Momenteel werk ik met 2 stuks aan elkaar gekoppelde 2-weg filter.
Ik kocht ooit voor een prikkie een Cutec CX230 filter in 19" behuizing. nadat deze open op de werkbank lag was ik verbaasd door de eenvoud van schema en opbouw.
Per kanaal een opamp, een paar condensatoren en wat weerstanden.
Aan de hand van de PCB heb ik een schema "gereverse engineerd" en dit vervolgens nagebouwd op een stukje gaatjes print.
Tot mijn stomme verbazing bleek dit nog te werken ook...
Vervolgens de zaak in een (tweedehands) 19 " kastje gebouwd en in het rack geschroefd.
De filters staan als volgt aan gesloten :
Audio gaat het eerste filter in. laag uit en hoog uit, cross op zeg maar 300 Hz, laag uit gaat naar de laag amp, en hoog uit gaat naar het tweede filter, deze crosst op 2KHz.
Laag uit is dus nu het mid signaal geworden,want er zit geen laag meer in door het eerste filter. en het hoog is... nog steeds hoog...
Dit heeft een tijdje redelijk gewerkt, maar nogal moelijk in ter stellen, want voor het midsignaal 2 potmeter per kant, bij verkeerde afstelling hoor je haast niks.
ook was het nogal gammel en onbetrouwbaar.
Om dat het een bij elkaar geraapt zooitje is waar nul komma niks aan berekend is, stel ik meestal alles op het gehoor af tot het redelijk goed en zo hard mogelijk klinkt, zonder al te veel vervorming.
Vandaar mijn voorkeur voor regelbare kantelpunten.
Nu zat ik al een tijdje te broeden op bijvoorbeeld een gebruikte Behringer CX4300.
Ik zie ze af en toe wel eens te koop staan voor een euro of 50.
Nieuw liggen ze rond de 120 euro. Nogal boven mijn budget dus en de garage rekening van vorige maand trok helemaal een streep door de rekening.
Maar er moet wel een nieuw filter komen. zelfbouwen dus, tegen zo laag mogelijke kosten. met veel hergebruik, en goedkope spullen.
Dit moet ik voor nog geen 20 euro kunnen maken...het merendeel van de spullen heb ik al.
Ik ben eerst eens wat schema's van Behringer en Rane gaan bekijken.
Er zit een hoop overbodige rommel in die ik niet nodig heb.
Symmetrische in-en-uitgangen, 90 graden fasedraaiers voor hoorns, subwoofer uitgangen.
Dat moet wel wat simpler kunnen.
Nu kwam ik laatst iets bij Rod Elliott tegen wat geknipt voor mij is :
http://sound.westhost.com/articles/state-variable.htm
Een zeer interessant verhaal, met schema's.
helaas wel maar 2 weg, maar dat moet wel met wat hulp van hier redelijk simpel aan te passen zijn naar 3-weg.
Eerst maar een een design raamwerk opstellen :
- Het filter zal een 3-weg filter zijn.
- Het filter zal een tweede orde filter zijn met dus een flanksteilheid van 12 dB/octaaf.
- Het filter zal gevoed worden door een 78xx/79xx tandem. (daar gaan we niet over in duscussie
- Het filter zal opgebouwd worden met TL074 opamps, deze kosten namelijk maar de helft van een TL072.
- Het filter zal voorzien worden van MKT condensatoren in de signaal lijn. (sorry, Jeroen.)
- Het filter zal A-symmetrische in-en-uitgangen hebben. met als connectoren Jack-chassidelen.
- Het filter zal behuisd worden in een 19" kast van 1 HE. (44 mm.)
- het filter zal per uitgang een volume potmeter hebben.
Oh, de zaak moet voor 31 Augustus operationeel zijn, want dan heb ik hier op het plein weer een feest.
Dit schema heb ik dus in eagle gezet, maar moet nog worden aangepast voor 3-weg, er moet dus een mid uitgang bij.
Ik begrijp dat er een paar opamps bijgezet moeten worden, maar het meer de vraag hoe dit aan elkaar te knopen.
En hoe ik de potmeters moet koppelen.