Remote volume regeling met draaiknop, is dat zelf te doen?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
bert003

Remote volume regeling met draaiknop, is dat zelf te doen?

Bericht door bert003 »

Ik heb een laatst naar een Devialet versterker geluisterd maar het mooiste aan het apparaat vond ik toch eigenlijk wel de afstandsbediening.

Deze heeft een draaiknop om het volume mee te regelen. Zou zoiets al eens zelf gemaakt zijn?
Zeer relaxed en zoveel fijner dan een a.b. met up/down knopjes.

Ik vraag me af of iemand weet of hier kant en klare projecten van zijn.
Bijlagen
Devialet-D-Premier-remote.jpg
ray5150

Re: Remote volume regeling met draaiknop, is dat zelf te doe

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat de elektronische kant niet zoveel voorstelt.
Het is gewoon een eindloze digital encoder die niet veel meer kost dan euro of twee.

Het verschil met een gewone afstandsbediening zal ik de software zitten.
In plaats van meerdere knopjes moet de encoder uitgelezen worden.

De grootste uitdaging zal liggen in het fabrieken van een passende en net uitziende behuizing.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik kan mij herinneren dat in vervlogen dagen Grundig of Blaupunkt (dacht Grundig) buizenradio's maakte met zo'n afstandsbediening met volume draaiknop. Toen nog wel met een kabel er aan :D
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Weet van een Boze setje ook dat die ook zoiets heeft. Alleen dan niet draadloos. Moet hij dat zijn ?

Afbeelding
SuperR

Bericht door SuperR »

Zoiets, maar dan met een batterij en IR led. Zoek anders een op Griffin Powermate
Bijlagen
arc-side.jpg
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Je hebt toch gewoon motordrive-potmeters met slipkoppeling zodat je ze ook met de hand kan bedienen.
Zit ook op mijn Marantz en dat gaat al 20 jaar goed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

mtb schreef:
Je hebt toch gewoon motordrive-potmeters met slipkoppeling zodat je ze ook met de hand kan bedienen.
Zit ook op mijn Marantz en dat gaat al 20 jaar goed.
Volgens mij is het niet Bert zijn bedoeling om met een Marantz op schoot te gaan zitten :shock:

Afbeelding

Deze knopjes zijn trouwens best wel duur ($500).

Overigens als je zo'n encoder met ledcirkel zoekt: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/700608/ Is wel tamelijk klein.
bert003

Bericht door bert003 »

Wat ik dan zou willen is een draaiknop die mijn huidige afstandsbediening vervangt. De draaiknop moet de up en downtoetsen van de afstandsbediening emuleren. Dat het met een encoder zal gaan begrijp ik, maar hoe verder...
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

encoder lezen met microcontroller die een IR led aanstuurt (RC5 of zo).
SuperR

Bericht door SuperR »

Dat moet idd makkelijk gaan, maar hoe maak je de behuizing?
bert003

Bericht door bert003 »

De behuizing hoeft voor mij niet zo mooi te zijn als die van een devialet, maar hij moet wat gewicht hebben zodat ie lekker naast je op de bank blijft staan. Desnoods vul ik hem af met zand :-)
Ik zou hem bijv. voor de AFDAC willen gebruiken die ik binnenkort in elkaar ga solderen.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik vind het trouwens wel een geinig idee. Het is wat betreft elektronica niet zo lastig.

Begin van de week anders eens te bladeren op websites als deze;
http://www.righto.com/2009/08/multi-pro ... brary.html
http://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Encoder.html
http://playground.arduino.cc/Main/RotaryEncoders
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7006 ... r-3-A-16-V

Dit is niet de meest efficiënte methode om je project te bouwen, maar het is een leuk platform om wat ervaring mee op te doen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zit dit zo eens te bekijken, maar is dit niet slimmer op te lossen met Bluetooth?

Zoiets?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9890 ... view1&rb=2
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan moet de ontvangende kant ook van Bluetooth zijn/worden voorzien ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 05 jun 2013, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

guido schreef:
encoder lezen met microcontroller die een IR led aanstuurt (RC5 of zo).
En wat ga je dan oversturen? Up-pulsjes en down-pulsjes?

Nadeel van RC5 is dan wel dat de herhalingsfrequentie maar 10 Hz is op repeat (knopje ingedrukt houden) en iets van 5 Hz voor enkele commando's. Of dat nou zo lekker gaat werken met een puls encoder...? Nou ja, als je héél langzaam draait misschien? :mrgreen:
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik zie hier geen problemen die met programmatuur niet opgelost kunnen worden.

Een RC5 commando studeren duurt 25ms, daar ligt dus in ieder geval geen beperking. Dan is de vraag hoe veel commando's per seconden door de receiver gelezen kunnen worden en hoe vaak je kan analyseren of er aan de knop wordt gedraaid.
Ik zou persoonlijk gewoon enkele RC5 commando's sturen ipv de herhaalcode. Dat is mi snel zat en zorgt er voor dat de timing russen de commando's niet zo kritisch is. Daarnaast kan Knuisje gewoon instellen in de AFDAC of er per commando 1,2,3,4 of 10 dB stapjes per commando worden gemaakt.

ik zou denk ik zoiets doen als start;

-while 1

lees status1 encoder uit, 2 pinnen
delay(50)
lees status2 encoder uit, 2 pinnen

--if status 1 en 2 zijn niet gelijk
bepaal of het CW of CCW draaien is
---if CW{zend rc5 commando volume omhoog}
else {zend rc5 commando volume omlaag}
---end
--end
-end
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jup, maar de vraag blijft of de RC5 zelf de encoder bij kan houden, anders ga je pulsen missen. Maar misschien valt het in de praktijk mee.

Draadloos muisje met PS2 aansluiting slopen?
SuperR

Bericht door SuperR »

Pjotr schreef:
Jup, maar de vraag blijft of de RC5 zelf de encoder bij kan houden, anders ga je pulsen missen. Maar misschien valt het in de praktijk mee.
De encoder geeft geen puls, maar heeft 2 statuspennen. Door te kijken wat de verandering van de status is kun je bepalen of hij links of rechtsom draait.

Je kan het hele systeem wat robuuster maken door te zeggen dat je de rotatie enkel als CW of CCW beschouwt als je een aantal stappen succesvol doorloopt. Dus zeg, ik houd 100 ms de knop in de gaten en enkel wanneer ik merk dat gedurende die 100ms de knop de hele tijd een kant op draait, pas dan bestempel ik het als draaien.
Dan ga je die meting toetsen en kijk je of de knop stil staat, CW of CCW draait.
Corresponderend stuur je een commando uit. Als je dat zeg 5 keer per seconde kan doen is dat prima toch?

Met wat creativiteit moet je een eind kunnen komen. Je bent niet de eerste die een encoder met een uC uitleest of IR codes stuurt :)
bert003

Bericht door bert003 »

Leuke reacties mensen, dank voor het meedenken. Heb ook al zitten Googelen maar ik kom toch vaak op net andere projecten uit dan ik bedoel. Misschien gebruik ik net de verkeerde steekwoorden.

Kwam wel een grappig filmpje tegen van gasten die een encoder uit een muis in een los kastje hadden gezet met een soort draaiknop. Maar goed, dan kun je alleen op een pc scrollen. Een schema die de encoder L/R 'pulsen' omzet in RC5 IR pulsen heb ik nog niet gevonden.

Ja, met een Philips Pronto TSU9600 schijnt het te kunnen, daar zit een draaiwiel op die je met Java o.i.d. kunt programmeren. Wat ik niet kan, en die dingen zijn duuuuuur. En niet DIY.
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Ik heb tegenwoordig relays in m'n voorversterker voor het volume te regelen, maar vroeger was dat zo'n blauwe alps motorpot. Die zat in de kast (geen knop voorop) en op het uiteinde een bourns encoder. Daardoor had ik ook de stand van de potmeter en kon ik naar voorkeurs volume draaien etc.

Uitlezen was een kwestie van twee acht pennetjes, alleen was de stand niet meteen helder. Daar was een lookup tabel voor nodig of een nogal ingewikkelde berekening. Maar dat laatste had ik geloof ik gevonden op het internet. Uiteindelijk weet je dan de stand en als die verandert weet je of je links of rechtsom draait.

Dit lijkt me zeker te doen, maar een mooie behuizing is een ander verhaal.
SuperR

Bericht door SuperR »

bert003 schreef:
Een schema die de encoder L/R 'pulsen' omzet in RC5 IR pulsen heb ik nog niet gevonden. Ja, met een Philips Pronto TSU9600 schijnt het te kunnen, daar zit een draaiwiel op die je met Java o.i.d. kunt programmeren. Wat ik niet kan, en die dingen zijn duuuuuur. En niet DIY.
Volgens mij zijn de schema's al praktisch gegeven in de links die ik gaf.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1640508
Er komt in ieder geval meer bij kijken dan een paar weerstandje er torren, maar ik ging er eigenlijk al wel vanuit dat je wist dat je met microcontrollers aan de slag zou "moeten".
hsmeets

Bericht door hsmeets »

bert003 schreef:
Ik zou hem bijv. voor de AFDAC willen gebruiken die ik binnenkort in elkaar ga solderen.
De AFDAC, AFDAC-2 neem ik aan ga je in elkaar zetten. Deze heeft een volume regeling die via de al genoemde rotary encoder werkt. Een microcontroller leest de status van de encoder en stuurt dan commando's naar via I2S naar de DAC chip. De microcontroller stuurt ook een display aan. De microcontroller in de AFDAC2 leest ook een IR led uit voor RC5? commando's die hij ontvangt en vertaald die ook in commando's voor de DAC.

In principe (ik zeg in principe) moet het niet al te moelijk zijn om op basis van de bestaande controller print een remote te maken: accu, controller print en rotary encoder in een kastje stoppen. De display achterwegen laten en de firmware door Knuisje laten aanpassen dat hij niet via I2S commando's naar de DAC stuurt maar dat hij RC5 commando's uitstuurt via een IR led die aan een van de IO pins hangt die vrijkomen van het display dat niet is aangesloten.

Moet het niet via IR maar RF dan zou je ZigBee modules kunnen overwegen.
bert003

Bericht door bert003 »

Nou genoeg materiaal om te lezen in elk geval!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”