de stereo 3weg dsp van hypex kost 770 ex btw.
ook een hoop geld, en dan nog 6 eindversterkers.
Is het trouwens een 3 of 4 weg systeem? (woofers parallel)
Heb ik een tijdje terug nog gebruikt, werkt goed en is toch echt passief.
Groetjes Walter
Van de Breem site
Een filter waar alle frequenties in gelijke mate doorheen komen, maar waarbij de fase of looptijden veranderd wordt/worden.
Zulke filters zijn met passieve analoge middelen (weerstanden, spoelen en condensatoren) erg lastig te maken. Er bestaat een elegante actieve schakeling voor een analoog all pass filter. In de digitale techniek zijn er meer mogelijkheden.
De toepassing in de audio techniek ken ik uitsluitend om bepaalde fase correcties te doen bij wisselfilters voor luidsprekers
Voor de passieve variant heb je 2 spoelen en 2 condensatoren nodig die je kruislings moet verbinden.
Groetjes Walter
Tja je zult het wel bij benadering kunnen berekenen maar daarna word het eindloos componenten uitwisselen om het echt goed te krijgen .
Dat is met de dsp wel wat makkelijker dan
Het ene systeem sluit het ander niet uit denk ik .
En hebben allebei hun voor en nadelen ,het beste is natuurlijk helemaal geen filter .
maar de driver met zulke breedbandige capaciteiten moet nog uitgevonden worden.
Tot die tijd denk ik dat je met beide technieken dezelfde resultaten kunt halen .
Al denk ik wel dat de digitale techniek in de toekomst de passieve componenten vervangt .
Ik kan me vergissen Ray, maar jij maakt ook een 3-weg toch...? is ook fors passief filtertje... dus jij ook een DSP en nog 2 van die Pass bakken erbij bouwen...
Ja, en nee. ik was niet van plan om de X-ray's actief te gaan aansturen...te weinig ruimte om de apparatuur op te stellen, Waf, en geen zin in DSP gedoe.
Aan de andere kant, ik heb wel twee klasse A bakken en een Dynakrot...
Je zou dan voor een ASP kunnen gaan, dus zeg maar een aktief filter met opamps zoals je voor mij hebt gemaakt, is misschien nog geen heel gek idee aangezien jij zelf alle printen etc. kan maken.
Het gaat er mij om dat ds23man nogal wat uitspaken doet die hij moeilijk echt hard kan maken.
Groetjes Walter
Een all pass geeft een faseverschuiving in bepaald frequentie gebied en daardoor alleen toepasbaar om faseproblemen in het overnamegebied te compenseren. Als je een behoorlijke delay wilt geven moet je er nogal wat achterelkaar zetten. Een delay in een dsp verschuift gewoon de driver in tijd over zijn hele frequentiegebied. Eigenlijk zie je die all pass netwerken bijna niet meer omdat ze meer nadelen dan voordelen geven.
Ik heb zelf een paar Tannoy Little Red monitors gehad ( 12"dual concentronic) en die had zo'n netwerk. Ding klonk beter zonder........
Actief hoeft helemaal niet duur te zijn, een paar Ucd modules en smps loopt echt niet in de duizenden euro's. Tenzij je Ncore's gaat gebruiken, die kosten echt serieus geld!
Hatsikidee, ik heb alle onderdelen al binnen en ik ga hardwired op een plankje.
ff kleine toelichting, ik had alle onderdelen voor het filter* al besteld voordat ik uberhaupt van het bestaan van DSP etc wist.
*muv C1 omdat ik daar nog de keus moest maken of ik voor CAST-Cu ging of dat ik daar iets anders voor in de plaats wou nemen. De CAST-Cu kost zo'n €650 per stuk.
Uiteindelijk heb ik voor de VSF-Cu gekozen, die is iets duurder dan de helft van de CAST-Cu.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 17 jun 2013, 1:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag bijna de laagkasten kunnen afmaken, aan de achterzijde moeten nog terminals komen maar dat is zo gedaan.
Er hoeft verder alleen nog tapijt onder geplakt te worden, dat tackle ik morgenavon hopelijk even. Daarna kunnen ze op hun plekje met de topkasten erop in afwachting van het filter