Mivoc sb 25 jm [eerste project]
Moderator: Beheerdersteam
Mivoc sb 25 jm [eerste project]
Hallo allemaal,
Had me al even voorgesteld in het voorstel gedeelte van het forum maar voor de gene die dat niet hebben gezien:mijn naam is Robin. Ben een 22 jarige student werktuigbouwkunde. ik heb hierbij een propedeuse mechatronica gevolgd waar mijn interesse voor audio is opgewekt.
Ik ben onlangs met mijn eerste project begonnen. De welke bekende mivoc zuilen oftewel de mivoc sb 25 jm.
Ik heb de kits besteld bij hobyhifilauden.de En deze zijn gisteren binnengekomen. Helaas is een rand van een van de woofers omgebogen. Vond de speakers ook erg matig ingepakt. Denk dat ik het nog wel netjes terug gebogen krijg maar blij ben ik er niet mee.
De volgende stap is het bouwplan uitprinten en naar de doe het zelf gaan om het mdf te laten zagen.
Aangezien dit mijn eerste project is zal ik veel vragen hebben. Ik hoop dan ook dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Mijn eerste vragen heb ik ook al.
Op sommige foto's van de boxen zie je dat mensen de poort hebben afgedekt met speaker doek. Hoe hebben ze dit gedaan? De poort wat groter gemaakt en een framepje gemaakt wat ze speaker doek hebben bekleed en vervolgens verlijmen in de poort?
Naast Het bouwen van de boxen moet ik ook nog een versterker kopen/ maken. Ik heb mezelf al wat ingelezen in versterkers maar kan niet echt een eenduidig antwoord vinden waarop je nou een versterker selecteerde. Als ik het goed begrijp is het wattage niet zo heel belangrijk. het heeft meer te maken met de spl waarde van de speakers? De mivoc speakers generen 87 dB bij 1Watt/meter. dit betekent dat ik aan Zo een 20watt al genoeg vermogen heb voor +- 100dB? Ik wil de versterker graag aansluiten op mijn laptop via toslink. En ik wil het een beetje op budget houden. Waar raden jullie me aan naar te kijken?
Zal vandaag of morgen ook even wat foto's erop zetten. Ik typ dit nu op de telefoon en dan kan ik geen foto's toevoegen.
Oh en als iemand iets ziet wat beter anders gedaan kan worden laat me dat dan weten. Ben hier om te leren.
Met vriendelijke groeten,
Robin
Had me al even voorgesteld in het voorstel gedeelte van het forum maar voor de gene die dat niet hebben gezien:mijn naam is Robin. Ben een 22 jarige student werktuigbouwkunde. ik heb hierbij een propedeuse mechatronica gevolgd waar mijn interesse voor audio is opgewekt.
Ik ben onlangs met mijn eerste project begonnen. De welke bekende mivoc zuilen oftewel de mivoc sb 25 jm.
Ik heb de kits besteld bij hobyhifilauden.de En deze zijn gisteren binnengekomen. Helaas is een rand van een van de woofers omgebogen. Vond de speakers ook erg matig ingepakt. Denk dat ik het nog wel netjes terug gebogen krijg maar blij ben ik er niet mee.
De volgende stap is het bouwplan uitprinten en naar de doe het zelf gaan om het mdf te laten zagen.
Aangezien dit mijn eerste project is zal ik veel vragen hebben. Ik hoop dan ook dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Mijn eerste vragen heb ik ook al.
Op sommige foto's van de boxen zie je dat mensen de poort hebben afgedekt met speaker doek. Hoe hebben ze dit gedaan? De poort wat groter gemaakt en een framepje gemaakt wat ze speaker doek hebben bekleed en vervolgens verlijmen in de poort?
Naast Het bouwen van de boxen moet ik ook nog een versterker kopen/ maken. Ik heb mezelf al wat ingelezen in versterkers maar kan niet echt een eenduidig antwoord vinden waarop je nou een versterker selecteerde. Als ik het goed begrijp is het wattage niet zo heel belangrijk. het heeft meer te maken met de spl waarde van de speakers? De mivoc speakers generen 87 dB bij 1Watt/meter. dit betekent dat ik aan Zo een 20watt al genoeg vermogen heb voor +- 100dB? Ik wil de versterker graag aansluiten op mijn laptop via toslink. En ik wil het een beetje op budget houden. Waar raden jullie me aan naar te kijken?
Zal vandaag of morgen ook even wat foto's erop zetten. Ik typ dit nu op de telefoon en dan kan ik geen foto's toevoegen.
Oh en als iemand iets ziet wat beter anders gedaan kan worden laat me dat dan weten. Ben hier om te leren.
Robin
Laatst gewijzigd door xray911 op zo 02 jun 2013, 11:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Mivoc sb 25 jm [eerste project]
Sowieso contact opnemen met de leverancier, kapotte woofers hoef je niet zomaar te accepteren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Heb inmiddels een email gestuurd naar de webshop over de woofer. Ben benieuwd wat ze er van zeggen.
Bijgevoegd de foto's van de kit en de schade.
Robin
Bijgevoegd de foto's van de kit en de schade.
Robin
Deze heb ik ook gemaakt en staan ook op dit forum.Ik ben er nog steeds blij mee.
Ik ga je wel volgen en ben benieuwd wat jou ervaring hiermee is.
Suc6 en veel plezier met bouwen.
Ik ga je wel volgen en ben benieuwd wat jou ervaring hiermee is.
Suc6 en veel plezier met bouwen.
Oké leuk om te horen! Mag ik vragen hoe jij de poort hebt afgewerkt? En wat voor een versterker je gebruikt?
Groeten Robin
Groeten Robin
Speakers staan nu aangesloten op een Technics setje. Niets bijzonders. Verder ben ik ook niet iemand die veel verstand heeft van audio ed., maar gewoon eens speakeres wou bouwen die niet te duur waren.
Poorten zijn open.
Hieronder mijn speakers.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1597873
Poorten zijn open.
Hieronder mijn speakers.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1597873
Mooi speakers hoor! Ik ga echter wel de transmission line versie bouwen en niet de bass reflex.
Ben inmiddels naar de praxis geweest dus het bouw verslag kan nu echt beginnen! Helaas heeft de man van de praxis de bodem delen 10 mm te kort gezaagd. Deze moet ik dus nog even met de hand zagen.
Groeten Robin
Ben inmiddels naar de praxis geweest dus het bouw verslag kan nu echt beginnen! Helaas heeft de man van de praxis de bodem delen 10 mm te kort gezaagd. Deze moet ik dus nog even met de hand zagen.
Groeten Robin
Zo gister begonnen met het maken van een hulpstuk voor de bovenvrees. Deze heb ik nagebouwd van het forum.
vervolgens maar eens geoefend met het in frezen van de woofers. moet zeggen dit gaat erg goed! zie de foto.
van de webshop heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.
Groeten Robin
vervolgens maar eens geoefend met het in frezen van de woofers. moet zeggen dit gaat erg goed! zie de foto.
van de webshop heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.
Groeten Robin
Ik weet niet wat je voor budget hebt voor de versterker, maar wat dacht je van de Hypex AS2.100 digital voor €285,-http://hypex.nl/product/2012-11-23-13-4 ... 2-100.htmlxray911 schreef:Ik wil de versterker graag aansluiten op mijn laptop via toslink. En ik wil het een beetje op budget houden. Waar raden jullie me aan naar te kijken?
Die kun je via USB (audio) op je laptop aansluiten, heb je ook meteen afstandsbediening en DSP om kamerresonanties en zo aan te pakken.
Gerrit
Dat is een mooi versterkertje! ben echter bang dat deze boven mijn budget gaat. heb niet een heel groot budget voor de versterker.
zat zelf te denken aan rond de 100 euro. tweedehands heb ik geen problemen mee. was zelf eigenlijk aan het kijken naar een harman&kardon reciever
bijvoorbeeld een uit de AVR lijn. of raden jullie mij toch aan om naar een versterker te kijken in plaats van een reciever?
eventueel is de toslink aansluiting niet nodig mocht het niet met dit budget lukken.
Robin
zat zelf te denken aan rond de 100 euro. tweedehands heb ik geen problemen mee. was zelf eigenlijk aan het kijken naar een harman&kardon reciever
bijvoorbeeld een uit de AVR lijn. of raden jullie mij toch aan om naar een versterker te kijken in plaats van een reciever?
eventueel is de toslink aansluiting niet nodig mocht het niet met dit budget lukken.
Robin
Ik had niet in de gaten wat de luidsprekers kosten, is inderdaad een beetje uit verhouding.
Bij een (HT) receiver heb je wel extra kanalen die je niet gebruikt maar wel betaald. Als je geen surround set wilt opbouwen dan zou ik voor een tweedehands stereo versterker gaan, nu iedereen zonodig aan de surround moet zijn op dat gebied best leuke dingen te vinden voor weinig.
Gerrit
Bij een (HT) receiver heb je wel extra kanalen die je niet gebruikt maar wel betaald. Als je geen surround set wilt opbouwen dan zou ik voor een tweedehands stereo versterker gaan, nu iedereen zonodig aan de surround moet zijn op dat gebied best leuke dingen te vinden voor weinig.
Gerrit
Is een Tripath versterkertje misschien wat?
Staan op Marktplaats nieuw vanaf circa € 65,00.
Heb er zelf ook één en klinkt voor het bedrag erg goed, het enige nadeel is dat er slecht 1 ingang op zit maar misschien is dat voor jou genoeg.
Wordt trouwens een mooie speaker, volg je topic met plezier.
Staan op Marktplaats nieuw vanaf circa € 65,00.
Heb er zelf ook één en klinkt voor het bedrag erg goed, het enige nadeel is dat er slecht 1 ingang op zit maar misschien is dat voor jou genoeg.
Wordt trouwens een mooie speaker, volg je topic met plezier.
Surround receivers zonder hdmi zijn voor een appel en een ei en een paar centen te koop.
Hallo allemaal,
Precies zoals John p zegt: Surround receivers zonder hdmi zijn voor een appel en een ei en een paar centen te koop.
ik had zelf bijvoorbeeld al een marantz SR5004 gezien voor een mooie prijs(Deze is wel met HDMI maar dan kan ik hem ook nog gebruiken als ik op mezelf ga wonen).
Zo iets zou toch mooi voldoen? of zie ik dat fout?
vandaag helaas niks kunnen doen aan de speakers.
Groeten,
Robin
Precies zoals John p zegt: Surround receivers zonder hdmi zijn voor een appel en een ei en een paar centen te koop.
ik had zelf bijvoorbeeld al een marantz SR5004 gezien voor een mooie prijs(Deze is wel met HDMI maar dan kan ik hem ook nog gebruiken als ik op mezelf ga wonen).
Zo iets zou toch mooi voldoen? of zie ik dat fout?
vandaag helaas niks kunnen doen aan de speakers.
Groeten,
Robin
Robin, Dat freeswerk ziet er echt heel goed uit. Waar op dit forum staat hoe je zo'n hulpstuk kunt maken?xray911 schreef:Zo gister begonnen met het maken van een hulpstuk voor de bovenvrees. Deze heb ik nagebouwd van het forum.
Groeten Robin
Wout
Klopt, zo heb ik pas een 5 x 100 W Kenwood surround receiver (KRF-V7030D) inclusief prima CD-speler (DPF3030) voor 80 euro op de kop getikt, inclusief het optische kabeltje.John P schreef:Surround receivers zonder hdmi zijn voor een appel en een ei en een paar centen te koop.
Met dit setje ga je geen spijt krijgen. Kennis van me heeft hem ook gebouwd en deze zelfs nadat ze uit de lijmklemmen kwamen naar een Zelfbouwaudio dag mee genomen om hem door te laten meten. En meten zeer goed. Bang for the bucks !
Heel goedkoop versterkertje ? Je kan een TA2024 module kopen. Is maar 10watt maar kost ook totaal geen drol
Hier voor 28 dollar verzendkosten included. http://www.ebay.com/itm/2-X-15-Watt-4-O ... 19d41c26d1
of een 50watt versterkertje.
http://www.ebay.com/itm/2-X-50Watt-Clas ... 51ac273b10
Heel goedkoop versterkertje ? Je kan een TA2024 module kopen. Is maar 10watt maar kost ook totaal geen drol
Hier voor 28 dollar verzendkosten included. http://www.ebay.com/itm/2-X-15-Watt-4-O ... 19d41c26d1
of een 50watt versterkertje.
http://www.ebay.com/itm/2-X-50Watt-Clas ... 51ac273b10
Hallo allemaal,
@moerman: ik zou niet meer weten waar ik hem heb gezien. ik heb hem gewoon nagebouwd zoals ik dacht dat hij was. ik heb even een exploded view gemaakt van degene die ik heb gebouwd.
daar lukt het wel mee toch? als je vragen hebt hoor ik het wel.
@iedereen: Ik zie door de bomen het bos niet echt meer wat betreft versterkers. wat raden jullie mij aan? bedoeling is om via de laptop muziek te gaan luisteren op mijn kamer. veel vermogen heb ik niet nodig want heb een kamer van ongeveer 3,5 X 4m. een T-amp? of een reciever?
Groeten,
Robin
@moerman: ik zou niet meer weten waar ik hem heb gezien. ik heb hem gewoon nagebouwd zoals ik dacht dat hij was. ik heb even een exploded view gemaakt van degene die ik heb gebouwd.
daar lukt het wel mee toch? als je vragen hebt hoor ik het wel.
@iedereen: Ik zie door de bomen het bos niet echt meer wat betreft versterkers. wat raden jullie mij aan? bedoeling is om via de laptop muziek te gaan luisteren op mijn kamer. veel vermogen heb ik niet nodig want heb een kamer van ongeveer 3,5 X 4m. een T-amp? of een reciever?
Groeten,
Robin
Als het alleen voor je laptop is heb je genoeg aan een Tripath versterkertje, deze klinken echt heel goed, zeker gezien het geld.xray911 schreef:Hallo allemaal,
Groeten,
Robin
Of zo'n versterkertje als TubeHead aanraad.
Voordeel is dat je erg weinig ruimte nodig hebt en dat er geen "overbodige luxe" op zit.
Bijna alle receivers zijn bakbeesten, pak liever zo'n schattig doosje.
Dank je voor die strakke schets, dat gaat zo zeker lukken om er een te bouwen!
Wout Moerman
Wout Moerman
Zou ik gewoon de TA2024 pakken. Als je zelf beetje handig bent met de soldeerbout kun je ook alleen een TA2024 printplaat kopen. Kost 7 dollar. Moet je zelf wel potmeter, speaker terminals en RCA ingangen kopen en een behuizing materiaal. Een oude 12volt adapter van een modem/router oid en je bent klaar. Eigenlijk kan je voor de 28 dollar versie nauwlijks op.
http://www.ebay.com/itm/Mini-MKll-TA202 ... 1e77726b9f
http://www.ebay.com/itm/Mini-MKll-TA202 ... 1e77726b9f
Hallo allemaal,
Oke het wordt dus een T-amp. is 15 watt dan wel genoeg? de boxen hebben een spl van 87 dB/watt meter.
dit zou inhouden dat je op zo een 100 dB uitkomt bij 15 watt. sorry mischien een stomme vraag maar ben nog niet zo ervaren op dit gebied.
kies denk ik dan toch zo eentje waar niks meer aan hoeft te geburen voor echt gebruik en nog een kitje om in elkaar te solderen voor de leuk.
Robin
Oke het wordt dus een T-amp. is 15 watt dan wel genoeg? de boxen hebben een spl van 87 dB/watt meter.
dit zou inhouden dat je op zo een 100 dB uitkomt bij 15 watt. sorry mischien een stomme vraag maar ben nog niet zo ervaren op dit gebied.
kies denk ik dan toch zo eentje waar niks meer aan hoeft te geburen voor echt gebruik en nog een kitje om in elkaar te solderen voor de leuk.
Robin
Oke dat is mooi!
ik heb de volgende versterker besteld:http://www.ebay.com/itm/110960334554?ss ... 1497.l2649
Groeten,
Robin
ik heb de volgende versterker besteld:http://www.ebay.com/itm/110960334554?ss ... 1497.l2649
Groeten,
Robin