Versterker opnieuw lakken en beletteren
Moderator: Beheerdersteam
Versterker opnieuw lakken en beletteren
Heb een koopje gedaan: een versterker Technics SU-8099. De verleiding was veel groter dan de prijs. Ik kon het niet laten.
Het is de lichtmetaalkleurige versie; al mijn andere toestellen zijn Technics "bruin-zwart", met dat typische antraciet spikkeltje. Het frontpaneel is helaas wat gekrast; dat stoort vreselijk.
Vandaar dat de lust me bekruipt om het front op te schuren en opnieuw te lakken. Met de huidige kleurcomputers van de bouwmarkt is het geen probleem om dat Technics "bruin" na te maken en ik heb voldoende ervaring met verf om zo'n verfklus goed uit te voeren.
De belettering is een ander paar mouwen. Als ik me niet vergis werden de toestellen in de fabriek met zeefdruk van tekst en uitleg voorzien; voor één toestel is dat haast niet te doen.
Iemand enig idee op welke andere wijze, behalve zeefdruk, men een frontpaneel van een versterker opnieuw van tekst en uitleg kan voorzien? Heb zelf gedacht aan zogenaamde "wrijflettertjes" die je vanaf een vel kan aanbrengen. Beslist geen makkelijke klus om dat correct te doen, voor zover die letters er na een tijd niet gewoon weer vanaf vallen.
Het is de lichtmetaalkleurige versie; al mijn andere toestellen zijn Technics "bruin-zwart", met dat typische antraciet spikkeltje. Het frontpaneel is helaas wat gekrast; dat stoort vreselijk.
Vandaar dat de lust me bekruipt om het front op te schuren en opnieuw te lakken. Met de huidige kleurcomputers van de bouwmarkt is het geen probleem om dat Technics "bruin" na te maken en ik heb voldoende ervaring met verf om zo'n verfklus goed uit te voeren.
De belettering is een ander paar mouwen. Als ik me niet vergis werden de toestellen in de fabriek met zeefdruk van tekst en uitleg voorzien; voor één toestel is dat haast niet te doen.
Iemand enig idee op welke andere wijze, behalve zeefdruk, men een frontpaneel van een versterker opnieuw van tekst en uitleg kan voorzien? Heb zelf gedacht aan zogenaamde "wrijflettertjes" die je vanaf een vel kan aanbrengen. Beslist geen makkelijke klus om dat correct te doen, voor zover die letters er na een tijd niet gewoon weer vanaf vallen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik weet niet wat je kunsten met verf zijn , maar verfen , lijkt spuiten me beter .
Erg mooi apparaat maar deels bruin maken kan je beter niet doen , de waarde van het apparaat lost dan op , vintage apparaten moeten origineel blijfen .
Stel dat het echt mogenlijk is om goed van kleur te veranderen dan zou je dus het gehele apparaat uitelkaar moeten halen om hem geheel in de kleur te brengen zoals ze dan horen te zijn .
ook zal je de lettertype geheel goed moeten krijgen , lukt dat niet zijn er nog maar weinig mensen die hem ooit willen overnemen mocht je hem verkopen , nu wil je hem houden maar over 10 jaar dat weet je niet .
Een liefhebber wil een mooie originelen , of een minder mooie originelen maar echt geen ''geverfde'' .
Dan zou je beter kunnen kijken of je de letters weer goed kan krijgen , als dat echt goed mogenlijk is zou je kunnen kijken of je de krassen eruit krijgt .
Maar eigenlijk zou je zo een oud apparaat beter geheel uit elkaar halen , alle printbanen nalopen , condensatoren vervangen , alle tin bindengen opnieuw solderen bias afstellen ect ect .
Ik lees zo vaak op het marantzforum vintage gekocht maar werkt niet goed help , wat wil je ook apparaten hebben een revicie nodig .
Mensen die techisch restaureren zeggen liever een flink defecte dan dat een werkende waar de doe het zelver ooit aan heeft gewerkt .
Deze technics was het top model en zou ik niet aan prutsen maar echt goed onderhanden nemen of laten doen .
Oja nog iets , ik vindt bruin niet mooi .
Erg mooi apparaat maar deels bruin maken kan je beter niet doen , de waarde van het apparaat lost dan op , vintage apparaten moeten origineel blijfen .
Stel dat het echt mogenlijk is om goed van kleur te veranderen dan zou je dus het gehele apparaat uitelkaar moeten halen om hem geheel in de kleur te brengen zoals ze dan horen te zijn .
ook zal je de lettertype geheel goed moeten krijgen , lukt dat niet zijn er nog maar weinig mensen die hem ooit willen overnemen mocht je hem verkopen , nu wil je hem houden maar over 10 jaar dat weet je niet .
Een liefhebber wil een mooie originelen , of een minder mooie originelen maar echt geen ''geverfde'' .
Dan zou je beter kunnen kijken of je de letters weer goed kan krijgen , als dat echt goed mogenlijk is zou je kunnen kijken of je de krassen eruit krijgt .
Maar eigenlijk zou je zo een oud apparaat beter geheel uit elkaar halen , alle printbanen nalopen , condensatoren vervangen , alle tin bindengen opnieuw solderen bias afstellen ect ect .
Ik lees zo vaak op het marantzforum vintage gekocht maar werkt niet goed help , wat wil je ook apparaten hebben een revicie nodig .
Mensen die techisch restaureren zeggen liever een flink defecte dan dat een werkende waar de doe het zelver ooit aan heeft gewerkt .
Deze technics was het top model en zou ik niet aan prutsen maar echt goed onderhanden nemen of laten doen .
Oja nog iets , ik vindt bruin niet mooi .
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Er is in België een bedrijfje dat aluminium panelen etst, ik zal hun gegevens even opduiken en zien of ze daar ook iets in 'kleur' doen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Die wordt bedoelt , en die serie heb je ook in bruin .
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik vermoed, dat voor het bedrag wat dat kost, je een geheel nieuwe versterker in de winkel koopt.beewee schreef:Er is in België een bedrijfje dat aluminium panelen etst, ik zal hun gegevens even opduiken en zien of ze daar ook iets in 'kleur' doen.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Een vriend van me heeft er ooit een paneel voor de zekeringen en schakelaars in zijn boot laten maken, was inclusief de gaten een paar tientjes kwijt.
Edit: deze kleuren zijn 't vast niet? http://www.schaeffer-ag.de/en/graphic/d ... lours.html
Edit: deze kleuren zijn 't vast niet? http://www.schaeffer-ag.de/en/graphic/d ... lours.html
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ja deze is het. Heb hem vandaag opgehaald, het is een tegenvaller.ray5150 schreef:Is het er zo een ?
Inwendig plakt alles van de teer en de nicotine: één grote rokerslong. Een dikke stinkende laag stof plakt op de printen, die zijn niet meer leesbaar. Er heeft ook een prutser aan geknoeid. Het kapje van een relais dat de voeding inschakelt ontbreekt. Dat relais plakte van de vuiligheid. Heb ik alvast even gereinigd. Een aansluitdop van het rechterkanaal is ooit afgebroken en slordig aan elkaar gezet met een dikke klodder tin.
De kast is in erg slechte staat: de zijpanelen zijn gekrast en dragen sporen van roest. Het frontpaneel valt nog mee. Eén aluminium draaiknop is gekrast, maar dat heb ik met polish al grotendeels kunnen verwijderen.
Hij heeft ook sporen van condens, uitwendig vooral op het bovenpaneel en inwendig op verschillende panelen en op de behuizing van de trafo. Daarvan is de laklaag aangetast door roest. Wellicht lang in een onverwarmde vochtige ruimte gestaan. Toch werkt de versterker nog goed.
Morgen bekijk ik hem eens grondig in daglicht. Misschien zal ik hem houden, maar de moed om hem te restaureren heb ik nu niet. Dat gaat erg lang duren. Hij moet volledig uit elkaar. De kans is groot dat ik hem gelijk weer te koop zet.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Dan mag je juist blij zijn dat ie vol nicotine zit dan zit er weinig roest op je printen en andere onderdelen , en een goede service monteur maakt die printen weer zo schoon dat ze weer als nieuw eruit zien .Berre schreef:ray5150 schreef:
Inwendig plakt alles van de teer en de nicotine: één grote rokerslong. Een dikke stinkende laag stof plakt op de printen, die zijn niet meer leesbaar.
Hij heeft ook sporen van condens,
Hij raad juist roken aan om inwendig alles van een beschermend laagje te voorzien .
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Maar goed dat die service monteur niet in het ziekenhuis werkt !

Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Mocht dat werkelijk nodig zijn, waarom wordt er dan geen beschermende laag over de nieuw gefabriceerde print gespoten? Liefst met een product dat beschermd maar niet plakt.bas focal m180 schreef:Dan mag je juist blij zijn dat ie vol nicotine zit dan zit er weinig roest op je printen en andere onderdelen , en een goede service monteur maakt die printen weer zo schoon dat ze weer als nieuw eruit zien .Berre schreef:ray5150 schreef:
Inwendig plakt alles van de teer en de nicotine: één grote rokerslong. Een dikke stinkende laag stof plakt op de printen, die zijn niet meer leesbaar.
Hij heeft ook sporen van condens,
Hij raad juist roken aan om inwendig alles van een beschermend laagje te voorzien .
In die teerfilm kleeft een "deken" van stof. Dat isoleert, waardoor componenten en koelvinnen hun warmte moeilijker kwijt kunnen en de boel geweldig gaan stinken tijdens gebruik (en daarna). Die versterker staat nu al een paar uur uit en ik ruik hem nog.
Alle panelen zijn toch wel roestig, zelfs de gelakte. Hij heeft duidelijk in een vochtige omgeving gestaan.
Deze versterker is complex, hij zit tjokvol printen en kabelbomen en je kan nergens bij. Even stofzuigen of een printen eruit trekken en reinigen zoals bij een PC gaat hier niet. Het kost uren om alles fatsoenlijk uit elkaar te halen. De kans op fatale vergissingen is groot als de boel weer in elkaar moet. Geen klus voor beginners, al reken ik me daar niet meer toe. Zonder service manual begin ik er natuurlijk niet aan. Maar die is moeilijk te vinden.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Mogen wij ook zien hoe deze versterker heeft geleden .
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
GREEN COATING flux beschermlak voor P.C.B.'s schijnt een goed middel te zijn, plakt niet en (niet geheel onbelangrijk) je kunt ook nog reparaties uitvoeren zonder dat je een of andere plastic coating weg moet smelten.Berre schreef:waarom wordt er dan geen beschermende laag over de nieuw gefabriceerde print gespoten? Liefst met een product dat beschermd maar niet plakt.
http://small-parts.nl/index.php?action= ... 17&lang=NL
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Foto's van het lijk:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Die uit de Schelde hebben op de Sinksenfoor gestaan, die zien er beter uit.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Kijk nu snap ik ook wat meer waarom je wil gaan kleuren , maar dan nog vraag ik me af of dat een goed idee is om van kleur te veranderen .Berre schreef:Foto's van het lijk:
Over de binnenkant maak ik me geen zorgen , ik heb ze erger gezien op het marantzforum en die waren na een grote beurt weer werkend en als nieuw .
De buitenkant , het lijkt het belangrijkste dat je het front goed krijgt , met name letters en cijfers
Maar wat zou je er voor uit willen geven is de grote vraag .
Ik hoop dat hij je tot nu toe 3x niet veel heeft gekost .
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Doet hij het eigenlijk nog wel ?
Anders is het (bijna) weggegooid geld.
Anders is het (bijna) weggegooid geld.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Ik heb er 100 € voor betaald. Veel? Weinig? Nieuw was hij tien maal duurder, inflatie niet meegerekend.ds23man schreef:Enkele reis vuilstort...........
Hij ziet er inderdaad verschrikkelijk uit, maar alles kan worden gereinigd en hersteld; ik heb al gevallen gezien die erger waren en toch goed zijn gekomen. Het is zoals een oldtimer die vijftig jaar in een schuur heeft gestaan bij de kippen en de ratten.
Ondertussen werkt hij zoals het hoort, klinkt verrassend goed. Het half opgebrande relais moet ik nog vervangen, maar dat werkt zelfs nog! relais (10A) was niet voorradig bij de plaatselijke boer.
De rest is cosmetische schade die met geduld wel weer in orde komt. De draaiknoppen worden spiegelglad gepolijst; vier zijn al klaar. De frontplaat en de achterkant laat ik origineel. De kast, mantel en bodemplaat, wordt opnieuw gelakt, de transformatorbehuizing ook. Misschien zet ik er houten zijpanelen in hoogglans op.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
Dat is 95 te veel. Spul wat er zo uitziet gaat bij de kringloop regelrecht de kliko in: Onverkoopbaar!Berre schreef:Ik heb er 100 € voor betaald. Veel? Weinig? Nieuw was hij tien maal duurder, inflatie niet meegerekend.ds23man schreef:Enkele reis vuilstort...........
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 23 mei 2013, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Versterker opnieuw lakken en beletteren
100 Euro...
Je zou bijna aangifte doen van oplichting...
Je zou bijna aangifte doen van oplichting...
