Real time SPL frequentie meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

Real time SPL frequentie meten

Bericht door MichaelB »

Gents,

is het mogelijk om met bijv. REW real time spl frequentie informatie te bekijken?

Ik wil wat speakers doormeten en heb geen mogelijkheid voor een line-in, dus wil ik met een CD met witte ruis de real time info bekijken. Uiteraard begrijp ik dat dit nooit een zuiver resultaat zal geven, maar voor mijn doeleinde prima.

Het volgende doet zich namelijk voor: bij een bepaald nivo houdt het laag op dit systeem erg in en ik wil zien bij welke frequentie (s) dit gebeurt.

Aangezien dit maar een eenmalig iets is, gebruik ik het liefst een gratis tool zoals REW.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Pjotr

Re: Real time SPL frequentie meten

Bericht door Pjotr »

Google eens op "real time audio analyzer software" (RTA). Er zijn diverse gratis progjes te vinden. Die meten dan wel met roze ruis.

REW ken ik niet zo goed maar misschien gaat het daar ook wel mee. Met de gratis versie van ARTA gaat dit ook prima:
ARTA---RTA.gif
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb er een apje voor op mijn Android telefoon... Ook heel leuk bij repetities van mijn symfonieorkest.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja voor de iPod/iPhone zijn er ook goede (zijn niet goedkoop). Nadeel is dan wel dat de mic input onder de 100Hz het voor gezien houdt. Als SPL meter met A-weging werkt dat overigens prima als je de gevoeligheid van het microfoontje weet. Zie hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=12014
markbakk

Bericht door markbakk »

JL Audio heeft een leuke app voor de iPhone. Naar men zegt zelfs met compensatie voor de microfoons in de iPhones. Heb dat nog niet getest overigens.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Bedankt voor jullie reacties! :goeie:

Ik had in de vlugheid al een ander pakketje gevonden dat het perfect doet en niet eens geïnstalleerd hoeft te worden: jDFT

Kind kan de was doen :D
Plaats reactie