Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Er zijn diverse leuke apps te vinden voor telefoons en tablets en ik vroeg mij af of er forumleden zijn die hier mee gewerkt hebben. Ik zie toongeneratoren, ruisgeneratoren, maar ook fourier-analyses. Ik verwacht niet dat je het een smartphone een perfecte meting kan uitvoeren, maar ik kan mij voorstellen dat in bepaalde situaties sommige apps best handig kunnen zijn. Daarom mijn vraag:
Wie gebruikt apps voor metingen aan luidsprekers of luisterruimtes?

Het zou mooi zijn als ik gewoon de koptelefoonuitgang van mijn Android phone kan aansluiten op de ingang van mijn versterker en dan de boel even kan doorfluiten, met de microfoon van mijn telefoon opnemen en op het screen de resultaten zie. Bestaat dit? En wat is de zin en de onzin hiervan?

Ik heb eens gezocht op dit forum, en de enige verwijzing naar meten met een app vond ik in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... p&start=25

Ik heb gisteren zelf een paar apps gedownload (Signal Generator en RTA Analyzer) en moet nog gaan spelen hiermee om te zien wat het kan. Maar er zijn vast al ervaringsdeskundigen hier op het forum!

Ik ben benieuwd!

Wout Moerman
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Agent327 »

Het lijkt mij dat er een probleem is met de calibratie van de microfoon in zijn behuizing.
Een telefoon lijkt niet erg op een klein microfoonkapsel aan het eind van een lang buisje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Pjotr »

moerman schreef:

Ik heb eens gezocht op dit forum, en de enige verwijzing naar meten met een app vond ik in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... p&start=25
Mwah, http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=12014

Ik dacht handig om de bas responsie door de kamer op te meten maar dat gaat nou net niet :? Zie draadje.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Agent327 schreef:
Het lijkt mij dat er een probleem is met de calibratie van de microfoon in zijn behuizing.
Een telefoon lijkt niet erg op een klein microfoonkapsel aan het eind van een lang buisje.
Dus een microfoon op een headset gebruiken? Dan omzeil ik de behuizing.
Mwah, viewtopic.php?f=25&t=12014
Da's een goeie. Ik had alleen gezocht op android en dus deze niet gezien. Dank!

Wout
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Agent327 »

Nee, die headset is ook een behuizing.
Het moet een rechte microfoon zijn of je moet weten hoe krom hij is.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Ivo »

Ik gebruik FreQensee voor Android wel, het is een RTA met een lijngrafiekje. Maar ik gebruik het niet om metingen te doen of iets over luidsprekers of ruimte te zeggen. Tijdens orkestrepetities van mijn symfonieorkest heb ik hem vaak aan staan, want het is heel leuk om te zien "waar in de muziek de energie zit." En dat diverse instrumenten een heel ander patroon aan boventonen hebben. En dan een hobo paars aan kan lopen en het lijntje nauwelijks stijgt, maar een contrabas maar zachtjes hoeft te plukken om een flinke bult te maken.

Verder heb je er helemaal niks aan! :lol:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Ronkel »

Als je ziet wat een gecalibreerde microfoon en een degelijk mic-ampje kost tegenwoordig kun je stellen dat iedereen voor een schappelijk bedrag goede metingen kan verrichten.

Zonde om dan met een app te gaan klooien want er zijn er maar een paar die redelijk werken. Maar zelfs dan zijn ze onvoldoende voor meer dan een snelle indruk want de hardware is gewoon ronduit ongeschikt voor dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Pjotr »

Hangt er van af wat je er mee wilt. Dat IOS progje wat ik heb werkt goed als SPL meter en uitruisen boven de 100 Hz gaat ook goed er mee. Maar voor sec speakermetingen is zoiets ongeschikt.
e-sonic
Ook commercieel actief
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 9:58
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door e-sonic »

Ik heb laatst audalyzer gebruikt om de stofzuiger van m'n moeder te temmen, deze app loopt op meerdere androids.
Het meeste is bij IOS te vinden, o.a. veel RT60 progjes.

Deze is voor meerdere platforms, http://www.acoustassist.com/

Inmiddels ook nog een Rt60 app met de micw microfoon van een leverancier: http://youtu.be/6CPLeVxcPQM

Voor ios is de safe noise van bruel en kjaer, ook wel te ijken.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Fijn, er komen al een aantal reacties waar ik wat mee kan. Ik ga eens wat uitproberen met de apps die ik had gedownload. Eerst eens kijken hoe ik witte ruis door de versterker kan krijgen. Misschien eerst een bestand op CD zetten. En dan bij afspelen kijken wat mijn mobiel meet.
Wat is overigens RT60?

Wout
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door markbakk »

Zou wel roze ruis gebruiken.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

markbakk schreef:
Zou wel roze ruis gebruiken.
Dat is een goede tip. Ik heb een bestand roze ruis gedownload en brand die morgen op CD. En dan eens meten!

Wout
e-sonic
Ook commercieel actief
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 okt 2004, 9:58
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door e-sonic »

[quote="moerman"]Fijn, er komen al een aantal reacties waar ik wat mee kan. Ik ga eens wat uitproberen met de apps die ik had gedownload. Eerst eens kijken hoe ik witte ruis door de versterker kan krijgen. Misschien eerst een bestand op CD zetten. En dan bij afspelen kijken wat mijn mobiel meet.
Wat is overigens RT60?

Wout[/quote]

Van een collega:

http://www.sonus.nl/dutch/begrippen/toe ... agalm.html
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Dank je voor de link. Dus RT60 zegt wat over de ruimteacoustiek. Het is dus niet een techniek om een frequentiecurve te meten.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Zoals ik in de thread Luidspreker drivers al schreef heb ik vandaag met de app RTA Analyzer wat gespeeld. Met een roze ruis bestand op speakertjes van de laptop eens gekeken wat mijn mobiel aangaf. Niet bepaald een rechte karakteristiek, onder de 500 Hz ging het snel bergafwaarts. In de dure koptelefoon van mijn zoon was dit al wat beter. Bij mijn luidsprekers nog wat beter, maar daar kwam ook een defect van deze luidsprekers aan het licht.
Mijn conclusies op dit moment:
- de combinatie van deze app en mijn mobiel heeft nog geen mooie rechte curve laten zien, maar ik weet nog niet aan welk component dit ligt.
- met deze app is goed een snelle controle te doen van de gemonteerde units van een luidspreker.

Bijgevoegd een foto van mijn meetopstelling en een closeup van mijn mobiel

Later ga ik hier mee verder experimenteren, maar eerst mijn boxen fixen...

Wout
Bijlagen
DSCF3985.JPG
DSCF3984.JPG
Laatst gewijzigd door moerman op za 22 jun 2013, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Ronkel »

Als je op die manier meet neem je ook reflecties en staande golven in je ruimte mee. Ook met goede speakers krijg je dan vaak geen rechte karakteristiek.

Het goed meten van een speaker en de metingen kunnen vertalen naar wat wel/niet hoorbare problemen zijn is een kunst op zich.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Dat is natuurlijk waar. Maar op de korte afstand die ik gebruik zal dat denk ik wel meevallen. Ik heb zojuist twee fotootjes toegevoegd van mijn meetopstelling, daar zie je dat ik op 30 a 40 cm afstand meet.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Ronkel »

Voor een globale indruk van de karakteristiek van je laptopspeakertjes kan het zeker wel. Maar voor hifi is het veel te grof.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Ik ga het ook niet gebruiken om een filter mee te optimaliseren. Maar ik ben wel benieuwd waar deze app wel handig voor is. En voor een snelle FR meting lijkt het wel nuttig te zijn. Maar dan nog moet ik wel weten of mijn microfoon niet een te grote beperkende factor is.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Ronkel »

moerman schreef:
Bij mijn luidsprekers nog wat beter, maar daar kwam ook een defect van deze luidsprekers aan het licht.
- met deze app is goed een snelle controle te doen van de gemonteerde units van een luidspreker.
Ik doelde meer hierop. Lijkt me onwaarschijnlijk dat je hiermee een defect in een Hifi speaker kunt meten dat je niet allang gehoord had... ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat defect is?
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door moerman »

Kijk voor dat defect maar even in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=18344. We hadden al wel gehoord dat er wat mis was, maar nu werd duidelijk wat er mis was.

Ik besefte mij vannacht ook dat mijn meting aan de boxen niet helemaal zuiver was. Mijn Denon AVR versterker heeft met Audissey de FR van het systeem aangepast. Waarschijnlijk nog voordat het defect optrad. Maar wat ik dus meet met de speakers op mijn Denon amp is dus geen betrouwbare meting van de speaker FR zelf. Inderdaad, voor zover een betrouwbare meting met deze meetapparatuur en onder deze omstandigheden mogelijk is.... :oops:

Wout
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Wie gebruikt(e) apps voor metingen?

Bericht door Ronkel »

moerman schreef:
We hadden al wel gehoord dat er wat mis was, maar nu werd duidelijk wat er mis was.
Ah, ik dacht ook al. Maar zoiets zou je misschien ook wel kunnen horen als je niet je telefoon maar je oor voor de units houdt. :wink:

Ik wil overigens niemand ervan weerhouden om zo'n appje voor dit soort dingen te gebruiken, maar ik weet zelf uit ervaring hoe ontzettend fijn het is om een meetsysteempje te hebben waar je écht op kunt vertrouwen. Zeker de investering waard als je serieus met de hobby aan de slag wilt, maakt het ook een stuk leuker. Ik heb zelf ook gedoe gehad met defecte microfooncapsules en onjuiste calibraties en zeker als je dan zelf iets aan het ontwikkelen bent is dat bijzonder vervelend.
Plaats reactie