Mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
Nou, daarvoor hebben ze ook een oplossing: daar hebben ze verschillende types trafo's voor ontwikkeld, die dan verschillende diameters hebben, zodat je er ook verschillende grootten aan schijven voor kunt verkopenSARK schreef:Ik vond ze al ergens op lijkenmaar goed, dit is leuker en je kunt zelf de maat bepalen.
Groet, Joris
P.S. Misschien een mailtje naar Amplimo of zo?
@Jeroen
Ben even afwezig geweest en heb geprobeerd vanaf de DDIY even bij te lezen en ben nog steeds gefacineerd door je project! Leuk om te zien dat het probleem wat zich voordoet in jou kast mij al maanden bezig houdt zonder te weten dat je er een probleem mee had...namelijk resonanties van de baffle.... Even hard op denken: wat kun je hieraan doen???
1- Stijfheid veranderen (ben je volop mee bezig)
2- Massa veranderen (zodat frequentie verplaatst)
Het 2de punt lees ik weinig over behalve dan het betonnen voorbeeld....
Een simpele manier die ik wel gebruikt heb om de massa van een kast (snel) te verhogen is door de kast op drie spikes te zetten vervolgens op een zware straat tegel en deze te isoleren van de vaste grond met silicone doppen. De spikes zijn afdoende om de trillingen geheel over te dragen op de tegel zodat de kast als het ware het tegelgewicht in zich op neemt. Lijkt me een pogimg waard om dit uit te proberen en vervolgens te meten (of luisteren) en tegeltje meer of minder is snel uitgeprobeerd toch???
Ik moet er wel bij vermelden dat ik dit voornamelijk heb uitgeprobeerd voor lage frequenties waarbij ik verbluffende verschillen gehoord heb!!
Een andere gedachte die ik heb is de bafle mechanisch te isoleren van de kast dmv bijv. een rubber rand. Hierbij kun je door meer of minder voorspanning de trillingsoverdracht "instellen" Dit laatste lijkt me niet precies genoeg en achteraf een beetje moeilijk!!! en waarschijnlijk niet goed voor de tweeter .....
Het zijn ook maar gedachten! ben helaas nog steeds met mn huis bezig en geen tijd voor nieuwe luidspreker projecten
Ben na mijn laatste bezoek nog niet tiegekomen aan DLSA
Ben even afwezig geweest en heb geprobeerd vanaf de DDIY even bij te lezen en ben nog steeds gefacineerd door je project! Leuk om te zien dat het probleem wat zich voordoet in jou kast mij al maanden bezig houdt zonder te weten dat je er een probleem mee had...namelijk resonanties van de baffle.... Even hard op denken: wat kun je hieraan doen???
Een simpele manier die ik wel gebruikt heb om de massa van een kast (snel) te verhogen is door de kast op drie spikes te zetten vervolgens op een zware straat tegel en deze te isoleren van de vaste grond met silicone doppen. De spikes zijn afdoende om de trillingen geheel over te dragen op de tegel zodat de kast als het ware het tegelgewicht in zich op neemt. Lijkt me een pogimg waard om dit uit te proberen en vervolgens te meten (of luisteren) en tegeltje meer of minder is snel uitgeprobeerd toch???
Ik moet er wel bij vermelden dat ik dit voornamelijk heb uitgeprobeerd voor lage frequenties waarbij ik verbluffende verschillen gehoord heb!!
Een andere gedachte die ik heb is de bafle mechanisch te isoleren van de kast dmv bijv. een rubber rand. Hierbij kun je door meer of minder voorspanning de trillingsoverdracht "instellen" Dit laatste lijkt me niet precies genoeg en achteraf een beetje moeilijk!!! en waarschijnlijk niet goed voor de tweeter .....
Het zijn ook maar gedachten! ben helaas nog steeds met mn huis bezig en geen tijd voor nieuwe luidspreker projecten
- Jasper Joppe Geers
Hoi Jeroen,
Even een vraagje van mijn kant:
Ik heb het hele verhaal door zitten lezen, en hier en daar met verbazing de ideeën en creativiteit aanschouwd.
Wat wil het geval:
Ondergetekende is bezig met een kloon van de 803D van B&W, en zit eigenlijk met min of meer hetzelfde idee voor de middentoner.
Mijn plan was om de middentoner te gebruiken uit een bestaande B&W speaker, de DM600 S3. Die combineert lekker met de B110's die ik ga gebruiken, en bij deze middentoner wilde ik ook het tapered tube principe proberen toe te passen.
Op bijgevoegde tekening kun je het plan een beetje aflezen hoop ik.
Zoals ik het in gedachte had ben ik van plan om op de achterzijde van de magneet wel een kegel te lijmen, nadat ik een aluminium buis op de kopse kant tegen de magneet gelijmd heb. De kegel wordt van te voren opgevuld met watten, zodat de opgesloten lucht aan de binnenzijde minimaal is. anders gezegd: de kegel wordt zo massief, maar zo licht mogelijk.
Het andere einde van de as komt iets door de kast heen naar buiten, met een slotbout. Het is niet in mijn bedoeling om via die bout de unit tegen de baffle aan te trekken, maar meer om te zorgen dat de kegel en as keurig in het midden van de kamer blijft.
Die kamer maak ik eerst uit een blok purschuim. Gewoon los opspuiten, en daar vervolgens de buitenkant van maken en dan de kamer aan de binnenkant. Naar mijn idee absorbeert het purschuim strakjes de trillingen van het geluid naar achter toe, en kan de middentoner rustig zijn werk doen.
De ophangring van de middentoner wil ik bevestigen zowel aan de voorzijde als achterzijde met een ronde ring, vergelijkbaar met jouw slang systeem zeg maar. Wat ik wil proberen is om de unit totaal zijn eigen kamer te geven, los van de rest van de kast, waarbij de unit alleen met zijn voorkant tegen de achterkant van de baffle drukt, met daartussen dus een ring. Ken je het nog volgen?
ik zal proberen anders een wat duidelijker tekening te maken..
Of dat het wat oplevert is toch uiteindelijk een kwestie van trial & error. Ik maak er voor mijzelf een beetje de sport van om dergelijke techologieën met huis- tuin en keuken middelen op te lossen. Die kegel bijvoorbeeld, komt straks uit een simpele IKEA lamp. Die zijn namelijk dikwijls van aluminium..
Wat denk jij, gaat dit iets uithalen?
Groetjes,
Jasper Joppe Geers

Ik heb het hele verhaal door zitten lezen, en hier en daar met verbazing de ideeën en creativiteit aanschouwd.
Wat wil het geval:
Ondergetekende is bezig met een kloon van de 803D van B&W, en zit eigenlijk met min of meer hetzelfde idee voor de middentoner.
Mijn plan was om de middentoner te gebruiken uit een bestaande B&W speaker, de DM600 S3. Die combineert lekker met de B110's die ik ga gebruiken, en bij deze middentoner wilde ik ook het tapered tube principe proberen toe te passen.
Zoals ik het in gedachte had ben ik van plan om op de achterzijde van de magneet wel een kegel te lijmen, nadat ik een aluminium buis op de kopse kant tegen de magneet gelijmd heb. De kegel wordt van te voren opgevuld met watten, zodat de opgesloten lucht aan de binnenzijde minimaal is. anders gezegd: de kegel wordt zo massief, maar zo licht mogelijk.
Het andere einde van de as komt iets door de kast heen naar buiten, met een slotbout. Het is niet in mijn bedoeling om via die bout de unit tegen de baffle aan te trekken, maar meer om te zorgen dat de kegel en as keurig in het midden van de kamer blijft.
Die kamer maak ik eerst uit een blok purschuim. Gewoon los opspuiten, en daar vervolgens de buitenkant van maken en dan de kamer aan de binnenkant. Naar mijn idee absorbeert het purschuim strakjes de trillingen van het geluid naar achter toe, en kan de middentoner rustig zijn werk doen.
De ophangring van de middentoner wil ik bevestigen zowel aan de voorzijde als achterzijde met een ronde ring, vergelijkbaar met jouw slang systeem zeg maar. Wat ik wil proberen is om de unit totaal zijn eigen kamer te geven, los van de rest van de kast, waarbij de unit alleen met zijn voorkant tegen de achterkant van de baffle drukt, met daartussen dus een ring. Ken je het nog volgen?
Of dat het wat oplevert is toch uiteindelijk een kwestie van trial & error. Ik maak er voor mijzelf een beetje de sport van om dergelijke techologieën met huis- tuin en keuken middelen op te lossen. Die kegel bijvoorbeeld, komt straks uit een simpele IKEA lamp. Die zijn namelijk dikwijls van aluminium..
Groetjes,
Jasper Joppe Geers

Hoi doppedoos,doppedoos schreef:@Jeroen
Het zijn ook maar gedachten! ben helaas nog steeds met mn huis bezig en geen tijd voor nieuwe luidspreker projecten![]()
Mechanische isoleren met rubber rand lijkt me praktisch ondoenlijk en niets extra's op te leveren tov de driver zelf via een rubber rand monteren zoals ik met het rubber slangetje wil. Bovendien wordt dan het probleem bij de bron aangepakt en trilt de baffle sowieso zo min mogelijk en de rest van de box dus ook niet (tenminste, hopelijk minder).
Het punt over de massa en tegel klopt, maar geldt inderdaad met name voor de bas. Door de spikes en tegel blijft de box beter staan en wordt moeilijk in trilling gebracht (naar voren en achteren bewegen door de grote luchtverplaatsing van de woofer). Helpt trouwens het best als de box zelf wel al erg stijf is. B&W matrix heeft hier veel profijt van. In het middengebied helpt dit minder omdat de trillingen als golven door het materiaal gaan. Hier moet dus het materiaal waarop de driver is geplaatst zelf al erg stijf zijn en goed dempen door veel materiaal te gebruiken zoals ik doe. Daarnaast, massaverhoging kan altijd nog. Mijn box is al erg zwaar, ik gebruik al expres goedkoop MDF van de gamma om het niet té zwaar te laten worden.
Met alle ideeën over montage probeer ik dus het probleem al zoveel mogelijk bij de bron aan te pakken. Trillingen van de driver naar het materiaal toe worden gedempt door het rubber en het restant daarvan vervolgens via de kegel overgedragen aan het inwendige van de box met grote massa die voorkomt dat er teveel reactiebeweging komt. En die trillingen moeten dus door het dikke materiaal van binnen naar buiten waardoor ze aan de buitenkant van de box bijna al hun energie hebben verloren. De driver stijf op de box monteren, zoals ik in de huidige testbox heb gedaan, laat de mechanische trillingen aan de buitenkant van het materiaal zitten waardoor zelfs een zware dikke box maar beperkt dempt (behalve dan wat betreft het niet doorlaten van de backwave).
Ik kan straks met de nieuwe kast die ik ga bouwen mooi vergelijken met de testbox zoals in dit draadje tot nu toe gebouwd. Kijken of het beter en niet juist erger wordt
Groet, Jeroen
Hoi Jasper,Jasper Joppe Geers schreef:Hoi Jeroen,
Wat wil het geval:
Groetjes,
Jasper Joppe Geers
Als ik het goed begrijp zie jij de halve eivorm zoals je met purschuim wil maken als een tapered tube. Dit is niet zo, ook deze vorm zal gewoon een aantal specifieke inwendige staande golven doen ontstaan. Verder moet je niet veel verwachten van het purschuim. Het absorbeert beperkt en geeft nauwelijks stevigheid aan de kast. Ik zou dan meer zien in een andere manier om deze vorm te krijgen en de ruimte tussen deze vorm en de kast op te vullen met zand of zoiets.
Ik hoop dat ik het goed heb begrepen. Zo niet, dan merk ik het wel. Je project ziet er trouwens leuk uit. Ik heb ook wel eens nagedacht over een kast in een kast maar ben toch op het huidige project uit gekomen. Misschien een idee om je eigen draadje te beginnen?
Groet, Jeroen
- Jasper Joppe Geers
Hoi Jeroen,jeroen_d schreef:Ik hoop dat ik het goed heb begrepen. Zo niet, dan merk ik het wel. Je project ziet er trouwens leuk uit. Ik heb ook wel eens nagedacht over een kast in een kast maar ben toch op het huidige project uit gekomen. Misschien een idee om je eigen draadje te beginnen?
Groet, Jeroen
Je hebt het inderdaad bij het rechte eind, en zal het nog eens overwegen..
Ik heb al wel wat geexperimenteerd, en had er zelf ook meer van verwacht..
Ik zou best mijn eigen draadje willen beginnen, maar ik kan niet dierekt foto's uploaden. Ik begrijp wel dat het site policy is, maar anders moet ik allemaal moeilijk gaan doen via andere sites zoals imageshack, en dan vervolgens weer gaan linken...
Ik kijk wel even..
Alvast bedankt!
Groetjes,
Jasper Joppe Geers
Terug van vakantie
Terug van vakantie en tot mijn genoegen zag ik dat de Peerless HDS exclusive inmiddels kan worden gekocht. Ik heb al een bestelling geplaatst bij PLS audio en hoop dat de levertijd niet te lang is. Misschien dat straks bmm met lagere prijzen komt, maar ik heb geen zin om langer te wachten!
Hai jeroen,
je bent inderdaad wel lang stil geweest hier... vakantie leek me wel een voorspelbare reden, dus heb je nog niet lastiggevallen met vragen over bolletjes en behuizingen... komt de komende weken wel...
Heb je nog langer vakantie dat je dagen aan je luidsprekers kunt werken?
Groet'n, Joris
P.S. Ik weet niet waar je psies was, maar was het weer daar wel beter?
je bent inderdaad wel lang stil geweest hier... vakantie leek me wel een voorspelbare reden, dus heb je nog niet lastiggevallen met vragen over bolletjes en behuizingen... komt de komende weken wel...
Groet'n, Joris
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Re: Terug van vakantie
BMM zal snel volgen denk ik. Gelukkig, na het lange wachten, kunnen we ze dan eindelijk gaan testen. Ben heel nieuwsgierig hoe ze je gaan bevallen.jeroen_d schreef:Terug van vakantie en tot mijn genoegen zag ik dat de Peerless HDS exclusive inmiddels kan worden gekocht.
Hoi Joris,vigier schreef:Hai jeroen,
Groet'n, Joris
Ik had het hier en daar wel gemeld, van die vakantie. Ik heb werkelijk uitstekend weer gehad. Op de terugweg uit Frankrijk begon het ter hoogte van Reims alweer te regenen, hier was ik op voorbereid ik had al gehoord van het slechte weer wat meer naar het Noorden.
De drivers zullen niet binnenkomen binnen mijn vakantie, maar in de avonden en weekenden maak ik voldoende tijd vrij om rustig verder te werken. Ik heb geduld, werk gestaag door (krijg meestal van jullie terugkoppeling dat het zo snel gaat!) en tussen de vorderingen door kunnen we dan mooi discussieren over de bouw en de resultaten
Je hebt in ieder geval een goede tijd uitgekozen om te rijden; vanmiddag rond 13u was er in frankrijk 750 km file... Net zoals elk jaar (niet zoveel mensen die bedenken dat een andere dag dan handiger is om te rijden)
Als ik iemand hard hoor juichen, dan ga ik er vanuit dat je drivers binnen zijn!
Hier is het klussen niet zo opgeschoten.. alleen maar beroerd weer, dus kan ook niet doorwerken. Als het maandag nog geen beter uitzicht geeft, dan ga ik een party-tent kopen met zijflappen....
Succes Jeroen!
Joris
Als ik iemand hard hoor juichen, dan ga ik er vanuit dat je drivers binnen zijn!
Hier is het klussen niet zo opgeschoten.. alleen maar beroerd weer, dus kan ook niet doorwerken. Als het maandag nog geen beter uitzicht geeft, dan ga ik een party-tent kopen met zijflappen....
Succes Jeroen!
Joris
De units zijn binnen
Peerless 152 mm HDS Exclusive Woofer [graag-bijvoegen]http://www.hififorum.nl/Smileys/default/party.gif[/graag-bijvoegen]
Heb je het gehoord Joris?
Ik ga ze morgen ophalen
Jeroen
Peerless 152 mm HDS Exclusive Woofer [graag-bijvoegen]http://www.hififorum.nl/Smileys/default/party.gif[/graag-bijvoegen]
Heb je het gehoord Joris?
Ik ga ze morgen ophalen
Jeroen
Heej Jeroen,
sorry, niet gehoord, ik was naar mijn decoupeerzaag aan het luisteren
Maar tof zeg! Ik vind ze er trouwens niet erg peerless uitzien moet ik zeggen (ik bedoel: normaal doet peerless niet superveel moeite om er wat moois van te maken, maar nu hebben ze wel een aparte serie weggezet!)
Benieuwd of ze klinken zoals ze eruit zien!
Groet, Joris
sorry, niet gehoord, ik was naar mijn decoupeerzaag aan het luisteren
Maar tof zeg! Ik vind ze er trouwens niet erg peerless uitzien moet ik zeggen (ik bedoel: normaal doet peerless niet superveel moeite om er wat moois van te maken, maar nu hebben ze wel een aparte serie weggezet!)
Benieuwd of ze klinken zoals ze eruit zien!
Groet, Joris
Deze zien er ook heel erg yummie uit!DIY_Freak schreef:Ziet er heel erg yummie uit! Ben reuze benieuwd hoe ze klinken in vergelijking met de 'oude' HDS-134
Type: HDS 106 WR 26 72 PPB AL TV 8 OHM - 830854

Als ik ooit nog eens een centerspeakertje maak wordt het met 2 van deze units! Gecombineerd met de TV versie van de SEAS 27TDC tweeter, zie hieronder.
H1150 27TDC/TV

En, ze zien er echt zo uit als op het fotootje van Tymphany. Hieronder mijn eigen plaatje
. Het woofertje ziet er erg mooi uit en onder de stofkap is de konus ook nog geperforeerd voor extra ventilatie en voorkomen van compressie en resonantie. Mijn enige maar is dat niet alles echt zuiver gecentreerd is en dat de aluminium coating afwerkfouten vertoond. Zie je niet op de foto en ook niet als je niet vlakbij staat. Maar voor een superdeluxe uiterlijk zonder front is deze unit niet geschikt voor de pietje preciezen onder ons. De lage prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen, vast een of ander ranzig fabriekje in het verre oosten waar ze gemaakt worden
. Zoals zoveel speakers tegenwoordig trouwens.

Hai Jeroen,
op deze foto zijn ze mooi hoor
En zeker voor het geld wat peerless voor zijn spulletjes vraagt, vind ik dat ze heel net spul maken!
Overigens: dat niet-helemaal-gecentreerd kwam ik bij mijn middentoner ook tegen hoor: het luchtringetje tussen de conus en de fasekegel is ook niet volledig symmetrisch.
Mooist afgewerkte units die ik tot nu toe in handen heb gehad zijn de Visaton TI100's uit mijn center (die waren perfect gecentreerd), en de JL Audio 12W6v2 van een vriend van mij....
Staat het rubber al een beetje los te spelen????
Groet, Joris
op deze foto zijn ze mooi hoor
Overigens: dat niet-helemaal-gecentreerd kwam ik bij mijn middentoner ook tegen hoor: het luchtringetje tussen de conus en de fasekegel is ook niet volledig symmetrisch.
Mooist afgewerkte units die ik tot nu toe in handen heb gehad zijn de Visaton TI100's uit mijn center (die waren perfect gecentreerd), en de JL Audio 12W6v2 van een vriend van mij....
Staat het rubber al een beetje los te spelen????
Groet, Joris
- voodooless
- Contacteer:
Op een zwart of aluminium front wordt het prachtig en laat aluminium nou net de kleur zijn van mijn huidige monitors
Ik heb de MDF uitsparing van mijn testbox met een stanleymes en beiteltje even cirkelvormig gemaakt. Vervolgens de nieuwe unit erin met het oude filter van de HDS 134. Ziet er niet meer uit, zeker niet met die 27TDC die een kleinere frontplaat had dan de millennium waardoor ik de zaak met tape weer vlak moest maken op de baffle.
Het geheel klinkt niet eens slecht! Eerst even een dagje inspelen en morgen waarschijnlijk de eerste metingen. Definitieve metingen en filterontwerp gebeurt straks toch in de nieuwe kasten dus komt niet zo nauw nu. Ik moet alleen wel weten hoe de unit zich gedraagt om de helling van de baffle te kunnen bepalen.

Ik heb de MDF uitsparing van mijn testbox met een stanleymes en beiteltje even cirkelvormig gemaakt. Vervolgens de nieuwe unit erin met het oude filter van de HDS 134. Ziet er niet meer uit, zeker niet met die 27TDC die een kleinere frontplaat had dan de millennium waardoor ik de zaak met tape weer vlak moest maken op de baffle.
Het geheel klinkt niet eens slecht! Eerst even een dagje inspelen en morgen waarschijnlijk de eerste metingen. Definitieve metingen en filterontwerp gebeurt straks toch in de nieuwe kasten dus komt niet zo nauw nu. Ik moet alleen wel weten hoe de unit zich gedraagt om de helling van de baffle te kunnen bepalen.

Eerste meting van de nieuwe Peerless 152 mm HDS Exclusive Woofer, de impedantie. Uiterst lineair en precies wat de website belooft. Let bij mijn meting niet op de respons boven 10 kHz, daar wordt DLSA Pro onnauwkeurig en geeft altijd een iets te hoge waarde. Dit belooft een motortje met zeer lage vervorming. Resonantiepunt ligt bij mij natuurlijk hoger richting 90 Hz, ik heb gemeten in de testbox van 7 liter.
website

mijn DLSA Pro meting

website

mijn DLSA Pro meting

Hai Jeroen,
op de JPG-compressie na is dat een mooie meting zeg! Ik zie maar heel weinig hobbeltjes en kuiltjes in de grafieken, behoorlijk gladde cruves zeg maar
Lijkt de SPL-curve ook een beetje op het "origineel"? Want dan kun je hem tot best hoog gebruiken, alleen wat slingertjes tussen de 4k en 10k (waarbij ik het een beetje vreemd vind dat de dip bij zo'n 6500 Hz op 60graden niet meer aanwezig is... terwijl hij bij 30 gr. nog wel dieper wordt. Maar ja, 60 graden is ook niet de meest interessante
En nu heb ik ff een vage vraag, waar jij denk ik wel antwoord op kan geven. Het volume van jouw behuizing (en dan de nautilus-binnenkant-vorm zeg maar), hoeveel is dat?
En dan bedoel ik niet het exacte aantal liters, want dat is afhankelijk van de afmetingen, maar waar het mij om gaat: moet ik als netto volume de inhoud van de (aan beide zijden afgekapte) bol rekenen, of moet ik de inhoud van de "pijp" er ook bij rekenen?
Volgens mij moet jij dat aan de hand van je impedantie en spl curve kunnen zien. (als je de metingen met de nautilus behuizing naast een gesimuleerde normale behuizing houdt (die met je gemeten t/s parameters gesimuleerd is), komt ie dan overeen met de inhoud van enkel de bol of die van het gehele binnenste luchtvolume?
Mjah... die vraag had ik vast korter kunnen stellen, maar er zitten weer heel veel dingen door elkaar in mijn hoofd haha
Groet, Joris
P.S. Ben trouwens wel benieuwd of deze units net zo populair worden als de good old HDS-134's
op de JPG-compressie na is dat een mooie meting zeg! Ik zie maar heel weinig hobbeltjes en kuiltjes in de grafieken, behoorlijk gladde cruves zeg maar
Lijkt de SPL-curve ook een beetje op het "origineel"? Want dan kun je hem tot best hoog gebruiken, alleen wat slingertjes tussen de 4k en 10k (waarbij ik het een beetje vreemd vind dat de dip bij zo'n 6500 Hz op 60graden niet meer aanwezig is... terwijl hij bij 30 gr. nog wel dieper wordt. Maar ja, 60 graden is ook niet de meest interessante
En nu heb ik ff een vage vraag, waar jij denk ik wel antwoord op kan geven. Het volume van jouw behuizing (en dan de nautilus-binnenkant-vorm zeg maar), hoeveel is dat?
En dan bedoel ik niet het exacte aantal liters, want dat is afhankelijk van de afmetingen, maar waar het mij om gaat: moet ik als netto volume de inhoud van de (aan beide zijden afgekapte) bol rekenen, of moet ik de inhoud van de "pijp" er ook bij rekenen?
Volgens mij moet jij dat aan de hand van je impedantie en spl curve kunnen zien. (als je de metingen met de nautilus behuizing naast een gesimuleerde normale behuizing houdt (die met je gemeten t/s parameters gesimuleerd is), komt ie dan overeen met de inhoud van enkel de bol of die van het gehele binnenste luchtvolume?
Mjah... die vraag had ik vast korter kunnen stellen, maar er zitten weer heel veel dingen door elkaar in mijn hoofd haha
Groet, Joris
P.S. Ben trouwens wel benieuwd of deze units net zo populair worden als de good old HDS-134's