http://en.wikipedia.org/wiki/Radiusray5150 schreef:Dat weet ik niet, daarom vraag ik het dus.
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En jij begrijpt exact wat daar staat ? inclusief alle formules ?
Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde)
Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde)
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou die radius op de hoeken even nameten op de echte units, zou zonde zijn als er een foutje in de datasheet bleek te zitten.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Daar had ik ook al gekeken, maar het linkje werkt niet.ray5150 schreef:En jij begrijpt exact wat daar staat ? inclusief alle formules ?![]()
Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde)
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waarom makkelijk als het moeilijk kan
Rs=radius van de hoek van de speaker frontplaat
Ls=lengte van de speaker frontplaat
S=speling tussen frontplaat en zijkant sponning
Dk=diameter van de kopieerhuls v.d. frees
Df=Diameter van de frees
Lf=binnenkant maat van het frees hulpstuk
Df=2 * (Rs + S)
Lf=Ls + ((Dk-Df)/2)
Dus bij je C77 waar Rs = 7mm en Ls = 130mm
Aanname speling S = 0,5mm
Aanname diameter van de kopieerhuls Dk = 30mm
Df=2 * (7 + 0,5) = 15mm
Lf=130 + ((30-15/2) = 137,5mm
Dat is dan voor de sponning van de frontplaat, voor het vierkante gat waar de behuizing doorheen gaat kun je natuurlijk dezelfde methodiek toepassen.
Rs=radius van de hoek van de speaker frontplaat
Ls=lengte van de speaker frontplaat
S=speling tussen frontplaat en zijkant sponning
Dk=diameter van de kopieerhuls v.d. frees
Df=Diameter van de frees
Lf=binnenkant maat van het frees hulpstuk
Df=2 * (Rs + S)
Lf=Ls + ((Dk-Df)/2)
Dus bij je C77 waar Rs = 7mm en Ls = 130mm
Aanname speling S = 0,5mm
Aanname diameter van de kopieerhuls Dk = 30mm
Df=2 * (7 + 0,5) = 15mm
Lf=130 + ((30-15/2) = 137,5mm
Dat is dan voor de sponning van de frontplaat, voor het vierkante gat waar de behuizing doorheen gaat kun je natuurlijk dezelfde methodiek toepassen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gewoon de URL-tags gebruiken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde)Zweitse schreef:Daar had ik ook al gekeken, maar het linkje werkt niet.ray5150 schreef:En jij begrijpt exact wat daar staat ? inclusief alle formules ?![]()
Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde)
Het forum kan zelf niet goed vaststellen waar een link eindigt en waar tekst verder gaat als een link niet de voorgeschreven tekens bevat.
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Je hebt een 14 mm frees nodig. Voor de tweeter een 10 mm. Heb meerdere malen deze units ingefreesd. Succes!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dank voor de tip, inmiddels heb ik freesjes met deze maat besteld.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En wanneer zien we de plaatjesray5150 schreef:Dank voor de tip, inmiddels heb ik freesjes met deze maat besteld.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Daar doelde ik natuurlijk niet op, ik bedoel het freeswerk zelfray5150 schreef:Plaatje van een freesje :
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik dacht dat je al gestopt was met je project.
Overweeg je nog om die gore plastic potten van de C²77 units af te halen?
Met een metaalzaag langs de achterkant van de flens zagen, of als je bang bent dat het plastic zaagsel
in de spreekspoel terecht komt de pot rondom doorsmelten met een gloeiende draad.
De speaker kan dan beter ademhalen.
Een wat grotere behuizing dan nu (potje) kan ook geen kwaad i.v.m. de Qts.
Vroeger bij de importeur van Thiel haalden we de potjes er ook wel af.
Later werden ze op verzoek ook zonder potjes geleverd.
Paul.
Overweeg je nog om die gore plastic potten van de C²77 units af te halen?
Met een metaalzaag langs de achterkant van de flens zagen, of als je bang bent dat het plastic zaagsel
in de spreekspoel terecht komt de pot rondom doorsmelten met een gloeiende draad.
De speaker kan dan beter ademhalen.
Een wat grotere behuizing dan nu (potje) kan ook geen kwaad i.v.m. de Qts.
Vroeger bij de importeur van Thiel haalden we de potjes er ook wel af.
Later werden ze op verzoek ook zonder potjes geleverd.
Paul.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, ik ben nog in afwachting van de tekenkamer...pvanlingen schreef:Ik dacht dat je al gestopt was met je project.![]()
En die is in afwachting van mij, ivm. een ander projekt...
Ik heb laatst wel, toen het zowaar een dagje goed weer was,
Ik weet het niet, dit is weer nieuw voor mij.pvanlingen schreef:Overweeg je nog om die gore plastic potten van de C²77 units af te halen?
Met een metaalzaag langs de achterkant van de flens zagen, of als je bang bent dat het plastic zaagsel
in de spreekspoel terecht komt de pot rondom doorsmelten met een gloeiende draad.
De speaker kan dan beter ademhalen.
Een wat grotere behuizing dan nu (potje) kan ook geen kwaad i.v.m. de Qts.
Vroeger bij de importeur van Thiel haalden we de potjes er ook wel af.
Later werden ze op verzoek ook zonder potjes geleverd.
Graag zou ik horen wat de speaker-specialisten op het forum hierover te zeggen hebben.
Dat zou dan wel betekenen dat er een aparte kamer voor de C77 berekend en getekend moet worden.
Geen idee hoe de tekenkamer daar tegenover staat...
Wat noem jij "wat groter" ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Kan het wel eens zijn met Paul. Een ruime taps toelopende kamer achter de middentoner zal hem meer open laten klinken. Je kan overwegen om zo'n ruimte nu al te maken, eerst eens te kijken hoe het nu gaat, en als je vermoed dat het nog beter kan later de cup verwijderen.
De aanbevolen behuizing voor de opvolger C²79 was 3 liter. Dat zal zeker ruim genoeg zijn, aangezien de C²77 het al goed doet met dat kleine cupje erachter. Mooi taps laten toelopen en vullen met Twaron Angel Hair, kan niet mislukken.
De aanbevolen behuizing voor de opvolger C²79 was 3 liter. Dat zal zeker ruim genoeg zijn, aangezien de C²77 het al goed doet met dat kleine cupje erachter. Mooi taps laten toelopen en vullen met Twaron Angel Hair, kan niet mislukken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Huh? Waar wacht je op dan? Ik was me van niets bewust.ray5150 schreef:Nee, ik ben nog in afwachting van de tekenkamer...
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoi Ray,
Ik had gisteravond al geantwoord maar ik zag vandaag dat het niet verzonden is.
Had toch echt op "bevestig" gedrukt.
(dacht ik)
Als je besluit om de pot er af te halen moet je na het verwijderen ervan erg
oppassen met het oppakken van de unit.
Je gaat gemakkelijk met je vingers door de conus.
Het is nog brozer dan een eierschaal van een kip met kalkgebrek.
Zoals Jeroen al zei is een kastje van een liter of 3 wel genoeg.
Diep hoeft het niet te zijn.
Een paar cm achter de poolplaat is wel genoeg.
In de poolkernboring is een strengetje wol wel nuttig.
Als je vrees hebt om te frezen is het natuurlijk ook mogelijk om een stuk triplex of MDF
met de dikte van je speakerflens te gebruiken.
C²-77 er ondersteboven op, aftekenen en dan figuurzagen.
Ik blijf het volgen.
Paul.
Ik had gisteravond al geantwoord maar ik zag vandaag dat het niet verzonden is.
Had toch echt op "bevestig" gedrukt.
Als je besluit om de pot er af te halen moet je na het verwijderen ervan erg
oppassen met het oppakken van de unit.
Je gaat gemakkelijk met je vingers door de conus.
Het is nog brozer dan een eierschaal van een kip met kalkgebrek.
Zoals Jeroen al zei is een kastje van een liter of 3 wel genoeg.
Diep hoeft het niet te zijn.
Een paar cm achter de poolplaat is wel genoeg.
In de poolkernboring is een strengetje wol wel nuttig.
Als je vrees hebt om te frezen is het natuurlijk ook mogelijk om een stuk triplex of MDF
met de dikte van je speakerflens te gebruiken.
C²-77 er ondersteboven op, aftekenen en dan figuurzagen.
Ik blijf het volgen.
Paul.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Brrrr...ik krijg al kippevel als ik eraan denk...pvanlingen schreef:Als je besluit om de pot er af te halen moet je na het verwijderen ervan erg
oppassen met het oppakken van de unit.
Je gaat gemakkelijk met je vingers door de conus.
Het is nog brozer dan een eierschaal van een kip met kalkgebrek.
Tja, ik weet niet of ik dat aandurf...ben als de dood om ze te beschadigen.
Ik doe het alleen als het echt aantoonbare voordelen heeft.
Voor het gemak ga ik ervan uit dat de door de fabrikant aangebrachte kunststof pot toch wel op een optimale inhoud berekend is ?
Een paar foto's van het verlijmen van de MDF en multiplex platen.
Omdat ik niet zo ruim in de lijmklemmen zit heb ik er stukken 18 mm multiplex boven en onder gedaan en dit door en door geschroefd.
Vervolgens het geheel 48 uur laten uitharden.
de plaat voelt erg massief en zwaar aan.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De tekenkamer reageert een beetje laat maar toch... Sorry Ray. 
Ik heb hier de maten voor het maken van het frame. De verticale bracing (rechte plankjes met gaten) heb ik even achterwege gelaten. Ik ga er van uit dat je dit zelf wel lukt.
De gaten en infresingen voor de baffle heb ik niet bijgedaan. Je moet met Arno even overleggen wat je wil doen. Malletje voor de 2 accuton drivers die je met de bovenfrees doet of opnemen in de baffle. Mijn gevoel zegt dat het eerste handiger is omdat de baffle eigenlijk een rechte plank is en je een mal vaker kan gebruiken. De soms gekke maten komen door de schuintes en kunnen zonder problemen naar beneden afgerond worden. Die 0,3 -0,5mm word door de lijm wel opgevangen.
Voeg je dit samen dan krijg je dit: Daar overheen buig je de zijplaten en fineren.
Dan dit erop: Et voila!
Ik heb hier de maten voor het maken van het frame. De verticale bracing (rechte plankjes met gaten) heb ik even achterwege gelaten. Ik ga er van uit dat je dit zelf wel lukt.
De gaten en infresingen voor de baffle heb ik niet bijgedaan. Je moet met Arno even overleggen wat je wil doen. Malletje voor de 2 accuton drivers die je met de bovenfrees doet of opnemen in de baffle. Mijn gevoel zegt dat het eerste handiger is omdat de baffle eigenlijk een rechte plank is en je een mal vaker kan gebruiken. De soms gekke maten komen door de schuintes en kunnen zonder problemen naar beneden afgerond worden. Die 0,3 -0,5mm word door de lijm wel opgevangen.
Voeg je dit samen dan krijg je dit: Daar overheen buig je de zijplaten en fineren.
Dan dit erop: Et voila!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even iets wat me nu pas opvalt. Die gelijmde panelen in je laatste post, zijn die voor de zijwanden?
Als dat zo is dan heb je denk ik een probleem. Die ga je nl nooit meer gebogen krijgen! Is het voor de frame delen, dan heb ik niets gezegd.
Als dat zo is dan heb je denk ik een probleem. Die ga je nl nooit meer gebogen krijgen! Is het voor de frame delen, dan heb ik niets gezegd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Je kunt de potjes achter de units best laten zitten hoor! Zou ik wel doen tenminste, ook gezien de kwetsbaarheid van de membranen. Qua klank: je krijgt met potje een andere afstemming dan met separate mid-kamer. Dat is logisch. Het zal ook niet 100% hetzelfde klinken maar het een is niet argumenteerbaar beter dan het ander.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, natuurlijk niet.Vinculum schreef:Even iets wat me nu pas opvalt. Die gelijmde panelen in je laatste post, zijn die voor de zijwanden?
Als dat zo is dan heb je denk ik een probleem. Die ga je nl nooit meer gebogen krijgen! Is het voor de frame delen, dan heb ik niets gezegd.
Hartelijk dank voor de tekeningen, trouwens !
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
24mm? Op de tekening heb ik gerekend met 20. Geen ramp maar dan word hij dus 8mm breder...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die Accuton C77 klinkt echt niet slecht hoor met dat potje. Ik zou hem ook lekker laten zitten en geen risico gaan lopen om deze units te beschadigen. Het C77/C11 Accuton mid/hoog klonk hier toen echt lekker.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
