Driver keuze

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jappa

Driver keuze

Bericht door jappa »

Heeft er iemand ervaring met DEZE speakertjes? Op internet kon ik er erg weinig over vinden.
Mij als leek lijkt mij dat dat de spl freq grafiek er behoorlijk goed uitziet.
Mijn plan was om te sparen voor een zetje seas of tangband speakers voor 2weg monitoren bijvoorbeeld xanadu uiterlijk. Die kan ik later natuurlijk als nog maken als ik geen arme meer ben en speakers die ik tegen kwam vind ik zo mooi :mrgreen: en door de redelijke prijs zal ik dus ook weer sneller geld hebben voor een subwoofer.
Wat ik zoek bij speaker: Ik hou er erg van om de details in muziek goed te horen. De speakers moeten behoorlijk allround zijn, mijn muziek smaak is behoorlijk gevarieerd van prog-rock tot ballads en pop tot knalende dubstep.
Het zijn fullrange speakers dus de meeste mensen gebruiken ze daar ook voor, maar zou het een aanvulling geven om ze aan te vullen meet tweeters?
markbakk

Re: Driver keuze

Bericht door markbakk »

Met alle bijkomende kosten zijn ze duurder dan een Scanspeak 10F of een instap-Alpair. En dan zwijg ik nog van goedkope Visatons. Toch?
Ow nee. Prijs is per paar. Zou er evengoed niet aan beginnen. Bouw gewoon een ontwerp dat al is uitgevogeld. 200% meer kans op succes.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Onderaan de pagina staan een aantal ontwerpen, dus dat zal het probleem niet zijn. Vraag is alleen of deze ontwerpen het geen is wat je zoekt. Verder zien de units er optisch wel mooi uit.
Laatst gewijzigd door Zweitse op di 18 jun 2013, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deze zijn meen ik al eens eerder langs gekomen...
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Henkjan schreef:
Weet je ook in welk topic?
jappa

Bericht door jappa »

Zweitse schreef:
Henkjan schreef:
Weet je ook in welk topic?
Als je dat nog weet hoor ik het graag!
markbakk schreef:
Bouw gewoon een ontwerp dat al is uitgevogeld. 200% meer kans op succes.
Wat zou een reëel budget zij voor een setje drivers en filters voor goede monitoren? De woofers moeten iig van die mooie kegels hebben 8)
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

jappa schreef:
markbakk schreef:
Bouw gewoon een ontwerp dat al is uitgevogeld. 200% meer kans op succes.
Wat zou een reëel budget zij voor een setje drivers en filters voor goede monitoren? De woofers moeten iig van die mooie kegels hebben 8)
Wat mark zegt klopt .
En ik snap ook zeer goed dat het oog ook wat wil en dat breedbandertje erg mooi eruit ziet en netjes is gebouwd , maar je zou moeten meten om hem mooi te krijgen of alle onregelmatig heden op de koop toe moeten nemen en filterloos spelen , sommige verafschuwen dat andere kunnen er prima mee leven en waarderen filterloos .

Wil je een bestaand ontwerp gooogle dan op dayton , ik meen EDO heeft een paar speakers gebouwd met dayton units . http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5189
Zweitse

Bericht door Zweitse »

jappa schreef:
Dat ligt gewoon een beetje aan welke componenten (units en filter onderdelen) je gaat gebruiken, maar als ik voor mijzelf een set monitoren zou bouwen zou ik zeker een budget aanhouden van €600/€900.
jappa

Bericht door jappa »

Voor die ebay speakers heb ik wel een leuke labirint kast gezien ik kan het ontwerp alleen niet vinden...Dit ontwerp is zonder tweeters. Voor meten ben ik niet te beroerd ik ken iemand met een high-end studio dus die heeft denk ik wel een microfoon om te meten. Of is dat te hoog gegrepen voor een beginner? Al wil ik wel weten wat ik in huis haal dus dat topic zou wel interessant zijn.

Voor de rest zal mijn budged geen 900,- zijn voor mij is dat 9maanden stufi :?
Kwa ontwerp vind ik http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... lit=Xanadubijvoorbeeld erg mooi. Alleen zijn prijzen van Seas erg moeilijk te vinden en vaak hoog(hoeven niet de zelfde drivers te zijn). Ook trekt een labyrint binnen kant mij wel
Zweitse

Bericht door Zweitse »

jappa schreef:
Alleen zijn prijzen van Seas erg moeilijk te vinden
http://www.rumoh.eu/en/258-seas
http://www.europe-audio.com/Producten_b ... roep_ID=84
markbakk

Bericht door markbakk »

Deze misschien?
jappa

Bericht door jappa »

markbakk schreef:
Deze misschien?
Die zijn erg mooi :mrgreen: Ik denk alleen dat ik liever een gesloten kast en/oflabyrint maar dat valt uit te zoeken natuurlijk! En de drivers zijn redelijk betaalbaar.
markbakk

Bericht door markbakk »

Waarom nou weer een gesloten kast of labyrinth? What's the point?
jappa

Bericht door jappa »

Ik heb het idee dat de bas poorten er voor zorgen dat de bas erg vaag en traag worden. Ik weet niet zeker of dat ook zo is. De theorie achter een labyrint spreekt me erg aan.
Ik denk dat ik er niet aan ontkom om zelf iets te ontwerpen, en dan dus ook te gaan meten. Binnen kort zal ik een oom van mij even contacten of hij mij kan helpen met meten en en het filter ontwerp. Ondertussen blijf ik door zoeken naar leuke ontwerpjes.
richard

Bericht door richard »

Als je op zoek bent naar breedband luidsprekers kan ik deze website aanbevelen: http://www.spectrumaudio.de/
Hier heb je een aardig overzicht van wat er op dit gebied op de markt te koop is.
jappa

Bericht door jappa »

Zeker een prettige site! Ben nog vol aan het uitzoeken. Het liefst ga ik voor 2weg maar als ik met breedbanders een beter prijs/kwaliteit verhouding kan vinden word dat hem natuurlijk. Een breedbander zou in combinatie met een tweeter zou ook misschien nog wel kunnen. Alles staat nog open.
Heb alleen even een flinke tegenslag gehad ben vandaag misschien geflitst :evil: dus dat word eerst afwachten, als de mobile flitser er nog stond gaat t betalen worden km of 30 te hard.....
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Wat is ongeveer je budget als ik vragen mag.
jappa

Bericht door jappa »

Zweitse schreef:
Dat hangt erg van de de kwaliteit af, maar voor drivers plus filter materiaal wil het liefst een euro'tje of 100 besteden maar wanneer ik met een hoger budget enorm veel kwaliteit extra krijg kan het budget uitgebreid worden tot 250,- Ik weet dat dit een erg laag budget is, maar ik heb op dit moment niet erg veel te besteden. studeren is best prijzig.
Ik hoop dat met een goed ontwerp toch een behoorlijke kwaliteit te bereiken.
Begrijp ik goed dat je met een hoger rendement een betere dynamiek kan krijgen, maar dat hoge rendement luidsprekers meer kans hebben op ruis?
Boven al vind ik het erg leuk om bezig te zijn met projecten!
John P

Bericht door John P »

Even schaamteloze zelfpromotie, precies 100 Euro per stuk : de polderbox
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dan zou ik toch gaan kijken naar een breedbander. €100 voor een twee weg is niet heel ruim.
Misschien dat dit iets voor je is.
http://www.ebay.nl/itm/CIARE-HOME-HX132 ... 3a7ebfcb4b
€110 voor een paar mooie breedbanders. Komen nog wel verzendkosten overheen, maar dat zal iets van €20 zijn.
jappa

Bericht door jappa »

De breed banders of mid/laag moet echt een kegel hebben :sure: qua uiterlijk vind ik DIT dus ook een erg mooi zetje drivers, alleen in het ontwerp van de kast en filters heb ik niet heel veel vertrouwen. Zal dit aan mijn eisen voldoen mits ik er goede ontwerpen voor gebruik?
is dit niet een alternatief om voor minder geld aan min eisen te voldoen door bijvoorbeeld een twee line array's van 16 speakers te maken. Dus 2x8 speakers
richard

Bericht door richard »

jappa schreef:
Zweitse schreef:
Dat hangt erg van de de kwaliteit af,
En van de hoogte van de boete als ik goed begrijp. :mrgreen:

Een breedbander zou ik alleen doen als je ook de sterke kanten van een breedbander kan waarderen zonder je al te veel te storen aan de beperkingen.

Ga je voor een beedbander met tweeter zou ik in ieder geval geen breedbander met 'toeter' kiezen. Die geven weliswaar wat meer hoog, wat onontbeerlijk is voor een breedbander, maar dat hoog is meestal niet al te zuiver.
jappa

Bericht door jappa »

richard schreef:
jappa schreef:
Zweitse schreef:
Dat hangt erg van de de kwaliteit af,
En van de hoogte van de boete als ik goed begrijp. :mrgreen:

Een breedbander zou ik alleen doen als je ook de sterke kanten van een breedbander kan waarderen zonder je al te veel te storen aan de beperkingen.

Ga je voor een beedbander met tweeter zou ik in ieder geval geen breedbander met 'toeter' kiezen. Die geven weliswaar wat meer hoog, wat onontbeerlijk is voor een breedbander, maar dat hoog is meestal niet al te zuiver.
Voordelen zijn:volgens internet ruimtelijk geluid. En zijn ze ook gedetailleerd met voldoende dynamiek ?
Nadelen: volgens internet laag volume dat kan wel problematisch zijn + verdere nadelen?

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-354 Dit zijn mid/laag speakers met"toeter"

Boete kan idd flink roet in het eten gooien, echt dom kwestie van automatische piloot bij een gewijzigde situatie
Laatst gewijzigd door jappa op wo 19 jun 2013, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij kun je die C-Killa best wagen. Het is een ontwerp van iemand die weet met simulatie- en meetsoftware om te gaan. Dat zegt niet alles, maar wel dat hij een serieus type is. Ook het filter is wel met zorg samengesteld. En die drivers zijn met 73 Euro per kant bijna onverslaanbaar.
jappa

Bericht door jappa »

markbakk schreef:
Volgens mij kun je die C-Killa best wagen. Het is een ontwerp van iemand die weet met simulatie- en meetsoftware om te gaan. Dat zegt niet alles, maar wel dat hij een serieus type is. Ook het filter is wel met zorg samengesteld. En die drivers zijn met 73 Euro per kant bijna onverslaanbaar.
"If all speaker designs are a compromise, then the C-Killa is truly a "duct tape" design"

Maar qua drivers vind ik het wel erg vet! En kasten ontwerpen lijkt me een leuke uitdaging, al moet ik dan dus wel meet apparatuur kunnen lenen.
Plaats reactie