Versterker opnieuw lakken en beletteren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door SARK »

Het is echt een super-project zeg :shock:
Heb je voor ons ook het merk en soort verf en polish :?:
De verf zodat wij kunnen afkijken :wink: en de polish zodat wij die in de winkel kunnen laten staan :twisted:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door ray5150 »

Volgens mij moet je pas na een paar weken gaan polijsten, omdat anders de lak nog niet goed is uitgehard ?
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door Berre »

In principe kan je elke hoogglans lak gebruiken, maar in géén geval op waterbasis. Verdunnen moet met white spirit of thinner, dus. Het materiaal is in dit geval MDF en dat heeft de pest aan water; het zwelt verschrikkelijk op en is dan reddeloos verloren.

De lak is niet bepalend voor het eindresultaat. Je moet gewoon heel veel ouderwets geduld hebben en niet opkijken tegen 12 à 15 schuurbeurten. Het is de voorbewerking (en tussenbewerking) die het eindresultaat bepaalt. Het verven zelf kost slecht enkele minuten tijd. Het schuren duurt vele uren. De eerste lagen schuur ik met korrel 240. De volgende lagen met 600. De laatste laag met 1200 (!). Er mag niet de minste streep of oneffenheid meer zichtbaar zijn. Het spiegeleffect vergroot immers elke fout onverbiddelijk. Gebruik zeker een klein schuurblokje (de maat van een pakje sigaretten). Uit de vrije hand schuur je "putten".

Zelf gebruik ik een lak voor op metaal. Het werkt makkelijker als je eerst een zachte poriënvuller of grondlaag legt. Die is makkelijker fijn te schuren, zo win je tijd en moet je in principe minder lagen lak leggen. Maar de regel is minstens 12 dunne lagen, ik doe er 15. Het kan verleidelijk zijn om dikkere lagen verf te leggen, maar dat werkt helaas contraproduktief. De lak droogt dan onregelmatig en te langzaam en je riskeert dat hij nog stroperig is bij de volgende schuurbeurt. Lak spant zich op en krimpt aan de oppervlakte. Bij te dikke lagen riskeer je golfpatronen door de krimp. Dan verpest je alles en kan je opnieuw beginnen.

Ik leg bij mooi weer de plaat in de zon als die al handdroog is. Niet eerder, want insecten hebben de gewoonte om met gespreide poten in het midden van je werkstuk te landen. In de zon versnel je de polymerisatie van de lak en wordt hij sneller en dieper hard. Een zwarte plaat wordt echt heel heet in de zon. Dat kan geen kwaad.

Voor het verven gebruik je beslist geen kwast maar een fijn lakrolletje. Ze bestaan in erg dunne en korte versies. Die werken makkelijk en zijn makkelijk te spoelen. Een nieuwe lakrol pluist, dus was je hem voor het eerste gebruik met heet water en dreft. Goed spoelen, uitknijpen in keukenpapier en laten drogen. Dan is hij klaar voor gebruik. Wie het er voor over heeft kan een mohair rolletje gebruiken, dat is erg fijn behaard en werkt aangenaam. Maar pas op dat je geen rol gebruikt met een weefpatroon, want dat drukt zich af in je lak.

De laatste laag doe je met hele dunne verf die onmiddellijk en snel uitvloeit. Zeker bij een temperatuur van meer dan 25°C moet je snel werken, want de lak trekt aan waar je bij staat. Wie er dan niet kan afblijven verknoeit de zaak. Te lang doorgaan met rollen is een beginnersfout: dus twee tot maximum drie rolbewegingen.

Een sluitend middel tegen stof heb ik niet, maar ik werk nooit in open lucht. Stuifmeel is je grote vijand. Je kan invallend stof vermijden door het werkstuk omgekeerd aan een draad op te hangen. Schroef in de achterkant enkele ogen. Die hang je dan aan enkele haakjes met de geverfde kan gericht naar onder. Zo valt er geen stof in.

Stof heb je uiteindelijk toch. Niet te vermijden. Dus moet je de laatste laag politoeren. Dat kan machinaal, maar ik doe het met de hand. Gebruik een goede polish. Die van het merk 3M is uitstekend, maar helaas alleen verkrijgbaar in het professionele circuit. Bij een autoschadebedrijf kan je vaak goede polish vinden.
Bijlagen
Nog één foto om te kwijlen.
Nog één foto om te kwijlen.
Laatst gewijzigd door Berre op wo 12 jun 2013, 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Volgens mij moet je pas na een paar weken gaan polijsten, omdat anders de lak nog niet goed is uitgehard ?
Het kan inderdaad geen kwaad om wat langer te wachten tot je heel erg zeker bent dat de lak niet smelt tijdens het polijsten. Bij kamertemperatuur kan een volledige polymerisatie weken duren. Dan moet je geduld hebben. Begin er niet aan in de winter.

Tijdverlies kan je vermijden door het werkstuk te "bakken". Kleinere voorwerpen leg je in de oven van "hare majesteit" op 80°, één uur. Grotere dingen leg je op de hoedenplank van de auto en die zet je een paar uur in de felle zon. Succes verzekerd.

Na afkoeling (!) polijsten alsof er niets aan de hand is. De belangrijkste "grondstoffen" zijn geduld en volharding. Dat wisten ze lang geleden al bij "Steinway & Sons". En dat is meteen de reden waarom een vleugelpiano zo veel kost als een huis.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door Berre »

Het volgende project wordt een meubel om dit monster in onder te brengen. Als ik ooit de bijpassende tuner (die is extra slank!) te pakken krijg moet die er natuurlijk ook bij kunnen.

Een cassette deck uit dezelfde periode en met dezelfde afmetingen als deze versterker (450 mm breed) heb ik al. Helaas is dat de donkere versie. Misschien geef ik die dan witte of ivoorkleurige zijpanelen ;) Ik dacht dat ik nog enkele blikken ivoorkleur heb staan.

De platenspeler komt er dan uiteraard boven op.

Al heb ik nu nog geen idee van de uiteindelijke vorm van dat meubel, het moet iets stijlvol worden. Ruim, elegant en "luchtig". Misschien iets met zware RVS draadstangen als poten. Een systeem om kabels onzichtbaar in op te bergen en extra dikke legplanken in hoogglans. Al is dat weer een gigantische klus.
jeromach
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 jun 2013, 16:19

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door jeromach »

Berre schreef:
Als ik ooit de bijpassende tuner (die is extra slank!) te pakken krijg moet die er natuurlijk ook bij kunnen.
ST-8077?
jeromach
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 jun 2013, 16:19

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door jeromach »

jeromach schreef:
Berre schreef:
Als ik ooit de bijpassende tuner (die is extra slank!) te pakken krijg moet die er natuurlijk ook bij kunnen.
ST-8077?
Indien ja, dan hier een koopje. Transport zal níet goedkoop zijn en natuurlijk checken of er een 220/240v switch op zit.

http://www.ebay.com/itm/Technics-ST-807 ... 19dccdf486

Ik heb er zelf trouwens ook één, alleen die is zwuin/brart

Edit: Verkoper geeft niet aan naar buiten USA te verschepen, maar zal 't wellicht geen probleem vinden als 't 'm gevraagd wordt.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door Berre »

Bedankt voor de tip. Dat is 'em. Maar helaas...

- Hij ziet er niet veel beter uit dan mijn SU-8099 (die restauratie doet nog pijn aan mijn handen ;) )
- Hij doet het enkel op 120V
- Hij woont te ver om veilig te verzenden; (als hij tenminste wil).

Ik wacht liever tot ik er eentje in de buurt kan oppikken, dan zie ik gelijk "welk vlees ik in de kuip heb".
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door bas focal m180 »

Ik ben heel blij om te zien dat ie mooi is geworden en dat je hem niet hebt verkleurd .
jeromach
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 jun 2013, 16:19

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door jeromach »

Berre schreef:
Bedankt voor de tip. Dat is 'em. Maar helaas...

- Hij ziet er niet veel beter uit dan mijn SU-8099 (die restauratie doet nog pijn aan mijn handen ;) )
- Hij doet het enkel op 120V
- Hij woont te ver om veilig te verzenden; (als hij tenminste wil).

Ik wacht liever tot ik er eentje in de buurt kan oppikken, dan zie ik gelijk "welk vlees ik in de kuip heb".
Ik zie 't nu, sorry, ik had de foto's niet goed bekeken, maar inderdaad alleen 120V. Ik heb hier zelf wel een omvormer voor dat soort dingen, maar dan zou ik ook alleen een 120V apparaat aanschaffen als 't dat echt waard is (Een SA-1000 bijvoorbeeld :))

En geen zin meer in nog meer restauratie kan ik me voorstellen, maar verzenden lukt meestal wel hoor, 't is alleen meestal wel tamelijk kostbaar.

't Valt me wel op dat deze tuners zeldzaam zijn, maar met geduld komt er vast wel een keer één boven water.

Heb je een RS-M95 deck? Ik heb hier zelf de 85, hoort bij mijn setje 8077.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door ray5150 »

Dan zet je er toch een andere trafo in ? :idea:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren

Bericht door John P »

ray5150 schreef:
Dan zet je er toch een andere trafo in ? :idea:
Het is ook nog eens 6o Hz, dus als er een ac aftakking in zit ga je nat.
Plaats reactie