ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ik zit me nog het meest te verbazen over die Gardena slang...heb je soms een hele grote sauna ?
Ik neem aan dat dat de huiskamer niet is ?
Dat is ons reptielenverblijf.....annex mijn electronicahobbyhoek
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

De voet die jullie zien is wat meegeleverd wordt met de profielen en moeten nog afgewerkt worden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Dit project wordt echt volgens de regelen der kunst uitgevoerd!!! Een hoogwaardige line array, niet in dipool om optimaal aan te sluiten op de woofers, mooie aansturing, niet te hoog om te voorkomen dat kleine akoestische instrumenten en stemmen tot reuzen niveau worden opgeblazen...hmmmm....

Dit jaar toch eens naar Beesterswaag :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Dit project wordt echt volgens de regelen der kunst uitgevoerd!!! Een hoogwaardige line array, niet in dipool om optimaal aan te sluiten op de woofers, mooie aansturing, niet te hoog om te voorkomen dat kleine akoestische instrumenten en stemmen tot reuzen niveau worden opgeblazen...hmmmm....

Dit jaar toch eens naar Beesterswaag :-k
Dank U voor het compliment! :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door rho »

Beesterswaag is me wat ver, maar die Harrays hebben me toch nieuwsgierig gemaakt naar hoe deze speakers klinken.
Ik heb ook het vermoeden dat dit ontwerp het makkelijker maakt om er een woofer op aan te laten sluiten.
De plaatsing in een ruimte zal ook een stuk huiskamer-vriendelijk zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ray5150 »

Het moet gezegd dat ze er keurig afgewerkt uitzien, erg profi. =D> =D>
Ik heb alleen de indruk dat het aluminium profiel blank is, word dat nog afgewerkt met poedercoaten of zo ?
(vingerafdrukken.... :-& )
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hans_b »

Zien er zeker mooi uit. Maar waarom heb je ze dicht gemaakt.
Je hebt zaterdag toch gehoord hoe mooi dit soort units klinken als ze van achteren open zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door rho »

Je moet ook de plaats in huis hebben om ze de ruimte te geven die ze verdienen als ze open zijn vanachter.
Zoals ook in Breda bleek willen ze dan wel de nodige ruimte rondom zich hebben als je ze vol tot hun recht wil laten komen.

Mij lijkt een gesloten achterkant voor de gemiddelde huiskamer dus geen slecht idee.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man, wat een gaaf project!
jeroen_d schreef:
Dit project wordt echt volgens de regelen der kunst uitgevoerd!!! Een hoogwaardige line array, niet in dipool om optimaal aan te sluiten op de woofers, mooie aansturing, niet te hoog om te voorkomen dat kleine akoestische instrumenten en stemmen tot reuzen niveau worden opgeblazen...hmmmm....

Dit jaar toch eens naar Beesterswaag :-k
Een array die niet van vloer tot plafond gaat, is niet echt een line-array. Een korte lijn vereist een zeer korte luisterafstand, tenzij je CBT-achtige trucjes toepast. Bij een korte lijn heb je op 'normale' luisterafstanden last van frequentieafhankelijke bundeling en daaraan gerelateerd frequentieafhankelijke propagatieverliezen, waardoor de tonale balans verandert.


EDIT: rare zin aangepast
Laatst gewijzigd door Martijn M op do 23 mei 2013, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hannesie »

Martijn M schreef:
ds23man, wat een gaaf project!
Een array die niet van vloer tot plafond gaat, is niet echt een line-array. Een korte lijn vereist een zeer korte luisterafstand, tenzij je CBT-achtige trucjes toepast. Bij een korte lijn bevindt een 'normale' luisterafstanden last van frequentieafhankelijke bundeling en daaraan gerelateerd frequentieafhankelijke propagatieverliezen, waardoor de tonale balans verandert.
Is die tonale balans dan mogelijk te corrigeren met die DLCP van Hypex?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Het moet gezegd dat ze er keurig afgewerkt uitzien, erg profi. =D> =D>
Ik heb alleen de indruk dat het aluminium profiel blank is, word dat nog afgewerkt met poedercoaten of zo ?
(vingerafdrukken.... :-& )
Ze zijn geanodiseerd!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

hans_daudio schreef:
Zien er zeker mooi uit. Maar waarom heb je ze dicht gemaakt.
Je hebt zaterdag toch gehoord hoe mooi dit soort units klinken als ze van achteren open zijn.
Omdat ik een dipolaire allergie heb, daar ben ik voor onder behandeling :lol:
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hans_b »

ds23man schreef:
hans_daudio schreef:
Zien er zeker mooi uit. Maar waarom heb je ze dicht gemaakt.
Je hebt zaterdag toch gehoord hoe mooi dit soort units klinken als ze van achteren open zijn.
Omdat ik een dipolaire allergie heb, daar ben ik voor onder behandeling :lol:
Als die allergie genezen is kunnen we weer verder praten :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Martijn M schreef:
ds23man, wat een gaaf project!
jeroen_d schreef:
Dit project wordt echt volgens de regelen der kunst uitgevoerd!!! Een hoogwaardige line array, niet in dipool om optimaal aan te sluiten op de woofers, mooie aansturing, niet te hoog om te voorkomen dat kleine akoestische instrumenten en stemmen tot reuzen niveau worden opgeblazen...hmmmm....

Dit jaar toch eens naar Beesterswaag :-k
Een array die niet van vloer tot plafond gaat, is niet echt een line-array. Een korte lijn vereist een zeer korte luisterafstand, tenzij je CBT-achtige trucjes toepast. Bij een korte lijn heb je op 'normale' luisterafstanden last van frequentieafhankelijke bundeling en daaraan gerelateerd frequentieafhankelijke propagatieverliezen, waardoor de tonale balans verandert.


EDIT: rare zin aangepast
Waarom zou een line array van vloer tot afstand moeten lopen??? En de minimale luisterafstand volgens de fabrikant is voor de RD-50 3 meter en voor de RD-75 4 meter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

hans_daudio schreef:
ds23man schreef:
hans_daudio schreef:
Zien er zeker mooi uit. Maar waarom heb je ze dicht gemaakt.
Je hebt zaterdag toch gehoord hoe mooi dit soort units klinken als ze van achteren open zijn.
Omdat ik een dipolaire allergie heb, daar ben ik voor onder behandeling :lol:
Als die allergie genezen is kunnen we weer verder praten :rofl:
Heb niet veel hoop, de pilletjes werken niet echt...... :lagge:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
ds23man, wat een gaaf project!
jeroen_d schreef:
Dit project wordt echt volgens de regelen der kunst uitgevoerd!!! Een hoogwaardige line array, niet in dipool om optimaal aan te sluiten op de woofers, mooie aansturing, niet te hoog om te voorkomen dat kleine akoestische instrumenten en stemmen tot reuzen niveau worden opgeblazen...hmmmm....

Dit jaar toch eens naar Beesterswaag :-k
Een array die niet van vloer tot plafond gaat, is niet echt een line-array. Een korte lijn vereist een zeer korte luisterafstand, tenzij je CBT-achtige trucjes toepast. Bij een korte lijn heb je op 'normale' luisterafstanden last van frequentieafhankelijke bundeling en daaraan gerelateerd frequentieafhankelijke propagatieverliezen, waardoor de tonale balans verandert.


EDIT: rare zin aangepast
Dit is onzin, een array is een array. Als je hem in een stadion neerzet is het plotseling geen array meer als hij niet stadion hoog is?
Ik denk trouwens dat deze units veel meer een lijnbron zijn dan een line-array.
Ik kan me voorstellen dat je dit in je eigen luisterruimte prima kan afregelen. Of het dan in een andere luisterruimte zoals in Beesterswaag snel lukt is dan afwachten. Wel spannend lijkt me. Ook de grote lijnbron van Harry reageerde totaal anders op de verschillende ruimtes, waarbij het vreemde effect was dat er nauwelijks hoog aanwezig was in de kleine ruimte, ook als je op zo'n 5 meter afstand stond.
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 23 mei 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Waarom zou een line array van vloer tot afstand moeten lopen??? En de minimale luisterafstand volgens de fabrikant is voor de RD-50 3 meter en voor de RD-75 4 meter.
kwestie van definitie, zie o.a. t boek van Keele


Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

hannesie schreef:
Is die tonale balans dan mogelijk te corrigeren met die DLCP van Hypex?
Ik ben bang van niet. Het punt is dat de response niet zowel in near-field als far-field vlak gemaakt kan worden. Near-field heb je een cilindrisch golffront, maar op grotere afstanden zul je in het hoog een golffront zien dat tussen cilindrisch en sferisch in zit, maar lagere frequenties zullen nagenoeg sferisch afstralen. Dat betekent dat het hoog een minder groot propagatieverlies ondervindt dan lagere frequenties en dat betekent dus dat de frequentieresponse varieert met de afstand tot de luidspreker en dus dat de tonale balans maar op één afstand 'perfect' gecorrigeerd kan worden. Desalniettemin is zo'n B&G nou ook weer geen héle korte lijn, dus in de praktijk werkt 't wellicht wel goed.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 29 jul 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hannesie »

Ik moet hierbij toch wel even het moeilijke woordenboek bij pakken, maar daar komen we waarschijnlijk wel uit. :oops: :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Waarom zou een line array van vloer tot afstand moeten lopen??? En de minimale luisterafstand volgens de fabrikant is voor de RD-50 3 meter en voor de RD-75 4 meter.
Een line-array die van vloer tot plafond loopt wordt in feite 'oneindig' doordat vloer en plafond reflecteren. In de praktijk treedt er bij elke reflectie in beetje demping op, maar toch benadert zo'n line-array van vloer tot plafond het theoretische ideaal goed. Zo'n oneindige line-array wordt gekenmerkt door het afstralen van een cilindrisch golffront en heeft derhalve een constant verticaal afstraalgedrag. Een oneindige lijn heeft ook van laag tot hoog een propagatieverlies van 3 dB per verdubbeling van de afstand, terwijl een 'normale' bron in het verre veld 6 dB per verdubbeling van de afstand verliest. Een groot voordeel van een line-array is dat je geen last hebt van (psychoakoestisch nadelige) verticale reflecties; sterker nog - ze zijn onderdeel van het principe.

Waarom B&G die specifieke minimale luisterafstanden specificeert durf ik je niet te zeggen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Martijn M schreef:
ds23man schreef:
En de minimale luisterafstand volgens de fabrikant is voor de RD-50 3 meter en voor de RD-75 4 meter.

Waarom B&G die specifieke minimale luisterafstanden specificeert durf ik je niet te zeggen.
Omdat pas op die afstand het geluidsbeeld voor het hele frequentiebereik constant wordt. Des te langer de lijnbron ( of array), des te groter wordt de afstand voor een coherente afstraling. Daar liep Harry tegenaan met zijn RD-75's en is daarom tweeters gaan toepassen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

jeroen_daudio schreef:
Dit is onzin, een array is een array. Als je hem in een stadion neerzet is het plotseling geen array meer als hij niet stadion hoog is?
Ik denk trouwens dat deze units veel meer een lijnbron zijn dan een line-array.
Ik kan me voorstellen dat je dit in je eigen luisterruimte prima kan afregelen. Of het dan in een andere luisterruimte zoals in Beesterswaag snel lukt is dan afwachten. Wel spannend lijkt me. Ook de grote lijnbron van Harry reageerde totaal anders op de verschillende ruimtes, waarbij het vreemde effect was dat er nauwelijks hoog aanwezig was in de kleine ruimte, ook als je op zo'n 5 meter afstand stond.
Mja, het is misschien een kwestie van semantiek. Je zou elke verticale ordening van luidsprekereenheden een lijn kunnen noemen, maar een korte lijn gedraagt zich niet als een lijnbron en wordt daarom niet altijd zo genoemd.

Je merkt terecht op dat zo'n B&G meer op een lijn lijkt dan gestapelde drivers. Zo'n mooi groot membraan heeft in het hoog geen last van interferentie tussen bronnen.

Afgelopen zaterdag heb ik de luidsprekers van Harry helaas alleen in de kleine ruimte kunnen beluisteren. Ik kreeg een goede indruk. Dichtbij was het geluid echter wel beduidend anders dan op grotere afstand. Het zeer hoge plafond heeft daar vast een rol in gespeeld. Ik ben ervan overtuigd dat de Harrays bij Harry thuis een stuk beter kunnen klinken.

EDIT: Taalfoutjes gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op do 23 mei 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

De B&G is een array met een oneindig aantal puntbronnen, zo moet je het zien.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
Martijn M schreef:
ds23man schreef:
En de minimale luisterafstand volgens de fabrikant is voor de RD-50 3 meter en voor de RD-75 4 meter.

Waarom B&G die specifieke minimale luisterafstanden specificeert durf ik je niet te zeggen.
Omdat pas op die afstand het geluidsbeeld voor het hele frequentiebereik constant wordt. Des te langer de lijnbron ( of array), des te groter wordt de afstand voor een coherente afstraling. Daar liep Harry tegenaan met zijn RD-75's en is daarom tweeters gaan toepassen.
Wellicht wil B&G dat je de drivers in het verre veld beluistert (al is dat voor deze drivers volgens mij wel wat verder dan drie en vier meter). Naar mijn idee zou je die drivers near-field moeten beluisteren. Anders begrijp ik niet wat het voordeel zou zijn ten opzichte van meer conventionele luidsprekers.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Martijn M »

ds23man schreef:
De B&G is een array met een oneindig aantal puntbronnen, zo moet je het zien.
Dat begrijp ik O:) .
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”