Resonantiefrequentie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Andreas

Resonantiefrequentie

Bericht door Andreas »

Wil iemand mij het verschil uitleggen tussen resonantiefrequentie 1W en resonantiefrequentie TSP.
Zo ook welke ik moet gebruiken bij een berekening.

Deze twee waardes worden door Eton opgegeven en er zit een behoorlijk verschil in.
http://www.etongmbh.de/uploads/tx_pbpro ... _50Hex.pdf

MVG Andreas
.
richard

Re: Resonantiefrequentie

Bericht door richard »

Het lijkt me dat je met de TSP moet rekenen. TSP staat vast voor Thiele-Small Parameters.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik zou de waarde uit de impedantiegrafiek gebruiken (ca. 18Hz).
ff lunche

Bericht door ff lunche »

tegenstrijdige adviezen, de waarheid zal wel in het midden liggen dan misschien ?
er tussen in gaan zitten een idee ? gevoelsmatig zou ik denken dat je dan de extremen elimineert uit je rekenwerk en gewoon goed zit.
Het verschil is best groot, "slechts" 5 Hz maar % is het veel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beetje raar eigenlijk want T&S parameters meet je doorgaans ook op bij 1W (of bij 2,83V_RMS). Wel is het zo dat bij verder uitsturen richting X_max je een hogere Fs gaat meten. Maar uiteindelijk zwabbert de Fs sowieso wel een beetje heen en weer met de tijd. Zou in dit geval er i.d.d. een beetje tussenin gaan zitten op 20 Hz. Vergeet ook niet dat dit ontwerpgetallen zijn en zo heel precies komt dat nou ook weer niet.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad verwarrend, maar omwille van de eenheid in je berekening kan je m.i. beter niet met los vermelde gegevens werken als dat niet nodig is.

De TSP zijn bedoeld om mee te rekenen, waarbij je er normaliter vanuit zal kunnen gaan dat de daarin vermelde waarden rechtstreekse afgeleiden van elkaar zijn. Reken je ter controle terug vanuit Cms en Mms, dan kom je inderdaad uit op een Fs van 23Hz.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wat trouwens ook een beetje vaag is: de datasheet duidt moving mass incl. air mass aan als Mmd i.p.v. Mms.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

Pjotr schreef:
Beetje raar eigenlijk want T&S parameters meet je doorgaans ook op bij 1W (of bij 2,83V_RMS). Wel is het zo dat bij verder uitsturen richting X_max je een hogere Fs gaat meten. Maar uiteindelijk zwabbert de Fs sowieso wel een beetje heen en weer met de tijd. Zou in dit geval er i.d.d. een beetje tussenin gaan zitten op 20 Hz. Vergeet ook niet dat dit ontwerpgetallen zijn en zo heel precies komt dat nou ook weer niet.
Da's wat ik ook bedoel te zeggen
Andreas

Bericht door Andreas »

Helaas heb ik niet de beschikking over meetapparatuur, dus in vele gevallen ben ik afhankelijk van de datasheets van de fabrikant. Tenzij er op internet gemeten waardes te vinden zijn, zoals Zaph / J. Kim / Troels Gravesen.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Pjotr schreef:
Een speaker met lage Qts heeft in de berekening voor een behuizing wat minder last van afwijkingen voor kast inhoud dan een speaker met hoge Qts .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”