Stella Light als 3e Project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door Marp »

herofruitontbijt schreef:
sietse schreef:
heel mooi, maar ik zou de opstelling zo doen, dat de basjes naar het midden "blazen|" Mijn side loaded TL's werken dan beter dan andersom qua stereo beeld dat ik heb op mijn "heilige" stoel.
Is de L/R plaatsing van zij-woofers niet heel erg afhankelijk van de akoestiek van de kamer? Bij mij neemt het stereobeeld juist enorm af als de woofers naar binnen staan gericht en staan daarom ook naar buiten. (Hepta Spring Excellence)
Zeer waarschijnlijk wel. Bij een vrije opstelling is dat snel genoeg uitgeprobeerd, maar in dit geval onstaat bij omkeren een extra klankkast tussen het de luidspreker en het meubel.

Afbeelding
herofruitontbijt
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 2:28

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door herofruitontbijt »

Mijn situatie is vrijwel hetzelfde. Als het naar binnen staat wordt de klank een stuk 'zompiger'..

Maar een mooie set speakers heb je nu staan. Dat zwart/rood ziet er retestrak uit! Wat vind je van de plaatsing van het geluid t.o.v. speakers met alle drivers naar voren?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door RobertD »

Ik zie dat je nu de FRS 8 erin hebt. Waar heb je die mooie ringen vandaan die daar omheen zitten ?
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door tonvandeacker »

Vanmorgen met de positie van de speakers gespeeld.
Zoals ze nu staan is het beste...dus met de basbox naar buiten van de tv af....dan is er ook de meeste ruimte naar het volgende object.
Ik merk wel veel verschil in hoog als ik de box verder naar voren zet...maar dan staan ze teveel in de kamer voorbij het meubel.

Alles klinkt anders...dus als vergelijk met alle drivers naar voren moet ik zeggen dat dit niet slechter klinkt....de infinity's met alle speakers naar voren klinkt gewoon beter met meer detail...maar ja dat is appels met peren vergelijken.
Wel heb ik ze in de woonkamer met de Mission 750SE vergeleken...en dan klinken ze net zo...zelfs beter in mijn oortjes
In de serre...kaal en hol klinken ze ook weer anders...maar wel mooi.

Die ringen die erom zitten Robert...die komen van de Logitech Z680 drivers af...5 stuks en het toeval wil dat die precies dezelfde maat hebben als de FRS8.
Dus de FRS8 ingefreesd op de potloodlijn uit de vrije hand en met de ring erover zie je hier niets van..je hebt zelfs een paar mm speling.

Deze ringen komen nog van pas bij de volgende zelfbouw.
Ik heb nog 2 FRS8 liggen...dus...project 4 en 5 al in de maak....

Groetjes

Ton
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door tonvandeacker »

De volgende spearset krijgt voor de woofer speakerdoek gespannen.
Hier heb ik even over nagedacht en kwam met de volgende oplossing.
Printplaat afval materiaal 2mm dik en dat als cirkel gezaagd met buitenmaat 13cm en binnenmaat 11cm.
Dit materiaal kun je heel goed bewerken (vijlen zagen en spuiten)
Ter versteveging en om het doek in te klemmen 4mm dik koperdraad masief.
Solderen is hier de truc om alles op zijn plaats te houden.
Bijlagen
speaker102.~png.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door tonvandeacker »

Voorkant van de ring zwart gespoten met de airbrush.
Anders zie je het koper door het doek.
Bijlagen
speaker103.~png.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door tonvandeacker »

Doek van bestaande kringloopwinkelspeakergoedkoopsetje :sure:
Op maat geknipt...eerst te kort dacht ik maar het doek moiet wat gespannen worden.
Daarna onder de dikke draad klemmen met voelermaatje en vastlijmen.
Resultaat...niet slecht.
Bijlagen
speaker104.~png.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door tonvandeacker »

De speaker wat dieper ingefreesd...had maar 12 mm ruimte.
Dan een tweede rand voor het frontje frezen.
Cirkel gefreesd die er voor zorgt dat het doek er precies inklemt.
Nu wel het resultaat dan... :rofl:
Bijlagen
speaker105.~png.jpg
speaker106.~png.jpg
speaker107.~png.jpg
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door tonvandeacker »

De mini's zijn klaar.



Gisteren getest met de originele set waar ze voor bedoeld waren (Logitech 2.1 THX PC set)
Ze klinken erg fraai voor hun formaat.
Het mooie is dat als je ze los op een versterker aansluit (getest met de Tripath) de Basspeakers voldoende laag genereren wat mogelijk is met dit inhoudsvolume.
Aangesloten op de 2.1 set word alleen het midden en hoog naar de satelieten gestuurd terwijl het laad door de subwoofer word overgenomen.
En dat is wel het beste (en ook logisch).
Wat fotos samen met zijn grote broer.
Die worden deze week voorzien van de Tangband W3-594SB (uit de Z680)...ik mis wat hoog nu.

Project afgerond

Volgende project JVC subwoofer THA10R (kringloop).... hier word de THX versterker ingebouwd.
Gisteren al even proef gedraaid......wauw wat een lage Basweergave....
De buren zijn blij met me :rofl:

Dan Needles
en dan....vakantie

Ton
Bijlagen
speaker122.~png.jpg
speaker121.~png.jpg
speaker120.~png.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door Vinculum »

Heel gaaf!
Ik hou wel van deze mini versies van "grote" speakers.
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Stella Light als 3e Project

Bericht door muizenissen »

Ton, ik las op je site (en nu hier) over je mini-zuiltjes met sidemount woofertje. Ik heb zelf een tweetal zuilspeakers gemaakt met een sidemount woofer (en dat bevalt meer dan prima!), en wil er een aantal bijpassende setjes bij maken (slaapkamer/werkkamer, zolder, dat soort grappen).

Het slanke karakter van zoiets bevalt me wel. Dus, er komt een setje Stella Lights, maar voor de kleinere kamers (2,5x3,5 meter) is een setje zoals jouw mini-lights wel erg interessant.

Als je wil, kan je me dan wat meer vertellen over de bezetting, constructie en de uiteindelijke weergave? Met/zonder sub, eventueel kan er een subje bijgemakat worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”