz en met een paar OpAmps erbij kan je een drie-bandsfilter maken.
Als er geïnteresseerde zijn wil ik het verder uitwerken, want ik heb het niet echt nodig.
Heel intresant @mtb, ik hou me aanbevolen.

vriendelijke groet van Martin
Ik hoop dat je van orgelmuziek houdt, dat ding is in de 70'er jaren op verzoek ontwikkeld voor een orgelfabrikant!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Leuk voor orgels en analoge synth's maar niet voor serieuze audiotoepassingen.

Zie blz 71 fig 5:

http://www.nutsvolts.com/uploads/magazi ... P-Amps.pdf

Dat ding kan totaal geen ingangssignaal hebben!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Valt wel mee hoor, het is een transconductance amplifier. De Vin over de 1k weerstand van het circuit dat mtb geeft mag niet te hoog zijn, 30mV geeft 0,03% vervorming volgens het artikel. De werkelijke ingangspanning op de 22k aan de ingang is op dat moment 0,7V. Dat is redelijk. En een vervorming van 0,03% daar zal ray zich niet druk over maken voor zijn PA systeempje. Voor de kritische gebruiker is het wel te hoog, je wilt niet dat je voorversterker meer vervormt dan je eindversterker.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Ja, een analoge synth staat ook in de planning

http://yusynth.net/Modular/index_en.html

Start ergens rond 2015... :mrgreen:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

jeroen_d schreef:
Valt wel mee hoor, het is een transconductance amplifier. De Vin over de 1k weerstand van het circuit dat mtb geeft mag niet te hoog zijn, 30mV geeft 0,03% vervorming volgens het artikel. De werkelijke ingangspanning op de 22k aan de ingang is op dat moment 0,7V. Dat is redelijk. En een vervorming van 0,03% daar zal ray zich niet druk over maken voor zijn PA systeempje. Voor de kritische gebruiker is het wel te hoog, je wilt niet dat je voorversterker meer vervormt dan je eindversterker.
Koop eens een Klang+Ton of bezoek hun site, daar meten ze ook de vervorming van luidsprekers en dan schrik je je rot! al gauw boven de 1% (-40dB) ook voor hele dure (paar honderd euro) drivers en de meeste woofers zitten al gauw boven de 10% zeker in het sublaag!
Dus een paar tiende vervorming doet er niet veel toe zolang er geen onvervormende speakers zijn, zelfs Elektrostaten zijn niet helemaal smetteloos (vanwege de stepup-trafo), zie bijv. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334 en
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12908
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

Ik vond nog een lijstje van Hobby Hifi, een sjieker blad dan Klang+Ton, met de chassis' die ze getest hebben:
Chassis-test.pdf
(109.49 KiB) 1839 keer gedownload
Er zal van K+T ook wel zo'n lijstje op het net rondzwerven.
Laatst gewijzigd door mtb op za 20 jul 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Over off-topic gesproken... :roll:
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Martin V »

ds23man schreef:
Leuk voor orgels en analoge synth's maar niet voor serieuze audiotoepassingen.

Dat ding kan totaal geen ingangssignaal hebben!
Dat is wel waar, ik zie dat de THD op 0,1% zit bij maar 10mV wat 'eigenlijk' voor mij een te klein signaal niveau is.

In een andere toepassing waaraan ik denk omtrend die LM13700 is:
Ik wil er een zaagtandspanning mee sommeren, de amplitude en ervan regelen met diezelfde positieve sinus toppen uit de audio amplitude.
Maar dan denk ik eerder aan opamps dan aan deze OTA, ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

In mijn post geef ik aan dat je niet moet uitgaan van die 10mV die direct op de ingang staat. Deze OTA stuur je aan via een weerstand die factoren hoger ligt dan de weerstand die direct op de ingang staat. Het werkelijke ingangsignaalniveau is dus ook factoren hoger dan die 10mV. Verder geldt dat getal voor een ander IC, in dat artikel hebben ze het eerst over een oudere versie en de hier besproken is een verbeterde.

@mtb: het is volledig off-topic maar vervorming van transistorversterkers zoals deze OTA heeft een totaal ander karakter dan dat van luidsprekers. Je moet factoren onder de vervorming van luidsprekers zitten wil het niet hoorbaar zijn. Het vervormingspectrum is nogal verschillend en dat hoor je dwars door de relatief aangenaam klinkende vervorming van luidsprekers heen. Trouwens wel grappig dat je denkt dat ik onbekend ben met luidspreker metingen, als je stelt dat ik eens een Klang+Ton moet kopen.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

Inderdaad het gaat allemaal om "mooie" vervorming, zie http://www.luidsprekers.org/, maar zo kunnen we nog wel even doordiscusiëren, het mooiste zou géén vervorming zijn, maar daar zijn we niet aan gewend.
Ik heb een nieuw topic geopend voor iedereen die met de LM13700 wil experimenteren, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18769
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Tijd om te gaan solderen....
IMG_0186.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

Ziet er goed uit Ray, belicht je of gebruik je de afstrijkmethode en zo ja wat voor laserprinter heb je?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Belichtingsmethode op overheadsheets, met de goedkoopste HP inkjetprinter die er is... O:)
Het belichten zelf doe ik met omgebouwde flatbedscanner, waarin ik een gezichtsbruiner gebouwd heb.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”