X-max "meten"

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

X-max "meten"

Bericht door Henkjan »

ik kwam op t Visaton forum een aardige verhandeling tegen over hoe met Arta en wat simulatie de praktische Xmax van een driver gemeten kan worden
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=14154
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, alleen heb je daarvoor een laser displacement meter nodig en die dingen zijn nogal prijzig :? Zie ook de praktische beschrijving hier: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNo ... gRev01.pdf

Dat kan ook simpeler door met een punt lichtbron, zoals een halogeen lampje, een schaduwbeeld van de bewegende conus op een wit vlak te projecteren. Kun je precies de uitslag opmeten bij een bepaalde ingang spanning.

Het is leuk dat het kan maar wat kun je er praktisch mee? Kijken of de fabrikant het wel juist op geeft?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan zou ik eerder nog een piezo pakken (met daar achter een lading versterker).
Als je vervolgens het signaal dubbel integreert, heb je ook de verplaatsing.

Kost dan hooguit een paar euro en is prima nauwkeurig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Dan zou ik eerder nog een piezo pakken (met daar achter een lading versterker).
Als je vervolgens het signaal dubbel integreert, heb je ook de verplaatsing.

Kost dan hooguit een paar euro en is prima nauwkeurig.
Dat Klippel daar nou niet op gekomen is zeg........ :P En hoe ga je dat calibreren? Ja, waarom zou je ook makkelijk doen als het moeilijk kan :roll:

Overigens staat er aardig wat lezenswaardigs op de site van Klippel:

http://www.klippel.net/download/group.asp?group=35
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 14 apr 2009, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hebben jullie die draad wel gelezen? wat ze doen is de X vs klemspanning simuleren, en dan THD & IMD vs klemspanning meten. conform klippel is dan Xmax daar waar THD of IMD boven de 10% komt...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, dat klopt. Alleen ben je dan afhankelijk van gegeven parameters die ook een behoorlijke spreiding kunnen geven. Kun je het beter direct opmeten met een meetlat o.i.d.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 14 apr 2009, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kalibreren van een piezo is niet zo heel lastig hoor.

Je moet gewoon een object hebben waarvan je de uitwijking + frequentie weet. Kun je heel erg fraai de gevoeligheid van opstellen.

Er is nog een methode waar je massa en zwaartekracht mee gebruikt, hoe die meting precies werkt weet ik niet. Kan ik ja na aankomend kwartaal wel vertellen.

Overigens zijn er ook piezo's te koop die reeds gekalibreerd zijn, maar die zijn uiteraard stuk duurder.

Integrator en ladingsversterker kun je maken met een zooitje opamps.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Integrator en ladingsversterker kun je maken met een zooitje opamps.
Huup, huup, huup Barbatruc ictjes :lol:

Ben benieuwd naar je eerste resultaten. paar uurtjes verder en een paar eurotjes armer ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt idd ook ictjes die alles kunnen, die moet je echter wel digitaal inlezen.

We doen bij Fysische meettechnieken sowieso een meting met piezo's (aankomend kwartaal dus) waar we zeer waarschijnlijk ook een kalibratie meting moeten doen.

Principe blijft heel simpel Dat heb ik al na gevraagd op school (loop nmlk al een tijd met dit idee). Mooier blijft met een laser, dan kun je nmlk het hele bewegende vlak in kaart brengen.
Apparatuur hebben we ook op school dus daar wil ik binnenkort ook iets mee doen :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach als je toch digitaal gaat kun je net zo goed die 2 integrators in software doen. Beetje techneut van tegenwoordig draait daar zijn hand niet voor om.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klopt, maar zo'n analoge meting met piezo is wat laag drempeliger en nauwkeurig genoeg.
daniel

Bericht door daniel »

ware het niet dat je met een piezo massa toevoegt aan je dynamische systeem, en daarmee dus het systeem waar je aan wilt meten gaat beinvloeden. Zul je dus eerst moeten vaststellen dat die beinvloeding niet te groot is.

Er is overigens tegenwoordig een mooi alternatief voor laser-vibrometers. Deze jongens doen dat akoestisch. Die meten met een microfoonarray een akoestisch veld op rond een object. Met een berg processing kunnen ze daar vervolgens zeer interessante data uithalen, bijvoorbeeld de locale snelheden op een trillend oppervlak.

Natuurlijk is dat overkill om een eenvoudige x-max meting te doen. Maar dat zijn de piezo en laser ook. Als je zo ver wilt gaan doe je dat om ook echt details te weten te komen.

De methode waar dit topic mee begon (moet toegeven niet door heel dat draadje op het visaton-forum getijgerd te zijn) is ook erg elegant. Maar misschien kan het nog makkelijker, zonder akoestische metingen. Op het moment dat je aandrijving niet-linear wordt, verandert je impedantie ook. Geidealiseerd wordt de impedantie bepaald door de ohmse weerstand van je spreekspoel, de zelfinductie, en de tegen-emk.(Daar zit o.a. het BL product in). Als je in het niet-lineaire gebied komt, verandert de verhouding stroom-aandrijfkracht, en dus stroom-beweging, en dus ook tussen stroom en tegen-emk. Dat zou je, mits dat effect groot genoeg is, moeten kunnen meten.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gewoon mechanisch meten? Je neemt een meetklok met sleepnaald of alleen maar een blokje met een soepel schuivend pennetje, dat je tegen de conus in rust zet.. spanning er op en het pennetje verschuift een x-aantal mm (dat verschil is wel op te meten, gok ik)

Kees
fluppie

Bericht door fluppie »

audiomanics schreef:
Gewoon mechanisch meten? Je neemt een meetklok met sleepnaald of alleen maar een blokje met een soepel schuivend pennetje, dat je tegen de conus in rust zet.. spanning er op en het pennetje verschuift een x-aantal mm (dat verschil is wel op te meten, gok ik)

Kees
Dan kan je wel de uitslag meten, maar nog niet de lineaire uitslag ? Of ben ik hier verkeerd ?
Volgens mij is de uitslag lineair zolang er een kwadratisch of logaritmisch verband staat tussen vermogen en uitslag... Juist ?
richard

Bericht door richard »

fluppie schreef:
Volgens mij is de uitslag lineair zolang er een kwadratisch of logaritmisch verband staat tussen vermogen en uitslag... Juist ?
Xmax of Xlin? de eerste is mechanisch bepaald door de maximale mechanische uitslag, dat zou je mechanisch kunnen meten zoals Kees al aangeeft. De Xlin is bij mijn weten alleen het geval zolang de spreekspoel voor 100% in het magneetveld zit? Zodra hij er zich uit beweegt is de aandrijfkracht niet lineair meer. De Xlin is dan ook het halve verschil tussen spreekspoelhoogte en poolplaatdikte.
fluppie

Bericht door fluppie »

richard schreef:
fluppie schreef:
Xmax of Xlin? de eerste is mechanisch bepaald door de maximale mechanische uitslag, dat zou je mechanisch kunnen meten zoals Kees al aangeeft. De Xlin is bij mijn weten alleen het geval zolang de spreekspoel voor 100% in het magneetveld zit? Zodra hij er zich uit beweegt is de aandrijfkracht niet lineair meer. De Xlin is dan ook het halve verschil tussen spreekspoelhoogte en poolplaatdikte.
Ik kende ze als Xmech ( maximale mechanische uitslag ) en Xmax ( maximale lineaire uitslag ).

Ik vraag me af of er een wiskundig verband is tussen Xmax en de toegevoerde spanning. Ik vermoed van wel, hoe komen die simulatieprogramma's anders aan hun Cone Excursion :-).
Verder denk ik dat zolang je gemeten curve de berekende curve overlapt je in een Xmax ( Xlin ) gebied zit te werken en je dit zo eventueel zou kunnen meten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

daniel schreef:
ware het niet dat je met een piezo massa toevoegt aan je dynamische systeem, en daarmee dus het systeem waar je aan wilt meten gaat beinvloeden.
Mwah..
Ik heb er hier een thuis liggen die minder is dan 2gram.
Voor grote woofers is dat nou niet bepaald significant, dus het zal wel meevallen.

Voor kleine woofertjes gaat het wel een rol spelen, maar daar krijg je ze niet eens opgeplakt :P

Meest elegante vind ik nog met een laser, omdat je daar dus echt helemaal kunt zien wat je oppervlak aan het doen is (mooie 3D plaatjes !!! :D)

@ fluppie
Uiteraard is er een wiskundige manier om je xmax uit te rekenen, maar dat is meestal en benadering, omdat de praktijk helaas niet zo ideaal is.
Wat je juist wilt doen is kijken hoe goed die benadering is.
Nu kun je dan wel bv de stroom/spanning (en dus weerstand) meten van je speaker, maar direct het meten wat je wilt weten is en blijft nauwkeuriger. (mits goed uitgevoerd)

Het is ook net wat je wilt meten. Je speaker uitwijking bij een bepaalde intensiteit, of juist kijken wanneer hij uit zijn xmax schiet.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: X-max "meten"

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
ik kwam op t Visaton forum een aardige verhandeling tegen over hoe met Arta en wat simulatie de praktische Xmax van een driver gemeten kan worden
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=14154
Goede tip Henkjan. In dat draadje werkt de link naar het artikel van Klippel niet meer, maar ik heb een nieuwe link gevonden: http://www.klippel.de/pubs/Klippel%20pa ... MAX_02.pdf
Plaats reactie