Alpair 12 project... want groter is beter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pvz
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 10:55

Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door pvz »

Op dit moment heb ik een simpel Visation 3weg (nood) systeempje staan.... degelijk geluid... maar geen magie.
visaton
visaton
Vroeger toen WAF niet belangrijk was had ik 2 koelkasten van elk 160liter, die waren te groot om mee naar Frankrijk te nemen (Waar ik 2 en half jaar heb gewoont). En die staan daarom nu bij mn broertje te stampen.... Kan ik weer nieuwe bouwen :P
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=9604
Na eenmaal fullrange te hebben gehoord wilde ik niets meer anders (of het moet een fast achtig concept worden). De Audio Nirvanas hebben een geweldige dynamiek en halen 30-18000 hz in 160 liter in room... Het geluid is erg indrukwekkend, maar iets zint me niet bij klassieke koormuziek. (waarschijnlijk typische wizzercone gerelateerde pieken rond de 3000hz die moeilijk weg te werken zijn)

Helaas vind ik diepgang in de bassen ook belangrijk... dus daar is kast/conusoppervlak voor nodig (of heel veel Watts, das een no-go voor mij). Verbazingweekkend genoeg hebben er een aantal alpair 12s een jaar lang in de aanbieding gestaan op dit forum. Ik woon net weer in Nederland dusss..... Kopen! :rock:
alpair 12
alpair 12
Al even geluisterd zonder kast dus... Conclusie.. deze Alpairs hebben geen kast nodig om hoorbaar bas te produceren. (was bij die 12inch Audio Nirvanas wel anders) En ook over het hogere bereik een erg fijn geluid. Een goed begin dus. Deze jongens zullen door een tripath versterker aangestuurd worden met geintegreerde DAC (Topping TP30)
topping
topping
Het idee is dus dat dit een een pensil 12 of super pensil 12 terecht gaat komen. Zodoende is er geen enkel correctie filter nodig, hoe minder filters hoe beter natuurlijk.. en is ook lekker goedkoop :lol: (Check diyaudio.com of google voor de pensil plannen)
Materiaal zal berkenmultiplex worden. Ik heb net ook parketlak ontdekt... Droog in 30 minuten, en keihard. Dit en nog iets met hoogglans zwart moet dus over de kast heen.

WAF is nu helaas belangrijker... De super pensils zijn nogal diep... Mocht er iemand zijn die nog alternatieve transmissielijn ideeen heeft of plannen kent voor deze driver, dan hoor ik dat graag. (Ik ga liever de hoogte (tot 120cm) in dan de diepte/breedte )

Overigens gaat dit een laaaangzaaaam project worden.... Kast gaat weer gebouwd worden met Nai (ook op dit forum) en we hebben beide full time banen. (Denk aan meerdere maanden)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door FR_Aad »

Hee leuk, weer een breedbander project er bij.

Vraagje. Gebruik je een USB brandertje als cd-speler?
pvz
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 10:55

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door pvz »

Nope... ik gebruik mn netbook als mediaplayer.. alles in FLAC natuurlijk.
DVD speler is voor films... en het kopieren van cd naar FLAC
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door RobertD »

Berken multiplex en Alpair => Fonken... bestaat er een Fonken kast voor de Alpair 12?
Met de Alpair 10 vind ik het prachtig klinken.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door FR_Aad »

Zie wel dit staan:

Flash: miniOnken style enclosures now done for a number of Mark Audio drivers including CSS EL70, CHR70, Alpair 7, 10.2, 12. See appropriate Box Plan pages. (an update to this page coming. 27-Jan-11

http://planet10-hifi.com/fonken.html
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door FR_Aad »

Heb hier wel een Exceltje om hem zelf uit te rekenen
pvz
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 10:55

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door pvz »

excell van wat.. bassreflex? Die transmissielijn berekeningen zijn volgens mij niet heel makkelijk (als je het goed wil doen)
Die pensils zijn allemaal met de MJK software doorgerekend volgens mij...

Ik kon ook niet zo snel een alpair 12 fonken build vinden in de links
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door Zweitse »

Leuk project, dit ga ik een even volgen. Ik heb zelf al eens een projectje gedaan met de CHR-70 van Markaudio, maar ben zeer benieuwd naar de Alpaip 12. Zelf zit ik nogal eens te kijken naar de Solo201 van Tony Gee met de Ciare HX210.
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door nai »

Hoi

Bij mij thuis zullen de Alpair's in een kast gespijkerd worden. Heb er weer zin in :D

Nai
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door Ivo »

Het zal wel te groot zijn, maar dit is volgens mij echt de shit...
http://www.wodendesign.com/avebury.html
Bijlagen
Avebury-3d.gif
pvz
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 10:55

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door pvz »

erm ja... idd te groot.

ik dacht aan 1.25 meter hoogte max mits de luidsprekr slank genoeg blijft. (lees niet 40cm diep of 35cm breed)

De superpensil 12 heeft goede maten, vind ze alleen een tik te diep (en wil ze niet veel breder maken), en ik geloof niet dat je daar zomaar 5cm af kan halen.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door grimoire »

Is er ook een gewone pensil voor de alpair 12?
Dan zou je die kunnen doen...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door FR_Aad »

Alpair 12 project... want groter is beter
erm ja... idd te groot.
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door FredM »

Deze heeft bescheidener maten. Echte Onken is het niet...
http://frugal-phile.com/boxlib/P10free/ ... 200412.pdf
pvz
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 10:55

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door pvz »

En toen waren ze ineens af... Gewone Pensil 12 gekozen uiteindelijk (Zijn nog best groot moet ik zeggen)

Gewoon een vierkante bak met wat hoekjes, maar wel strak met berkenmultiplex van de houthandel.

Wel zijn de frontjes goed gelukt m.i. (koper ring met horregaas en sterke kleine neodynium magneten die op 4 heel kleine spijkertjes in de kast zitten. (Zit erg goed vast en valt haast niet op)

Geluid is zeer goed.... fullrange zonder scherpte. Beste wat ik heb gehoord tot nog toe. Er is ook genoeg bas die nog best diep gaat, en alles lijkt goed in balans... maar ze hebben nog 500 uur te gaan voordat ze volledig zijn ingespeeld.

Pics...
DSCF8032.JPG
DSCF8033.JPG
DSCF8035.JPG
DSCF8036.JPG
DSCF8037.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door Henkjan »

mooi geworden.

is er een kans dat ze mee komen naar een luisterdag?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door wouter »

mooi man!

Kun je vertellen hoe je die frontjes gemaakt hebt? Materiaal en hoe verwerkt etc.
pvz
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 10:55

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door pvz »

ik wil best een keer naar een luisterdag komen inderdaad....
kwoon in eindhoven, dus dat zal die van breda een keer moeten worden.

Frontjes zijn gemaakt van een gebruikte koperen ring CF250 die in vacuumtechniek wordt toegepast. Is aan te komen als je met vacuumsystemen werkt, nieuw zijn ze 60 euro/stuk (ze moeten heel schoon worden aangeleverd voor de vacuumsystemen) maar eenmaal gebruikt is het koperschroot.

Gewoon horregaas van de bouwmarkt achtergeplakt met epoxylijm. Magneten zijn ook gelijmd. Het geheel is nog behoorlijk sterk.

Mooie drivers moet je niet verstoppen m.i.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door richard »

Mooi resultaat, het koper van de ring en de kleur van het membraan passen ook mooi bij elkaar.
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Re: Alpair 12 project... want groter is beter

Bericht door nai »

Hier nog een aantal foto's van de bouw:
Bijlagen
P1040514.JPG
P1040516.JPG
P1040525.JPG
P1040524.JPG
P1040519.JPG
P1040521.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”