[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Dat weet ik niet, daarom vraag ik het dus. :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Radius
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

En jij begrijpt exact wat daar staat ? inclusief alle formules ? :mrgreen:

Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde) :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik zou die radius op de hoeken even nameten op de echte units, zou zonde zijn als er een foutje in de datasheet bleek te zitten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
En jij begrijpt exact wat daar staat ? inclusief alle formules ? :mrgreen:

Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde) :D
Daar had ik ook al gekeken, maar het linkje werkt niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vreemd, dan maar zo :
Naamloos.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

Waarom makkelijk als het moeilijk kan :rofl:

Rs=radius van de hoek van de speaker frontplaat
Ls=lengte van de speaker frontplaat

S=speling tussen frontplaat en zijkant sponning
Dk=diameter van de kopieerhuls v.d. frees

Df=Diameter van de frees
Lf=binnenkant maat van het frees hulpstuk

Df=2 * (Rs + S)
Lf=Ls + ((Dk-Df)/2)

Dus bij je C77 waar Rs = 7mm en Ls = 130mm
Aanname speling S = 0,5mm
Aanname diameter van de kopieerhuls Dk = 30mm

Df=2 * (7 + 0,5) = 15mm
Lf=130 + ((30-15/2) = 137,5mm


Dat is dan voor de sponning van de frontplaat, voor het vierkante gat waar de behuizing doorheen gaat kun je natuurlijk dezelfde methodiek toepassen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Marp »

Zweitse schreef:
ray5150 schreef:
En jij begrijpt exact wat daar staat ? inclusief alle formules ? :mrgreen:

Dan vind ik deze toch wat helderder :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde) :D
Daar had ik ook al gekeken, maar het linkje werkt niet.
Gewoon de URL-tags gebruiken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Straal_(wiskunde) O:)
Het forum kan zelf niet goed vaststellen waar een link eindigt en waar tekst verder gaat als een link niet de voorgeschreven tekens bevat.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Hifi_goeroe »

Je hebt een 14 mm frees nodig. Voor de tweeter een 10 mm. Heb meerdere malen deze units ingefreesd. Succes!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Dank voor de tip, inmiddels heb ik freesjes met deze maat besteld.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Dank voor de tip, inmiddels heb ik freesjes met deze maat besteld.
En wanneer zien we de plaatjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Plaatje van een freesje :
a3b47db294dedd346bdf0dd4706a8981.jpg
a3b47db294dedd346bdf0dd4706a8981.jpg (3.32 KiB) 625 keer bekeken
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Plaatje van een freesje :
a3b47db294dedd346bdf0dd4706a8981.jpg
:mrgreen:
Daar doelde ik natuurlijk niet op, ik bedoel het freeswerk zelf :mrgreen:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Ik dacht dat je al gestopt was met je project. :mrgreen:

Overweeg je nog om die gore plastic potten van de C²77 units af te halen?
Met een metaalzaag langs de achterkant van de flens zagen, of als je bang bent dat het plastic zaagsel
in de spreekspoel terecht komt de pot rondom doorsmelten met een gloeiende draad.
De speaker kan dan beter ademhalen.
Een wat grotere behuizing dan nu (potje) kan ook geen kwaad i.v.m. de Qts.
Vroeger bij de importeur van Thiel haalden we de potjes er ook wel af.
Later werden ze op verzoek ook zonder potjes geleverd.

Paul.
Bijlagen
DSC00022.JPG
DSC00023.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

pvanlingen schreef:
Ik dacht dat je al gestopt was met je project. :mrgreen:
Nee, ik ben nog in afwachting van de tekenkamer...
En die is in afwachting van mij, ivm. een ander projekt... :mrgreen:
Ik heb laatst wel, toen het zowaar een dagje goed weer was, :shock: al een "sandwich" van twee platen MDF en een plaatje Multiplex gemaakt.

pvanlingen schreef:
Overweeg je nog om die gore plastic potten van de C²77 units af te halen?
Met een metaalzaag langs de achterkant van de flens zagen, of als je bang bent dat het plastic zaagsel
in de spreekspoel terecht komt de pot rondom doorsmelten met een gloeiende draad.
De speaker kan dan beter ademhalen.
Een wat grotere behuizing dan nu (potje) kan ook geen kwaad i.v.m. de Qts.
Vroeger bij de importeur van Thiel haalden we de potjes er ook wel af.
Later werden ze op verzoek ook zonder potjes geleverd.
Ik weet het niet, dit is weer nieuw voor mij.
Graag zou ik horen wat de speaker-specialisten op het forum hierover te zeggen hebben.
Dat zou dan wel betekenen dat er een aparte kamer voor de C77 berekend en getekend moet worden.
Geen idee hoe de tekenkamer daar tegenover staat... :hide:
Wat noem jij "wat groter" ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Kan het wel eens zijn met Paul. Een ruime taps toelopende kamer achter de middentoner zal hem meer open laten klinken. Je kan overwegen om zo'n ruimte nu al te maken, eerst eens te kijken hoe het nu gaat, en als je vermoed dat het nog beter kan later de cup verwijderen.

De aanbevolen behuizing voor de opvolger C²79 was 3 liter. Dat zal zeker ruim genoeg zijn, aangezien de C²77 het al goed doet met dat kleine cupje erachter. Mooi taps laten toelopen en vullen met Twaron Angel Hair, kan niet mislukken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

ray5150 schreef:
Nee, ik ben nog in afwachting van de tekenkamer...
Huh? Waar wacht je op dan? Ik was me van niets bewust.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Hoi Ray,

Ik had gisteravond al geantwoord maar ik zag vandaag dat het niet verzonden is.
Had toch echt op "bevestig" gedrukt. :?: (dacht ik)

Als je besluit om de pot er af te halen moet je na het verwijderen ervan erg
oppassen met het oppakken van de unit.
Je gaat gemakkelijk met je vingers door de conus.
Het is nog brozer dan een eierschaal van een kip met kalkgebrek.

Zoals Jeroen al zei is een kastje van een liter of 3 wel genoeg.
Diep hoeft het niet te zijn.
Een paar cm achter de poolplaat is wel genoeg.

In de poolkernboring is een strengetje wol wel nuttig.

Als je vrees hebt om te frezen is het natuurlijk ook mogelijk om een stuk triplex of MDF
met de dikte van je speakerflens te gebruiken.
C²-77 er ondersteboven op, aftekenen en dan figuurzagen. :lol:

Ik blijf het volgen.

Paul.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

pvanlingen schreef:
Als je besluit om de pot er af te halen moet je na het verwijderen ervan erg
oppassen met het oppakken van de unit.
Je gaat gemakkelijk met je vingers door de conus.
Het is nog brozer dan een eierschaal van een kip met kalkgebrek.
Brrrr...ik krijg al kippevel als ik eraan denk... :lol:
Tja, ik weet niet of ik dat aandurf...ben als de dood om ze te beschadigen.

Ik doe het alleen als het echt aantoonbare voordelen heeft.
Voor het gemak ga ik ervan uit dat de door de fabrikant aangebrachte kunststof pot toch wel op een optimale inhoud berekend is ?

Een paar foto's van het verlijmen van de MDF en multiplex platen.
Omdat ik niet zo ruim in de lijmklemmen zit heb ik er stukken 18 mm multiplex boven en onder gedaan en dit door en door geschroefd.
Vervolgens het geheel 48 uur laten uitharden.
de plaat voelt erg massief en zwaar aan.
IMG_0020.JPG
IMG_0023.JPG
IMG_0025.JPG
IMG_0026.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

De tekenkamer reageert een beetje laat maar toch... Sorry Ray. :oops:

Ik heb hier de maten voor het maken van het frame. De verticale bracing (rechte plankjes met gaten) heb ik even achterwege gelaten. Ik ga er van uit dat je dit zelf wel lukt.

De gaten en infresingen voor de baffle heb ik niet bijgedaan. Je moet met Arno even overleggen wat je wil doen. Malletje voor de 2 accuton drivers die je met de bovenfrees doet of opnemen in de baffle. Mijn gevoel zegt dat het eerste handiger is omdat de baffle eigenlijk een rechte plank is en je een mal vaker kan gebruiken.
Frame_Boven_Onder.png
Voet is hetzelfde maar dan zonder gaten.
Voet is hetzelfde maar dan zonder gaten.
Frame_Achterkant.png
Frame_Voorkant.png
De soms gekke maten komen door de schuintes en kunnen zonder problemen naar beneden afgerond worden. Die 0,3 -0,5mm word door de lijm wel opgevangen.

Voeg je dit samen dan krijg je dit:
Frame.png
Daar overheen buig je de zijplaten en fineren.
Dan dit erop:
Baffle.png
Et voila!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Even iets wat me nu pas opvalt. Die gelijmde panelen in je laatste post, zijn die voor de zijwanden?
Als dat zo is dan heb je denk ik een probleem. Die ga je nl nooit meer gebogen krijgen! Is het voor de frame delen, dan heb ik niets gezegd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

Je kunt de potjes achter de units best laten zitten hoor! Zou ik wel doen tenminste, ook gezien de kwetsbaarheid van de membranen. Qua klank: je krijgt met potje een andere afstemming dan met separate mid-kamer. Dat is logisch. Het zal ook niet 100% hetzelfde klinken maar het een is niet argumenteerbaar beter dan het ander.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
Even iets wat me nu pas opvalt. Die gelijmde panelen in je laatste post, zijn die voor de zijwanden?
Als dat zo is dan heb je denk ik een probleem. Die ga je nl nooit meer gebogen krijgen! Is het voor de frame delen, dan heb ik niets gezegd.
Nee, natuurlijk niet. :rofl: da's nu 24 mm dik. zou inderdaad niet echt fijn buigen zijn. :mrgreen:

Hartelijk dank voor de tekeningen, trouwens ! :proost: =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

24mm? Op de tekening heb ik gerekend met 20. Geen ramp maar dan word hij dus 8mm breder...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Die Accuton C77 klinkt echt niet slecht hoor met dat potje. Ik zou hem ook lekker laten zitten en geen risico gaan lopen om deze units te beschadigen. Het C77/C11 Accuton mid/hoog klonk hier toen echt lekker.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Breder, hoe kom je daar nu bij ? :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”