Low budget state variable filter.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

Helemaal geen reactie ? :? :shock:
Jullie zijn met stomheid geslagen door zoveel bijeengeraapte rommel :?: :idea:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Wat ontbreekt is dat je aangeeft hoe je het filter wilt inzetten. Het lijkt erop dat je het nidhoog en hoog samen op het hoog van het actieve filter wilt aansluiten. Dat is cruciale informatie en het lijkt erop dat je dat niet beseft. Een hoog crossover frequentie van 1000-6000Hz zoals nu ontworpen is dan veel te hoog. Ik ben inderdaad met stomheid geslagen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
Helemaal geen reactie ? :? :shock:
Jullie zijn met stomheid geslagen door zoveel bijeengeraapte rommel :?: :idea:
Er moet ook gewerkt worden heh! :mrgreen:
(of moet ik zeggen betaald hobbyen? :P)

Maar in elk geval dank voor je verhaal, dat maakt het allemaal wel een heel stuk duidelijker :)

Je moet idd allereerst eventjes een beetje inschatten hoe en waar je wilt gaan filteren.
Uiteraard "mot het hard beuken", maar dat kun je (zelfs met weinig centjes) toch nog redelijk netjes en mooi doen, zodat het ook nog ergens naar klinkt. :wink:

Ik weet niet precies hoe het allemaal geconstrueerd is en wat de belastbaarheid is.
(sowieso zou je voor weinig centjes, gewoon redelijke PA drivers kunnen gebruiken)
In feite zou je een 10inch al prima op een hoorn kunnen laten aansluiten.
Om die reden kun je filterpunten iets anders nemen.
Voor maximale belasting (grof geschat), zou ik dan iets van 3-4kHz nemen, 500-700Hz en voor je subs 80-100Hz.
Het hangt alleen een beetje vanaf wat voor soort hoorns het zijn (frontloaded??)
Je subswoofers zou ik afkappen op 40-45Hz minimaal.

Zorg er daarnaast ook voor dat het filter/frequentie responsie van je subs een beetje hetzelfde zijn, anders zijn ze niet zo handig samen te gebruiken.

Vervolgens zou ik niet een instelbaar/universeel filter maken, maar gewoon een filter op maat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Is het je duidelijk waar mijn stomheid vandaan komt? ray heeft een midhoog unit van een 5" mid met hoorn in combinatie met een passief gefilterde tweeter. Dit geheel is de hoog unit. Maar die midhoog is een 5" unit. Die ga je toch niet filteren op 3-4kHz??? en die 10" mid toch niet op 500-700Hz?

hij wil niet voor redelijke centjes PA drivers gebruiken. Hij heeft al speakers.
- 12" laag W-bin
- 10" mid met hoorn
- 5" hoog met hoorn met parallel daaraan een 1" tweeter met hoorn en elco in serie.

Daar komt dan later eventueel een 15" sub bij. Maar het spul hierboven moet, zoals ik nu begrijp, aangesloten worden op dat 3-weg filter.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door b_force »

Tegen wie en wat heb je het nu Jeroen?
(of praten we nu langs elkaar?)

Ik probeer Ray duidelijk te maken dat je met een iets ander filter keuze meer uit een systeem kunt halen (ook al is het een budget systeem)
Dat hoeft niks meer te kosten.

Die 5" geef je trouwens een lowpass filter op 3-4kHz (en dus de tweeter een highpass op 3-4kHz) en een highpass op 500-700Hz.
De 10" geef je een lowpass op 500-700Hz en een highpass op iets van 100-120Hz.

Maar goed, dat hangt een beetje vanaf hoe lang de hoorns zijn eigenlijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Ik schrijf naar jou, maar eigenlijk ook tegen ray. Het is mij niet duidelijk hoe hij zijn speakers wil aansluiten op het filter. Wat ik heb gepost is wat ik begrepen heb, maar jouw adviezen sluiten daar niet op aan. Zolang je niet weet hoe ray het wil aansluiten, kun je geen aanbevelingen over kantelpunten doen. Hij heeft vier speakers, dan hebben we die nieuwe 15" sub nog niet eens meegerekend (De bedoeling is dat er op termijn nog een 15 inch mono subwoofer bijkomt ter aanvulling (niet vervanging!) van het laag, de aansturing hiervoor is nog niet bekend.), en dat wil hij op een 3-weg filter aansluiten. Hoe, is me nog steeds niet duidelijk. Pas als je dat weet kun je advies geven.

Je kunt het doen zoals jij aanbeveelt, maar wat doe je dan met de W-bin met 12"?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door b_force »

Ik kan wel lezen hoor :wink:

Om die reden probeer ik hem ook voor te schotelen wat allemaal mogelijk is.
Het is uiteindelijk aan Ray om te zeggen waar hij zijn grenzen wilt trekken en wat hij te ver vindt gaan, te duur vindt worden of te complex vindt.
Dus mijn adviezen sluiten wel zeer degelijk aan, sterker nog, ik geef hem zelfs nog extra advies om het (met deze spullen) nog ietsjes beter in te delen.
Eventueel zou hij dan wat dingen moeten veranderen, maar het is aan hem om te bepalen hoeveel tijd en geld dat gaat kosten.
Wij weten immers niet of daar uberhaubt al aan gedacht is.
Anders gezegd, wij weten idd niet hoe Ray het wil aansluiten, maar daarom betekent het niet dat wij daar geen advies over kunnen (en mogen) geven.

Uiteindelijk moeten we roeien met de riemen die we hebben.

15" subwoofer heb ik overigens al de hele tijd meegerekend en die zou ik hetzelfde laten doen als de 12" W-bin.
Hoewel een 12" wel erg klein is daarvoor, maar goed, zoals ik al zei, we moeten dan roeien met de riemen die we hebben.
(anders kunnen we wel elk onderdeel gaan behandelen op die manier)

Maar goed, teveel oeverloos gezeur en gemopper alweer.
Volgens mij is het nu redelijk helder allemaal en bouwen met die geit.
Een paar opamps is nu ook weer geen rocket-science (NOFI) :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

gemopper? het is maar hoe je leest. Ik had nog geen gemopper gezien, behalve dan een beetje gemekker van ds23man die wil dat ray een behringer koopt. :mrgreen: En eigenlijk mopperde hij ook niet, hij was alleen bang. Voor 30 pagina's.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
behalve dan een beetje gemekker van ds23man die wil dat ray een behringer koopt. :mrgreen:
Dat is gewoon lui :mrgreen: :lol: :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
gemopper? het is maar hoe je leest. Ik had nog geen gemopper gezien, behalve dan een beetje gemekker van ds23man die wil dat ray een behringer koopt. :mrgreen: En eigenlijk mopperde hij ook niet, hij was alleen bang. Voor 30 pagina's.
Die 30 pagina's gaan er wel komen geloof ik! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Kijk, even nakijken en voor 40 euro klaar!

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

ray zit nu op €6,51 en een hoop lol van het in elkaar prutsen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
ray zit nu op €6,51 en een hoop lol van het in elkaar prutsen.
Ray zit helemaal niet op 6,51, dat is het extra spul wat ie moet bestellen. Wat ie al heeft liggen moet je ook meetellen! Begin maar eens met 8 xlr chassisdelen, zit je al op 32 euro!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door b_force »

ds23man schreef:
jeroen_d schreef:
ray zit nu op €6,51 en een hoop lol van het in elkaar prutsen.
Ray zit helemaal niet op 6,51, dat is het extra spul wat ie moet bestellen. Wat ie al heeft liggen moet je ook meetellen! Begin maar eens met 8 xlr chassisdelen, zit je al op 32 euro!
Zullen we dan ook nog uurloon gaan rekenen? ](*,)
Zoiets heet toch hobby?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

b_force schreef:
ds23man schreef:
jeroen_d schreef:
ray zit nu op €6,51 en een hoop lol van het in elkaar prutsen.
Ray zit helemaal niet op 6,51, dat is het extra spul wat ie moet bestellen. Wat ie al heeft liggen moet je ook meetellen! Begin maar eens met 8 xlr chassisdelen, zit je al op 32 euro!
Zullen we dan ook nog uurloon gaan rekenen? ](*,)
Zoiets heet toch hobby?
Die Behringer is ook hobby hoor, hij moet er nog even met de bout doorheen! :lol:
Laatst gewijzigd door ds23man op za 22 jun 2013, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door TubeHead »

Gewoon buiten intressant om te volgen ! En je steekt er nog iets van op. En als het werkt heb je gewoon pure voldoening ;)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door Walt »

Ik heb ooit een Behringer CX2310 crossover gehad, klonk echt zeer beroerd. Als je toch tweedehans analoog wilt gebruiken kijk dan eens naar de Rane AC23, die heb ik ook gehad en klonk echt wel fatsoenlijk.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ik heb ooit een Behringer CX2310 crossover gehad, klonk echt zeer beroerd. Als je toch tweedehans analoog wilt gebruiken kijk dan eens naar de Rane AC23, die heb ik ook gehad en klonk echt wel fatsoenlijk.

Groetjes Walter
Het hoeft alleen maar te beuken volgens Ray! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
jeroen_d schreef:
ray zit nu op €6,51 en een hoop lol van het in elkaar prutsen.
Ray zit helemaal niet op 6,51, dat is het extra spul wat ie moet bestellen. Wat ie al heeft liggen moet je ook meetellen!
Maar dat is al betaald ! bovendien heb ik een hoop gratis en recyclespul in huis. :D
ds23man schreef:
Begin maar eens met 8 xlr chassisdelen, zit je al op 32 euro!
Zeker de design rules in de startpost niet gelezen ! :mrgreen:
ray5150 schreef:
- Het filter zal A-symmetrische in-en-uitgangen hebben. met als connectoren Jack-chassidelen.
(ja, en die zijn ook al op voorraad. :mrgreen: )

(PS, ik zal vanavond nog even op de punten van Jeroen_d en Bart ingaan.)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

Beuken zonder Xlr's, dat kan niet........ :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Beuken zonder Xlr's, dat kan niet........ :lol:
Wat een onthutsend zwak weerwoord, ik ben van jou wel wat beter gewend ! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ray5150 »

jeroen_d schreef:
Wat ontbreekt is dat je aangeeft hoe je het filter wilt inzetten. Het lijkt erop dat je het nidhoog en hoog samen op het hoog van het actieve filter wilt aansluiten. Dat is cruciale informatie en het lijkt erop dat je dat niet beseft. Een hoog crossover frequentie van 1000-6000Hz zoals nu ontworpen is dan veel te hoog. Ik ben inderdaad met stomheid geslagen.
Laat ik het even proberen wat te verduidelijken.
Normaal gesproken sluit ik de W-bin aan op de laag uitgang, dan crossen op een ongeveer 300-400 Hz. de 10 Inchers op de mid aansluiting. Wat de 5 inch betreft heb je wel gelijk, ik heb het even nagekeken, en die staan meestal ingesteld op tussen de 800 en 1200 Hz. dus dan zal ik op het nieuwer filter de kantelpunten op de midhoog overgang wat omlaag moeten brengen.

Kijk, Jeroen en Bart hebben een wetenschappelijke en / of academische achtergrond, niets word gedaan zonder berekening en toetsing aan kennis en ervaring. ik heb dat niet. ik rommel maar wat aan tot ik vind "dat het wel aardig" werkt. de norm ligt dus een heel stuk lager dan wat jullie gewend zijn. Ik neem een driver, en knutsel er een kastje omheen dat stevig is verder niks. dat is bij jullie onvoorstelbaar... :shock:

Ik vergelijk het een beetje met het bouwen van een auto. je neem een motor, 4, wielen, en een aandrijflijn. daar knutsel je dan een chassis bij. dan heb je een auto die rijd.
Zal het een veilige auto zijn ? weinig kans op. zal het een comfortabele auto zijn ? denk het niet.. maar het rijd wel van A naar B...

Maar bij jullie moet het dan gelijk de vergelijking met een Mercedes 500 SEL kunnen doorstaan, het liefst nog overtreffen... :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door jeroen_d »

Maakt helemaal niet uit hoor. Als ik maar een idee heb hoe je het wil aanpakken.

Het antwoord is kort: verander de 4,7nF in 10nF voor de overgang van mid naar hoog (430 - 2850 Hz) en handhaaf de 47nF voor de overgang van laag naar mid (91 - 606 Hz). Ik denk dat jij dan alles naar wens hebt. :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Beuken zonder Xlr's, dat kan niet........ :lol:
Wat een onthutsend zwak weerwoord, ik ben van jou wel wat beter gewend ! :lol:
Zonder Speakon's dan! :lol:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Low budget state variable filter.

Bericht door mtb »

ray5150 schreef:
Maar bij jullie moet het dan gelijk de vergelijking met een Mercedes 500 SEL kunnen doorstaan, het liefst nog overtreffen..
Met een 380SE moet het ook kunnen, zie http://www.facebook.com/home.php#!/phot ... =3&theater
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”