3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

Geen 18"
:?: :?:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Nee joh, die foto was voor de gein, ziet er toch niet uit zo'n lompe woofer?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

Oke ! ..hij is wel groot ja :!:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Zojuist bij Jeroen de Audio Technolgy 10C77 units mogen horen, dat is weer een heel ander laag dan mijn Peerless XLS-10 units. Of ik de AT units het geld waard vind moet ik nog eens goed overdenken. Misschien zijn 4 stuks Eton 11-581 ook zo gek nog niet :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Ik hou me aanbevolen als je iets vindt van dezelfde of hogere kwaliteit voor hetzelfde of minder geld! Ook ik heb nog lang niet alle woofers kunnen proberen. Maar oh wat zijn deze goed. :D
Van die ETON's verwacht ik dezelfde snelheid, maar niet dezelfde punch. Echt jammer dat je ze hebt weggedaan, hadden we mooi kunnen vergelijken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door dre »

de conus van een eton zal niet onderdoen voor die van een at,maar de aandrijving van de at is echt veel fraaier!

welk merk zou dat ook hebben..........
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Zojuist bij Jeroen de Audio Technolgy 10C77 units mogen horen, dat is weer een heel ander laag dan mijn Peerless XLS-10 units. Of ik de AT units het geld waard vind moet ik nog eens goed overdenken. Misschien zijn 4 stuks Eton 11-581 ook zo gek nog niet :D



Groetjes Walter

Die Eton woofers schijnen toch ook wel super dingen te zijn ,voor mijn project had ik de 12-680 willen gebruiken.
Die is er helaas niet in 4 ohm vandaar dat ik bij AT terecht ben gekomen.
het prijsverschil heb ik niet op mijn netvlies staan ,dacht dat Eton ook niet goedkoop was .
maar ja je moet er wel vier hebben natuurlijk :?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

DAMNNNN!

Jeroen kwam erachter dat in de ASP tot nu toe het sub-af filter had aangestaan. Ik vond zelf ook al wel dat ik na het omschakelen van de Mini DSP naar de ASP het sublaag kwijt was, maar uiteindelijk dacht ik dat dit kwam doordat de Mini DSP meer boost gaf in het laag dan de ASP.

Maar nu dus mijn bekende test cd van Patricia Barber, en WOW wie heeft er ineens een stel subs bijgezet...!!!! Nee, het zijn toch echt de XLS-10 woofer in open baffle die zulk laag geven.

Verder zat er nog een andere fout in de ASP, die heeft Jeroen ook gelijk opgelost, deze had invloed op het gebied 100-200Hz waardoor daar een gat zat.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

@Jeroen: ik zou thuis maar snel het subfilter ook uitschakelen voor je AT 10C77 units, als het verschil bij jouw ook zo groot is dan gaat het daardoor enorm verbeteren...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
DAMNNNN!

Jeroen kwam erachter dat in de ASP tot nu toe het sub-af filter had aangestaan. Ik vond zelf ook al wel dat ik na het omschakelen van de Mini DSP naar de ASP het sublaag kwijt was, maar uiteindelijk dacht ik dat dit kwam doordat de Mini DSP meer boost gaf in het laag dan de ASP.

Maar nu dus mijn bekende test cd van Patricia Barber, en WOW wie heeft er ineens een stel subs bijgezet...!!!! Nee, het zijn toch echt de XLS-10 woofer in open baffle die zulk laag geven.

Verder zat er nog een andere fout in de ASP, die heeft Jeroen ook gelijk opgelost, deze had invloed op het gebied 100-200Hz waardoor daar een gat zat.

Groetjes Walter

Nou daar kom je met een koopje van af dan :!:
Geen nieuwe woofers ,toch wed ik dat je nog niet klaar bent :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ik overweeg geen andere woofers om meer laag te krijgen, gaat me juist om de kwaliteit van het laag. De AT 10C77 die ik bij Jeroen hoorde gaat echt wel verder waar de XLS-10 ophouden, echter de enorme investering die daar tegenover staat...

In ieder geval is de ASP nu aangepast met een volume regeling voor het mid/laag aan de achterzijde.

Nu is het dus wachten op de Daudio versterker voor de XLS-10 woofers :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Ik overweeg geen andere woofers om meer laag te krijgen, gaat me juist om de kwaliteit van het laag. De AT 10C77 die ik bij Jeroen hoorde gaat echt wel verder waar de XLS-10 ophouden, echter de enorme investering die daar tegenover staat...

In ieder geval is de ASP nu aangepast met een volume regeling voor het mid/laag aan de achterzijde.

Nu is het dus wachten op de Daudio versterker voor de XLS-10 woofers :D

Groetjes Walter

Ach alles in ëën keer is ook niet leuk ,er moet wat te wensen over blijven.
wel top dat je set steeds beter word zo :!:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

De beste upgrade zal denk ik zijn als we een keer gaan verhuizen en ik een grotere ruimte tot de beschikking krijg om de set in neer te zetten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door ray5150 »

Nu nog een stuk grotere woonkamer ! :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Ik zit erover te denken toch weer eens een 1e orde filter te proberen:

Groetjes Walter
Bijlagen
eerste_orde_open_baffle.jpg
eerste_orde_open_baffle_2.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Henkjan »

doe eens snel wat aan die piek bij 8½kHz van de mid [-X
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Walter

Die piek kun je makkelijk weghalen door een C met een weerstand in serie over de spoel heen te plaatsen.
Als ik moet schatten zeg ik 15 Ohm 470n

Rob
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Ik ben benieuwd wat dit oplevert, leuk experiment toch weer. Walter, ik denk dat je voor een eerste orde filter een spoel van 0,82mH moet nemen. Maar je zult de notch rond 800Hz moeten handhaven.

-edit- ik kan het zelf ook proberen met MOB3W, heb ik even gezien. Gewoon de spoel bij de tweeter weghalen, de condensator bij de mid. En de spoel voor de mid terug naar 0.82mH. Die notch op 8-9 kHz hoeft niet per se, die piek is op 30 graden het ergst, maar als je het gemiddelde neemt valt het reuze mee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Ik zit nu te luisteren naar eerste orde op MOB3W. Wat heb ik gedaan:
- parallel condensator van 10uF aan de C-quenze losgekoppeld
- 1,2mH losgekoppeld en een 0,82mH erin gezet.
- de spoel in het hoogfilter losgekoppeld
- de tweeter geinverteerd.

Klinkt perfect! Maar eerst eens wat langer luisteren en kijken of de gezinsleden de komende dagen iets opvalt. Ik zeg niks...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Ligt het aan het glaasje wijn dat ik net op heb? Yo-Yo Ma klinkt nu wel erg realistisch! :goeie: Sodejuh!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door rikpost »

jeroen_d schreef:
Ik zit nu te luisteren naar eerste orde op MOB3W. Wat heb ik gedaan:
- parallel condensator van 10uF aan de C-quenze losgekoppeld
- 1,2mH losgekoppeld en een 0,82mH erin gezet.
- de spoel in het hoogfilter losgekoppeld
- de tweeter geinverteerd.

Klinkt perfect! Maar eerst eens wat langer luisteren en kijken of de gezinsleden de komende dagen iets opvalt. Ik zeg niks...

Nou het zou ze bij mij zeker opvallen dat ik snacht's om half ëen mijn luidsprekers nog aan het tweaken zou zijn :rofl:

Maar zonder gekheid, wat is het voordeel van zo,n slap filter .
Kleinenere fase fout maar ,ik neem aan dat je dat toch al goed voor elkaar had .
Is het ook geen probleem met de belastbaarheid van de tweeter.
Ik lees wel wat over beter transidient gedrag ,maar geen idee wat ze daar mee bedoelen :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Je bent me voor, ik ben nog niet eens begonnen met solderen, maar nu zal ik dit toch ook moeten gaan proberen lijkt me...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
jeroen_d schreef:
Ik zit nu te luisteren naar eerste orde op MOB3W. Wat heb ik gedaan:
- parallel condensator van 10uF aan de C-quenze losgekoppeld
- 1,2mH losgekoppeld en een 0,82mH erin gezet.
- de spoel in het hoogfilter losgekoppeld
- de tweeter geinverteerd.

Klinkt perfect! Maar eerst eens wat langer luisteren en kijken of de gezinsleden de komende dagen iets opvalt. Ik zeg niks...

Nou het zou ze bij mij zeker opvallen dat ik snacht's om half ëen mijn luidsprekers nog aan het tweaken zou zijn :rofl:

Maar zonder gekheid, wat is het voordeel van zo,n slap filter .
Kleinenere fase fout maar ,ik neem aan dat je dat toch al goed voor elkaar had .
Is het ook geen probleem met de belastbaarheid van de tweeter.
Ik lees wel wat over beter transidient gedrag ,maar geen idee wat ze daar mee bedoelen :think:
Het voordeel is dat het geluid minder dichtloopt. Met een stijler filter is het compacter, meer gefocusseerd. Met een slapper filter is het losser en vloeiender, je wordt minder overweldigd met details. Het is ook een kwestie van smaak, maar de meesten hebben liever een slapper filter als je A/B vergelijkt. Het is geen probleem met de belastbaarheid van de tweeter, zeker niet omdat er een notch parallel aan de tweeter staat om rond 1400Hz de resonantie te onderdrukken.
De gemeten respons is vaak grilliger met een slap filter, maar gek genoeg klinkt dat helemaal niet zo. Zeker niet met deze drivers. Ik heb het vaker toegepast, in gevallen waar de respons minder grillig werd van een slap filter, maar blijkbaar lukt het met deze C-Quenze in open baffle ook heel goed.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door Martijn M »

Het voordeel van een zuiver/perfect eerste-orde filter is dat de fasedraaiing van beide eenheden door die van de ander wordt gecompenseerd als je ze samen aansluit. Een eerste-orde filter heeft daarom geen fasevervorming: de fase en response zijn exact gelijk aan de input. Dat betekent dat een eerste-orde filter een mooie stap-response kan laten zien.

In de praktijk is het echter heel lastig om een eerste-orde filter goed te krijgen. De luidsprekereenheden hebben hun eigen response, welke bij de filterwerking opgeteld moet worden. Sommige puristen houden van eerste-orde filters omdat je maar één component nodig zou hebben, maar als je het goed wilt doen heb je juist méér componenten nodig dan voor filters van hogere orde (denk aan Vandersteen en Thiel). Bovendien stelt een zuiver eerste-orde filter flinke eisen aan de lineariteit van de luidsprekereenheden, ook ver buiten hun band-pass.

Een luidspreker met een goed uitgevoerd eerste-orde filter kan mooie impulsen weergeven, maar de belastbaarheid is minder dan van een conventioneler systeem. Bovendien komt de verticale luisterhoogte veel nauwer. De fasevervorming van een LR4 schijnt in de praktijk overigens onhoorbaar te zijn, dus ik vraag me dan af, waarom zou je je zoveel problemen op de hals halen ;) . Zie hier: http://www.audioholics.com/education/ac ... ity-part-2
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met C-Quenze 18H52 / AMT 25-7 en XLS10 woofers

Bericht door jeroen_d »

Op het moment dat je een eerste orde filter overmatig gaat corrigeren omdat je fasegelijkheid en een vlakke karakteristiek nastreeft moet je je inderdaad wel afvragen waar je mee bezig bent.

Gelukkig gaat het met een eenvoudig filter veel vaker goed dan men zou denken. In dit praktische geval van Walter en mijzelf hebben we het niet over zuiver eerste orde. De tweeter is namelijk in tegenfase aangesloten. Ook loopt de fase niet strak gelijk, ze lopen langs elkaar met dezelfde helling met een redelijk constant faseverschil van 45-60 graden, dus alleen de group delay is goed gelijk (en dat is ook het belangrijkste!). Alleen het elektrische gedeelte van het filter is eerste orde. Dit is bereikt door componenten weg te halen en de tweeter andersom aan te sluiten. De complexiteit van het filter is daarmee verminderd. Zolang je met middentoners werkt die gecontroleerd opbreken is het haalbaar om slechts met 1 spoel te filteren en er verder niets voor te zetten. Eventueel nog een notch circuit in serie daarmee om overmatige diffractie weg te werken, dit is afhankelijk van de dimensies van de baffle. En een notch parallel aan de tweeter, in ons geval om een akoestische resonantie te onderdrukken, bij conventionele tweeters is dit nodig om de impedantiepiek te onderdrukken. Eventueel kan dit laatste ook simpel worden opgelost door een weerstand van 10ohm parallel aan de tweeter. Tot zover deze cursus eerste orde filtering in de praktijk. :mrgreen:

Waarom zou je het doen? Niet vanwege allerlei theoretische beschouwingen over fasedraaiing, impulsrespons en afstraalgedrag, maar omdat het beter klinkt. Of niet, en dan kies je weer wat anders.
Gesloten