Soms bij het inpluggen van de usb of wanneer de usb is ingeplugd en de laptop wordt uit- of aangezet, valt het geluid weg. Zo ook vorige week zondag. De remedie is om dat de stroom eraf te halen (even de powersupply uitpluggen en weer terugstoppen). Toen ik vorige week de stroom er weer op zette gebeurde er echter niets meer.
Nu moet ik bekennen dat het lastig is om in mijn kast daar bij te komen. Misschien ergens onbedoeld sluiting gemaakt bij het terugstoppen of zo......
Corner/boundary woofers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Corner/boundary woofers
Het was inderdaad de zekering, de minidsp werkt weer prima.
Ik ben helemaal opnieuw begonnen met het inregelen. Het crossoverpunt ligt nu op 225hz 8e order LR, dat klinkt toch een stuk schoner dan op 350hz. De delay heb ik voorlopig op gehoor afgesteld. Zowel de monitoren als de woofers full-range laten spelen en spelen met de delay totdat het hoog het schoonst klonk en het geluidsbeeld netjes in het midden stond. Zodra ik weer wat tijd heb zal ik het nameten.
Ik ben erg blij met hoe het nu klinkt, maar ongetwijfeld zal er aan de afstelling worden getweaked. Super leerzaam zo'n DSP, ik sta toch elke keer weer verbaasd over hoe veel een kleine aanpassing kan schelen. Om het echt goed te laten klinken komt het echt op de details aan!
Ik ben helemaal opnieuw begonnen met het inregelen. Het crossoverpunt ligt nu op 225hz 8e order LR, dat klinkt toch een stuk schoner dan op 350hz. De delay heb ik voorlopig op gehoor afgesteld. Zowel de monitoren als de woofers full-range laten spelen en spelen met de delay totdat het hoog het schoonst klonk en het geluidsbeeld netjes in het midden stond. Zodra ik weer wat tijd heb zal ik het nameten.
Ik ben erg blij met hoe het nu klinkt, maar ongetwijfeld zal er aan de afstelling worden getweaked. Super leerzaam zo'n DSP, ik sta toch elke keer weer verbaasd over hoe veel een kleine aanpassing kan schelen. Om het echt goed te laten klinken komt het echt op de details aan!
Re: Corner/boundary woofers
Grote kans dat het NOG mooier klinkt op 150Hz. Jouw satellieten (scanspeak reference SE) kunnen dit met gemak aan. Hoe goed en snel de woofer ook is, je hebt ook te maken met het feit dat de onderkant van stemmen mooier klinkt als hij niet van verschillende bronnen vandaan komt. En eenmaal op 150Hz kan je ook met een echte subwoofer gaan werken. Los daarvan denk ik dat je met deze woofer een uitstekende keuze hebt gedaan. Walt en ik hebben gisteren nog uitgebreid een hele reeks van woofers zitten bekijken als alternatief voor de XLS-10 en ook wij kwamen op jouw woofer uit.
Re: Corner/boundary woofers
Bedankt voor de tip Jeroen, ik zal het eens proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden over deze woofer.
Re: Corner/boundary woofers
Twee weken geleden eindelijk de tijd genomen om de tip van Jeroen_d eens uit te proberen, het cross-over punt verlaagd naar 150Hz. Daarnaast de positie van de monitoren veranderd, ze staan nu iets verder uit elkaar en dichter op de achterwand. Alles bij elkaar zorgde ervoor dat er opnieuw gemeten moest worden om met name de monitoren goed in te kunnen regelen.
Ik ben begonnen met de monitoren. Voor elke monitor een full range spatial average meting gedaan bestaande uit 4 metingen rondom de luisterplek. Deze met behulp van de DSP zo veel mogelijk rechtgetrokken tussen 80 en 1000 hz. Met name in het gebied van 300-900hz zat er een brede bult.
Over de inregeling van de cornerwoofers was ik al tevreden, dus deze is hetzelfde gebleven. Na het instellen van een LR 8e orde op 150HZ een aantal controlemetingen gemaakt. Op de plek van de crossover zat een dip, een fase verschil veroorzaakt door een verschil in looptijd. Omdat een afstandmeting voor mij nooit echt heeft gewerkt (zie eerdere posts) heb ik deze keer stapje voor stapje de delay op de monitoren aangepast en telkens een controle meting gedaan. Beginnen met een overduidelijk te korte delay en deze opvoeren zodat de dip steeds kleiner werd. Ik heb de delay gelaten op het punt net voordat de dip weer begon toe te nemen.
Daarna wederom per kant een spatial average gemaakt en op het gezicht de boel wat ge-finetuned. Na wat minimale EQ zag het er zo uit: Daarna de meetapparatuur opgeborgen en gaan luisteren. Het laag klonk beter, maar het midden en hoog klopte niet. Dit kwam doordat de de correctie van de bult in het midden van de monitoren te breed was. Ik had gewerkt met een Q van 0.5 die doorwerkte tot aan zo'n 2000hz
. Dit was zo gecorrigeerd gelukkig. Daarna is het sublaag van de rechter cornerwoofer op hetzelfde niveau gebracht als de linker.
Tenslotte nog een low shelf van +1db op de 90Hz gedaan. Daardoor klinkt het in mijn optiek net even wat groter en realistischer, misschien dat ik hier nog op terugkom.
Al met al klinkt het wederom beter dan voorheen
. Het klinkt nu rustiger met een stereobeeld dat meer stabiel in het midden lijkt te staan. Op dit moment doet de linker cornerwoofer het tijdelijk niet (versterkerplobleempje), maar hopelijk is dat snel verholpen en kan er weer volop van genoten worden!
Ik ben begonnen met de monitoren. Voor elke monitor een full range spatial average meting gedaan bestaande uit 4 metingen rondom de luisterplek. Deze met behulp van de DSP zo veel mogelijk rechtgetrokken tussen 80 en 1000 hz. Met name in het gebied van 300-900hz zat er een brede bult.
Over de inregeling van de cornerwoofers was ik al tevreden, dus deze is hetzelfde gebleven. Na het instellen van een LR 8e orde op 150HZ een aantal controlemetingen gemaakt. Op de plek van de crossover zat een dip, een fase verschil veroorzaakt door een verschil in looptijd. Omdat een afstandmeting voor mij nooit echt heeft gewerkt (zie eerdere posts) heb ik deze keer stapje voor stapje de delay op de monitoren aangepast en telkens een controle meting gedaan. Beginnen met een overduidelijk te korte delay en deze opvoeren zodat de dip steeds kleiner werd. Ik heb de delay gelaten op het punt net voordat de dip weer begon toe te nemen.
Daarna wederom per kant een spatial average gemaakt en op het gezicht de boel wat ge-finetuned. Na wat minimale EQ zag het er zo uit: Daarna de meetapparatuur opgeborgen en gaan luisteren. Het laag klonk beter, maar het midden en hoog klopte niet. Dit kwam doordat de de correctie van de bult in het midden van de monitoren te breed was. Ik had gewerkt met een Q van 0.5 die doorwerkte tot aan zo'n 2000hz
Tenslotte nog een low shelf van +1db op de 90Hz gedaan. Daardoor klinkt het in mijn optiek net even wat groter en realistischer, misschien dat ik hier nog op terugkom.
Al met al klinkt het wederom beter dan voorheen
Re: Corner/boundary woofers
Ik heb vanavond eens kunnen luisteren naar deze set met Corner/boundary woofers.
De eerste indruk was op een redelijk laag geluidsniveau, een heel zuiver en schoon geheel, heel clean.
Eigenlijk niet helemaal mijn ding, en wat saai, het kwam niet helemaal tot leven.
Nadat de volume regelaar een heel klein tandje er bij werd gezet, kwam het los, en ook de ruimtelijke weergave was grandioos lekker, en kende een prima plaatsing en werd een mooi totaalbeeld, juist ook met de goede liveopnames.
Mede door het kunnen schuiven met de DSP e.d. heb je zoveel mogelijkheden, dan is het echt nog wel puzzelen, en dat lijkt nu best wel gelukt.
Het was ook wel leuk om te horen hoe het totaal tot stand was gekomen, naast de technische perikelen en de opbouw van de kasten, die op mij toch niet zo groot overkwamen als op de foto's.
Kortom, naast een gezellige keuvelavond, toch ook kunnen genieten van een mooie set, die misschien nog wel mooier kan gaan klinken, als ik zo hoor hoe hij toch telkens weer verder zoekt naar het hogere en betere.
Bedankt Frank, ik ben weer een goede ervaring rijker.
De eerste indruk was op een redelijk laag geluidsniveau, een heel zuiver en schoon geheel, heel clean.
Eigenlijk niet helemaal mijn ding, en wat saai, het kwam niet helemaal tot leven.
Nadat de volume regelaar een heel klein tandje er bij werd gezet, kwam het los, en ook de ruimtelijke weergave was grandioos lekker, en kende een prima plaatsing en werd een mooi totaalbeeld, juist ook met de goede liveopnames.
Mede door het kunnen schuiven met de DSP e.d. heb je zoveel mogelijkheden, dan is het echt nog wel puzzelen, en dat lijkt nu best wel gelukt.
Het was ook wel leuk om te horen hoe het totaal tot stand was gekomen, naast de technische perikelen en de opbouw van de kasten, die op mij toch niet zo groot overkwamen als op de foto's.
Kortom, naast een gezellige keuvelavond, toch ook kunnen genieten van een mooie set, die misschien nog wel mooier kan gaan klinken, als ik zo hoor hoe hij toch telkens weer verder zoekt naar het hogere en betere.
Bedankt Frank, ik ben weer een goede ervaring rijker.
Re: Corner/boundary woofers
Ha Hans, het was gezellig inderdaad. Je had gister een goed punt dat het inderdaad net iets harder moet staan om het levendig te laten klinken. Als ik weer eens tijd heb zal ik weer eens met de opstelling van de monitoren spelen. Ze staan nu wel behoorlijk dicht bij de achterwand, misschien wat verder naar voren en iets verder uit elkaar. Alhoewel je dan wellicht te veel last krijgt van de kale wand links.
Op (lange) termijn wil ik nog eens open baffle satellieten proberen i.c.m. de cornerwoofers. Als Daudio nog eens met een dergelijk concept komt ga ik dat zeker overwegen.
Op (lange) termijn wil ik nog eens open baffle satellieten proberen i.c.m. de cornerwoofers. Als Daudio nog eens met een dergelijk concept komt ga ik dat zeker overwegen.
