Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Moderator: Beheerdersteam
Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Beste forumlezers,
Ik kom op het forum voor advies over huiskamerakoestiek en heb al een aantal topics door gelezen.
Toch hoop ik op wat persoonlijk advies aangezien elke kamer weer anders is. Dit is mijn situatie.
Na het installeren van mijn Focal 816W vloerstaanders en i22DAC primare versterker in mijn woonkamer heb ik gemerkt dat de ruimte aanpassingen nodig. Ik merk:
• Flutter-effect (minder tussen boekenkast en muur tegenover)
• Boomy geluid vanaf de bank, basgitaren zijn te dik en ongecontroleerd (die versterker kan het prima.. i know).
• Hoog verdrinkt in de aanwezigheid van laag.
Zie bijgaand plaatje (situatie nu) voor mijn kamer in de bestaande situatie. Ruimte is zo’n 11 meter lang en 4 meter breed met aan de keukenzijde een versmalling van 2 / 2,5 meter. De muren zijn nu vrij kaal en op de vloer ligt laminaat. (daar heb je het probleem al zou je zeggen).
Nu en denk aan een tweede opstelling ter verbetering: Zie plaatje: voorgestelde situatie.
In het kort wil ik de plaatsing van de speakers veranderen in de lengte van de kamer (voor het raam...), een tapijtje neerleggen en meubel stukken links en rechts tussen bank en boxen plaatsen. Dit om zij-reflecties de baas te zijn. Verder heb ik de bank meer in de kamer geplaatst zodat hij niet tegen de muur aan staat. Verder wil ik wat meer meubels zoals een dressoir en / servieskast kopen.
Enorme traps, diffusers e.d. zijn niet accepté voor mijn partner. Het blijft een woonkamer.. slimme oplossingen dus.
De vraag:
Hebben deze veranderingen effect?
Welke andere ‘stealth’-oplossingen zou ik nog meer kunnen toepassen om het laag te filteren?
Afmetingen van de kamer:
• Langste muur: 11 á 12 meter
• Tegenoverstaande lange muur (TV): 7,5 meter
• Lengte tussen de 2 muren: ong. 4 meter
• Muur met raampartij heeft een hoek van 105 tot 110 graden links onder.
• Verticale muur naast de eettafel = zo’n 2.20 meter.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie tips, adviezen en verwijzingen!
Ik kom op het forum voor advies over huiskamerakoestiek en heb al een aantal topics door gelezen.
Toch hoop ik op wat persoonlijk advies aangezien elke kamer weer anders is. Dit is mijn situatie.
Na het installeren van mijn Focal 816W vloerstaanders en i22DAC primare versterker in mijn woonkamer heb ik gemerkt dat de ruimte aanpassingen nodig. Ik merk:
• Flutter-effect (minder tussen boekenkast en muur tegenover)
• Boomy geluid vanaf de bank, basgitaren zijn te dik en ongecontroleerd (die versterker kan het prima.. i know).
• Hoog verdrinkt in de aanwezigheid van laag.
Zie bijgaand plaatje (situatie nu) voor mijn kamer in de bestaande situatie. Ruimte is zo’n 11 meter lang en 4 meter breed met aan de keukenzijde een versmalling van 2 / 2,5 meter. De muren zijn nu vrij kaal en op de vloer ligt laminaat. (daar heb je het probleem al zou je zeggen).
Nu en denk aan een tweede opstelling ter verbetering: Zie plaatje: voorgestelde situatie.
In het kort wil ik de plaatsing van de speakers veranderen in de lengte van de kamer (voor het raam...), een tapijtje neerleggen en meubel stukken links en rechts tussen bank en boxen plaatsen. Dit om zij-reflecties de baas te zijn. Verder heb ik de bank meer in de kamer geplaatst zodat hij niet tegen de muur aan staat. Verder wil ik wat meer meubels zoals een dressoir en / servieskast kopen.
Enorme traps, diffusers e.d. zijn niet accepté voor mijn partner. Het blijft een woonkamer.. slimme oplossingen dus.
De vraag:
Hebben deze veranderingen effect?
Welke andere ‘stealth’-oplossingen zou ik nog meer kunnen toepassen om het laag te filteren?
Afmetingen van de kamer:
• Langste muur: 11 á 12 meter
• Tegenoverstaande lange muur (TV): 7,5 meter
• Lengte tussen de 2 muren: ong. 4 meter
• Muur met raampartij heeft een hoek van 105 tot 110 graden links onder.
• Verticale muur naast de eettafel = zo’n 2.20 meter.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie tips, adviezen en verwijzingen!
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Deze zaken gaan een positief effect hebben. Wat je nog moet uitmeten is dat de eerste reflecties via achter en zijwand, links en rechts op hetzelfde moment je sweet spot bereiken. Dat wordt even puzzelen met geometrie.
Garantie voor een strak laag kan ik niet geven, als je huis van betonnen muren en plafond is gemaakt blijft dat een probleem. Ik ben daarom overgegaan op dipool laag (en heb uiteindelijk heel mijn systeem dipool gemaakt, zie avatar).
Garantie voor een strak laag kan ik niet geven, als je huis van betonnen muren en plafond is gemaakt blijft dat een probleem. Ik ben daarom overgegaan op dipool laag (en heb uiteindelijk heel mijn systeem dipool gemaakt, zie avatar).
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Wat zeker positief gaat zijn is dat je luisterplek niet meer klem tegen een achterwand zit. Dat klinkt slagen beter en natuurgetrouwer. Verder zal de verdeling van staande golven veranderen, maar het is maar matig te voorspellen of dat goed gaat uitpakken voor je. Misschien dat het Stereoplay-tooltje (als het er nog is) wat indicatiefs kan geven voor je. Zoals Jeroen al aangaf zul je baat hebben bij het dempen van de eerste reflecties.
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Heb je al eens gekeken met deze tool? Je kunt ook eens experimenteren met de aankoppeling op de vloer, met laminaat werkt het vaak beter om de luidsprekers "verend" te plaatsen.
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Dipool? wow.. nice. Dank voor je tip. Ik ga de plaatsing van de bank goed uitproberen!
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Stereoplay? nog niet eerder gezien. Ga het ff bekijken. Dank!
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Verend?.. nog een tool om te checken. Thanx!
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
De ideeën waar je zelf al mee komt, zouden je problemen in grote mate moeten verminderen.
Flutters kun je eenvoudig aanpakken als je weet tussen welke wanden de flutter optreedt. Breng demping of diffusie aan op één van de wanden en het probleem zou al verholpen moeten zijn. Een iets schuin hangend schilderij kan soms al afdoende zijn.
Veel moderne huiskamers hebben een te hoge galmtijd. Meer (breedbandige) demping zal daarom vaak tot een klankverbetering leiden. Demping kun je onopvallend toevoegen in de vorm van een dik en zwaar hoogpolig vloerkleed, dikke gordijnen en stoffen bankstellen. Vaak kun je dempingspanelen bovendien op slimme plaatsen verstoppen, zoals boven op een boekenkast of aan de onderzijde van het blad van een salontafel.
Een luisterpositie tegen de wand betekent dat je veel staande golven heel luid zult horen. Ga je bij de wanden vandaan, dan zul je de meeste staande golven minder luid horen. Je zult nog altijd last houden van enige mate van onregelmatigheid in het laag, maar het kan best zo zijn dat de verbetering van de andere opstelling het laag al voldoende strak maakt. Mocht dat niet zo zijn, dan is het mogelijk dat een dipool laagweergever je problemen vermindert. Het is moeilijk om vooraf te voorspellen hoe een dipool precies in je kamer zal integreren. Als je een dipool ver van de voorwand kunt opstellen, is het aannemelijk dat je laag strakker wordt (dat deed het bij mij wel), maar een niet optimaal geplaatste dipool zou evengoed tot een verslechtering kunnen leiden. Helaas is dat iets wat je in situ zult moeten uittesten. Een ander nadeel van het tegen de achterwand zitten, is dat het stereobeeld compleet om zeep geholpen wordt, dus het aanpassen van de opstelling is sowieso aan te bevelen!
Andere (meer stealthy) oplossingen om het laag onder controle te krijgen zijn het toepassen van een equalizer (tegenwoordig zijn er uitstekende DSP's op de markt) en het toepassen van meerdere subwoofers. Twee strategisch geplaatste subwoofers kunnen je laagweergave flink verbeteren, vier stuks zelfs nog iets meer. Subwoofers hoeven geen ruimtevreters te zijn. Ze zijn er al als kubusjes van 25 cm.
Ben je afgezien van de flutter verder tevreden met de klank in het midden en hoog?
Flutters kun je eenvoudig aanpakken als je weet tussen welke wanden de flutter optreedt. Breng demping of diffusie aan op één van de wanden en het probleem zou al verholpen moeten zijn. Een iets schuin hangend schilderij kan soms al afdoende zijn.
Veel moderne huiskamers hebben een te hoge galmtijd. Meer (breedbandige) demping zal daarom vaak tot een klankverbetering leiden. Demping kun je onopvallend toevoegen in de vorm van een dik en zwaar hoogpolig vloerkleed, dikke gordijnen en stoffen bankstellen. Vaak kun je dempingspanelen bovendien op slimme plaatsen verstoppen, zoals boven op een boekenkast of aan de onderzijde van het blad van een salontafel.
Een luisterpositie tegen de wand betekent dat je veel staande golven heel luid zult horen. Ga je bij de wanden vandaan, dan zul je de meeste staande golven minder luid horen. Je zult nog altijd last houden van enige mate van onregelmatigheid in het laag, maar het kan best zo zijn dat de verbetering van de andere opstelling het laag al voldoende strak maakt. Mocht dat niet zo zijn, dan is het mogelijk dat een dipool laagweergever je problemen vermindert. Het is moeilijk om vooraf te voorspellen hoe een dipool precies in je kamer zal integreren. Als je een dipool ver van de voorwand kunt opstellen, is het aannemelijk dat je laag strakker wordt (dat deed het bij mij wel), maar een niet optimaal geplaatste dipool zou evengoed tot een verslechtering kunnen leiden. Helaas is dat iets wat je in situ zult moeten uittesten. Een ander nadeel van het tegen de achterwand zitten, is dat het stereobeeld compleet om zeep geholpen wordt, dus het aanpassen van de opstelling is sowieso aan te bevelen!
Andere (meer stealthy) oplossingen om het laag onder controle te krijgen zijn het toepassen van een equalizer (tegenwoordig zijn er uitstekende DSP's op de markt) en het toepassen van meerdere subwoofers. Twee strategisch geplaatste subwoofers kunnen je laagweergave flink verbeteren, vier stuks zelfs nog iets meer. Subwoofers hoeven geen ruimtevreters te zijn. Ze zijn er al als kubusjes van 25 cm.
Ben je afgezien van de flutter verder tevreden met de klank in het midden en hoog?
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Trouwens de piano is dat een ouderwetsche of een digitale? Ik kan mij voorstellen dat een piano mee gaat resoneren.
Re: Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Dat valt alleszins mee; de snaren worden immers gedempt. Van mijn akoestische gitaar heb ik overigens wel last.John P schreef:Trouwens de piano is dat een ouderwetsche of een digitale? Ik kan mij voorstellen dat een piano mee gaat resoneren.
