forumregels verkoop
Moderator: Beheerdersteam
forumregels verkoop
Om niet iemands draadje in de rubriek "te koop aangeboden" niet te vervuilen maar even apart.
Ik zie regelmatig wel wat langsflitsen wat te maken heeft met die regels. Mensen die er bovenop zitten als iemand maar een klein foutje maakt met het aanbieden van iets.
De regels
vermelden van prijs
- als iemand de vraagprijs biedt, is het object verkocht. Er wordt niet verkocht tegen opbod
- vermelden of de prijs een vaste prijs is. Indien dit niet wordt aangeven wordt aangenomen dat over de prijs te spreken valt.
maar ook :
Dat evt bieden per email of pb kan .
Prijs moet genoemd worden om het geen schimmig "marktplaats" te laten worden, maar waarom mag je dan wel per PB bieden ?
Laat dan het bieden ook hier plaatsvinden zou ik dan zeggen. Dan is het wel transparant.
Juist omdat het niet de bedoeling is dat het geen MP wordt is het hinken op twee gedachten en soms wringen de regeltjes daardoor
wel wat.
My 2 cents hoor..
Ik zie regelmatig wel wat langsflitsen wat te maken heeft met die regels. Mensen die er bovenop zitten als iemand maar een klein foutje maakt met het aanbieden van iets.
De regels
vermelden van prijs
- als iemand de vraagprijs biedt, is het object verkocht. Er wordt niet verkocht tegen opbod
- vermelden of de prijs een vaste prijs is. Indien dit niet wordt aangeven wordt aangenomen dat over de prijs te spreken valt.
maar ook :
Dat evt bieden per email of pb kan .
Prijs moet genoemd worden om het geen schimmig "marktplaats" te laten worden, maar waarom mag je dan wel per PB bieden ?
Laat dan het bieden ook hier plaatsvinden zou ik dan zeggen. Dan is het wel transparant.
Juist omdat het niet de bedoeling is dat het geen MP wordt is het hinken op twee gedachten en soms wringen de regeltjes daardoor
wel wat.
My 2 cents hoor..
Re: forumregels verkoop
Het bieden per PB is volgens mij bedoeld om een lager bod uit te brengen als wordt gevraagd, het MarktPlaats bieden is het zogenaamde "per opbod" principe.
Re: forumregels verkoop
hmm, ok ? niet zo helder dan
iemand biedt iets aan voor 75 euro
iemand anders denk , ik heb er 50 voor over. Mag ie dat posten ? of moet ie PB-en ?
stel hij PB-ed, 50 euro. moet ie dat melden op het forum dat ie PB-ed ? Met het bedrag erbij ?
iemand anders PB-ed 60 euro en meldt dat niet op het forum.
De verkoper kan dan achter de schermen de bieders toch nog tegen elkaar uitspelen.
iemand biedt iets aan voor 75 euro
iemand anders denk , ik heb er 50 voor over. Mag ie dat posten ? of moet ie PB-en ?
stel hij PB-ed, 50 euro. moet ie dat melden op het forum dat ie PB-ed ? Met het bedrag erbij ?
iemand anders PB-ed 60 euro en meldt dat niet op het forum.
De verkoper kan dan achter de schermen de bieders toch nog tegen elkaar uitspelen.
Re: forumregels verkoop
Wat er achter de schermen gebeurt dat valt natuurlijk niet in de gaten te houden en de verkopert kan aan de voorkant van alles roepen (ook al klopt er niets van) maar ... als wordt aangegeven dat de prijs een indicatie is en dat er over de prijs te onderhandelen valt dan verhuist dit (meestal) naar de PB-sectie en ja, hier kan de verkoper de bieders tegen elkaar uitspelen.
Het is natuurlijk niet zo dat alles dicht te timmeren of uit te sluiten valt (dan moeten de MOD's alle onderhandelingen zelf gaan uitvoeren en dan wordt het een soort veilinghuis) en op zich hoeft dat ook omdat hier over het algemeen alleen maar van die maffe hobbyisten aanwezig zijn die niet de bedoeling hebben om geld te verdienen maar gewoon een beetje klooien met luidsprekertjes en filtertjes en zo nu en dan te veel aanschaffen (hebbe, hebbe, hebbe) of gewoon toe zijn aan iets nieuws en dan het oude spul voor een schappelijk bedrag te koop zetten. De regels zijn er (denk ik) om juist de snelle jongens en meisjes in toom te houden die uit zijn op winst oid.
Maar je hebt gelijk dat er achter de schermen ook oneerlijke zaken kunnen worden gedaan.
Het is natuurlijk niet zo dat alles dicht te timmeren of uit te sluiten valt (dan moeten de MOD's alle onderhandelingen zelf gaan uitvoeren en dan wordt het een soort veilinghuis) en op zich hoeft dat ook omdat hier over het algemeen alleen maar van die maffe hobbyisten aanwezig zijn die niet de bedoeling hebben om geld te verdienen maar gewoon een beetje klooien met luidsprekertjes en filtertjes en zo nu en dan te veel aanschaffen (hebbe, hebbe, hebbe) of gewoon toe zijn aan iets nieuws en dan het oude spul voor een schappelijk bedrag te koop zetten. De regels zijn er (denk ik) om juist de snelle jongens en meisjes in toom te houden die uit zijn op winst oid.
Maar je hebt gelijk dat er achter de schermen ook oneerlijke zaken kunnen worden gedaan.
Re: forumregels verkoop
In de praktijk blijken de grootste problemen te ontstaan met mensen die al betaald hebben en niet krijgen wat ze dachten.
En met verkopers die om duistere redenen de ene koper voor laten gaan op de andere, waarschijnlijk om net wat meer te kunnen vangen.
Beide situaties ondervang je niet door het anders te gaan doen, je kunt nooit uitsluiten dat er achter de schermen deals worden gesloten. Door onderhandelingen achter de schermen te laten doen, onze aanpak, blijft de prijs op het forum ongewijzigd en kan de verkoper na een mislukte onderhandeling op het forum gewoon door alsof er niets gebeurd is op de achtergrond.
De aanpak heeft door de jaren heen goed gewerkt en problemen zijn slechts zeer incidenteel aan de orde. Wat mij betreft gaan we door op de huidige manier.
En met verkopers die om duistere redenen de ene koper voor laten gaan op de andere, waarschijnlijk om net wat meer te kunnen vangen.
Beide situaties ondervang je niet door het anders te gaan doen, je kunt nooit uitsluiten dat er achter de schermen deals worden gesloten. Door onderhandelingen achter de schermen te laten doen, onze aanpak, blijft de prijs op het forum ongewijzigd en kan de verkoper na een mislukte onderhandeling op het forum gewoon door alsof er niets gebeurd is op de achtergrond.
De aanpak heeft door de jaren heen goed gewerkt en problemen zijn slechts zeer incidenteel aan de orde. Wat mij betreft gaan we door op de huidige manier.
Re: forumregels verkoop
dichtgetimmerd krijg je het toch niet, vrees dat inderdaad ook.
het staat en valt met de mentaliteit van de mensen.
daarvan mag je hier meer verwachten dan op MP. Ik zou ook niet snel weten hoe het beter kan.
Wat concept betreft. Het is wel redelijk gesteld waar men zich aan dient te houden maar het waarom/waarvoor kan soms wel iets helderder. Als je de gedachte erachter snapt is het ook makkelijker je eraan te houden.
het staat en valt met de mentaliteit van de mensen.
daarvan mag je hier meer verwachten dan op MP. Ik zou ook niet snel weten hoe het beter kan.
Wat concept betreft. Het is wel redelijk gesteld waar men zich aan dient te houden maar het waarom/waarvoor kan soms wel iets helderder. Als je de gedachte erachter snapt is het ook makkelijker je eraan te houden.
Re: forumregels verkoop
Om nog even een oud onderwerp op te rakelen, een van de andere regels bij het te koop aanbieden van spullen is dat het moet gaan om zelfbouw gerelateerde spullen.
Op dit moment valt het alles mee, maar ik heb geregeld het idee gehad dat de helft van de aanbiedingen over dingen ging die niks met zelfbouw te maken hadden. Breng dat soort spullen lekker naar marktplaats!
Op dit moment valt het alles mee, maar ik heb geregeld het idee gehad dat de helft van de aanbiedingen over dingen ging die niks met zelfbouw te maken hadden. Breng dat soort spullen lekker naar marktplaats!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
