Versterker opnieuw lakken en beletteren
Moderator: Beheerdersteam
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Eerste foto's had ik m'n twijfels.. Maar dit ziet er inderdaad stukken beter uit ! Toch wel de moeite waard denk ik zo 
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik hoop maar dat de bias niet verlopen is bij het reinigen. De potjes staan op nog op dezelfde stand, al had ik dat graag gecontroleerd. Nog steeds geen service manual.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Na het reinigen is het toch verstandig om de versterker echt onderhande te nemen.Berre schreef:Ik hoop maar dat de bias niet verlopen is bij het reinigen. De potjes staan op nog op dezelfde stand, al had ik dat graag gecontroleerd. Nog steeds geen service manual.
de condensatoren zijn inmiddels al aardig op leeftijd en kunnen beter gelijk vervangen worden. daarnaast is het verstandig om het verhaal even helemaal door te meten en opnieuw af te regelen.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Vandaag de kast onder handen genomen. Enkele foto's voor wie daar zin in heeft 
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik heb wel die van de 8080 gevonden, ik weet niet of die er intern op lijkt, je moet maar even kijken.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
ziet er goed uit zo.
de beschadiging is aanwezig maar valt wel mee zo.
ik zou het mooi zo laten.
de beschadiging is aanwezig maar valt wel mee zo.
ik zou het mooi zo laten.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Hij lijkt er een beetje op, maar er zijn te veel verschillen om bruikbaar te zijn. Ik zoek vooral de testpunten en de spanningen voor controle en afregeling van bias en DC.ray5150 schreef:Ik heb wel die van de 8080 gevonden, ik weet niet of die er intern op lijkt, je moet maar even kijken.
Heb terloops eens opgezocht wat het vervangen van de voedingselco's zou kunnen kosten: 124 € per stuk (er gaan er vier in). Voorlopig heb ik daar geen zin in. Je leest daarover ook constant tegenstrijdige meningen: de een zegt vervangen, de ander zegt afblijven. Tja...
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Kun je ook aangeven bij welke zaak dat was ?
Dat soort elko's horen niet meer te kosten dan een tientje of 2 per stuk, maximaal.
In dat verband is het ook handig om aan te geven wat voor elko's er nu in zitten.
Dat soort elko's horen niet meer te kosten dan een tientje of 2 per stuk, maximaal.
In dat verband is het ook handig om aan te geven wat voor elko's er nu in zitten.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Het was op een of andere website, terloops gevonden, zoals ik al zei. Misschien vind ik hem weer terug, dan zal ik het posten.ray5150 schreef:Kun je ook aangeven bij welke zaak dat was ?
Dat soort elko's horen niet meer te kosten dan een tientje of 2 per stuk, maximaal.
In dat verband is het ook handig om aan te geven wat voor elko's er nu in zitten.
De huidige elco's zijn van Technics (Panasonic) en dragen als opschrift: 15000 µF - 71V (? bizar) en 85°C.
De elco's die ik gevonden heb zijn ook Panasonic: 15.000 µF, maar bij 100V en 105 °C; ze bestaan in enkele verschillende afmetingen: langer of korter resp. dunner of dikker, alnaargelang de print.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik vond ook nog deze link voor een service manual :
http://www.technics.owner-manuals.com/S ... HNICS.html
Voor 5 $ kun je de gok wel wagen, lijkt me.
Die elko's, tja. het moeilijke is niet zozeer de waarde of de werkspanning. (mag wel iets hoger dan 71 VDC, is niet echt een courante waarde.) maar meer om er een te vinden die exact op de print past.
die 85 Volt en 105 graden is geen probleem, maar passen die ook ?
http://www.technics.owner-manuals.com/S ... HNICS.html
Voor 5 $ kun je de gok wel wagen, lijkt me.
Die elko's, tja. het moeilijke is niet zozeer de waarde of de werkspanning. (mag wel iets hoger dan 71 VDC, is niet echt een courante waarde.) maar meer om er een te vinden die exact op de print past.
die 85 Volt en 105 graden is geen probleem, maar passen die ook ?
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Zes uur schuren. Beginnen met korrel 60 eindigen met korrel 600.SARK schreef:Hoe heb je de kap zo gekregen
Er gaat nog blanke lak over, zodra de zijpanelen in pianolak klaar zijn. Die hebben nu de vierde laag lak gehad, nog acht te gaan. Dan polijsten met korrel 1200 en politoeren tot spiegelglans.
Hogere pootjes komen er waarschijnlijk ook nog. Niet zozeer voor de vorm maar om die bak beter te kunnen tillen. De huidige pootjes zijn te kort, ik kom er met mijn dikke vingers niet onder.
Het materiaal voor die poten is nog niet beslist. Had graag er graag aluminium conussen onder gezet, of chroom. Maar die kosten een fortuin. Had ik een draaibank, ik maakte ze zelf.
Detail: de VU-meter had een krasje, dat is er ook uit geboend met metaalpolish.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik vind die frontplaat er nou helemaal nog niet zo slecht uitzien.
Zou hem gewoon lekker zo laten.
Zou hem gewoon lekker zo laten.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Het is vooral een kwestie van geduld en volharding; ook de bereidheid om er veel vrije tijd aan te spenderen.
Het opknappen van allerlei spul is een virus waar ik van kindsbeen mee opgescheept zit. Mijn ouders waren van eenvoudige origine, veel geld voor speelgoed was er niet ("Snieklaas was een onsympathieke man"
... ). Dus maakten we veel zelf en we spaarden lang om iets van waarde te kunnen kopen. Toen sleepte ik vaak gevonden of gekregen spullen mee naar huis om op te knappen. Zo leerden we met gereedschap omgaan en ontwikkelden we handigheid. Iets waar het de huidige facebook generatie aan ontbreekt als ik zie hoe mijn kinderen in het leven staan.
De versterkers die ik nu restaureer had ik in mijn tienertijd nooit kunnen betalen. Ik kende ze alleen van de folder. Nu neem ik wraak op die periode door die spullen weer in hun originele glorie te herstellen of door er zelfs een schepje bovenop te doen.
Als ik op een recyclagepark kom zie ik daar altijd allerlei lekkers dat smeekt om meegenomen te worden
. Zo vond ik onlangs in de bak "non-ferro" een echte koperen mijnwerkerslamp, helemaal zwart en groen van de oxides. Die staat nu mooi te glanzen. Het originele glaasje was nog onbeschadigd. Zoiets kan ik gewoon niet laten liggen.
Het opknappen van allerlei spul is een virus waar ik van kindsbeen mee opgescheept zit. Mijn ouders waren van eenvoudige origine, veel geld voor speelgoed was er niet ("Snieklaas was een onsympathieke man"
De versterkers die ik nu restaureer had ik in mijn tienertijd nooit kunnen betalen. Ik kende ze alleen van de folder. Nu neem ik wraak op die periode door die spullen weer in hun originele glorie te herstellen of door er zelfs een schepje bovenop te doen.
Als ik op een recyclagepark kom zie ik daar altijd allerlei lekkers dat smeekt om meegenomen te worden
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Herkenbaar wel leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met die afwijking.
Ik kan het ook nooit laten om even in de bak te neuzen, je weet immers nooit wat je tegen komt.
Ik moet echter wel zeggen dat ik wel vaker dingen laat liggen, maar dat is om dat ik het niet meer kwijt kan hier.
Groetjes George.
Ik kan het ook nooit laten om even in de bak te neuzen, je weet immers nooit wat je tegen komt.
Ik moet echter wel zeggen dat ik wel vaker dingen laat liggen, maar dat is om dat ik het niet meer kwijt kan hier.
Groetjes George.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik zeg niks...Kappa7 schreef:Ik moet echter wel zeggen dat ik wel vaker dingen laat liggen, maar dat is om dat ik het niet meer kwijt kan hier.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Hé, leuk dat ik dit hier tegenkom. Ik ben ook al bezig geweest met uitzoeken hoe frontplaten te herstellen. Zeefdruk kan en is wellicht interessant bij wat grotere oplages, alleen de drukker hier in de buurt vertelde me dat ze niet kunnen zeefdrukken op verspringende frontplaten. Neem bijvoorbeeld een Technics SU-V55A, het front daarvan komt aan de onderkant wat naar voren. Maar er zijn natuurlijk genoeg frontplaten die gewoon vlak zijn. Ander probleem bij Technics is 't lettertype, ik heb 't nog niet kunnen vinden, wel die er bij in de buurt komen, maar op kleine details net even wat anders zijn. Maar je kan ze natuurlijk ook "overtrekken", foto maken en via photoshop bewerken, alleen een heidense klus
. Op de bovenkant van de kap horen officieel natuurlijk ook nog opschriften, maar dat wordt al helemaal een klus om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb een SU-MA10 met een wat beschadigd front, die wil ik nog een keer onderhanden nemen, alleen nu wat druk met andere dingen. Ligt natuurlijk sowieso al wat anders, omdat dat geborstelde "alulook" is, hoe je daar weer die fijne schuurlijntjes 100% horizontaal inkrijgt..... Ook nog een 5560 trouwens met die issue (mooi apparaat vind ik, de receivers is sowieso waar ik 't meest warm van wordt
).
Electrotanya heeft veel servicemanuals, maar niet die van de 8099. Wel één van de 8077 die in ieder geval uit de zelfde serie komt. Van die versterker heb ik er ook nog één, wat nicotine betreft is die er ongeveer 'tzelfde aan toe als de 8099 hier. Wel aan begonnen en deels als schoon gemaakt, maar om 't echt goed te doen moeten de prints er gewoon helemaal uit en dat is echt veel werk. Ruststroom etc. van de 8077 kan misschien een richtlijn zijn voor de 8099, ik denk niet dat dat echt (veel) afwijkt, voor de 8077 is 't 15mV. Meetpunten zijn de TP pennetjes, maar zou ook over de weerstanden voor de eindtorren te meten moeten zijn. 8 Stuks trouwens, nog niet eerder gezien. Is de belettering er af gepoetst, of zijn ze een keer vervangen?
Ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal, als Technics (niet niks! om maar even wat tegenwerping te geven aan de Technics bashers hier) fan zie ik 't graag!
Ik heb een SU-MA10 met een wat beschadigd front, die wil ik nog een keer onderhanden nemen, alleen nu wat druk met andere dingen. Ligt natuurlijk sowieso al wat anders, omdat dat geborstelde "alulook" is, hoe je daar weer die fijne schuurlijntjes 100% horizontaal inkrijgt..... Ook nog een 5560 trouwens met die issue (mooi apparaat vind ik, de receivers is sowieso waar ik 't meest warm van wordt
Electrotanya heeft veel servicemanuals, maar niet die van de 8099. Wel één van de 8077 die in ieder geval uit de zelfde serie komt. Van die versterker heb ik er ook nog één, wat nicotine betreft is die er ongeveer 'tzelfde aan toe als de 8099 hier. Wel aan begonnen en deels als schoon gemaakt, maar om 't echt goed te doen moeten de prints er gewoon helemaal uit en dat is echt veel werk. Ruststroom etc. van de 8077 kan misschien een richtlijn zijn voor de 8099, ik denk niet dat dat echt (veel) afwijkt, voor de 8077 is 't 15mV. Meetpunten zijn de TP pennetjes, maar zou ook over de weerstanden voor de eindtorren te meten moeten zijn. 8 Stuks trouwens, nog niet eerder gezien. Is de belettering er af gepoetst, of zijn ze een keer vervangen?
Ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal, als Technics (niet niks! om maar even wat tegenwerping te geven aan de Technics bashers hier) fan zie ik 't graag!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
De service man die ik ken vervangt alle kleine elco's ALTIJD , kosten ook niet veel dus gewoon doen , alle printbanen nalopen en je zal zien dat er enkele soldeer verbindingen niet goed in de tin meer zitten , die hele grote elco's vervangt hij maar soms als het echt nodig is .Berre schreef:Hij lijkt er een beetje op, maar er zijn te veel verschillen om bruikbaar te zijn. Ik zoek vooral de testpunten en de spanningen voor controle en afregeling van bias en DC.
Heb terloops eens opgezocht wat het vervangen van de voedingselco's zou kunnen kosten: 124 € per stuk (er gaan er vier in). Voorlopig heb ik daar geen zin in. Je leest daarover ook constant tegenstrijdige meningen: de een zegt vervangen, de ander zegt afblijven. Tja...
Een oud apparaat mooi maken en intern niets doen is vragen om problemen zegt hij altijd .
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik heb ondertussen een aantal versterkers gerepareerd, maar nog nooit de grote voedingselco's (hoeven) vervangen. Vaak zijn er wel problemen met de kleine elco's (de oude paars/lila-achtige merkloze zijn altijd verdacht), alhoewel ik recent een Luxman onderhanden heb gehad met Nippon chemicon elko's die na 40 jaar nog prima waren. De 8099 heeft niet zoveel elko's, omdat 't een direct dc amp is, maar voor de paar die er in zitten; als je een ESR meter hebt - van Peak bijvoorbeeld - kan je ze nameten op ESR waarde en capaciteit. Vaak zie je dan trouwens dat de grote voedingselko's nog prima binnen de specificaties vallen. Als je nu echt per sé de voedingselko's zou willen vervangen, dan zou je de oude van de onderkant open kunnen maken en (kleinere) vervangers er in monteren, dat is goedkoper, ziet 't er toch origineel uit en kan je - met wat mazzel - de oude onderkant er gewoon weer inzetten, waardoor je ook geen problemen hebt met maatvoering.bas focal m180 schreef:De service man die ik ken vervangt alle kleine elco's ALTIJD , kosten ook niet veel dus gewoon doen , alle printbanen nalopen en je zal zien dat er enkele soldeer verbindingen niet goed in de tin meer zitten , die hele grote elco's vervangt hij maar soms als het echt nodig is .Berre schreef:Hij lijkt er een beetje op, maar er zijn te veel verschillen om bruikbaar te zijn. Ik zoek vooral de testpunten en de spanningen voor controle en afregeling van bias en DC.
Heb terloops eens opgezocht wat het vervangen van de voedingselco's zou kunnen kosten: 124 € per stuk (er gaan er vier in). Voorlopig heb ik daar geen zin in. Je leest daarover ook constant tegenstrijdige meningen: de een zegt vervangen, de ander zegt afblijven. Tja...
Een oud apparaat mooi maken en intern niets doen is vragen om problemen zegt hij altijd .
Ik kreeg laatst wel een tip om "druppeldiodes" te vervangen als deze aanwezig zijn. Ik zie er in deze versterker 1 zitten (D504, kunnen er natuurlijk meer zijn), daar zit alleen wel een verhaaltje aan, maar dat moet ik weer even opduikelen (stuur maar PM als geïnteresseerd)
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
ESR en capaciteit meten geeft een indicatie, maar zou niets zeggen over de prestatie van de elco in bedrijf. Blijkbaar kunnen die metingen er flink naast zitten; een en ander heeft te maken met de belasting en de frequentie. Een meting in de schakeling (met de scoop) zou de enige juiste manier zijn om erachter te komen of hij presteert zoals het hoort. Naar het schijnt vallen zelfs nieuwe elco's wel eens door de mand.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Dat klopt, maar m.i. een voldoende indicatie. Zie hier voor meer achtergrondinfo als je echt voor de full monty wilt gaan: http://www.pa4tim.nl/?p=3331.Berre schreef:ESR en capaciteit meten geeft een indicatie, maar zou niets zeggen over de prestatie van de elco in bedrijf. Blijkbaar kunnen die metingen er flink naast zitten; een en ander heeft te maken met de belasting en de frequentie. Een meting in de schakeling (met de scoop) zou de enige juiste manier zijn om erachter te komen of hij presteert zoals het hoort. Naar het schijnt vallen zelfs nieuwe elco's wel eens door de mand.
Van bijvoorbeeld de 5560 die ik onderhanden heb gehad zijn een aardig aantal condensatoren vervangen, deels degenen die niet door de "peaktest" kwamen, deels een aantal er omheen die nog werkten, maar om problemen in de toekomst te voorkomen en er ook een coherent geheel van te maken. Het resultaat is een uitstekend spelende receiver met een mooi en warm "ouderwets" geluid en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat.
Inderdaad ben ik wel eens nieuwe condensatoren tegengekomen die buiten de specificaties maten, vandaar dat ik ze zelf in ieder geval meet voordat ik ze gebruik.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ja, die site kende ik. Vandaar mijn eerdere opmerking over ESR meting. (Die wijsheid had ik zelf nooit kunnen bedenken.)jeromach schreef:Dat klopt, maar m.i. een voldoende indicatie. Zie hier voor meer achtergrondinfo als je echt voor de full monty wilt gaan: http://www.pa4tim.nl/?p=3331.Berre schreef:ESR en capaciteit meten geeft een indicatie, maar zou niets zeggen over de prestatie van de elco in bedrijf. Blijkbaar kunnen die metingen er flink naast zitten; een en ander heeft te maken met de belasting en de frequentie. Een meting in de schakeling (met de scoop) zou de enige juiste manier zijn om erachter te komen of hij presteert zoals het hoort. Naar het schijnt vallen zelfs nieuwe elco's wel eens door de mand.
De berekeningen die de maker van de site maakt gaan me boven de pet. Maar de eindconclusie schijnt te zijn dat de "rotte appels" meestal wel uit de mand vallen vallen met een of andere meting. Al zijn er exemplaren die de schijn lang kunnen houden zodat je voor raadsels komt te staan als je niet over een scoop beschikt. Zo wist ik niet dat elco's itermitterend gedrag kunnen vertonen door mechanische defecten. Een keer er tegen tikken kan ze dan doen falen. Toch wel fijn om weten.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Hoog tijd voor een nieuwe foto: zijpaneel in pianolak (acht lagen lak, niet gepolitoerd). Had polish gekocht om de stofpartikels eruit te halen, maar die polish deugt niet; maakt matte vlekken.
