Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik laat alles volgens de tekeningen maken, dus als die kloppen, komt het helemaal goedhsmeets schreef:Hoi Mischa,
Van zoiets kan ik heel erg blij worden.
Als je collega('s) de boor- & blindgaten netjes centreren zodat de doppen mooi gecentreerd op de uiteinden van de plaat zitten wordt het helemaal 100% top!
Huib
Gr. Mischa
Re: Project #2: Vloerstaander
Hoi Mischa,
Gewoon de tekening volgen: de uitstekende poten van de basisplaat zijn 80mm breed en dus ook de diameter van de ronding. De doppen en schijven zijn qua diameter iets kleiner, 76mm.
M10 draadstang heb ik hier staan, hoef je niet achteraan te jagen. Toch bedankt.
Groet,
Huib
Gewoon de tekening volgen: de uitstekende poten van de basisplaat zijn 80mm breed en dus ook de diameter van de ronding. De doppen en schijven zijn qua diameter iets kleiner, 76mm.
M10 draadstang heb ik hier staan, hoef je niet achteraan te jagen. Toch bedankt.
Groet,
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Update:
De zak der zakken
:
Het totaalplaatje:
De schijven zijn 5mm dikker dan opgegeven. Het komt vaker voor dat er niet exact haaks gezaagd wordt. Op deze manier zullen de schijven tijdens het draaien exact haaks gevlakt worden.
Groeten,
Mischa
De zak der zakken
Groeten,
Mischa
Re: Project #2: Vloerstaander
Momenteel zit mijn collega iets krapper in de tijd. Donderdag zou hij tijd hebben, maar dan pik ik mijn kids op bij opa en oma, dus dan wordt het ook lastig. Het zal waarschijnlijk dus iets worden van volgende week. Helaas, daarvoor kan ik de prijs wel aantrekkelijk houden
.
Re: Project #2: Vloerstaander
weer een klein beetje verder, 2 verstevigingen in Emmentaler uitvoering.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Project #2: Vloerstaander
Kijk, mooi zo, en netjes radiusjes, toppie
ff vraagje....verbrand jouw frees dat hout nou?
of zie ik dat niet goed?
ff vraagje....verbrand jouw frees dat hout nou?
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vermoed dat het met een 7-gaten boor voorgeboord is en daarna met een bovenfrees afgerond. Het is mij nog nooit gelukt om met zo'n boor gaten te boren die niet zwart waren. Vermoedelijk gewoon het boor te hard laten draaien?
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Project #2: Vloerstaander
Zorg wel dat je nog een beetje vlees overhoudt tussen de gaten, anders doet zo'n brace van MDF ook niet heel veel meer.
Re: Project #2: Vloerstaander
MechanicalAnimal schreef:Kijk, mooi zo, en netjes radiusjes, toppie![]()
ff vraagje....verbrand jouw frees dat hout nou?of zie ik dat niet goed?
Het is inderdaad met een gatenboor gedaan (niet zon klassiek 7 gaten ding met hele dunne zagen maar zo'n setje van losse pijp/koker zagen) en daarna afgerond met de frees.mischa72 schreef:Ik vermoed dat het met een 7-gaten boor voorgeboord is en daarna met een bovenfrees afgerond. Het is mij nog nooit gelukt om met zo'n boor gaten te boren die niet zwart waren. Vermoedelijk gewoon het boor te hard laten draaien?
Gr. Mischa
Het verbranden is nauwelijks te vermijden, het zaagsel wordt niet afgevoerd uit de zaagsnede, wordt warm en verbrand. De 2 gaten op het uiteinde verbranden niet omdat hier wel het zaagsel uit de snede kan verdwijnen. Door het hars in het MDF koekt het ook zaagsel-hars mengsel ook nog eens aan aan de zaag.
Ik heb zowel hoogtoerig als laagtoerig geprobeerd maar als je de zaagsnede niet elke 10 seconden schoon blaast verbrandt het.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ja, het is een beetje schipperen tussen genoeg oppervlak in de gaten versus stijfheid. Time will tell.markbakk schreef:Zorg wel dat je nog een beetje vlees overhoudt tussen de gaten, anders doet zo'n brace van MDF ook niet heel veel meer.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Project #2: Vloerstaander
okay helderhsmeets schreef:Het is inderdaad met een gatenboor gedaan (niet zon klassiek 7 gaten ding met hele dunne zagen maar zo'n setje van losse pijp/koker zagen) en daarna afgerond met de frees.
ik dacht anders moet je even kijken naar je doorvoersnelheid van je frees, of je freessnelheid en de staat van je bitje maar dat hoeft dus niet
Re: Project #2: Vloerstaander
Zou het een goede vuistregel zijn dat het totaaloppervlak van de gaten in de brace niet groter hoeft te zijn dan het konusoppervlak van de woofer? Of zit ik er nu heel ver naast?hsmeets schreef:Ja, het is een beetje schipperen tussen genoeg oppervlak in de gaten versus stijfheid. Time will tell.markbakk schreef:Zorg wel dat je nog een beetje vlees overhoudt tussen de gaten, anders doet zo'n brace van MDF ook niet heel veel meer.
Overigens: als het goed is morgen een update van mijn kant
Gr. Mischa
Re: Project #2: Vloerstaander
Nee, behalve dan dat bij een open systeem (BR, TL) de werkelijkheid wat ingewikkelder is.mischa72 schreef:Zou het een goede vuistregel zijn dat het totaaloppervlak van de gaten in de brace niet groter hoeft te zijn dan het konusoppervlak van de woofer?
Re: Project #2: Vloerstaander
mischa72 schreef:
Overigens: als het goed is morgen een update van mijn kant.
Gr. Mischa
Vanavond niet veel anders gedaan dan een begin gemaakt met een template voor de klankborden/achterwanden. Kasten op een stuk karton gelegd en met een dun potlood de contouren overgenomen, morgen of zo maar eens uitsnijden.
Re: Project #2: Vloerstaander
Het begin is er 
Pas op Huib, de volgende foto's kunnen schokkend zijn
.
Eerst vlakken en het facetje op het onderste deel van de poten. Dit is het (tussen)resultaat van de eerste 5: Schön wa?
Pas op Huib, de volgende foto's kunnen schokkend zijn
Eerst vlakken en het facetje op het onderste deel van de poten. Dit is het (tussen)resultaat van de eerste 5: Schön wa?
Re: Project #2: Vloerstaander
Sehr schön!!!mischa72 schreef:Het begin is er
Pas op Huib, de volgende foto's kunnen schokkend zijn.
Schön wa?
Das ist Affen Geil!!FR_Aad schreef:Schön???
Das ist super geil!!!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Project #2: Vloerstaander
Nou, nog een paar picjes dan 
De resterende onderpoten: De laatste bovenkant van de poten wordt gedraaid: Met dit als resultaat: Morgen de boorgaten een klein beetje verzinken, draad tappen en de poten zijn klaar.
Van de voetplaten heb ik helaas nog geen update, vermoedelijk tegen het einde van de week wel
Gr. Mischa
De resterende onderpoten: De laatste bovenkant van de poten wordt gedraaid: Met dit als resultaat: Morgen de boorgaten een klein beetje verzinken, draad tappen en de poten zijn klaar.
Van de voetplaten heb ik helaas nog geen update, vermoedelijk tegen het einde van de week wel
Gr. Mischa
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik zou zeggen meteen een paar meer bestellen als draaiknop voor het volgende project.
