experts filter vraag
Moderator: Beheerdersteam
experts filter vraag
Wat nu te doen?
ik heb (zie plaatje) deze componenten in mijn filter, en ik moet zeggen "het klinkt fantastisch" echter..
Het klinkt iets te fris zeg maar, ik mis een beetje warmte.
moet ik nu de tweeter nog verder dempen? of de kantelfrequentie omhoog? zodat de mid/woofer meer doet?
ik begrijp dat het niet zo simpel te beantwoorden is, daarom ga ik uit van een ervaren oordeel mij hier kan helpen.
tweeter monacor dt-300 7.3 ohm
wharefdale wellicht 5.9 ohm
scheiding 2700 hz
ik heb (zie plaatje) deze componenten in mijn filter, en ik moet zeggen "het klinkt fantastisch" echter..
Het klinkt iets te fris zeg maar, ik mis een beetje warmte.
moet ik nu de tweeter nog verder dempen? of de kantelfrequentie omhoog? zodat de mid/woofer meer doet?
ik begrijp dat het niet zo simpel te beantwoorden is, daarom ga ik uit van een ervaren oordeel mij hier kan helpen.
tweeter monacor dt-300 7.3 ohm
wharefdale wellicht 5.9 ohm
scheiding 2700 hz
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: experts filter vraag
Hang even een tissue voor je tweeter, krijg je een indruk hoe het klinkt als je tweeters verder verzwakt!
Oke mannen bedankt, ga ik doen.
Net nog even geluisterd, lijkt net of ik wat bas mis en te veel midden heb.
Woddt vervolgd.
Ron
Net nog even geluisterd, lijkt net of ik wat bas mis en te veel midden heb.
Woddt vervolgd.
Ron
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
als je te veel midden hebt dan kan het zijn dat de impedantie van de monacor tweeter hoger is dan het origineel,de monacor heeft een impedantie van 8 ohm, het kan zijn dat de originele tweeter misschien een impedantie van 6 ohm had, hierdoor gaat de monacor al met een lagere frequentie mee doen waardoor de overlap tussen woofer en tweeter groter wordt. waardoor je dus een bult krijgt in het midden.
Het zou dan ook zo moeten zijn dat als je de polariteit van de tweeter keert je juist een veel te groot gat krijgt wat meteen hoorbaar is.
om dit op te lossen moeten de waarden van de componenten op het filter worden aangepast op de monacor tweeter.
heb je meer gegevens over de originele tweeter of de gehele luidsprekers?
Het zou dan ook zo moeten zijn dat als je de polariteit van de tweeter keert je juist een veel te groot gat krijgt wat meteen hoorbaar is.
om dit op te lossen moeten de waarden van de componenten op het filter worden aangepast op de monacor tweeter.
heb je meer gegevens over de originele tweeter of de gehele luidsprekers?
Even een pak weerstanden erbij geplaatst.
2.7 en 1.8 in serie en 18 . 15 . 27 parallel ik gad niks anders. De balans tussen de drivers is nu goed.
Ik moet maar ergens een vergelijk faan naken net andere speakers, er zit zeker bas in maar.....
Later meer
2.7 en 1.8 in serie en 18 . 15 . 27 parallel ik gad niks anders. De balans tussen de drivers is nu goed.
Ik moet maar ergens een vergelijk faan naken net andere speakers, er zit zeker bas in maar.....
Later meer
Ja Olaf, volgens een test op internet is de rdc van de tweeter 7.35 ohm
Van de mid/woofer ben ik van an 5.9 uitgegaan, die geen egevens heb ik niet.
Zijn wel beide 8 ohm units.
Ron
Ron
Ja Olaf, volgens een test op internet is de rdc van de tweeter 7.35 ohm
Overigens heb ik een heel nieuw filter met mkp condensatoren, lijkt niet op het origineel.
Overigens heb ik een heel nieuw filter met mkp condensatoren, lijkt niet op het origineel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hetgeen wat je meet met je multimeter in de ohm stand is de gelijkstroomweerstand van de units, deze is altijd iets lager dan de impedantie.
Het filter wordt berekent op de impedantie.
Is het een bestaand filter of heb je hem zelf gebouwd?
Het filter wordt berekent op de impedantie.
Is het een bestaand filter of heb je hem zelf gebouwd?
Zelf gebouwd filter.
En de 7.3 van de tweeter is een gemeten waarde
Vrij hoog overigens.
En de 7.3 van de tweeter is een gemeten waarde
Vrij hoog overigens.
Ik zou eerder denken dat de seriespoel voor de Wharfedale te klein is. Moet eerder 1,5 - 1,8 zijn, afhankelijk van de kastvorm nog groter. Of een goed afgestemde zuigkring om de bafflestep te compenseren. Wat je hoort is hoogstwaarschijnlijk teveel mid-hoog vanaf zo'n 1kHz.
Ga ik proberen, maar gaat/is mijn kantekpunt van 2700 hz dan/nu al niet fkink naar beneden?
Ron
Ron
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Van de woofer ja. maar dat is ook het idee er achter om zo de overlap van de woofer en de tweeter te verminderen en daarmee ook de eventuele bult in de weergave van het midden te verminderen.
Goed bezig mannen, nu begin ik het steeds meer te snappen.
Ik heb nog een ferrospoel en een luchtspoel liggen
Ik denk dat ik de ferro er in zet,
Wordt vervolgd
Dank
Ron
Ik heb nog een ferrospoel en een luchtspoel liggen
Ik denk dat ik de ferro er in zet,
Wordt vervolgd
Dank
Ron
Hmmm. een basgitaar hoor je mooi laag brommen, echter een drumslag lijkt wat dynamiek te missen.
midden en hoog klinken subliem en glashelder!
zou het kunnen dat de mid/laag speaker het gewoon niet aan kan? magneet is ook niet flink (85mm net groter dan de tweeter)
midden en hoog klinken subliem en glashelder!
zou het kunnen dat de mid/laag speaker het gewoon niet aan kan? magneet is ook niet flink (85mm net groter dan de tweeter)
Nou heeft die Monacor ook een flinke magneet, best een bijzonder beestje met grote dome en bedoeld om te combineren met een waveguide.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Om niets aan kwaliteit in te leveren en toch te krijgen wat ik wil horen, heb ik vanmiddag 10" woffers gehaald en wordt het een 3weg.
Tot zover dank aan een ieder voor dit topic
Ron
Tot zover dank aan een ieder voor dit topic
Ron
LOL, moet meteen aan die Bose commercial uit de jaren 80 denkengarring schreef:woffers