Dempingsmateriaal?! Wat gebeurt met de inhoud?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Da_musica

Dempingsmateriaal?! Wat gebeurt met de inhoud?

Bericht door Da_musica »

Hallo alweer,

Mijn kast is klaar met een inhoud van 19,7 ltr en een basreflexpijp van 7cm en 16 cm lang.

Nu de demping. Vergroot deze de inhoud of wordt deze bij BR verkleind?

Ik heb al heel veel gelezen maar kom alleen voor AB kasten tegen dat dit de inhoud met 20-25% vergroot, is dit nu voor BR hetzelfde?

Alvast bedankt!

Greetz,

Geers
SARK

Re: Dempingsmateriaal?! Wat gebeurt met de inhoud?

Bericht door SARK »

Da_musica schreef:
Ik heb al heel veel gelezen maar kom alleen voor AB kasten tegen dat dit de inhoud met 20-25% vergroot
Wat is een AB kast :?:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Demping vergroot het volume dat de driver ziet, ook bij basreflex. Maar volgens mij moet je wel heel veel demping in een box stoppen om een 20 - 25% 'groter' volume te krijgen. Volgens Boxsim heb je met een normale hoeveelheid (6 - 7 gram per liter) ongeveer een 'vergroting' van 10%.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op do 16 apr 2009, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Da_musica

Bericht door Da_musica »

een gesloten behuizing (Acoustic Box). Correct me if i'm wrong :roll:

Ok, dus generiek kan ik rekenen op een kastinhoud van 19,7*1.1(10%).

Moet ik de woofer op een kleinere inhoud kiezen of juist groter? Mn gezond verstand zegt groter maar ik weet niet of ik hier gelijk in heb...
Laatst gewijzigd door Da_musica op do 16 apr 2009, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Dempingsmateriaal?! Wat gebeurt met de inhoud?

Bericht door Marp »

Een akoestische vergroting van 20-25% is het maximaal haalbare bij een behuizing die volledig is gevuld met echte wol. Bij gebruik van synthetische wol is dat minder en bij een niet volledig (of luchtig) gevulde box eveneens. Een bassreflex behuizing is nooit volledig gevuld, en ik vermoed dat een opening in de behuizing het "vergrotende" effect ook nog iets doet verminderen.

Ik verwacht dat je niet snel boven de 5% zal uitkomen. Niet iets om serieus rekening mee te houden, en zelfs verwaarloosbaar klein als je daarop nog het volume van de driver en de reflexpoort in mindering moet brengen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

en dan nog eens de %uele marges binnen je filter, driver zelf, temepratuur etc etc.

Dempen doe je gewoon om te dempen, en ongewenste resonanties uit Br poorten te minimaliseren, tenminste dat vind ik.

Als je een gesloten of Br box tot aan de nok toe vult met dempingsmateriaal, den ik dat er ook veel veranderd aan de veerconstante van de massa waarin de driver straalt.

Om terug te komen op je topicvraag, oa uit je andere topic, lijkt het me verstandig een driver te kiezen die je simuleer in een 20 liter kast.
gewoon niet moeilijk doen met getallen achter de komma etc.

Download winsid en kijk wat de response is in de JBL kasten van jou.

Trek van je buitenmaat volume wel het volgende af:
houtdikte
volume van de woofer
volume van bracing
volume van poort
etc...

zomaar wat drivers die oa ook al in je andere topic naar voren kwamen kun je in winsid zetten. Die drivers hoeven ook echt geen 85€ te kosten, denk aan units bv van Visaton (w...S) serie. of monacor, hivi, dayton.
Neem eens een kijkje op http://www.bmm-electronics.nl
Da_musica

Bericht door Da_musica »

@ Bart Segers

Kijk, das nou info waar ik iets mee kan, thnx :D .

ik heb de WINisd alpha en Beta en beiden geven vaker andere resultaten. Ik heb alle genoemde drivers (inderdaad van BMM) al ingevuld in de Beta versie. Dan klopt het redelijk bij een volume van 20ltr

ECHTER, als ik dit in de alpha versie doe, krijg ik een heel andere freq response. Ik ben nu bezig met het overkloppen in alpha van de andere units. Hierbij merk ik ook dat veranderingen in lengte en diameter van basreflexpoort erg veel verschil maakt.

Welke versie gebruik jij (jullie) het meest?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik gebruik beide.

Let erop dat winsid, alpha en beta als eerste de meest ideale (lees meest vlakke en langst doorlopende in het laag) frequentie response geeft.
Dit hoeft helemaal niet de beste te zijn, je kunt zelf spelen met volume, en afstemming.
In jouw geval dus zowieso 20 liter (of wat je over houdt), en met de basreflexpoort kun je ook spelen. (jij hebt een vaste diameter, lengte kun je aanpassen)
Da_musica

Bericht door Da_musica »

Ok mensen, bedankt voor de reactie. Ik heb het toegepast en al units uitgezocht die volgens mij makkelijk toe te passen zijn in mijn kast.

Hierover zal ik jullie mening vragen in het "luidspreker" topic want ik weet ook nog niet met welke tweeter ik deze ga combineren.

Dit topic mag gesloten worden
Thnx

Greetz
Geers
Plaats reactie