Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

Ik had dus op de laatste luisterdag weer een hele leuke aanbieding gescoord.
Een Dynacord P550 professionele PA eindversterker.
Omdat hij er niet zo heel fris meer uitzag hierbij een verslagje van de schoonmaakbeurt.
Ik had begrepen van Cobaltjeh dat hij jarenlang in een cafe gebruikt, dat zal ook de reden zijn dat hij lekker doorgerookt is...beetje plakkerig ook van binnen,
zo te zien is er ook wel eens een glas cola overheen gegaan.

Omdat er vrij weinig info of foto's over op internet te vinden is heb ik wat foto's geschoten om hier te plaatsen, samen met wat schema's . Het is een eind versterker van 2 x 250 Watt continu.
Dit word bereikt met 6 stuks MJ15004 transistoren in TO3 behuizng per kanaal.
afvlakking is 4 stuks 6800 uF bij een maximale werkspanning van 80 VDC. er is een een analoge processor met in stappen verstelbare kantelpunten ingebouwd. tevens ook een limiter en protectie aanwezig.

De versterker kan ook eenvoudig in brug worden geschakeld voor 1 x 500 Watt in 8 Ohm.
Hij is actief gekoeld met een ventilator, dat is ook de reden waarom hij zo plakkerig is, hij zuigt dan ook wat rook naar binnen.
Eerste indruk is dat hij erg degelijk gebouwd is, veel plaatstaal en dik aluminium. hij weegt dan ook zo'n 15 kilo...
Zo te zien is er verder nooit aan gesleuteld. de exacte werking heb ik nog niet geprobeerd, maar er gaan bij het inschakelen geen beveiligings LED's branden.
Verder ziet er ook niks doorgebrand of zo uit.
Schema's waren vrij moelijk te vinden, maar ik kwam er achter dat er ook een L serie was.
Dit is de bijna dezelfde versterker, maar dan zonder de proccessor. eindtrap is exact dezelfde
Vandaar dat ik die hier plaats.

De ventilator haalt zijn aanvoer via het frontpaneel naar binnen.
In het afneembare rooster zit een strook grof schuimrubber verwerkt dat als filter dient, bij het demonteren van het rooster verkruimelde het schuim onder mijn vingers...
P-serie_datasheet[eng][de].pdf
(442.71 KiB) 1181 keer gedownload
dynacord_p-1050__amplifier_sm.pdf
(2.18 MiB) 1595 keer gedownload
dynacord_bosch_l300_l500_l1000_p550_p1050_sch.pdf
(125.04 KiB) 239 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 28 mei 2013, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door dre »

ik vind `m schoon zat! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

000C45A4.jpg
IMG_0048.JPG
IMG_0049.JPG
IMG_0050.JPG
IMG_0051.JPG
IMG_0052.JPG
IMG_0053.JPG
IMG_0054.JPG
IMG_0055.JPG
IMG_0056.JPG
IMG_0058.JPG
IMG_0060.JPG
IMG_0062.JPG
IMG_0063.JPG
IMG_0064.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ds23man »

Zag die Dynakrot binnengesleept worden....... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door Walt »

Ik wil nog wel eens zien wat degelijker is, deze Dynacord of een N-core. Als ik dag in dag uit een cafe moest volspelen zou ik het wel weten :mrgreen:

Groetje Walter
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door SuperR »

Ik gok dat dit beestje niet eens zo goedkoop is geweest. Het ziet er allemaal vrij keurig uit.

Wat is je plan? Het ding met de tandenborstel aanvallen, wat defecte componentjes vervangen en dan op MP zetten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door hannesie »

Hogedrukspuit erop. :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

De "onderbak" is nu helemaal leeg, morgen gaat ie onder de douche... :mrgreen:
Plan...weet ik nog niet...ben niet zo verkoperig...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ik wil nog wel eens zien wat degelijker is, deze Dynacord of een N-core. Als ik dag in dag uit een cafe moest volspelen zou ik het wel weten :mrgreen:

Groetje Walter
Als erkende ( Nederlandse vereniging van Huisvrouwen :lol: ) geluidstechneuten liepen wij met een grote boog om PA bedrijfjes heen die Dynakrot spullen hadden. Leuk voor een top40 orkest, maar niet voor het serieuze werk....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

Dat treft, ik heb geen top 40 orkest... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

Ik heb er een soort van bouwpakket van gemaakt... :lol:
IMG_0065.JPG
IMG_0066.JPG
Het deksel, en de verschillende onderdelen van het front zijn inmiddels afgesopt, vanavond is de onderbak aan de beurt.
De eindtrap zelf is redelijk schoon, een computervoeding die ik soms zie zien er een stuk viezer uit.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door AatV »

Ik zie dat je nu ook de huiskamer als reparatiewerkplaats gebruikt! Werd je schuur te klein?
Bovendien zie ik dat je een nieuwe hand(thee)doek in gebruik hebt genomen. Is weer eens iets anders. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door bas focal m180 »

ray5150 schreef:
De "onderbak" is nu helemaal leeg, morgen gaat ie onder de douche... :mrgreen:
Plan...weet ik nog niet...ben niet zo verkoperig...
Een volledige revisie .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Ik zie dat je nu ook de huiskamer als reparatiewerkplaats gebruikt! Werd je schuur te klein?
:oops: :oops: 8-[
AatV schreef:
Bovendien zie ik dat je een nieuwe hand(thee)doek in gebruik hebt genomen. Is weer eens iets anders. :mrgreen:
Ha, daar is de handdoekjes discussie weer... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ds23man »

Volgens mij is de voorraad hand/theedoekjes bij Ray groter dan de beschikbare knutselruimte...... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

Snoezig hé, Aardbeien... :lol:
IMG_0069.JPG

Een brandschone onderbak, nu kan alles weer opgebouwd gaan worden.

IMG_0070.JPG

De eindtrap is ook lekker afgesopt... :D het was gewoon zwart wat eraf kwam...
IMG_0074.JPG
Het achterpaneel moet nog gedaan worden, hier een paar "before" foto's.
IMG_0072.JPG
IMG_0073.JPG
De Faston's van de Speakon's zijn helemaal zwart uitgeslagen van de oxydatie, ik heb ergens nog een klein staalborsteltje.
Van de week maar eens proberen...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door AatV »

Er was ooit een programma op televiesie, waarin een tweetal dames een danig vervuilde woning weer helemaal fris poetsten.
Jij zou zonder enig probleem ook een dergelijk programma op televisie kunnen presenteren/doen. :)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl:
swblom
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 10:16

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door swblom »

ds23man schreef:
Walt schreef:
Ik wil nog wel eens zien wat degelijker is, deze Dynacord of een N-core. Als ik dag in dag uit een cafe moest volspelen zou ik het wel weten :mrgreen:

Groetje Walter
Als erkende ( Nederlandse vereniging van Huisvrouwen :lol: ) geluidstechneuten liepen wij met een grote boog om PA bedrijfjes heen die Dynakrot spullen hadden. Leuk voor een top40 orkest, maar niet voor het serieuze werk....... :mrgreen:
Ik heb een aantal jaren met Dynacord versterkers uit deze serie bij een professioneel PA verhuurbedrijf gewerkt. Mijn ervaring is dat ze zeer betrouwbaar waren, goed klonken en in niets onderdeden voor de versterkers waar de door de Nederlandse vereniging van Huisvrouwen erkende geluidstechneuten in die tijd meestal mee werkten.
We hebben inderdaad regelmatig wat van die lachers gehad die alleen maar op merken afgingen, gelukkig meestal met mensen gewerkt die gewoon hun oren gebruikten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

Je hebt een goed punt, SWblom, maar helaas is ds23man niet iemand die zich makkelijk van zijn standpunt laat brengen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Je hebt een goed punt, SWblom, maar helaas is ds23man niet iemand die zich makkelijk van zijn standpunt laat brengen...
Nou, Als ik voor een festival of clubpodium in die tijd de merken Dynacord of Peavy had gezet, had ik toch echt hoopjes problemen met de gerenommeerde binnen en buitenlandse acts gekregen. Kreeg regelmatig riders waar dat soort merken specifiek werden uitgesloten...... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ds23man »

En Behringer was toen ook al een vies woord.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

Ik heb ook spullen van der Ulli staan... :hide: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door Heatside »

Veel merken hebben goede en minder goede producten. Dynacord draait al heel wat jaartjes mee en mijn ervaring is dat het juist een zeer geaccepteerd merk is. Behringer in het zelfde rijtje plaatsen (tenminste zo vat ik het op) is ook niet helemaal op zijn plaats.
Hier in de buurt heb ik een regelmatig kleine tot grote (Cobra serie) Dynacord sets gehoord en daar viel weinig op aan te merken. Grappig om te zien is dat in de huidige vertical array systemen de zelfde midlaag driver wordt gebruikt als in de Mix & Match van Amanda.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550

Bericht door ray5150 »

:bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
:D :D :D :D :D

Dat betekend dus dat hij werkt !
Plaats reactie