3D printer project

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

De eerste stappen zijn weer gezet. Alle onderdelen zijn een beetje bijgewerkt en de gaten netjes uitgeboord. De eindschakelaars zijn gemonteerd aan de bovenste framestukken. De geleiders hebben elk 2 lineaire lagers gekregen. Leuk!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Ik blijf gewoon lekker tegen mezelf lullen...
1 poot is helemaal klaar. De andere moet alleen nog een idler wiel krijgen maar de lagers daarvoor moeten binnen komen. Poot 3 is in hetzelfde stadium.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3D printer project

Bericht door Walt »

Die glij lagers vast zetten met tie wraps, is dat wel nauwkeurig en stevig genoeg?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Ja dat zit heel stevig. Dit is ook niet hetzelfde als bijv bij een CNC die bij elke beweging een flink gewicht moet mee zeulen. De bewegende massa is maar iets van 50-100 gram en de bewegingen zijn maar klein.
Nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik ook al een aantal verbeteringen op de agenda heb staan hoor. Zodra hij up and running is worden de geprinte "universal joints" vervangen door dit soort dingen:
2742.jpg
Deze vereenvoudigen de constructie en geven meer precisie en minder slijtage. Ook is het makkelijker om het geheel te demonteren. Dit concept word in andere (grotere) Delta's ook al toegepast en werkt perfect. Het nieuwe onderdeel krijgt dan ook gelijk een klemconstructie voor de glijlagers ipv tie-wraps.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: 3D printer project

Bericht door molekuul »

Vinculum schreef:
Ja die opmerking is inderdaad een beetje cryptisch.

Het materiaal heeft natuurlijk bepaalde eigenschappen die je niet kunt aanpassen met een machine. Wel kun je daar invloed op uitoefenen door de manier waarop je een laag opbouwd. Voorbeeld:
Je hebt een vlakke rechthoek van 1mm dik. Als je deze massief opbouwd is hij sterker en zal hij minder snel buigen/breken. Maak je de rand massief maar de binnenkant in bijv een ruitjespatroon dan zal het eerder buigen ondanks dat de afmetingen gelijk zijn.

Wat het buigen/breken betreft. Je moet het echt zien als het dagelijkse (product) plastic om je heen, dat is nl meestal ABS. Plastic gaat eerst buigen en dan breken. Je hebt fase 1: buigen zonder schade (flexibiliteit). Fase 2: buigen met blijvende schade (de bekende witte uitslag op een knikpunt). Fase 3: breken. ABS zal iets minder makkelijk buigen (fase 1) dan PLA maar daarentegen meer kunnen hebben in Fase 2. PLA zal wat verder buigen volgens fase 1 maar daarna vrij snel breken (fase 3).
PLA is een thermoplastische kunststof. Dit plastisch is een belangrijk woord!

Vervorming is in 3 fasen op te delen, elastische vervorming, plastische vervorming en breuk. Ieder materiaal heeft elastiche vervorming en breuk, plastische vervorming ontstaat enkel bij niet brosse materialen, zoals thermoplastische kunsstoffen, en metalen. Thermoharder kunsstoffen, zijn net als keramiek bros, en hebben dus enkel elastische vervorming, en breuk.
Normaal gesproken blijft het volume van het materiaal gelijk bij plastische vervorming, bij het uittrekken wordt het materiaal dunner en langer.

PLA is een kunsstof dat bestaat uit lange verstrengelde moleculen met daarin zuurstof. De verbinding tussen deze moleculen is niet zo zwak als bij bijvoorbeeld polyethyleen of polypropyleen, PE of PP.
De verbingingen tussen de moleculen bestaan uit waterstof-bruggen. Dit is de verbinding tussen een zuurstof en een waterstof molecuul. Via een orbitale verbinding (deze verbinding houd watervloeibaar, en geen gas.) een sterke verbinding, maar niet zo sterk als een echte chemische verbinding, immers water verdampt, en de water moleculen blijven in takt, het zijn de waterstof bruggen die verbroken worden.

Als er te veel stress op PLA wordt uigevoerd, worden de lange molekulen geordend, en vormt zich een ruimte tussen deze moleculen. Dit geeft de witte vervorming. Deze speciale vorm van vervorming wordt "Crazing" genoemd. Bijzonder is dat het volume van het plastic toeneemt. Wat eigelijk gebeurt is dat de bulk plastic breekt, maar de breuk wordt bij elkaar gehouden door de fibrillen PLA. Dit zelfde gebeurt ook bij hips, high impact polystyreen, een blend van polystyreen en een rubber. De rubber deeltjes leveren een lokaal stresspunt, en de crazing zal daar geinitieerd worden.
PLA is een soortgelijke blend. Afhankelijk van de hoeveelheid rubber heeft dit kunststof meer of mindere impact strength, de mogelijkheid om de plastische vervorming op te vangen. Ik vond hier een onderzoek naar de vervorming van PLA http://www.natureworksllc.com/~/media/T ... eo_pdf.pdf

Versterkt PLA vervormt bij buigen dus anders afhankelijk van de dikte, het is immers afhankelijk van de lokale stress binnen de plastic of crazing ontstaat, of dat deze elastisch vervormt.

Groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Wow... Just wow...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Oh en alle 3 de poten zijn klaar. Ik had blijkbaar alle lagers al ontvangen... :oops:
Bijlagen
image.jpg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: 3D printer project

Bericht door molekuul »

Idem
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: 3D printer project

Bericht door sjons »

:lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3D printer project

Bericht door ray5150 »

Ik zie hele bekende oranje doosjes... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3D printer project

Bericht door ds23man »

Last van vliegen? :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Haha niets is ook veilig voor jullie op een foto he? Tja, dit is de bijkeuken met zijn lelijke werkblad. Dit heb ik een beetje geadopteerd als knutselplek voor "droog" werk. Dus alleen assemblagewerk. En nee, geen vliegen. Wel spinnen! =;
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

De electronica is binnen en werkt! De firmware is nog standaard natuurlijk en de error is vanwege de temperatuursensor die niet aangesloten is maar het display werkt, de knop werkt en de SD kaart kan gelezen worden. Nice!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Ohhhh, ik kan haast niet wachten tot hij het (goed) doet!
Dit wil ik wel eens printen:
3d_Printed_5_Cylinder_Radial_Engine_preview_featured.jpg
http://www.thingiverse.com/thing:52769
Welcome to the most ambitious mechanical 3D printing project you have ever attempted.
Dat geloof ik wel maar hoe stoer is dit!
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: 3D printer project

Bericht door sjons »

Owh jezus, en dan zijn er ook nog mensen die dat ding opschalen naar 160% ... :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Tja, als je het dan doet....
Opschalen heeft nog een voordeel want de kleinere onderdelen krijgen meer detail en zijn makkelijker te bewerken.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: 3D printer project

Bericht door EppeRRR »

Moet je nagaan wat voor vrijheid je straks hebt met het ontwerpen van druk en volumeknoppen. Wat te denken van luidsprekervoetjes, ringen rondom speaker om af te dekken, waveguides voor tweeters etc :D

Met zo'n ding hoef je geen vliegtuigjes meer te vouwen, maar print je er 1 hahaha
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Jij snapt hem!

Even een update hoe het nu staat.
De 3D tekening is bijgewerkt met alle onderdelen zoals ze nu gebruikt worden (muv kabels, riemen en electronica).
Rostock Mini.png
Het kleurtje komt van het partijtje PLA wat ik onlangs gekocht heb. Lekker fris kleurtje!
175mm-pla-sky-blue-filament-0265.jpg
175mm-pla-sky-blue-filament-0265.jpg (12.29 KiB) 1019 keer bekeken
Gisteren zijn de tandwielen binnengekomen dus ik wil proberen om de riemen dit weekend te monteren en zo de poten echt af te maken. Ook verwacht ik als ik thuiskom vanavond dat er een pakketje van FreesKees op de mat ligt met de gelaserde acryl framedelen. Hierop worden de 3 poten bevestigd en word het 1 geheel. Alle gaten voor de electronica, voedingsaansluiting en display zijn al gemaakt. Ook is er een gat gemaakt voor een ventilator om de stappenmotorsturingsprints (3x woordwaarde) te koelen. Het beugeltje om deze op te hangen moet nog geprint worden... ;) Er zijn zelfs al gaten gemaakt voor tie-wraps om de kabels bij elkaar te houden op de bovenplaat. :mrgreen:

De electronica werkt maar ik wacht nog op de voeding. Pas dan kan ik de motoren aansluiten en testen.
Displaybehuizing word geprint door i.materialize en is "in production". Verwachtte leverdatum is 27 juni. Ook de hotend is nog onderweg.

Hetgene waar ik het langse op wacht zijn de carbon standen om het werkdeel op de hangen. Deze zijn helaas nog niet eens verzonden! Dat terwijl hij normaal toch vrij vlot is. Balen.

De geprinte universal joints heb ik niet gebruikt en zijn direct geupgrade naar Traxxas 5347 ball joints:
trx5347.jpg
http://www.traxxas-online.nl/trx-5347-r ... ls-12.html
Dit is veel fijner dan de geprinte dingen. In principe hoeft er niets voor aangepast te worden maar als ik over een tijd nieuwe onderdelen ga printen (de blauwe) dan maak ik hem wat netter passend voor deze dingen. Draaien soepel, nauwkeurig en zijn makkelijk te vervangen. Voor 12 euro incl verzenden kun je geen bult vallen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door audiomanics »

was tante Pos nog langs geweest vandaag?
Is wel een hele goede kwaliteit Plexiglas trouwens, zo te voelen..wist niet dat er buiten gegoten en geextrudeerd ook nog kwaliteitverschil kon bestaan..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Jazeker! Ziet er top uit!
Is idd mooi materiaal. Je ziet op de foto waar het vandaan komt. Heel veel soorten en goede prijzen.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3D printer project

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
was tante Pos nog langs geweest vandaag?
Is wel een hele goede kwaliteit Plexiglas trouwens, zo te voelen..wist niet dat er buiten gegoten en geextrudeerd ook nog kwaliteitverschil kon bestaan..

Kees
Kun jij dat voelen? :roll: Dat zie je toch pas na verlijmen en/of mechanisch bewerken: Of er wel of geen haarscheurtjes in komen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Kun jij dat voelen?
Natuurlijk kan ik niet alle eigenschappen voelen, maar aan de stukjes restmateriaal heb ik toch uitgebreid gevoeld.. Het leek wel een soort materiaal tussen het bouwmarkt plexiglas en Lexan.. 't is sterk (breekt niet zo snel) en 't krast ook niet met de nagel.. Bij het laseren moest ik ook wat langzamer door het materiaal heen dan 't normale plexiglas..
Dus of ik dat kan voelen? ja, gedeeltelijk..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Tada!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door audiomanics »

Nou, het lijkt gewoon te passen, da's mooi..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Ja zeker! Ik heb alleen de gaten voor de electronica verkeerd zitten. Dit komt omdat ik de gaten van de Arduino heb genomen maar de shield die erboven zit geen gaten heeft. Beetje stom. Ach, ik print dadelijk wel een mooi houdertje... :sure:
Plaats reactie