5 kanaals UcD versterker - Hij speelt! (nieuwe foto's)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

5 kanaals UcD versterker - Hij speelt! (nieuwe foto's)

Bericht door Tommy »

Na het bouwen van een Silverado surround-set en een bijpassende subwoofer is het nu tijd om de versterking aan te pakken. Ik wil dit in de komende maanden gaan realiseren zodat ik voor de winter (filmseizoen) een mooie versterker heb. Als voorversterker/receiver zal mijn Pioneer AX2AV-s gaan dienen.

Het plan is als volgt:
- Hifi2000 behuizing in het zwart (al in huis)
- Trafo: Hypex TR113 en een Hypex Softstart
- Voeding: Exodus Audio MCH 5 channel Power Supply
- 5x UcD180HG
- RCA ingangen

E.e.a. staat nog niet helemaal vast. De voeding kan worden geleverd met Panasonic caps maar ik kan volgens mij beter Slitfoils nemen.

Tips/ op- en aanmerkingen naar aanleiding van het bovenstaande? Graag! Daarnaast sta ik ook open voor tweedehands aanbiedingen. Ten behoeve van mijn sub heb ik al een mono UcD400 gebouwd dus ik heb enige ervaring.

De voeding moet van ver komen dus die zal ik in de komende weken gaan bestellen. Ik twijfel alleen nog tussen de Panasonic caps en de Slitfoils. Zijn deze compatibel? Volgens mij wel, ze hebben beide twee pinnen als ik zo de foto's zie.

De voeding:
Afbeelding

Panasonic caps:
Afbeelding

Slit Foils:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tommy op ma 28 dec 2009, 11:12, 4 keer totaal gewijzigd.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Lijkt te passen, gewoon proberen ik verwacht geen problemen.
Ik heb de voeding zelf ook en bij mij zitten er ook twee verschillende elko's op, voorlopig geen problemen.
Ik heb er zelf 2 geschakelde voedingen van 48 volt (320 Watt) voor geprakt, aan de andere zijde 2x UcD400. Tis een beetje overkill, maargoed t werkt...
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Volgens mij kan dit niet goed gaan met die trafo.
De ingang is 2x115Vac wat betekent dat je ze in serie moet zetten om bij 230Vac in 60Vac uit te krijgen. Als je ze parallel zet zal je 120Vac uit krijgen. M.a.w. je blaast je UcD180's op.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Jasper schreef:
Volgens mij kan dit niet goed gaan met die trafo.
De ingang is 2x115Vac wat betekent dat je ze in serie moet zetten om bij 230Vac in 60Vac uit te krijgen. Als je ze parallel zet zal je 120Vac uit krijgen. M.a.w. je blaast je UcD180's op.
Je zet de primaire kant in serie, 2x115=230Vac
Secundair hou je dan twee wikkelingen van van 60Vac over. Na gelijkrichting is dat ongeveer (afgerond) 83Vdc. En een UCD180 schakelt zichzelf uit boven de 52Vdc volgens de datasheet. Daarnaast zijn de caps van de voeding maar tot 63Vdc geschikt, dus die staan ook te klapperen bij 83Vdc. Je zou dus beter naar een RKT kunnen kijken met een lager voltage.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

En hier dan een tweedehands aanbieding:

een ringkerntrafo, 2x35V/14,3A: 1000VA. Gelijkgericht is dit zo'n 2x49V.
Gaat weg voor € 70.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Kent iemand dit product: http://www.redrocksaudio.es/e_SMPS6060PFC.html

Kan me een boel centjes schelen..
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

de output van +/- 80 volt is veel te hoog..

verder is er op diyaudio.com wel wat discussie te vinden over dergelijke voedingen icm ucd versterking.. as ususal; voor en tegenstanders :roll:

http://www.diy-selbstbau.de/preise/nte-sf-22-63-de.htm misschien is dit wel wat icm de trafo die Vigier aanbiedt

ik overweeg de versie met met BC elco's voor een subwooferversterker
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

De Redrock kan ook in een +/- 60 volt worden geleverd. Deze SMPS wordt ook wel icm met de 41Hz Truepath gebruikt.

Ook Coldamp heeft leuke voedingen.

De diy-selbstbau.de kende ik nog niet! Interessante kitjes! :)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Bericht door koifarm »

Tommy schreef:
Kent iemand dit product: http://www.redrocksaudio.es/e_SMPS6060PFC.html

Kan me een boel centjes schelen..
Of kosten als je de boel opblaast.

Zoals boven beschreven is er een 80 en 60 V versie jij bent 50V nodig. Vraag de mensen bij Redrock of zij deze kunnen maken/leveren. Ze zijn zeer behulpzaam en leveren zeer snel. Ik gebruik deze voeding al geruime tijd in meerdere ontwerpen.

Bijvoorbeeld met 2 x UCD180 en 2x UCD400 voor 2 weg stereo of 4 weg mono setup.

Of in 2 x Hybride UCD400 waarvan alle spanningen geleverd door de SMPS.

Maar ook 3 x UCD400 + 2 x UCD180 gaat prima op 1 voeding. ( levert max. 2000Watt).

Ronny
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Heeft iemand trouwens enige indicatie wat nou precies het verschil is tussen de verschillende condensatoren, waarin merk je dat nou? Wat ik had begrepen is het de snelheid waarmee kunnen ontladen, maar dit is ook op te vangen door een paar extra te gebruiken.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

We zijn weer een paar maanden verder.. Ondertussen een trafo van Amanda overgenomen met 2x42v secundair. De versterkermodules worden dan ook de UcD400 ipv UcD180, in ieder geval genoeg reserves voor m'n Silverado's.

Ik twijfel nog tussen de HG en HG met HxR. Ik vraag me af in hoeverre ik hier het verschil ga merken op mijn speakers.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker

Bericht door Tommy »

Eindelijk! Ik heb tussen kerst en oud-en-nieuw een weekje vrij. Vriendin moet gewoon werken dus kan ik lekker met de hobby aan de slag. Een luisterafspraak met Dré staat al in de planning. :D

Voordat ik de knoop ga doorhakken v.w.b. versterking heb ik wat vragen met betrekking tot de voeding:

Als ik deze voeding wil bouwen: http://www.diy-selbstbau.de/preise/nte- ... -63-en.htm

1. Kan ik dan ook af met twee T-nets per kanaal? Of moeten er persé vier op?
2. Indien ik er alleen vier op kwijt kan; weet iemand een ontwerp met twee T-nets?
3. Is het eventueel ook mogelijk om meerdere voedingen te schakelen? Dus één trafo, twee voedingen (x 40.000uF) en dan de UcD's aansluiten op een rail?

Het solderen en klussen vind ik erg leuk, het ontwerpen gaat me nog even te ver. :D
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker

Bericht door Tommy »

Een avondje lezen heeft me weer wat wijzer gemaakt..

Heeft er iemand tijd en interesse om een voeding te ontwerpen op basis van 2 T-net condensatoren van 10.000uF per stuk, uiteraard tegen vergoeding. Ik wil er graag vijf gaan maken.

Hier staat er overigens al eentje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6&start=50 (onderaan de pagina) maar ik heb geen idee wat ik met de tekening aan moet.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Hulp gevraagd met voeding

Bericht door Tommy »

Ik heb een bestelling geplaatst bij S&C:
- 5 x UcD 180HG met HxR
- 1 x SMPS400/49

Ik ga eerst eens luisteren wat dit gaat doen in mijn set. Daarna kan ik altijd nog de voeding gaan opwaarderen.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Spulletjes besteld

Bericht door Tommy »

Ik ga lekker door met mijn monoloog. :lol:

Vandaag de onderdelen opgehaald bij S&C. Het doosje waar alles in zit weegt echt 10x niets.

Klopt het dat ik op de SMPS rechtstreeks de trigger van de receiver kan aansluiten? Er staat dat als je DC (tot 12V) op pin J5:1 zet dat de SPMS in standby gaat. Werkt een trigger zo of is het juist andersom? Dus dat hij er 12V op zet als je de receiver aan zet. Als dit blijkt te kunnen is dat erg handig..

Verder een paar meter vd hul the bay C5 aangeschaft met wat connectors. Deze gaan als interlinks dienen, ik ga die vanavond maken. 1e Kerstdag ga ik dan aan de versterker beginnen, moet nog wel even metaalboortjes halen. Verder heb ik volgens mij alles in huis.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door amanda »

Ben benieuwd, maar waarom eigenlijk de smps400/49 en niet de smps180?
De smps400 zijn ieder geval een stuk lichter dan de smps180 voedingen....
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door Tommy »

Ik heb één SMPS400/49 voor alle vijf de kanalen. Met een maximum output van 650W is dat 130W per kanaal en dat moet voldoende zijn. Het is tevens een kosteneffectieve oplossing. Als het bevalt kan ik op een later moment upgraden naar 5x SMPS180. Als het niet bevalt kan ik upgraden naar 5x trafo + voeding.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door amanda »

Ok maar ik denk dat de 400w voeding heel anders is. Volgens mij geeft de 180W een "schonere" uitgang, maar misschien heb ik dat verkeerd hoor :roll:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door Tommy »

O, op die manier. Ik denk dat je gelijk hebt maar qua kostenplaatje is dit nu het hoogst haalbare en bovendien blijft er zo iets over om te upgraden. ;)

Vandaar dat ik ook de HxR versie heb genomen, voor dat geld had ik ook (bijna) de normale HG versie kunnen nemen met 5x SMPS180. Het is een stuk makkelijker om de voeding te vervangen dan om 10x de HxR module op de 180HG's te solderen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door dre »

en doet ie het al? :mrgreen:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door Tommy »

Ben net klaar met het voorbereiden van de interlinks. Vanmiddag even de plugjes eraan solderen en dan is de eerste stap gezet.

Dinsdag of donderdag afspreken?
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Onderdelen in huis

Bericht door Tommy »

De versterker speelt! Het is een behoorlijk leeg kastje zo met de SMPS erin. Even een paar daagjes laten inspelen voordat ik serieus ga luisteren maar de eerste indruk is positief. Het geluid klinkt een stuk 'losser' en de UcD's zijn mijn Silverado's duidelijk de baas.

Fotootjes:
Bijlagen
UcD versterker.jpg
UcD versterker 2.jpg
UcD versterker 3.jpg
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Hij speelt! (nieuwe foto's)

Bericht door Tommy »

De interlinks die ik onlangs heb gemaakt van v/d Hul the Bay C5 met Neutrik pluggen hebben plaats gemaakt voor interlinks gemaakt van Kimber Hero kabel met WBT (imitatie) pluggen.

De nieuwe interlinks geven een schoner, breder en dieper geluidsbeeld. De "sssssss" is wel weer terug van weggeweest maar dat zal hopelijk nog wel wegtrekken.

Tijdens het switchen van de kabels viel het me op dat er een ledlampje op één van de versterkermodules niet brandde. Omdat de versterker nu toch uit de kast was heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om die module eruit te halen, maandag gaat hij RMA terug naar Hypex. Ik heb ook meteen de andere modules uit de kast geschroefd zodat ik de inputcaps kan gaan overbruggen voor een nóg beter geluid. Vanavond ga ik knutselen in frontpaneldesigner om een mooie dikke aluminium achterplaat te maken. Als alles weer terug/binnen is ga ik de boel weer in elkaar schroeven en wellicht voeg ik twee of drie SMPS180 voedingen toe.

Wordt vervolgd..
Bijlagen
kimber_hero_wbt.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Hij speelt! (nieuwe foto's)

Bericht door dre »

blijft wel erg leeg zonder trafo`s :lol:
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Re: 5 kanaals UcD versterker - Hij speelt! (nieuwe foto's)

Bericht door Tommy »

Ik heb de vraag over SMPS180 vs SMPS400 eens gesteld bij Hypex, dit was het antwoord:
De SMPS400/49 doet qua geluidskwaliteit zeker niet onder voor de SMPS180. De SMPS180 heeft nog wat andere functionaliteit dan de SMPS400, zo heeft de SMPS180 onder andere geregelde uitgangen, geregelde +/-12V, de uitgangspanning kan worden geregeld. Dit alles draagt alleen niet bij aan betere geluidskwaliteit, ik verwacht eigenlijk zelfs dat de SMPS400 beter zal klinken.
Plaats reactie