Bocama Lafayette LA-224B reparatie/ modificatie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
YoJoe

Bocama Lafayette LA-224B reparatie/ modificatie

Bericht door YoJoe »

Ik ben in het bezit van een Bocama/ Lafayette LA-224B buizenversterker. Deze versterker heeft jaren in de kast gestaan en heeft (denk ik) wat werk nodig. Ikzelf heb er geen verstand van hoe of wat deze op te knappen en te laten werken. Wel al veel gelezen op internet over modificaties en ervaringen met deze, ook dankzij dit geweldige forum :).

Nu ben ik op zoek naar iemand in de omgeving Rotterdam die het leuk vind om deze versterker op te knappen (tegen vergoeding uiteraard) en wellicht mij erbij wil betrekken zodat ik er iets van op kan steken.
richard

Re: Bocama Lafayette LA-224B reparatie/ modificatie

Bericht door richard »

Je schrijft er al veel over gelezen te hebben en de nodige informatie om deze versterker te verbeteren. Ook op dit forum is het nodige te vinden.

Ik denk dat het niet moeilijk is om hier zelf mee aan de gang te gaan, je hebt altijd het forum om vragen te stellen. Onderdelen zijn via internet te vinden en als het je lukt om een hem goed klinkend te herstellen heb je de voldoening dat je iets hebt gepresteerd en een nieuwe ervaring hebt opgedaan.
Berre

Bericht door Berre »

Mocht je die Bocama ooit willen verkopen dan ben ik alvast kandidaat.

Mijn oude vader had er een in de jaren '60; die heeft toen tien jaar dienst gedaan. Het is een monument uit mijn kinderjaren. Toen de buizen gaar waren heeft mijn vader, in al zijn onwetendheid, dat ding met de vuilophaling meegegeven. :( Om nostalgische redenen zou ik heel graag weer een Bocama LA-224B willen bezitten, in welke staat dan ook, om hem in zijn oude glorie te herstellen. Naar het schijnt zijn de transformatoren van goede kwaliteit. Ik herinner me wel dat hij gloeiend heet werd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ha, ik herken dat. Houdt ebay e.d. in de gaten, ze worden nog wel eens aaangeboden.
Berre

Bericht door Berre »

Fleabay volg ik al jaren, helaas heb ik nog geen Bocama in mijn buurt kunnen spotten. Ze wegen te veel om te laten verzenden. Wat ik trouwens altijd een slecht idee vind voor audio spul. Liever haal ik het zelf op na inspectie.

Anderzijds, wat is een redelijke prijs voor een afgeleefde Bocama voor zover die er cosmetisch nog acceptabel bij staat?

Zonder ervaring met buizen heb ik geen idee wat een rondje buizen wisselen kost. De papier condensatoren moeten er blijkbaar ook beter uit. Wat zou de factuur voor de onderdelen dan kunnen zijn? Het schema heb ik al een tijdje. Leuk om ik gedachten mee bezig te zijn.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als ik het goed heb, TheoK en Sander1238 hier op het forum hebben allebei een Bocama LafayetteLA-224B. Of er wat mee gedaan, gebruikt voor onderdelen, etc. Kunnen zij je vast wel vertellen.

M'n pa had vroeger een Dual platen speler, ben dagen zoet geweest met dat ding. Ik weet het typenummer niet, maar zou 'm zo herkennen. Als ik die nog eens ergens tegenkom :D
TheoK

Bericht door TheoK »

Wat je kan doen is de buizen vervangen.
IK weet niet in wat voor staat de GZ34 is maar je moet wel een laag model hebben.
Die van JJ gaat niet passen met de deksel erop.
Verder de koppel condensatoren vervangen en de elco's.
Dan heb je weer een versterker die als nieuw draait.
De UGT's zijn van zeer goeie kwaliteit.
En idd de trafo wordt flink heet na een tijdje.
sander1238

Bericht door sander1238 »

ik sluit me aan bij het verhaal van theo, ik heb er ook een gehad waarvan zowat alle elco's lekte.
ik heb alleen de trafo en de UGT's gebruikt en daarmee een HF10 gebouwd en dat is een mooie combi

als ik jou was zou ik eerst in jou bocama alle elco's en de koppelC vervangen, je krijgt hier hulp genoeg , dan er een tijdje mee spelen om te kijken of hij bevalt , kun je hem altijd nog modificeren of verbouwen.

voor de juiste onderdelen kun je eens kijken bij https://www.tube-town.net/ttstore/

sander
Bijlagen
DSCF2929.JPG
Plaats reactie