RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Had ook mog 6mm mdf liggen dus heb dt maar gebruikt. Op de bovenkant gelijmd en is nu aan het drogen. Op de onderkant komt 12mm mdf waarin dan de gaten voor de spikes geboord gaan worden uiteindelijk.

Morgen hopelijk de baffles gaan lijmen 8)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

baffle er op aan het lijmen
Bijlagen
20130520_203232.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

baffles zitten er op, met de afkantfrees mooi gelijk met de kast gemaakt. het wordt wel hoog tijd voor een freesje met grotere snij lengte zodat ik niet overal 4 of 6x langs moet.
Bijlagen
20130523_104001.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

zo goed als af:)
ander keertje nog lakken want staat nu alleen in de grondverf.

klinken goed!
Bijlagen
20130526_104042.jpg
20130526_104102.jpg
20130526_120213.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door markbakk »

=D> =D> =D>
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

dankje:) ook voor het meedenken eerder!

ze klinken echt lekker, en een sub is ook zeker niet meer nodig.

de tweeters zijn offset en heb ik naar binnen staan, geen idee of dat ook de bedoeling is?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door MechanicalAnimal »

prachtig hout op die baffles :goeie:

:rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door wouter »

grimoire schreef:
dankje:) ook voor het meedenken eerder!

ze klinken echt lekker, en een sub is ook zeker niet meer nodig.

de tweeters zijn offset en heb ik naar binnen staan, geen idee of dat ook de bedoeling is?
Jup, naar binnen is bijna altijd de beste opstelling! Mooi geworden!!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Ok dan

Ik ben ook nog steeds erg blij met de looks, boven verwachting mooi:)

In de beschrijving werd gesproken over een optionele 0,5ohm weerstand om de tweeter iets te temperen. Ik vind bij sommige cd's het mid-hoog (?) er iets te veel uitspringen waardoor bv het laag iets achterblijft. Ik ga van het weekend eens proberen wat die modificatie doet, het is een simpele ingreep, dus als het niets is zet ik het zo weer terug.

Het past wel bij wat ik hoor, bij sommige rock of dance met veel energie tussen de 2 en 3k (?) valt dit op. Nu tempert deze modifificatie de tweeter het meeste tussen de 2 en 4k.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Vanavond de aanpassing van het filter even gedaan, en het verschil mag er wezen. Het geluid is beter in balans, en het laag is ook nu overal goed aanwezig. Klinkt supermooi :) en zoals ik gehoopt had dat het zou klinken.

Dus de modificatie hou ik er in!
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door Spekkie99 »

Mooi als je arbeid zo beloond wordt, veel plezier ermee!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Ik geniet er nog steeds van, en ze staan nog steeds in de grondverf;)

Nu ik een partje breedbanders aan het testen ben, de Bb.01 hoor ik een bepaald verschil in luchtigheid en punch van het geluid. De BB klunkt wat luchtiger en ik heb het idee dat bepaalde zaken in de muziek meer naar voren komen, bv stemmen. Wat ik mooi vind!

Nu zit in de BB3.01 kastjes weinig demping, en de RS Duet zit in het bovenste deel behoorlijk vol met demping. Zou he kunnen dat ik m te veel gedempt heb waardoor het mid wat gedrukter wordt?
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door avdboom »

grimoire schreef:
Ik geniet er nog steeds van, en ze staan nog steeds in de grondverf;)

Nu ik een partje breedbanders aan het testen ben, de Bb.01 hoor ik een bepaald verschil in luchtigheid en punch van het geluid. De BB klunkt wat luchtiger en ik heb het idee dat bepaalde zaken in de muziek meer naar voren komen, bv stemmen. Wat ik mooi vind!

Nu zit in de BB3.01 kastjes weinig demping, en de RS Duet zit in het bovenste deel behoorlijk vol met demping. Zou he kunnen dat ik m te veel gedempt heb waardoor het mid wat gedrukter wordt?
Ik herken heel erg wat jij zegt.

Ik speel emt de DD8 MkII en nu een Alpair 5 in mini TL er bij. En dat klinkt ook heel erg anders van elkaar. Wat betref ruimtelijkheid, stemmen en piano muziek klinken de Alpairs zeer prettig, en spelen ze soms de DD8 echt weg. Ik denk dat het komt omdat de breedbanders toch in het middengebied meer een puntbron vormen en geen X-over hebben. Ook denk ik dat ze een lichte kleuring hebben die erg prettig klinkt. In vergelijking klinkt de DD8 af en toe te precies dat het tegen klinisch aan komt. Maar met sommige muziek komt de DD8 echt weer beter uit de verf (grote bands/orkersten, studio opnamen, waar de Alpair het met live muziek erg goed doet. Maar na langer luisteren ben ik tot de concusie gekomen dat de ene muziek beter op de DD8 klinkt, en sommige beter uit de verf komt op de breedbanders. Ik heb ze nu beiden hier staan en kan naar gelang mijn stemming de ene of andere beluisteren, en dat bevalt erg goed.

Antwoord op jouw vraag, ik denk dat het een eigenschap van kleine breedbanders is dat ze erg ruimtelijk/luchtig klinken en dat een sterk punt is. Zo hebben de RS duets ookv ast wel sterkere punten. Probeer gewoon veel muziek op beiden speakers uit en je leert alle sterke en zwakke punten kennen en op een zeker moment valt alles op zijn plekje.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door markbakk »

Het ligt volgens mij niet aan de demping. Kleuring van het geluid door te weinig demping vinden veel mensen wel mooi, natuurgetrouw is het uiteraard niet. Wat meespeelt is dat het Dayton-systeem een behoorlijke vermogensdip heeft vlak onder de X-overfrequentie. Je hoort in een gemiddelde luisterruimte minder via zijwanden, vloer en plafond gereflecteerd geluid in de midhoog-frequenties. Daarom klinkt de breedbander wat 'luchtiger'.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Wat ze ze kan ik wel beamen, de breedbander klinkt wel minder natuurgetrouw, en ik merkte na langer luisteren ook enige luistermoeheid, wat ik bij de daytons niet heb. Die klinken rustiger

Bij de daytons was het advies 9-10 ounces of stuffing. Ik heb 9,5 ounce genomen en dit in de bovenste helft gestopt. Ik snap dat een breedbander anders klinkt, maar toch heb k soms het idee dat de laagmid/midbass een klein beetje achter blijft in de daytons, maar volgens jou zal dat niet aan de demping liggen (beter verspreiden door hele kast of iets minder zou dit niet veranderen?).

Of het is die vermogensdip waar je het over hebt
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door avdboom »

Bij mij heb ik ook het idee dat de breedbander minder natuurgetrouw klinkt, hij heeft ook niet zo'n smoothe response als de DD8, maar ik denk dat de kleuring/response in dit geval wel in het voordeel van de Alpair 5 werken, want het klinkt wel prettig en geeft een soort van warmte aan het geluid. In mijn vorige post zei ik de DD8 af ten toe tegen klinisch te vinden klinken t.o.v. de Alpair 5, maar dat was denk ik neit het juiste woord als ik er nu over nadenk. Nu zou ik zeggen dat de DD8 t.o.v de Alpair 5 meer analitisch is en de Alpair 5 meer soul heeft. Nogmaals, beiden klinkt op zijn tijd en afhanklijk van de muziek en stemming erg prettig.

Ik kan het bij jou natuurlijk niet horen, maar met een vergelijkbare situatie kan ik alleen zeggen dat ik je vebazing herken, en dat het dus misschien niet perse een gebrek aan de RS duet hoeft te zijn. Desalniettemin moet je jezelf niet door mij laten afremmen om te experimenteren en onderzoeken O:) .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Ik vermoed dat de luisterruimte en staande golven en plaatsing van de speakers hier ook van invloed kunnen zijn. Schuif ik ze 5 cm naar achter klinkt het weer net ff anders...
Zo zie je maar weer

Ik zat ineens aan die demping te werken en ben gewoon benieuwd welke invloed dat kan hebben (hoeveelheid, verspreiding in de kast) in een TL
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Bericht door grimoire »

Nog een update over de plaatsing.

Ze stonden vlak naast (3-5cm) naast een laag tv meubel
Ik schuif ze wat verder uit elkaar, dat ze aan beide kanten nu 10 cm van het tv meubel af staan. Wat een verandering in het basgeluid en ruimtelijkheid!

De punch en midbass die ik een beetje miste (bij bv rock en dance) is er nu ineens wél, ik sta versteld :shock:
Ik was gewoon aan het spelen met de plaatsing, maar had geen groot verschil verwacht.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”